EKLO
Hej,

Jag klipper enormt mkt sly, och av ganska grova dimensioner (3-5 cm).

Användern grensax, har en från Clas Olson som sköter jobbet hyfsat bra, men undrar inför ytterligare ett ev. köp vad som är bäst när man klipper - rakt eller böjt mothåll? Vad är vitsen med denna skillnad tro?

Antar att jag skulle kunna plocka isär och slipa så småningom, någon som har erfarenhet av hur man bäst slipar en grensax och /eller sekatör, dvs med vilket verktyg tro?
EKLO
puttar upp
Mia i trädgården
En gissning om man jämför m sekatör är att papegoj-gap ger renare snitt vilket är bra om snittytan sitter på levande buske el träd o man vill få övervallning att funka bra. Mothåll som är platt är bättre på grenar som är döda o skall tas bort alt om sly skall bort o man inte är rädd om att växten skall klara sig o växa vidare. Snittytan blir mer krossad o övervaller sämre o därmed sämre till levande material.

Varför man har platt mothåll vet jag inte, o inte bara papegoj gap, kanske klarar mer kraft???

Jag slipar m bryne-järn, (heter det så.) funkar bra, slipar på den vassa siden. Borde finnas film på youtube hur man gör m rätt vinkel mm..

Tycker att det är lättare att komma åt m papegoj gap, lite smäckrare att jobba med.
EKLO
Jag puttar upp för jag skulle gärna få fler inlägg om rakt eller böjt motstånd är bäst när man röjer grovt sly... Jag behöver ju inte allt vara rädd för att snittet ska skada växten (bra om den gör skada ordentligt!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon