Full version: Myror...
MimE
Nu börjar jag tröttna på att ha de i sig harmlösa myrorna inomhus.

Är det någon som har något bra knep att få dem att välja ett annat boende än i vår hall, vardagsrum, köksgolvet, gillestugan... ?

Jag har försökt att prata lugnt med dem, skällt på dem, vädjat... men de lyssnar inte. Jag har även försökt att bussa gråsuggorna på källarmyrorna men trots sitt pansar så vill de inte slåss på min sida.

Jag vet att de kommer att försvinna inom ett par veckor men om jag kan hjälpa dem med flyttlasset lite tidigare så skulle jag bli överlycklig.

/Mimmi
pejori
salt!!!!! smile.gif smile.gif myror gillar inte salt smile.gif smile.gif
har saltat mina lister längst väggarna och dom försvann smile.gif smile.gif
vet ej om det var tur eller om det är så, värt att testa wub.gif wub.gif wub.gif
Susanna
Kanel funkar också jättebra! Bara att strö där de brukar vara. rolleyes.gif
MimE
Vad tror ni om att blanda kanel och salt? Dubbelt effektivt? tongue.gif

Jag ska definitivt prova. Åtminstone bör det lukta gott. rolleyes.gif

(Fler förslag, anyone?)

/Mimmi
Saiai
Socker är det bästa! Men häll det i en hög utanför huset, så dras dom dit istället, och de myror som är ute behöver inte besvära sig med att gå in. Det funkade bra här iaf ett tag, tills sockret ute under trappen tog slut...
MimE
Jag anar en lösning:

Halva kryddskåpet inne, andra halva ute.

Nu gäller det bara att inte göra tvärtom...
(Alla traktens myror inne - fasa). sad.gif

/Mimmi
Betty
CITAT (MimE @ 30-03-2004, 21:48)
(Fler förslag, anyone?)

Kanske inte så snällt, men effektivt: Myrr. rolleyes.gif
pejori
CITAT (MimE @ 30-03-2004, 22:27)
Jag anar en lösning:

Halva kryddskåpet inne, andra halva ute.

Nu gäller det bara att inte göra tvärtom...
(Alla traktens myror inne - fasa). sad.gif

/Mimmi

laugh.gif laugh.gif laugh.gif fick för några år sedan reda på av min mamma, som flitigt läste " mina bästa tips" i diverse tidningar, att lite socker i blomvattnet skulle göra susen rolleyes.gif rolleyes.gif
det lät bra, så det skulle jag testa. wacko.gif
med totalt hjärnsläpp gick jag till verket, men såg ingen större skillnad på krukväxterna sad.gif
bhöver jag säga att alla krukor hade ytterkrukor. blink.gif
efter ett tag fick jag en fullständig myrinvasion, jag bor på bottenvåning. wacko.gif
kunde inte fatta var dom kom ifrån, tills jag råkade lyfta upp en kruka och såg till min fasa att dom byggt bo i ytterkrukan blink.gif
vad jag sa till min mor lämpar sig inte i tryck då jag försöker vårda mitt språk på forumet.
min väna moder sa" det tänkte jag inte på att dom gillar socker wacko.gif
fick bort dom med omplantering och salt i listerna. sad.gif sad.gif så mycket myror och ägg har jag aldrig sett utom i myrstackar biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
KURT
Den bekämpning man brukar rekommendera inomhus mot myror är de här små dosorna man kan köpa och sätta ut. De innhåller en 6.5%-ig boraxlösning med riktigt mycket socker i , myrorna skall ta med det hem till boet och boraxen skall döda drottningen. Borax används också som gödningsmedel vid bor (grundämne) brist, och är inte speciellt farligt, man kan blanda till egen boraxlösning också. Säk på myror och borax så finns mer info.
Siri
Äggskal brukar fungera bra. När jag har haft myror i skafferi eller skåp har det varit lätt att lägga lite skal där eller om man har kunnat lokalisera var de kommer in i huset ifrån och lägga lite där.
Jag har lärt mig det av min farmor som alltid gjorde det i början av "säsongen"
Men vad det är i äggskalen de inte tycker om det vet jag inte,,,,
MimE
Vi har gett upp!

Idag var Anticimex här och sprayade runt huset och lämnade betesdosor.

Han trodde (liksom vi) att de kommer utifrån eftersom de inte är koncentrerade till något särskilt ställe inomhus. Men han log så konstigt när jag nämnde kanel... laugh.gif

Så nu är det bara att vänta och se...

Fast Gråsuggorna runt husgrunden var inte så jätteglada. Jag antar att jag kan vänta mig en massiv attack från dem. tongue.gif

/Mimmi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon