andersen
Hej, mitt kylskåp stänger av sig,jag drar då ner på kylskåps termostaten så långt att lampan slocknar, sedan sätter jag den på mitten av kylskalan, då går den igång igen för att efter en halvtimma stanna, jag upprepar proseduren med vredet på termostaten, vad tror ni är termostaten kass eller är det dåligt med köldmedel eller något annat fel? kylskåpet är nog sedan 1983 så jag vet att det är gammalt, men jag vill helst inte byta pga att jag har en frys som är i samma model, det ser väll konstigt ut om man har olika modeler brevid varandra?
gnon49
Har inget svar men hade samma problem. Blev ett nytt kyl/frys för c:a 4 papp på Elgiganten.
Elisabeth-Västkustkolonisten
andersen du fåg köpa nytt. Kanke lika bra att byta allt på en gång.

Vi fick byta för 1 1/2 år sedan. Märkte en längre tid att kyskåte inte fungerar som den skall men man väntar....

Sen la den av, mitt på sommaren. Och eftersom vi har kyl/frys kombination blev det lite besvärligt. Som tur var hade svägerskan lite plats till mig i sin frys och kyl.
Gossen Ruda
Troligen fel på termostaten men kan även vara kompressorn eller motorskyddet till den. Ta hem en reparatör för felsökning om du tvekar att köpa nytt.
Huggorm
Är kylskåpet nästan trettio år gammalt så är det dags att köpa nytt. Köp ny frys också, så får du matchande. Energiförbrukningen är mycket lägre på dagens apparater, så efter ett tag kommer det att ha betalat sig.
andersen
Ja testar och köper en ny termostat, kostar ju inte så mycket och fungerar inte det så blir det ett nytt kylskåp, gillar inte att ha kylskåp som ser annorlunda ut mot frysen och är för snål att byta frysen som fungerar.

CITAT (Huggorm @ 01-12-2012, 13:28) *
Är kylskåpet nästan trettio år gammalt så är det dags att köpa nytt. Köp ny frys också, så får du matchande. Energiförbrukningen är mycket lägre på dagens apparater, så efter ett tag kommer det att ha betalat sig.


Ja du har nog rätt, får höra med frugan vad hon tycker.
malcolm
Köp nytt, både kyl och frys för jag antar att frysen är av samma årsmodell som kylen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (malcolm @ 01-12-2012, 14:26) *
Köp nytt, både kyl och frys för jag antar att frysen är av samma årsmodell som kylen.


Ja det säger jag ju också.

Och enklare är det också att letar efter en ny mens den gamla går än att man måste ha en ny på dagen
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-12-2012, 15:04) *
Och enklare är det också att letar efter en ny mens den gamla går än att man måste ha en ny på dagen

tummenupp.gif
pejori
Håller också med om att, Köp nytt. tummenupp.gif
Mycket mer lönande, då dom nya är otroligt energisnåla. tummenupp.gif
Med paketpris blir det inte så blodigt.
gunsta
Jag säger som många andra i den här tråden: Köp nytt, både frys och kyl, lönar sig i längden.
mamamaggan
Om frysen funkar så prova att sätta ut en annons för att se om någon vill ha den för några hundralappar. Man vet aldrig och så har du fått ett bidrag till att köpa nytt.
Huggorm
Jag brukar ju förespråka att man skall ta vara på och reparera det man har istället för att köpa nytt, men trettio år är ganska lång tid för vitvaror. Vem vet, det kanske till och med är äkta freon i dem?
malcolm
Nackdelen med gamla vitvaror är också att de ofta är orsaken till bränder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon