Peztis
Var och julklappshandlade idag och hittade i bokaffären en ny bok av Astrid Lindgren som heter "Tomten är vaken". Åh, den vill jag ha, tänkte jag.

Satt precis nu och googlade lite på den och det står att det är nya texter av Astrid Lindgren som är funna. Sedan läste jag någon recension av SvD om att det är en omskrivning för barn av Victor Rydbergs "Tomten".

Känner mig plötsligt så beklämd, SvD skriver helt ned detta verk av Astrid Lindgren.

Läste nu "Tomten" av Rydberg och det är faktiskt en ton i moll i den. Har nog egentligen aldrig läst och tänkt igenom den, det är ju oftast första versen man kan eller känner igen. En dikt man kanske rycker lite på axlarna åt.

Vet inte vad jag vill, tycker och känner om detta, blev bara lite överraskad kanske. Julen ska ju vara en glädjens tid och i Rydbergs dikt är den så stor, så tung...
gnon49
Var julen en glädjens högtid förr? Var det inte en allvarsam högtid som firades på ett helt annat sätt än i dag. Religionen med prästen som huvudfigur gjorde den säkert allt annat än lättsam.
var förresten inte tomten en riktig grinig krabat till en början. Idag är ju julen i stort sett ett jippo, utformat för att vi skall öppna börsen så mycket som möjligt. Sedan är det ju inte fel att känna glädje inför jul, om man orkar d010.gif Annars är det endast tomten som är vaken.
Aqvakul
Älskar Rydbergs "Tomten"! Men jag är sån att när jag känner mig nere så är det dikter och sånger i moll som får mig att må bättre... Låter konstigt, men så är det....
Peztis
Aquakul, inget får mig i sådan julstämning som "White Christmas" och det går ju inte direkt i dur. Eller "Have yourself a Merry Little Christmas"...

Visst är det kul med "Jingle Bells" och "Mer jul" men absolut inte samma stämning.

Konstigt! Det ska ju vara en glädjens tid och så får man julstämning av moll-sånger!
kerstin z5-6
Fast jag tycker det enda moll med Tomten av Rydberg, är just det faktum att han(tomten) lever vidare och ser generationerna komma och gå-men vart ?..Inte är väl det så moll?
Det är ju bara som det är?
Nej jag gillar den:)
Motti
Vem bryr sig ?ha en god jul med era nära och kära va rädd om varandra och bejakar livet . kompiskram.gif
Aqvakul
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-12-2012, 00:27) *
Fast jag tycker det enda moll med Tomten av Rydberg, är just det faktum att han(tomten) lever vidare och ser generationerna komma och gå-men vart ?..Inte är väl det så moll?
Det är ju bara som det är?
Nej jag gillar den:)

Nja, något eländeseländes är det väl inte men absolut inget tjoochtjim heller... Nog är det lite ödesmättat, vemodigt allt - molligt...
Peztis
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-12-2012, 00:27) *
Fast jag tycker det enda moll med Tomten av Rydberg, är just det faktum att han(tomten) lever vidare och ser generationerna komma och gå-men vart ?..Inte är väl det så moll?
Det är ju bara som det är?
Nej jag gillar den:)

Även om det inte är direkt "Jingle Bells" så är den oerhört fin och vacker. Och nog är den väl i moll men moll behöver inte nödvändigtvis vara negativt - kanske mer eftertänksamt.

CITAT (Motti @ 22-12-2012, 01:53) *
Vem bryr sig ?ha en god jul med era nära och kära va rädd om varandra och bejakar livet . kompiskram.gif

Uppenbarligen jag! Ditt inlägg förvånar mig, faktiskt...

Och visst kan man bejaka livet men ändå reflektera över hur andra har det eller haft det, hur livet och världen är för alla eller somliga av oss.

Julen är en glädjens tid men också en tid då man bör bjuda till och kanske göra något gott för någon annan som behöver det.
kerstin z5-6
Jag älskar den! kanske mer än någon annan text om julen.Tjo och tjim och allt ska vara kul i all ära men den står sig genom generationerna.
Motti
Snön lyser vit på taken endast Tomten är vaken santa.gif Klart jag bryr mig men man kan inte fastna så mycket i dikt och vers ,livet är mycket mer påtagligt och verkligt .Men vi ska naturligtvis värna om dikten och poesin .
Monarda
Den gamla inspelningen med Hilda Borgström tycker jag är oerhört stämningsfull. Man får komma ihåg att tomten tidigare inte enbart förknippades med julefröjd utan var ett väsen som i det tysta vakade över folk och fä och som man höll sig väl med. Dikten med det djupa budskapet ligger långt från det glättiga och ytliga som många av oss numera förknippar med julen.

http://www.youtube.com/watch?v=3BVzYcuVg-c
malcolm
Jag såg dn aktuella filmen från 1941 på TV i eftermiddags och jag måste säga att det är ett litet mästerverk, stämningen är inte att ta fel på och de hade verkligen fått till det med ljus och skuggor på ett realistiskt sätt.
gnon49
När jag växte upp var stadskärnan full av folk till sena kvällen, inför skyltsöndagarna som var före jul. Det var inte så mycket shopping utan mer upplevelse. Det tro jag gått delvis förlorat i dagens köphysteri. Nu är julklapparna öppnade o mellandagsrean börjar. Ingen ände på vad vi skall konsumera. Hur det än var förr så var det i alla fall lugnare o mer rofyllt kring Juletid. Sedan ter sig nog julen annorlunda i barnaögon än när man blir vuxen.
malcolm
Nu är det väl så att Rydbergs tomte inte har något med våra dagars röda jultomte att göra utan handlar mer om den grå gårdstomte man trodde på förr i världen.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 22-12-2012, 23:02) *
Snön lyser vit på taken endast Tomten är vaken santa.gif Klart jag bryr mig men man kan inte fastna så mycket i dikt och vers ,livet är mycket mer påtagligt och verkligt .Men vi ska naturligtvis värna om dikten och poesin .



Just därför kanske det skulle vara bra med lite mera dikt och poesi!

Jag tycker den är jättevacker och så bidrar den till eftertanke. Den gamla filmen är underbar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon