Full version: Tvätta ylle
Christa
Jag skall tvätta en ylletröja för hand. Har inget ulltvättmedel hemma. Kan man använda något annat?

Läste att det är enzymerna i vanligt tvättmedel som kan förstöra ylle.

Coops schampo eller barntvål kanske skulle kunna vara ok?

Är det någon som vet?
KRT
Jag använder aldrig specialschampo till ylle: eftersom man vanligen tvättar det så sällan räknar jag med att vanligt tvättmedel inte gör någon större skillnad.
Jag hade varit försiktig med tvål och liknade, som ej är anpassat för textil. Risken är att plagget blir "tovat"......
Peztis
Man ska tydligen kunna tvätta i YES också.
KRT
CITAT (Peztis @ 30-12-2012, 21:07) *
Man ska tydligen kunna tvätta i YES också.

Men ylle är ju lite fett i sig, med yes avfettar man garnet helt, kanske inte helt optimalt? (Däremot superbra när man fått fettfläckar, eller på ömtåliga plagg man har nära huden wink.gif)
Peztis
Ja, jag får inte heller ihop det men det var vad jag läste när jag kollade runt lite! Tänkte precis i de banorna...

Jag hade nog tagit vanligt tvättmedel men ytterst lite.
Tikka
Ja har ju flytande y3 men så kom jag på att kolla på grumme såpas hemsida...där stod nåt om att man kan använda flytande såpa till ullberedning....så då kanske det går bra att tvätta med oxå.

http://grumme.se/tips-och-rad/stadtips/sapatips#
Klicka på Extra i vänster menyn...
KRT
CITAT (Tikka @ 30-12-2012, 21:23) *
Ja har ju flytande y3 men så kom jag på att kolla på grumme såpas hemsida...där stod nåt om att man kan använda flytande såpa till ullberedning....så då kanske det går bra att tvätta med oxå.
http://grumme.se/tips-och-rad/stadtips/sapatips#

När vi tovade ull i skolan för en herrans massa år sedan var det just Grumme såpa vi använde... Men tovningseffektwn kanske beror på hur mycket såpa man tar?

Jag associerar fortfarande lukten av grönsåpa m ull, konstigt va? smile.gif
Christa
Tack för svar! I väntan på svar kollade jag lite till på nätet och hittade det här:

"Ullen består av samma ämnen som ditt eget hår. Vårda ullunderkläderna lika omsorgsfullt. Alla ullprodukter mår bäst av att tvättas med biologiskt ulltvättmedel. Ullens goda egenskaper beror till stor del på dess naturliga fetthalt. Ullfibern innehåller lanolin. Om ullen tvättas med universaltvättmedel som effektivt lösgör fett, försvinner lanolinet och därmed ullens goda egenskaper. Plagget blir grovt och "stumt"."

Problemet är att det är fettfläckar jag behöver tvätta bort. Jag råkade skvätta nötolja på den igår. Ganska mycket. Jag pudrade majszenamjöl på fettet för att suga upp det men allt gick ju inte bort.

Om man som dom skriver skall tvätta i ett speciellt tvättmedel för att bevara det naturliga fettet i ullen så kan man ju undra om nötoljan går att tvätta bort med det medlet.

Det står att ull är av samma ämnen som hår. Det var en person som skrivit i ett annat forum att hon brukade använda hårschampo. Det kanske inte är lika fettlösande som diskmedel i alla fall.

Bläää, vad skulle jag klanta mig så för...
KRT
CITAT (Christa @ 30-12-2012, 21:29) *
Tack för svar! I väntan på svar kollade jag lite till på nätet och hittade det här:

"Ullen består av samma ämnen som ditt eget hår. Vårda ullunderkläderna lika omsorgsfullt. Alla ullprodukter mår bäst av att tvättas med biologiskt ulltvättmedel. Ullens goda egenskaper beror till stor del på dess naturliga fetthalt. Ullfibern innehåller lanolin. Om ullen tvättas med universaltvättmedel som effektivt lösgör fett, försvinner lanolinet och därmed ullens goda egenskaper. Plagget blir grovt och "stumt"."

Problemet är att det är fettfläckar jag behöver tvätta bort. Jag råkade skvätta nötolja på den igår. Ganska mycket. Jag pudrade majszenamjöl på fettet för att suga upp det men allt gick ju inte bort.

Om man som dom skriver skall tvätta i ett speciellt tvättmedel för att bevara det naturliga fettet i ullen så kan man ju undra om nötoljan går att tvätta bort med det medlet.

Det står att ull är av samma ämnen som hår. Det var en person som skrivit i ett annat forum att hon brukade använda hårschampo. Det kanske inte är lika fettlösande som diskmedel i alla fall.

Bläää, vad skulle jag klanta mig så för...


Det låter som ett rejält dilemma, stackare! Yes lär säkert lösa nötoljan, men lanolinet på samma gång. Du kan ju prova att ta utspädd yes bara på fläckarna, men risken är väl att det förändrar granstrukturen bara där och det ses/märks efteråt....
Ull är ju fårens päls, så det är samma sak som hår, men det är ju också behandlat/bearbetat och evt färgat så jag tror inte man kan säga att det är samma sak. Men varför inte prova dig fram? Testa det mildaste (schampo) först, och om det inte går så ta utspädd yes, fungerar inte det så ta koncentrerad yes men kort tid osv.
Natur liv
Kanske kan du återinfetta ulltröjan efter att du har tvättat den med "fel" tvättmedel. Det finns ju i alla fall återinfettningsmedel för ullblöjor:

http://www.ekogarderoben.se/ullkur/382-0
Tikka
Jag googlade vidare o hittade detta:
Fläckar på ylleplagg kan behandlas med margarin och tvättas nästa dag med ulltvättmedel. Vad tror du om det? Då kan du ju köpa tex flytande Y3 i morgon...
Motti
Ja inte ska man använda avfettande medel till ylle inte !Y3 kanske är bra .Min mormor tog alltid ett par droppar ättika i sköljvattnet när hon tvättade ylle .
Peztis
Jag undrar om det inte är så att om du ska få bort fläcken så måste du ta till något fettlösande. Därefter så kan man använda något som innehåller lanolin, dvs ullfett. Det finns ett speciellt medel som man kan återinfetta ylle med.

Visst är schampo fettlösande, det är ju den feta smutsen vi vill ha bort ifrån våra hår så att det blir blankt och smidigt. Vad det inte får vara är uttorkande.

Hittade detta på denna sida:
"...När man gnider ull med varmt vatten och såpa kallas det att man tovar. Såpan tar bort höljet kring ullfibern så att fjällen kan ta åt sig vatten och ställa sig ut. När man tovar rör sig fibrerna i rotens riktning och trasslar in sig i varandra.
...
Vanligtvis så kan man inte tvätta ull i maskinen och med hög värme eftersom det då tovar ihop sig och krymper. Men ibland kan kläderna vara märkta en viss symbol: Superwash. Man har då omgett ullen med en tunn hinna konstfiber och på så sätt tagit bort tovningsegenskaperna.
Ull är en proteinfiber och tål inga hastiga temperaturskillnader. Ull ska också handtvättas med schampo eftersom den är känslig för alkaliet som finns i tvättmedel..."

Motti, ättikan i vattnet bevarar färgerna vid ylletvätt.
Bee
Här sitter jag och läser denna tråd och tittar ner på min benvita ulltröja. För ett bra tag sen fick jag en ful fläck nertill på den och sen blev den liggande. Handtvättsaker har den tendensen hos mig smile.gif Nåväl. Den är hur ren o fin som helst nu. Jag stoppade in den i tvättmaskinen med väldigt lite vanligt tvättmedel. Det står handtvätt på lappen men min maskin har också ett sånt märke & program.
Det gick med andra ord finfint att tvätta i maskin på ylleprogrammet (samma som handtvättprogram). Inga fläckar och tröjan är varm och go smile.gif
Sens moral: vad har man för val ibland? Fläckig ylletröja = ingen användbar tröja. Tvätta skonsamt i maskin eller för hand med liite vanligt tvättmedel = ren och användbar tröja.
Ylle är bra mycket tåligare än man kan tro.
Motti
Min mor stickade en väldigt fin olle till min man i Norskt Ullgarn svindyrt sådant !på tvättmaskinen stog det ylletvätt så jag körde den på det programet ,men ack när jag tog ut tröjan bidde det bara en dockolle sad.gifSäkrast att tvätta ylle för hand och att inte låta det ligga i blöt för länge och annvända mycket sköljmedel .
Bee
CITAT (Motti @ 30-12-2012, 22:48) *
Min mor stickade en väldigt fin olle till min man i Norskt Ullgarn svindyrt sådant !på tvättmaskinen stog det ylletvätt så jag körde den på det programet ,men ack när jag tog ut tröjan bidde det bara en dockolle sad.gif Säkrast att tvätta ylle för hand och att inte låta det ligga i blöt för länge och annvända mycket sköljmedel .


Det där råkade jag ut för med den riktigt gamla tvättmaskinen också. Maskinen vi har nu är 4 år och den är mycket bättre på skontvätt av olika typer.
Jag har lyckats fixa docktröjor med handtvätt också för den delen. Har hårda nypor tydligen biggrin.gif
Christa
CITAT (Peztis @ 30-12-2012, 22:26) *
Jag undrar om det inte är så att om du ska få bort fläcken så måste du ta till något fettlösande. Därefter så kan man använda något som innehåller lanolin, dvs ullfett. Det finns ett speciellt medel som man kan återinfetta ylle med.

Visst är schampo fettlösande, det är ju den feta smutsen vi vill ha bort ifrån våra hår så att det blir blankt och smidigt. Vad det inte får vara är uttorkande.

Hittade detta på denna sida:
"...När man gnider ull med varmt vatten och såpa kallas det att man tovar. Såpan tar bort höljet kring ullfibern så att fjällen kan ta åt sig vatten och ställa sig ut. När man tovar rör sig fibrerna i rotens riktning och trasslar in sig i varandra.
...
Vanligtvis så kan man inte tvätta ull i maskinen och med hög värme eftersom det då tovar ihop sig och krymper. Men ibland kan kläderna vara märkta en viss symbol: Superwash. Man har då omgett ullen med en tunn hinna konstfiber och på så sätt tagit bort tovningsegenskaperna.
Ull är en proteinfiber och tål inga hastiga temperaturskillnader. Ull ska också handtvättas med schampo eftersom den är känslig för alkaliet som finns i tvättmedel..."

Motti, ättikan i vattnet bevarar färgerna vid ylletvätt.


När jag klickade på länken fick jag "not found". Där står ju schampo så jag skulle kolla vad det var för en sida dvs om den som skrivit det hade erfarenhet av att det gått bra.

Till att börja med skrapade jag bort det majsmjöl som dragit åt sig fett och lade på nytt. Det var ett antal fläckar och fettet har gått rakt igenom så jag skall pudra på avian idag.

Sedan får jag se vad jag tvättar den i. Skall läsa allt ni skrivit en gång till och kanske dyker det upp något mer. I maskin tvättade jag en yllejumper en gång som var märkt med maskintvätt men den filtade ihop sig så den inte gick att använda.

Den aktuella tröjan är grå nertill och inte av det fluffiga slaget så jag hoppas att den inte är så ömtålig. Har dock köpt ett antal ylletröjor i höst så det är bra att få så mycket kunskap som möjligt.

Nummer ett på listan är: Ha inte svårtvättade plagg på när du stökar i köket...

Olyckan med tröjan hände när jag var ordentligt hungrig och skulle röra upp en burk nötpasta till bredbart skick. 2 cm olja överst och nästan som betong underst. Slant med skeden och svapp!!! så skvätte det olja både på tröjan och byxorna och golvet. Sammanlagt en kvadratdecimeter oljefläckar på tröjan.

Tack för alla svar smiley_small_hug.gif
Tikka
Hur gick det med fläckarna?
Christa
CITAT (Tikka @ 02-01-2013, 21:52) *
Hur gick det med fläckarna?


Min sambo köpte ulltvättmedel igår så jag tänkte försöka idag. Än så länge ligger tröjan med majzenamjöl på fettet.

Han köpte Ecover och det är salt i det tvättmedlet. Undrar om det kan skada färgerna?

Samtidigt står det ju ylle och fintvättmedel på flaskan så det borde ju inte vara någon fara.

Han hittade inget annat ulltvättmedel så därför blev den sorten.

*Stintan*
Kan inte tänka mig att det skadar, tvärtom, man använder ju salt vid färgning av kläder och garn,
Christa
CITAT (*Stintan* @ 03-01-2013, 10:10) *
Kan inte tänka mig att det skadar, tvärtom, man använder ju salt vid färgning av kläder och garn,


Jaha det visste jag inte. Vet du vad det har för funktion?
*Stintan*
Tror att det hjälper till att fixera färgen.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 03-01-2013, 15:12) *
Tror att det hjälper till att fixera färgen.


Precis. tummenupp.gif
Biggan_
Galltvål kan man väl också tvätta ylle i.
Christa
Tvättningen verkar ha gått bra. Jag ser inga fläckar längre smile.gif

Jag sköljde i flera omgångar kallt vatten först och eftersom min faster sa att ylle inte skulle ligga i blöt så vågade jag inte låta tröjan ligga i vatten med tvättmedel i mer än 5 minuter.

Att doseringen kändes väl stark bidrog till den försiktigheten. Undrade dock om fettet verkligen skulle hinna försvinna då. Jag tog inget extra medel på fläckarna men jag hade ju haft rikligt med majzena på dom i flera dygn så mjölet kanske hade sugit åt sig det mesta.

Är dock fortfarande undrande över doseringen. 20 ml Ecover till 5 liter vatten och 30 ml till en tvättmaskin med 2,5 kg tvätt. Är det bara 10 liter vatten i en tvättmaskin?

Det vanliga handtvättmedlet har en dosering på 20 ml per 10 liter vatten.

Olika tvättmedel är naturligtvis olika starka men det kändes som en hög koncentration tvättmedel när jag tvättade igår i jämförelse med vad det brukar vara vid handtvätt.

Tröjan verkar inte ha tagit skada i alla fall.
*Stintan*
Du är rolig du med alla dina funderingar Christa biggrin.gif Behöver du manualer till allt du gör?

Skönt att det verkar ha gått bra med tröjan iallafall.
KRT
CITAT (Christa @ 04-01-2013, 07:55) *
Tvättningen verkar ha gått bra. Jag ser inga fläckar längre smile.gif

Jag sköljde i flera omgångar kallt vatten först och eftersom min faster sa att ylle inte skulle ligga i blöt så vågade jag inte låta tröjan ligga i vatten med tvättmedel i mer än 5 minuter.

Att doseringen kändes väl stark bidrog till den försiktigheten. Undrade dock om fettet verkligen skulle hinna försvinna då. Jag tog inget extra medel på fläckarna men jag hade ju haft rikligt med majzena på dom i flera dygn så mjölet kanske hade sugit åt sig det mesta.

Är dock fortfarande undrande över doseringen. 20 ml Ecover till 5 liter vatten och 30 ml till en tvättmaskin med 2,5 kg tvätt. Är det bara 10 liter vatten i en tvättmaskin?

Det vanliga handtvättmedlet har en dosering på 20 ml per 10 liter vatten.

Olika tvättmedel är naturligtvis olika starka men det kändes som en hög koncentration tvättmedel när jag tvättade igår i jämförelse med vad det brukar vara vid handtvätt.

Tröjan verkar inte ha tagit skada i alla fall.


Skönt att det gick bra med tröjan!

Jag skulle gissa på att skillnaden i dosering mellan hand- och maskintvätt beror på att vattnet körs runt i maskinen under en längre tid än när man handtvättar.... Dvs plagget exponeras för tvättmedlet under en längre tid än vid hqndtvätt.
Christa
CITAT (KRT @ 04-01-2013, 09:47) *
Skönt att det gick bra med tröjan!

Jag skulle gissa på att skillnaden i dosering mellan hand- och maskintvätt beror på att vattnet körs runt i maskinen under en längre tid än när man handtvättar.... Dvs plagget exponeras för tvättmedlet under en längre tid än vid hqndtvätt.


Ja fast på Skonas flytande tvättmedel står det 45 ml till 3-4 kg tvätt och 10 ml till 5 liter vatten.

Själva koncentrationen av tvättmedel har ju också betydelse även bortsett från den mekaniska bearbetningen. Jag har vid ett par tillfällen råkat ta lite för mycket tvättmedel vid handtvätt och då löstes massor av färg från plagget ut i vattnet.
Tikka
Ja men va bra att fläckarna gick bort smile.gif
Christa
CITAT (Tikka @ 04-01-2013, 10:39) *
Ja men va bra att fläckarna gick bort smile.gif


Ja och tack för ditt och andras engagemang! Den var fuktig i morse så jag har i och för sig i inte provat den än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon