Full version: Knarrande golv
BigDaddy
Hej

Jag håller på att byta golv hemma. Tagit bort parketten & under ligger ett trägolv.
Parketten knarrade på ett ställe & trägolvet där knarrar även det.
Ser ut som de brädorna där sviktar lite.
Ser inte ut att ligga extremt tajt men uppenbarligen ligger de & knager mot varandra.....el nåt.
Vet inte.
Har testat att dra i lite skruv på vissa ställen men finns inget under som de fäster i.
Som sagt de sviktar lite mer där än på andra ställen.

Skulle väldigt gärna vilja lösa detta nu när jag ändå har golvet borta.
Men måste jag plocka upp dessa brädor för att lösa det?
El har ni ngt annat tips?
Tar jag upp dem kommer de gå sönder för de ligger så tätt. Då kommer jag inte veta hur jag ska lösa det därefter.
Är inte så händig av mig.

Så tips mottages mer än gärna. smile.gif
Huggorm
Dränk in brädorna i stora mängder linolja. Låt dra länge och pensla på eller till och med häll dit mera. Rikligt inoljade brädor borde inte knarra tycker jag.
BigDaddy
CITAT (Huggorm @ 04-12-2012, 11:35) *
Dränk in brädorna i stora mängder linolja. Låt dra länge och pensla på eller till och med häll dit mera. Rikligt inoljade brädor borde inte knarra tycker jag.


Ok kan ju testa det.
Tack
Men linolja, är inte det självantändande?
Törs jag det? smile.gif

Tidigare låg förra parketten direkt på trägolvet. När jag lägger det nya så lägger man ju en skumyta under. Kanske kommer även det hjälpa ngt, men vore ju retligt om man lägger dit golvet & det ff knarrar.

Tror ni det kan hjälpa om jag kör en sticksåg mellan dessa 4-6 brädor som knarrar, så de inte ligger tätt på varandra?
Känns dock som att själva svikten är det som knarrar & inte att de ligger mot varandra, men vet inte riktigt...
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 04-12-2012, 11:35) *
Dränk in brädorna i stora mängder linolja. Låt dra länge och pensla på eller till och med häll dit mera. Rikligt inoljade brädor borde inte knarra tycker jag.


Kan inte linolja självantända? Jag skulle inte våga göra så.
*Stintan*
Eftersom det sviktar borde du isåfall såga upp en större ruta just där och så sätta stödreglar mellan de befintliga reglarna. Därefter montera dit bräderna du sågat ut så de kommer i samma höjd igen. Det behöver ju inte vara perfekt snyggt eftersom du ska ha nytt golv ovanpå.
Du kommer att ångra dig om du inte åtgärdar knarret innan du läggger det nya golvet.
Huggorm
CITAT (BigDaddy @ 04-12-2012, 12:42) *
Ok kan ju testa det.
Tack
Men linolja, är inte det självantändande?
Törs jag det? smile.gif

Tidigare låg förra parketten direkt på trägolvet. När jag lägger det nya så lägger man ju en skumyta under. Kanske kommer även det hjälpa ngt, men vore ju retligt om man lägger dit golvet & det ff knarrar.

Tror ni det kan hjälpa om jag kör en sticksåg mellan dessa 4-6 brädor som knarrar, så de inte ligger tätt på varandra?
Känns dock som att själva svikten är det som knarrar & inte att de ligger mot varandra, men vet inte riktigt...

Kanske linolja kan självantända? Jag vet att det används mycket i slöjd och liknande. Fönsterolja kanske är bättre, sådan man oljar in fönster med innan man målar för att det skall tåla väder bättre.

Golvplankorna är förmodligen spontade, alltså att det är fräst spår i sidorna som gör att de passat in i varandra. Kör du sticksågen mellan så förstör du sponten och det kommer svikta än mer.
BigDaddy
CITAT (Huggorm @ 04-12-2012, 13:02) *
Kanske linolja kan självantända? Jag vet att det används mycket i slöjd och liknande. Fönsterolja kanske är bättre, sådan man oljar in fönster med innan man målar för att det skall tåla väder bättre.

Golvplankorna är förmodligen spontade, alltså att det är fräst spår i sidorna som gör att de passat in i varandra. Kör du sticksågen mellan så förstör du sponten och det kommer svikta än mer.



Japp de går i varandra som du beskriver.
Men kanske är det bästa då att som Stintan skrev plocka upp dessa brädor & regla nytt under.
Sedan lägga tillbaka.

De kommer då inte gå att sponta dem i varandra men det gör kanske inte ngt om jag reglar upp starkare underifrån, eller vad tror ni?
Huggorm
Då får du regla upp riktigt ordentligt under. Det är just sponten som gör det hela starkt, eftersom tyngden fördelas ut i intilliggande brädor. En ensam spontad bräda skulle nästan gå av om man ställde sig på den mitt mellan två reglar
BigDaddy
CITAT (Huggorm @ 04-12-2012, 13:07) *
Då får du regla upp riktigt ordentligt under. Det är just sponten som gör det hela starkt, eftersom tyngden fördelas ut i intilliggande brädor. En ensam spontad bräda skulle nästan gå av om man ställde sig på den mitt mellan två reglar



Åfasen.
Ja då vart det ju knivigt igen att lösa detta.

Det är ju svårt att säga hur starkt det går att regla. Vet ju inte hur det ser ut där under.
Vill ju inte bryta upp halva golvytan helst.
Kommer jag åt ett par av de stora reglarna under från utsidorna (jag tänker men har ingen koll alls) så bör jag kunna regla rejält känns det som.
Men finns inte dessa större reglar just där så kan det ju bli marigt.
Skit och. smile.gif

Ja jag kommer iaf inte orka med detta knarrande just där hela tiden så måste ju hitta på ngt.
*Stintan*
Kanske hittar du något här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=85997.0
Huggorm
Om det är en liten glipa mellan brädorna kanske man kan komma åt att hälla i lättflytande klister däri? Man kan ju arbeta ner det så gott det går med exempelvis en spackelspade
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 04-12-2012, 13:21) *
Om det är en liten glipa mellan brädorna kanske man kan komma åt att hälla i lättflytande klister däri? Man kan ju arbeta ner det så gott det går med exempelvis en spackelspade


Hur skulle det kunna förhindra ett sviktande golv från att knarra?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 04-12-2012, 13:24) *
Hur skulle det kunna förhindra ett sviktande golv från att knarra?

Knarret kommer sig av att två ytor gnider mot varandra. Kan man få klister där emellan så kommer det sluta knarra. Ytan på klister har en annan friktion, så brädorna behöver inte ens bli ihopklistrade.
*Stintan*
Varför inte göra det ordentligt när man ändå lägger ner en massa arbete på att få ett bra golv. Halvmessyrer blir sällan bra i längden.
Gossen Ruda
Golvplankor knarrar för att man skall kunna höra när spöken går på golvet, de syns normalt inte. jag har ett märkligt golv i tillbyggnaden på huset. Den är delad av en mellanvägg. På ena sidan är mitt sovrum, inte ett knarr. Där har jag lagt klickgolv. Den andra delen är mitt arbetsrum och där knarrar det ordentligt för varje steg. Jag har ett svagt minne av att jag spikade till några plankor i sovrummet när jag renoverade men inte alls så mycket som det kommer att behövas i arbetsrummet. Golvbjälkarna är genomgående.

Beträffande det knarrande golvet i frågan så bör man nog undersöka noga VAD det är som knarrar innan man gör något. Det måste finnas golvbjälkar under nånstans, de kan dock vara svåra att hitta. Där kan man prova med att spika ordentligt.
BigDaddy
CITAT (Gossen Ruda @ 04-12-2012, 14:11) *
Golvplankor knarrar för att man skall kunna höra när spöken går på golvet, de syns normalt inte. jag har ett märkligt golv i tillbyggnaden på huset. Den är delad av en mellanvägg. På ena sidan är mitt sovrum, inte ett knarr. Där har jag lagt klickgolv. Den andra delen är mitt arbetsrum och där knarrar det ordentligt för varje steg. Jag har ett svagt minne av att jag spikade till några plankor i sovrummet när jag renoverade men inte alls så mycket som det kommer att behövas i arbetsrummet. Golvbjälkarna är genomgående.

Beträffande det knarrande golvet i frågan så bör man nog undersöka noga VAD det är som knarrar innan man gör något. Det måste finnas golvbjälkar under nånstans, de kan dock vara svåra att hitta. Där kan man prova med att spika ordentligt.


Tack
Ja jag vetesjutton hur jag ska göra men jag tror jag bänder upp några brädor för att se om jag kan förstärka lite underifrån.
Kan jag få upp dessa brädor hela som jag bänder upp så bör väl förstärkning underifrån göra att golvet iaf inte blir sämre i stabiliteten.
Ngt måste jag göra iaf.
Jag har dragit lite skruv varstans runt denna kvadratmeter det knarrar men har inte prickat några bjälkar alls.
malcolm
Linolja självantänder inte om det är utstruket någonstan men kan göra det om det finns i en trasa, knarrar ett golv beror det på att syllarna sviktar och det betyder att de behöver klossas upp underifrån.
Iza
Hur är brädorna spikade? I sponten eller uppepå? Är de spikade uppe kan du dra ur spiken med en spikurdragare, finns att köpa. Annars får du nog offra en eller två brädor så du kan komma under och kolla.
Bengalow
Om du inte tagit upp golvbrädorna, så kan du hittabjälkarna i alla fall. Först och främst går dom på tvärs av huset, och ofta med ca 120 cm mellanrum, ibland 60 cm. Du ser var brädorna är spikade i golvbjälken, som ligger tvärs över golvbjälkarna. Dra i en skruv mellan ett par spikar, trampa på golvbrädan, och hör om det fortfarande knirkar. Ofta är det så, att brädorna gnider mot en spikhals, eller i spont/not när dom "hänger i luften".
Anna-Karin Lundberg
Kanske en knäpp idé, men kan du inte lägga skivor av byggplyfa ovanpå hela golvet? Alltså ett extra lager som tar upp och fördelar belastningen, de funkar som extra isolering också. Sen nya golvet ovanpå det hela? Det kommer bli en liten nivåskillnad mot det mötande golvet från annat rum, men det finns ju snygga metalllister att sätta i tröskeln som "trollar bort" skarven. Jag skulle ta tunnt skumunderlag mellan båda lagen, så de ligger mjukt och stilla.

Personligen är jag glad i mina knarrande golv, de ger liv till mitt gamla hus. I nyproducerade betonghus finns inget golvknarr, var stolt över att du har ett "gammaldags hus" med äkta knirr.
malarmaster
använd inte linolja.risken är att det rinner ner i trossbotten och kan faktiskt självantända,hänt flera gånger i hus där de varit generösa med olja vid golvoljning.
gör hellre som stintan föreslog. leta reda på reglarna,såga upp golvet och kolla hur reglarna ser ut,förstärk med en ny regel där knarret finns och lägg tillbaks brädorna igen.
behöver ju inte göras snyggt då nytt golv kommer ovanpå,var dock noga med att golvet blir jämnt då annars det nya golver kan svikta och knarra. ulf
Christa
Jag skulle ta upp saken med knarrande golv även här http://www.byggahus.se/

Bra att få så många synpunkter och infallsvinklar som möjligt innan man skrider till verket. Kanske går det att söka på nätet också.
Motti
Har för mig att det finns speciell du=mattor man lägger innan man lägger på själva parketen som ska dämpa knarr !Att trägolv knarrar är ju delvis för att de sväller efter årstiden och efter luftfuktighet .Kan ha sina fördelar då ingen kan smyga runt på nätterna flirting.gif Riktigt trä knarrar nog alltid lite grann .
malcolm
Det finns inga genvägar för att komma tillrätta med knarrande golv, det enda är att riva upp ner till bjälklaget och klossa upp syllarna underifrån tills det blir stumt.
Bengalow
Det finns det visst det, Malcolm. Skruva ner golvet i bjälkarna. Man behöver inte alls riva upp ett golv, för att det knarrar/knirker. Problemet ligger i att det sviktar. Om man fäster golvet ordentligt mot underlaget, så knarrar det inte. Leta reda på bjälkarna - skruva fast, sedan har du inga problem. Jag förstår Malcolms synsätt - men det är att skjuta gök med kanon...enligt Owe Thörnqvist.
*Stintan*
Men det förutsätter ju att det finns några bjälkar att skruva i. Inte alltid så tätt mellan golvbjälkarna i gamla hus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon