EKLO
Hej,

Hade en liten middag igår, och när jag skulle diska undan efter kvällen upptäckte jag att rödvinslådan på köksbänken läckt lite, förmodligen under hela kvällen.

Rödvinsfläckar har trängt ned i köksbänkens trä (ekskiva) och runnit ner på underskåpen som är vitmålade. Svaga rosa ränder på den vita skåpluckan hur mkt jag än skurar.

Några tips och magiska knep för att komma tillrätta med detta?

tacksam för råd
Natur liv
Jag vet inte riktigt när det redan har runnit ned i trät, men annars brukar salt binda till sig vin rätt bra. Massor av salt.
omk
På skåpsluckan (som jag förmodar är målad) skulle jag testat med fuktat grovsalt, Tomteskur eller Klorin på en fuktig disksvamp (ev den grova sidan, men försiktigt). Fast ta lite på insidan av luckan FÖRST, så att du är säker på att det inte blir missfärgningar / repor i färgen, sas.

På köksbänken har jag inga tips, mer än de ovan, eftersom jag själv har samma problem som du (rödvins-spill). Jag har själv testat grejerna ovan. Visst blir det bättre, men inte riktigt bra. Återstår slipning ...

Ska slipa om bänkskivan ändå, då det finns andra fläckar som inte heller går bort (blåbär, björnbär o div annat) ...
Motti
Har för mig att Bikarbonat ska fungera !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon