Full version: Luftfuktare
Gossen Ruda
Så kom vintern och luftfuktigheten sjönk. Så länge det var 60% eller mer hade jag inga problem men nu har den sjunkit ner under 55% och vips kommer nästäppan och torra läppar. Någon som fuftar sin inneluft och i så fall hur?
hattstugan

Skålar med vatten i fönstret!
Gossen Ruda
Räcker verkligen det?
Bengalow
Nej, men tror man på det, så verkar det...
*Stintan*
Jag har en liten luftfuktare som står och dimmar bland krukväxterna då och då. Behövs bara i det rum jag mest är. Har också såna man hänger på elementen men dom glömmer jag bara fylla på med vatten så det funkar dåligt..

Min liknar denna.
[attachment=73784:luftfukt...ly_79560.jpg]

http://techsmart.se/96-luftfuktare
hattstugan

Tja jag vet inte hur det är men man kan hänga saker med vatten på elementen!

Men hett vatten avger ju ånga så koka vatten och ställ så ångan går ut i rummet då?
Huggorm
Jag värmer ju enbart genom att elda i kamin, så jag funderar på att ställa en rejäl kastrull vatten på som kan få stå och småputtra hela dagarna. Det borde ge en del luftfuktighet i alla fall
Motti
Vår son hade Krupp när han var liten och då fick vi köra med luftfuktare för det lindrar krupp ,men man får vara lite försiktig för blir det för fuktigt kan tapeterna rammla ner !men som någon skrev så kan man fukta badlakan och hänga upp, på en torkställning tex .man kan ju också ställa ut burkar eller vaser med vatten i om det bara är torr luft man har .

Ett tips är ju att skaffa sig ett Aqvarie !det avger en hel del fukt samtidigt som det är underbart att titta på smile.gif
Gossen Ruda
Jag har testat lite. Hängde först en våt handduk på ett element. Märktes inte på mätaren. Sen gick jag och sprutade med en blomspruta. Märktes lite men sen sjönk pocenten igen. Mera förslag?
Motti
AQVARIE !
Gossen Ruda
CITAT (Motti @ 03-12-2012, 22:18) *
AQVARIE !

Har haft i över 35 år men tröttnade till slut.
Motti
En bra luftfuktare annars och trevligt att titta i :)Ju större Aqvarie du har ju lättare att sköta !har haft en så där 6-7 stycken .Annars får du köpa dig en fabriksgjord luftfuktare helt enkelt !finns nog inget annat att hitta på annars !
BigDaddy
CITAT (Gossen Ruda @ 03-12-2012, 21:30) *
Så kom vintern och luftfuktigheten sjönk. Så länge det var 60% eller mer hade jag inga problem men nu har den sjunkit ner under 55% och vips kommer nästäppan och torra läppar. Någon som fuftar sin inneluft och i så fall hur?


55% låter ju för mig inte speciellt lågt, utan snarare i överkant vad som är lämpligt. Har dock ingen superkoll på detta.
Trodde 40-60% är lämplig nivå.

Själv har jag lite olika men när jag eldar är den nere på 28-32 ibland & jag märker inget. Men man är ju olika.
Normalt utan att elda är min luftfuktighet högre, runt 50-65.
Men det beror ju helt på vädret också. Nu när det är kallare kanske den borde ha droppat lite. Har inte kollat så noga.

Över 60% ska ju dock inte vara lämpligt varken för hus el hälsa har jag hört, så därför låter 55% inte lågt för mig. Men men


edit. Många luftfuktare täcker ju bara mindre ytor. Typ upp till 40m2.
Kanske finns kraftigare sådan med men jag hade inte betalat 1500 kr för en luftfuktare som endast täcker 40m2 om man bor på större yta.
Gossen Ruda
Jo, men jag har erkänt känsliga slemhinnor som inte trivs i torra miljöer. Jag får hoppas jag vänjer mig, nu är det strax över 40% i sovrummet. Luftfuktare är ju en lösning fast en ganska dyr sådan.
BigDaddy
CITAT (Gossen Ruda @ 04-12-2012, 14:15) *
Jo, men jag har erkänt känsliga slemhinnor som inte trivs i torra miljöer. Jag får hoppas jag vänjer mig, nu är det strax över 40% i sovrummet. Luftfuktare är ju en lösning fast en ganska dyr sådan.


Ok, förstår.
Ja det är en dyr lösning & som jag skrev så kanske du kan behöva flera om det ska bli bättre i mer än ett rum.
Och då blir det väldigt dyrt.

Ventilation lär väl inte hjälpa, el?
Jag tänker det finns ju olika typer av ventilationer.
Men kanske hjälper det föga i väder som detta då luften är torr ute med?

Ja, hoppas du finner en lösning, iaf tror jag inte att det är värt att införskaffa luftfuktare om det är för hela bostaden det ska förändras i luftmiljön.
malcolm
Biltema har en billig luftfuktare men jag vet inte om den är något bra.

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=luftfuktare
Peztis
Luftfuktare är ju bra framför allt i sovrummet eftersom man är där en längre sammanhållen tid. Jag har en som vi kör emellanåt, jag hade trassel med torra slemhinnor i näsan förrförra vintern och den hjälpte en del. Tror vi köpte på Claes Ohlson eller om det var Kjell.

Annars kan du väl någon gång om dagen sätta dig över en skål med hett vatten och handduk över och andas in - bra för porerna om inte annat.

Men jag förstår verkligen ditt problem, det är hopplöst med torr luft. Torr i munnen, nariga läppar och annan hud, ömma slemhinnor i näsan... Usch!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon