Full version: EU - ett misslyckande
Bengalow
Den nye maltesiske kommisionären, som ersatte den mutade, har beslutat att Sverige inte får ha tillsatser i snuset. "-Tobak skall smaka tobak - inget annat!", säger han, och förmodligen har han aldrig tagit en prilla...Han måste ju hålla med sin mutkolv till kompis, kantänka. Hur i helskotta resonerade svenskarna, när dom lät en sådan ärkekonservativ människa tillträda en så viktig post inom EU. Varför inte förbjuda tobak och alkohol helt och hållet , som de gifter de är?
Spanien får behålla sitt vidriga djurplågeri, kallat "tjurfäktning", för att det är tradition, "den spanska själen", och alla omöjliga argument för detta svineri. Så skall svenskarna inte få snusa i fred! Fy f-n för dessa diktatorsfasoner!
Monarda
Vad hade vi i EU att göra överhuvudtaget? En koloss på lerfötter, brakar ihop endera dan'.
andersen
Ge inte mej skulden, jag röstade nej till EU!
hattstugan

Skyll inte på mej! För jag röstade Nej!
Spektakel är vad det är! Samt att för det pengar vi måste betala till EU hade kunnat göra mycket gott inom vårt lands gränser istället!
Det pengarna som nu öses ut till EU har kunnat ge våra barn en vettig föda i skolan samt att det har kunnat få finnas flera lärare!
De gamla fått ordentlig omvårdnad och även de riktig mat!

EU borde låta det Svenska snuset få vara svenskt samt att vi ska få exportera det!
*Stintan*
Jo då måste det ju visst vara ditt fel andersen! giggle.gif
malarmaster
just snuset fick ju sverige ha kvar som ett undantag när vi gick med,förutsättningen var att vi skulle ha det inom landet.undantaget blir ju kvar.svensken kan fortsätta snusa.
men när det gäller export av snus är det då förbud mot smaksatt snus.
varför så upprörda?
personligen är jag emot tobak och tycker man skall försvåra allt som kan öka konsumtionen av detsamma.
jag skulle vilja se stopp av jordbruksstöd till tobaksodlare,en hög prisnivå inom eu på tobak(kan styras genom punktskatter) som dessutom bör vara rätt lika inom eu så transport mellan länderna blir meningslös.
rökning går ju ner inom hela eu,i sverige har det minskat kraftigt de senaste 10 åren,varför då försöka öka konsumtionen på snusområdet?
skadeverkningarna som tobaken orsakar kostar stora pengar och enormt lidande för de som drabbas.
personligen tycker jag det är bra med beslutet,varför hjälpa tobaks/snusindustrin att öka sina marknadsandelar på europeernas hälsas bekostnad?.Ulf

gnon49
Tycker det verkar som i stort sett hela Europa är på dekis eller på väg dit. Arbetstillfällen försvinner snabbt samtidigt som invandringen ökar. Bilindustrin i Europa kommer, enligt olika rapporter, att drabbas hårt framöver. I orostiden brukar ju radikala vänster o högerpartier växa sig starka. En liten början ser vi, särskilt i länder med inkompetenta regeringar. Det går ju aldrig att leva över sina tillgångar, inte ens om man är med i EU. Snart kommer säkert Kina att bromsa in eftersom landet alltför snabbt försöker komma ifatt väst. Att lägga för många ägg i den kinesiska korgen kan bli dyrt.
Bengalow
Malarmaster, exportförbudet kommer att finnas kvar, men kommisionen lägger fram, att det skall bli förbjudet med smaktillsatser i snuset, och att det måste vara minst 80-85% tobak i snuset. Redan nu är det 50 % vatten, vilket inte skall tillåtas i fortsättningen, samt att "smakgivande" tillsatser förbjuds, som lakrits, vanilj eller pepparmint t.ex. Eftersom det bara är Sverige som har snus inom EU, så borde den jäkla maltesern ge fan i det - det är vår egen sak. Det vore bättre han arbetade bort sin arabiska syn på kvinnor. Han vill återinföra förbudet på aborter på Malta, och en hel del andra kvinnorättslagar. "-Kvinna, om du går 5 meter från spisen, så är du på rymmen!". Jäkla tokfan, om jag får säga så...
Och när du nu är inne på hälsovådlighet, tror du att alkohol, om det lanserats idag, hade godkänts? Nä, bevares, det är ju grunden i fransk "livsmedelsproduktion", tillsammans den grymma matningen av gäss, för att framkalla 4 ggr så stor lever som normalt...men sådana avarter får ingen kritik från kommisionärer. Dom törs inte, kräken, för Frankrike och Spanien m.fl. är orubbliga i sin "tradition". Vi skall bara inte tala om italienarna och deras djurhållning. Det är bata avskyvärt! Marit Paulsen...släng dig i väggen, en stor floskel är hon. Vad jag vet så har hon inte stått upp för ett enda argument, som hon valdes in i EU-parlamentet. Hon t.o.m. röstade nej, när man föreslog 8-timmars maxtransport för djur..men tjänar stora pengar gör hon, som vi skall betala...
Behöver väl inte säga att jag heller inte röstade för EU-medlemskap. Min insikt om sydeuropa är för stor, för att godta dom som likasinnade. Grekland, Italien, Spanien, Portugal...jesses vad dom har lurat skjortan av oss! I Grekland byggdes Via Ignatia för EU-pengar. En fyrfilig motorväg öst-väst i norra Grekland. Den används runt Thessaloniki, men bortanför städerna kan herdarna valla fåren på vägrenen. Beträffande tobaksodlingen i Europa, så är det den mest gynnade av alla "lantbruksprodukter". Man odlar tobak i Grekland i ganska stor omfattning, sedan bränner man grödan, för den dåliga kvaliteen ger inga köpare. Sedan inkasserar man EU-pengar...Jag kan riktigt se framför mig hur förhandlingarna går till: "-Om du inte röstar mot tobaken, så röstar inte jag emot gåslever/tjurfäktning!"
Edit stavfel samt tillägg om tobaksoding.
ryss_борис
CITAT (malarmaster @ 19-12-2012, 19:35) *
just snuset fick ju sverige ha kvar som ett undantag när vi gick med,förutsättningen var att vi skulle ha det inom landet.undantaget blir ju kvar.svensken kan fortsätta snusa.
men när det gäller export av snus är det då förbud mot smaksatt snus.
varför så upprörda?
personligen är jag emot tobak och tycker man skall försvåra allt som kan öka konsumtionen av detsamma.
jag skulle vilja se stopp av jordbruksstöd till tobaksodlare,en hög prisnivå inom eu på tobak(kan styras genom punktskatter) som dessutom bör vara rätt lika inom eu så transport mellan länderna blir meningslös.
rökning går ju ner inom hela eu,i sverige har det minskat kraftigt de senaste 10 åren,varför då försöka öka konsumtionen på snusområdet?
skadeverkningarna som tobaken orsakar kostar stora pengar och enormt lidande för de som drabbas.
personligen tycker jag det är bra med beslutet,varför hjälpa tobaks/snusindustrin att öka sina marknadsandelar på europeernas hälsas bekostnad?.Ulf

Du hävdade att du hade rätt i politiktråden också, men så fort man lyckades bevisa att din sk logik var ett enda misslyckande, så undvek du vidare diskussion. Dock glädjer jag mig åt att du inser när du är besegrad.

Huruvida du är emot tobak eller inte skiter vi fullständigt i. Jag själv brukar ingen form av tobak, men för den saken skull vill jag inte missunna andra att göra det. Låt folk leva sina egna liv, istället för att predika hur andra ska göra.

Alkohol och skräpmat är också skadligt, så då kan vi ju lika gärna förbjuda det när vi ändå är i farten. slap.gif
malarmaster
CITAT (ryss_бори @ 19-12-2012, 21:31) *
Du hävdade att du hade rätt i politiktråden också, men så fort man lyckades bevisa att din sk logik var ett enda misslyckande, så undvek du vidare diskussion. Dock glädjer jag mig åt att du inser när du är besegrad.

Huruvida du är emot tobak eller inte skiter vi fullständigt i. Jag själv brukar ingen form av tobak, men för den saken skull vill jag inte missunna andra att göra det. Låt folk leva sina egna liv, istället för att predika hur andra ska göra.

Alkohol och skräpmat är också skadligt, så då kan vi ju lika gärna förbjuda det när vi ändå är i farten. slap.gif

jag missunnar ingen droger om man nu vill skada sig själv men fördenskull vill jag inte hjälpa folk att få tag på det lätt.trots allt är det jag som skattebetalare som får hjälpa till att betala skadorna.vården dignar under bördan av alkoholister,narkomaner samt folk med sjukdomar orsakade av tobak.att ytterligare hjälpa till att sprida mer droger med hänvisning att det är missunsamt är ju verkligen en konstig logik.avskyr du dina medmänniskor så mycket att du vill se dem lida?slopa systemet,låt folk supa,sänk priserna,släpp narkotikan fri m.m.
argument som hörs här och ute i europa.detta orsakar bara misär,sociala problem,våld och ökad brottslighet.
inte min sorts samhälle.
ditt inlägg för övrigt är lite obegripligt,politikertråden är avsedd för diskussioner,om man har rätt eller fel beror väl på vilken barrikad man står på?
diskussioner med någon som inte kommer med relevanta motargument är ju överflödig och jag brukar inte bemöta inlägg som inte innehåller motargument baserade på fakta.
ulf
Monarda
Ofattbart att det ska sitta EU-parlamentariker med astronomiska löner, som dom beviljat sig själva, och debattera om struntsaker som dom själva kommit på. Hur vore det som omväxling om man verkligen kunde visa resultat av att ha åstadkommit något vettigt? Miljöproblemen t ex. Om någon vill snusa eller inte må väl vara upp till var och en utan ev tillåtelse av någon övergucku. Vilken makalös kapitalförstöring.
Bengalow
Nu är inte frågan så enkel som du vill göra den till, malarmaster. Det finns måttlighet i allt, och jag skulle gärna se att du tar en titt på "Gauss' kurva". Det finns omåttligheter inom allt. Titta bara på ungdomars fartbenägenhet på vägarna. Skall vi förbjuda dem att köra bil för några vårdsllösa bilisters framfart?
Tobaksindustrin genererar sjukdoms- och vårdtillfällen, men skatten på ett paket cigaretter ligger på 28,- kr + 0,45 kr. För en rökare med medelkonsumtion av 1 pkt cigaretter/dag är skatten på ett år 10400 kronor!!! Dricker man dessutom lite alkohol, så kommer den totala skatten upp i jämförelsevis 15-20000,- Gläd dig du renhetsmänniska, som slipper det. Men den glädjen/nöjet/lyxen jag unnar mig betalar jag själv för. Dessutom dör rökare i förtid, och deras "överblivna" pensionspengar har du ju nytta av. Jag tror att trafikskadade ligger på betydligt högre vårdbelopp än vad du anar, men tror inte att du vill förbjuda biltrafik bara för det.
Varför skulle vi släppa narkotikan fri, eller slopa gränser för inköp av alkohol? När du skriver sådant trams, så blir det bara patetiskt, och hör inte hemma i en diskussion, som är allvarligt menad, för du menar väl inte allvar med det du skrev? Att sjukvården överbelastas med alkisar och rökare är fullständigt fel. Det är åldringarna som tar mest tid. Återinföra ättestupan, så att föräldrar med snoriga ungar kan komma till akuten och få penicillin på under en ½ timme?
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 19-12-2012, 21:25) *
Malarmaster, exportförbudet kommer att finnas kvar, men kommisionen lägger fram, att det skall bli förbjudet med smaktillsatser i snuset, och att det måste vara minst 80-85% tobak i snuset. Redan nu är det 50 % vatten, vilket inte skall tillåtas i fortsättningen, samt att "smakgivande" tillsatser förbjuds, som lakrits, vanilj eller pepparmint t.ex. Eftersom det bara är Sverige som har snus inom EU, så borde den jäkla maltesern ge fan i det - det är vår egen sak. Det vore bättre han arbetade bort sin arabiska syn på kvinnor. Han vill återinföra förbudet på aborter på Malta, och en hel del andra kvinnorättslagar. "-Kvinna, om du går 5 meter från spisen, så är du på rymmen!". Jäkla tokfan, om jag får säga så...
Och när du nu är inne på hälsovådlighet, tror du att alkohol, om det lanserats idag, hade godkänts? Nä, bevares, det är ju grunden i fransk "livsmedelsproduktion", tillsammans den grymma matningen av gäss, för att framkalla 4 ggr så stor lever som normalt...men sådana avarter får ingen kritik från kommisionärer. Dom törs inte, kräken, för Frankrike och Spanien m.fl. är orubbliga i sin "tradition". Vi skall bara inte tala om italienarna och deras djurhållning. Det är bata avskyvärt! Marit Paulsen...släng dig i väggen, en stor floskel är hon. Vad jag vet så har hon inte stått upp för ett enda argument, som hon valdes in i EU-parlamentet. Hon t.o.m. röstade nej, när man föreslog 8-timmars maxtransport för djur..men tjänar stora pengar gör hon, som vi skall betala...
Behöver väl inte säga att jag heller inte röstade för EU-medlemskap. Min insikt om sydeuropa är för stor, för att godta dom som likasinnade. Grekland, Italien, Spanien, Portugal...jesses vad dom har lurat skjortan av oss! I Grekland byggdes Via Ignatia för EU-pengar. En fyrfilig motorväg öst-väst i norra Grekland. Den används runt Thessaloniki, men bortanför städerna kan herdarna valla fåren på vägrenen. Beträffande tobaksodlingen i Europa, så är det den mest gynnade av alla "lantbruksprodukter". Man odlar tobak i Grekland i ganska stor omfattning, sedan bränner man grödan, för den dåliga kvaliteen ger inga köpare. Sedan inkasserar man EU-pengar...Jag kan riktigt se framför mig hur förhandlingarna går till: "-Om du inte röstar mot tobaken, så röstar inte jag emot gåslever/tjurfäktning!"
Edit stavfel samt tillägg om tobaksoding.

nu är ju allt ett förslag,vad beslutet blir vet vi inte,svenska regeringen kommer att stå på tobaksbolagens sida och min tro är att det kommer att förbli som det är idag.beslut tas någon gång i vår.
tobaksodlingen i europa där bönderna får stöd för tobak som inte kan användas är ju egentligen ett regionalstöd,ett av många i europa för att sysselsätta folk i regioner som annars hade självdött.
håller med,helt tokigt .
men det visar bara på problematiken inom eu,vissa regioner är underutvecklade medan andra,företrädesvis i norra halvan har ett mer utvecklat näringsliv.
eu:s målsättning är ju att utjämna och utveckla dessa regioner så att skillnaderna mellan medlemsländerna blir ekonomiskt mindre.
sedan bör man inte bara skylla på eu,det är trots allt respektive lands regering som styr utvecklingen.
just södra europa har ju haft problem politiskt med regeringar som är kraftlösa och ofta med ledare som tycker att egna plånboken är viktigare än landets välfärd.
ingen nämnd men du brukar ju själv skälla duktigt på en viss b. som nu gärna vill göra comeback.
jag röstade också nej till eu men har insett att det är enda vägen fram.
sverige skulle inte haft en chans själva mot resten av världen,något som de politiker som jobbade för eu-anslutningen var mycket medvetna om.
att vi trots allt klarat oss bra hittills är tack vare eu med ett bra handelsutbyte och gemensamma regler inom många områden.
ett europa utan eu hade nog varit ett mycket annorlunda politiskt landskap,med spänningar mellan rika och fattiga länder,mellan diktaturer och demokratier,spänningar som förr ledde till krig med jämna mellanrum.
just samarbetet mellan länderna med gemensamma ekonomiska och politiska band förhindrar ju detta.
de problem som europa just nu upplever är ju dels en ekonomisk kris delvis beroende på att vissa länder inte kan hålla i plånboken men också en omställningskris när industrin i stor utsträckning lämnar europa för billigare tillverkningsländer typ kina och asien.
i sverige har vi ju haft den omställningsprocessen länge och närmar oss nu slutet,industrialismen är i stort borta,basindustrin med skog och malm blir kvar samt viss högteknologisk industri men den billiga tillverkningsindustrin med textil,stål och verkstadsindustrin är borta.
tjänstesamhället växer fram men om det kan sysselsätta alla är tveksamt.det är trots allt den enda sektorn som fortfarande växer,de övriga minskar.
hur det framtida samhället kommer att se ut vet jag inte,det kommer förmodligen vara ett mer uppdelat samhälle med de som har jobb och en försörjning och de som får leva på samhällsstöd.
ingen rolig tanke men vi är delvis redan där.
måhända kan en framtida nytändning inom eu hindra detta,men det kräver nytänkande och modiga politiker som vågar ta hårda beslut.
arbetslösheten är ju det överhängande problemet,inget som sverige kan lösa självt,här krävs samarbete.
hur få igång europa,hur skapa jobb? det är framtidsfrågan.ulf
ryss_борис
CITAT (malarmaster @ 19-12-2012, 22:05) *
jag missunnar ingen droger om man nu vill skada sig själv men fördenskull vill jag inte hjälpa folk att få tag på det lätt.trots allt är det jag som skattebetalare som får hjälpa till att betala skadorna.vården dignar under bördan av alkoholister,narkomaner samt folk med sjukdomar orsakade av tobak.att ytterligare hjälpa till att sprida mer droger med hänvisning att det är missunsamt är ju verkligen en konstig logik.avskyr du dina medmänniskor så mycket att du vill se dem lida?slopa systemet,låt folk supa,sänk priserna,släpp narkotikan fri m.m.
argument som hörs här och ute i europa.detta orsakar bara misär,sociala problem,våld och ökad brottslighet.
inte min sorts samhälle.
ditt inlägg för övrigt är lite obegripligt,politikertråden är avsedd för diskussioner,om man har rätt eller fel beror väl på vilken barrikad man står på?
diskussioner med någon som inte kommer med relevanta motargument är ju överflödig och jag brukar inte bemöta inlägg som inte innehåller motargument baserade på fakta.
ulf

1. "avskyr du dina medmänniskor så mycket att du vill se dem lida?"

* Har aldrig sagt att jag vill se dem lida, och varför skulle de per automatik lida för att man tillåter snus? För att de ska göra det krävs det ju att en majoritet av de som brukar snus lider, vilket jag inte tror att de gör.

2. "slopa systemet, släpp narkotikan fri"

* Detta förespråkar jag inte, det är bara något ditt huvud fantiserat ihop. Återigen sk misslyckad logik.

3. "ditt inlägg för övrigt är lite obegripligt, politikertråden är avsedd för diskussioner, om man har rätt eller fel beror väl på vilken barrikad man står på?

* Fel. När det handlar om rena värderingar så har du rätt. När det handlar om utsagor och påståenden finns det i princip alltid ett ja eller nej. Exempel: Tjänar Sverige ekonomiskt på att ge mer pengar till fotbollslandslaget? Det beror givetvis på vad landslaget gör av pengarna etc, men räknar man på alla möjliga varianter så kommer man fram till ett exakt svar för varje variant.

Anledningen till att du hade svårt för mitt förra inlägg är för att du läser inlägget ur ett känslomässigt perspektiv utifrån din egna vilja istället för att tolka det som står bokstavligt och använda logiska resonemang.

4. "Diskussioner utan motarguemnt baserade på fakta är inget att bemöta"

* Nu bevisade jag visserligen att du hade fel, då du tolkade allting helt åt helvete från första början. Gå tillbaka och läs igen om du inte förstår, eller be någon annan läsa det och förklara det för dig.
Bengalow
Ulf, du behöver bara ta ett skutt över Öresund, för att se hur andra ser på en "överskommelse". Det gäller att lura motparten på så mycket som möjligt, och sedan be om ursäkt, efter inkassering. Vi passar helt enkelt inte in i EU's korrumperade värld. Det var min åsikt vid valet, och den har inte ändrats. Beträffande B(erlusconi) så är han de facto sinnebilden för vem vi skall ge pengar till, och han lär inte ge dem vidare till de i Italien som behöver det mest. Han själv har djupa fickor.
I ett TV-program för flera år sedan, före vårt inträde i EU, så drabbades Italien av ett stort jordskalv, söder om Neapel där dog många människor, när deras hus rasade samman. EG skickade pengar och bl.a. Sverige bidrog med nödbostäder. 10 år efter skalvet fick man se resultatet. Borgmästaren i staden, vars bror/svåger hade en anläggningsfirma, byggde en motorväg för pengarna, som slutade i intet - ungefär som när Tjörnbron rasade. De hemlösa bodde kvar i sina hyddor/nödbostäder. Byggmästaren och borgmästaren hade flyttat in i mondäna lyxbostäder...Hur i hela fridens namn skulle vi kunna arbeta tillsammans med sådana svindlare, och sedan kalla det för att "det går bra"? Dina teorier om EU's fredsskapande gemenskap är bara löst prat. Hade inte vi gått med i EU, så hade dom fått klara sig själv. Se på Norge...även om inte vi har olja, så har vi mycket annat att erbjuda. Jag tror likamycket, såsom du tror på lite, att vi hävdat oss bättre utanför. Vad är det som moderaterna brukar säga...frihet att göra som man själv vill. Med EU's ok så har vi inte mycket att säga till om. Inte ens om vårt eget snus...eller jordgubbars storlek.
pejori
CITAT (Bengalow @ 19-12-2012, 22:43) *
Nu är inte frågan så enkel som du vill göra den till, malarmaster. Det finns måttlighet i allt, och jag skulle gärna se att du tar en titt på "Gauss' kurva". Det finns omåttligheter inom allt. Titta bara på ungdomars fartbenägenhet på vägarna. Skall vi förbjuda dem att köra bil för några vårdsllösa bilisters framfart?
Tobaksindustrin genererar sjukdoms- och vårdtillfällen, men skatten på ett paket cigaretter ligger på 28,- kr + 0,45 kr. För en rökare med medelkonsumtion av 1 pkt cigaretter/dag är skatten på ett år 10400 kronor!!! Dricker man dessutom lite alkohol, så kommer den totala skatten upp i jämförelsevis 15-20000,- Gläd dig du renhetsmänniska, som slipper det. Men den glädjen/nöjet/lyxen jag unnar mig betalar jag själv för. Dessutom dör rökare i förtid, och deras "överblivna" pensionspengar har du ju nytta av. Jag tror att trafikskadade ligger på betydligt högre vårdbelopp än vad du anar, men tror inte att du vill förbjuda biltrafik bara för det.
Varför skulle vi släppa narkotikan fri, eller slopa gränser för inköp av alkohol? När du skriver sådant trams, så blir det bara patetiskt, och hör inte hemma i en diskussion, som är allvarligt menad, för du menar väl inte allvar med det du skrev? Att sjukvården överbelastas med alkisar och rökare är fullständigt fel. Det är åldringarna som tar mest tid. Återinföra ättestupan, så att föräldrar med snoriga ungar kan komma till akuten och få penicillin på under en ½ timme?


Tack för det inlägget, nu slapp jag knåpa ihop det själv. thanks.gif bravo.gif
*Stintan*
CITAT (Bengalow @ 19-12-2012, 23:27) *
Ulf, du behöver bara ta ett skutt över Öresund, för att se hur andra ser på en "överskommelse". Det gäller att lura motparten på så mycket som möjligt, och sedan be om ursäkt, efter inkassering. Vi passar helt enkelt inte in i EU's korrumperade värld. Det var min åsikt vid valet, och den har inte ändrats. Beträffande B(erlusconi) så är han de facto sinnebilden för vem vi skall ge pengar till, och han lär inte ge dem vidare till de i Italien som behöver det mest. Han själv har djupa fickor.
I ett TV-program för flera år sedan, före vårt inträde i EU, så drabbades Italien av ett stort jordskalv, söder om Neapel där dog många människor, när deras hus rasade samman. EG skickade pengar och bl.a. Sverige bidrog med nödbostäder. 10 år efter skalvet fick man se resultatet. Borgmästaren i staden, vars bror/svåger hade en anläggningsfirma, byggde en motorväg för pengarna, som slutade i intet - ungefär som när Tjörnbron rasade. De hemlösa bodde kvar i sina hyddor/nödbostäder. Byggmästaren och borgmästaren hade flyttat in i mondäna lyxbostäder...Hur i hela fridens namn skulle vi kunna arbeta tillsammans med sådana svindlare, och sedan kalla det för att "det går bra"? Dina teorier om EU's fredsskapande gemenskap är bara löst prat. Hade inte vi gått med i EU, så hade dom fått klara sig själv. Se på Norge...även om inte vi har olja, så har vi mycket annat att erbjuda. Jag tror likamycket, såsom du tror på lite, att vi hävdat oss bättre utanför. Vad är det som moderaterna brukar säga...frihet att göra som man själv vill. Med EU's ok så har vi inte mycket att säga till om. Inte ens om vårt eget snus...eller jordgubbars storlek.



tummenupp.gif
tomas99
Ja.
Bengalow
På "Årskrönikan" kom det fram lite fakta om hur "man tvättar varandras skjortor"...

Mario Draghi, italiensk ordförande i ECB sedan förra året, var chef för Goldman/Sachs International. Som sådan hjälpte han Grekland att dölja sitt ekonomiska svarta hål, som gjorde, att landet kunde gå med i EMU, och få euro som sin valuta. Goldman/Sachs köpte grekiska statspapper utan att redovisa dem. Resten är historia.

Efter detta blev han Italiens centralbankschef, med allt fiffel omkring detta lands ekonomi....Varför tror ni att jag misstror EU's möjligheter att överleva? Finns det överhuvudtaget en sydeuropé som man kan sätta på en förtroendepost? Finns det en sydeuropé som inte är mutbar?

Snacka om att sätta bocken som trädgårdsmästare!!!
Gita
CITAT (Bengalow @ 19-12-2012, 21:25) *
Min insikt om sydeuropa är för stor, för att godta dom som likasinnade. Grekland, Italien, Spanien, Portugal...jesses vad dom har lurat skjortan av oss!

Förstår jag dig rätt? Menar du på allvar att Greker, Spanjorer, Italienare och Portugiser skulle vara en oss underlägsen sort? Om så är fallet så bygger du dina åsikter på fördomar och inte insikter.
Kanske skall du pröva att i dina texter byta Spanjorer, portugiser med flera mot muslimer.Det skulle inte alls se snyggt ut eller hur?
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 28-12-2012, 19:36) *
Förstår jag dig rätt? Menar du på allvar att Greker, Spanjorer, Italienare och Portugiser skulle vara en oss underlägsen sort? Om så är fallet så bygger du dina åsikter på fördomar och inte insikter.
Kanske skall du pröva att i dina texter byta Spanjorer, portugiser med flera mot muslimer.Det skulle inte alls se snyggt ut eller hur?
Gita

Han har väl inte påstått att de är oss underlägsna, snarare tvärtom ("de lurar skjortan av oss"). Problemet med f.f.a. Grekland och Italien är att det är korrupta länder, där de rika mutar sig fram och friköper sig från att betala skatt, samtidigt som man har en statlig byråkrati som är ytterst dyrbar och ineffektiv. Lurendrejeri har upphöjts till norm och man lurar glatt EU och indirekt dess medlemsländer. Det är en annan kultur, väldigt långt från den rediga och i grunden hederliga svenska. Greker och italienare är självfallet inte sämre människor än oss, men deras syn på hur man bygger, eller inte bygger, ett samhälle är vitt skild från vår.
Huggorm
Man kanske skulle dela upp EU i flera delar. Ett nordligt EU med de skandinaviska länderna, Holland, Tyskland och några länder till vore en verklig maktfaktor. Sedan kan spanjolerna och grekerna gå ihop och blåsa varandra så gott de kan biggrin.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 28-12-2012, 19:54) *
Man kanske skulle dela upp EU i flera delar. Ett nordligt EU med de skandinaviska länderna, Holland, Tyskland och några länder till vore en verklig maktfaktor. Sedan kan spanjolerna och grekerna gå ihop och blåsa varandra så gott de kan biggrin.gif


tummenupp.gif
Bengalow
Jadu Gita, när du blandar dig i något du inte begriper, så ligger Fan själv i lä med sin bibeltolkning. Det har du bevisat länge, men så visar du ditt rätta jag...inte för att diskutera, men att snedvrida, smutskasta och förstöra.
Tack för ett bra svar Aqua!
hattstugan

I Grekland för 24 år sedan så skördade man Apelsiner som fraktades till nån station för vägning för att komma tillbaka till odlingen och dumpas för att plöjas ned och EU betalade!
EU betalade även Grekerna för att hugga ner Olivlundarna för att sen odla Nejlikor!

Hur smart är det?
Bengalow
Hattstugan, det kallas lantbruksstöd. Kungen får över ½ miljon från EU. Månntro han behöver det?
*Stintan*
CITAT (Bengalow @ 29-12-2012, 11:05) *
Hattstugan, det kallas lantbruksstöd. Kungen får över ½ miljon från EU. Månntro han behöver det?


Samma regler för alla som har jordbruk antar jag och det kan väl iof inte vara fel även om jag tycker att lantbruksstödet i sig är bedrövligt.
andersen
CITAT (*Stintan* @ 29-12-2012, 11:12) *
Samma regler för alla som har jordbruk antar jag och det kan väl iof inte vara fel även om jag tycker att lantbruksstödet i sig är bedrövligt.


Nej så är det inte, mycket av jordbruksstödet är geografiskt begränsade, som till exempel de regionalpolitiska
programmen.
Gita
CITAT (Bengalow @ 28-12-2012, 21:19) *
Jadu Gita, när du blandar dig i något du inte begriper, så ligger Fan själv i lä med sin bibeltolkning. Det har du bevisat länge, men så visar du ditt rätta jag...inte för att diskutera, men att snedvrida, smutskasta och förstöra.
Tack för ett bra svar Aqua!

Du får ursäkta mig men jag tror och anser att man är ute på farliga vägar när man tillskriver vissa grupper vissa egenskaper oberoende om det gäller spanjorer och portugiser eller dem som inte delar din uppfattning.
Gita
Bengalow
Så är det inte andersen. Lantbruksstödet är storleksbetingat - ju större gård, ju större bidrag. Min dotters sambo får ut 800 000 DKR som bonde på en ö i Danmark. 350 kor som går inne mesta tiden på året, automatmjölkas, automatrensning av stallet, så det behövs knappt folk att sköta om dem.

OM det vore regionalpolitik, så skulle man få mer per hektar i t.ex. Norrland. Får man det? Icke... Däremot får man fraktbidrag för att sälja djur till Siciliens slakterier. Franska bönder med idylliska, oekonomiska små gårdar samt tyska och österrikiska fjällbönder är dom stora vinnarna. Det tror f-n att dom länderna stretar emot då man talar om att minska lantbruksstödet. Gissa bara vad storbönder i sydsverige, som Wachtmeister, Trolle och andra erhåller!!
Bengalow
Jaha, Gita, men är det inte din egen tolkning av mitt inlägg, som är stötande? Jag har aldrig påstått det du lägger i min mun. Håll dig till fakta och brodera inte ut dina egna tankar, som om det vore den enda sanningen.
Gita
CITAT (Bengalow @ 29-12-2012, 13:27) *
Jaha, Gita, men är det inte din egen tolkning av mitt inlägg, som är stötande? Jag har aldrig påstått det du lägger i min mun. Håll dig till fakta och brodera inte ut dina egna tankar, som om det vore den enda sanningen.


"Min insikt om muslimer är för stor, för att godta dom som likasinnade.( Grekland, Italien, Spanien, Portugal.)..jesses vad dom har lurat skjortan av oss!

OBS! Jag har bara bytt ut ett enda ord i din text ovan, nämligen Sydeuropa mot muslimer.

Och du, självklart broderar jag ut mina egna tankar precis som du och precis lika självklart är inte heller dina åsikter fakta eller denna enda sanningen.
Gita
andersen
CITAT (Bengalow @ 29-12-2012, 13:21) *
Så är det inte andersen. Lantbruksstödet är storleksbetingat - ju större gård, ju större bidrag. Min dotters sambo får ut 800 000 DKR som bonde på en ö i Danmark. 350 kor som går inne mesta tiden på året, automatmjölkas, automatrensning av stallet, så det behövs knappt folk att sköta om dem.

OM det vore regionalpolitik, så skulle man få mer per hektar i t.ex. Norrland. Får man det? Icke... Däremot får man fraktbidrag för att sälja djur till Siciliens slakterier. Franska bönder med idylliska, oekonomiska små gårdar samt tyska och österrikiska fjällbönder är dom stora vinnarna. Det tror f-n att dom länderna stretar emot då man talar om att minska lantbruksstödet. Gissa bara vad storbönder i sydsverige, som Wachtmeister, Trolle och andra erhåller!!


Nja regionalpolitik är väl en av grunden för EU, men jag kanske blandar ihop lantbruksstödet och övriga stöd i EUs regionalpolitik..regionalpolitik i EU.
Bengalow
Visst, andersen, men regionalpolitiken är dricks jämfört med lantbruksstödet, som faktiskt slukar mer än 30 % av hela EU's enorma budget, vilken även inkluderar "politikernas" löner och ersättningar!

och till Gittan...om du byter ut Fan mot Gud eller kallt mot varmt, så blir det såklart en ganska annorlunda mening än vad som avsetts. Din argumentation är utomordentlig naiv, och hade kanske gått hem på en förskola bland 5- åringar (jfr "-Min pappa är starkare än din!). Om du inte har något vettigt att skriva, så skriv det inte!!!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 29-12-2012, 20:11) *
och till Gittan...om du byter ut Fan mot Gud eller kallt mot varmt, så blir det såklart en ganska annorlunda mening än vad som avsetts. Din argumentation är utomordentlig naiv, och hade kanske gått hem på en förskola bland 5- åringar (jfr "-Min pappa är starkare än din!). Om du inte har något vettigt att skriva, så skriv det inte!!!

Försök att hålla en högre nivå, jag är säker på att du kan få fram din mening utan att låta så nedlåtande.

Moderator
Bengalow
Lågt eller inte...Vad anser du då om Gittans omskrivning av vad jag skrev? Hon förfalskar min åsikt till något jag aldrig påstått. DET är dålig stil, och förtjänar ett rejält mothugg.
Gita
CITAT (Huggorm @ 29-12-2012, 20:24) *
Försök att hålla en högre nivå, jag är säker på att du kan få fram din mening utan att låta så nedlåtande.

Moderator

Äsch, låt honom för all del hållas! Även de som saknar vidare perspektiv och större insikter bör kanske ändå få säga sitt. Eller?
Gita
Bengalow
Ja, du, som faller inom den ramen fick ju säga vad du ville säga, dvs ingenting, utom elakheter och nedvärderingar.
Huggorm
Även Gita kan försöka hålla en trevligare debatton. Kom ihåg att ni egentligen inte är fiender utan medlemmar på samma trädgårdsforum. Och återgå till diskussionen om hur EU har misslyckats.

Moderator
Piccante
För att återgå till ämnet så tycker jag (icke snusare) att det är lite ironiskt att vi blir så upprörda över just snuset! Svenskarna har varit bland de mest negativa till EU i opinionsundersökningar i Europa och mest sett EU som en ickefråga som inte berör dom. Både de mest övertygade JA och NEJ-sägare har haft sina frågor som de har hängt upp sig på men snusfrågan är ju i det stora hela en mycket liten och obetydlig fråga för Europa. Dessutom så var det väl så att vi fick ett undantag för tillsatser i snus precis som vi fick undantag från fri införsel av alkohol under några år efter att vi gick med och en del andra övergångsregler?
Vi har ju från dag 1 vetat om att snuset kommer ifrågasättas och efter snuset kommer väl alkoholmonopolet kan jag tänka mig. Att bli arg på EU pga snus är som att bli arg för övergången till högertrafik ungf. Nog finns det viktigare saker att bekymra sig om? EUs militarisering är inget som diskutera i Sverige tex???
Bengalow
Just detta, att frågan har så liten betydelse, bör i sig diskvalificera den mäktiga apparaten att ta upp den. Att en maltesisk liten uppkomling skall visa sig på styva linan, och förbjuda något som han inte har en aning om, visar just på EU's misslyckande. Förra året förbjöd Finland lakritspipor, på EU-kommisionens begäran, därför att detta kunde "-uppmuntra till rökning". När mäktiga, välbetalda ledamoter sitter och tycker att dom är duktiga, och sedan behandlar saker som förutnämnda, så är det bara löjligt.
I ett TV-program behandlades cirkulationen mellan Bryssel och Strasbourg. Den kostar många, många miljoner. Varenda tjänsteman skall flytta sina pärmar från den ena staden till den andra, och sedan tillbaka igen, när sammanträdena är över. Fullständig idioti. Den står fransmännen för, som inte vill ge upp sin stad som EU-centrum. Dom skulle själva få betala för det. Hela EU uppfattar jag som en lekstuga för tjänstemän i 5-årsåldern.
Det som eventuellt kommit ut av EU hitintills, är kanske freden, men jag tror ändå, att europeerna hade lyckats med detta, utan denna koloss på lerfötter, enär tanken om samarbete redan fanns där.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 30-12-2012, 15:57) *
I ett TV-program behandlades cirkulationen mellan Bryssel och Strasbourg. Den kostar många, många miljoner. Varenda tjänsteman skall flytta sina pärmar från den ena staden till den andra, och sedan tillbaka igen, när sammanträdena är över. Fullständig idioti. Den står fransmännen för, som inte vill ge upp sin stad som EU-centrum. Dom skulle själva få betala för det. Hela EU uppfattar jag som en lekstuga för tjänstemän i 5-årsåldern.

Det där är ett riktigt vansinne, men det har fått ganska mycket kritik från många håll också. Till slut upphör det nog, men det tar tid för EU att ändra på något sådant
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon