Full version: ABBA
Motti
Har ni set storyn om ABBA på TV ! Hur många här av er växte upp med ABBA musiken ?Tycker den historien om ABBA var så häfftig att se !och deras scenkostymer var ju helt out standing ! Kan tala om att jag hade Angnetas mamma som kund i flera år smile.gif Musiken är helt fantastisk än i dag .
malcolm
100 hits av ABBA! yes.gif

http://www.youtube.com/watch?v=xFrGuyw1V8s...PA_nrB-AW5RlrYV
Motti
Så himmla skön musik smile.gif
Klint
Jag var inte så förtjust i Abba då, men nu har jag fattat va bra de var!
Jag har sett något av programmen,det var kul tex att Svenne Hedlund körde orkesterbussar när han var ledig för att få ihop lite pengar.
Motti
Det visste jag inte Klint !att svenne körde turnebussen smile.gif colt ju !Min syssling och hennes man är ju kompisar med Svenne och Lotta de bor ju i Sävsjö Småland där min syssling har Zooaff'är smile.gifMåste ju får skryta lite rolleyes.gif
malcolm
CITAT (Klint @ 12-01-2013, 01:57) *
Jag var inte så förtjust i Abba då, men nu har jag fattat va bra de var!


På 70-talet var det inte riktigt accepterat att gilla ABBA och många erkände inte gärna att de köpte deras skivor.
mamamaggan
Gillar inte ABBA eller deras musik .


Dessutom , om man inte kan sjunga live på sina konserter så tycker jag att det är ett svek mot publiken.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 12-01-2013, 14:37) *
På 70-talet var det inte riktigt accepterat att gilla ABBA och många erkände inte gärna att de köpte deras skivor.


Det måste jag ha missat, varför var det inte accepterat? Jag har aldrig köpt en ABBA-skiva men inte för att det inte skulle varit accepterat.
Peztis
CITAT (malcolm @ 12-01-2013, 14:37) *
På 70-talet var det inte riktigt accepterat att gilla ABBA och många erkände inte gärna att de köpte deras skivor.

Har jag också helt missat - klart man gillade ABBA!
Kanske beror det på hur gammal man var också. 1976-1977 "framförde" jag och min bästa kompis ett nummer på Roliga timmen i ettan till låten "Tiger", kommer ihåg det än, framför allt slutet!
Hade en jättestor plansch med ABBA på mitt rum, min storebror satte en nål i Agnetas näsa så det såg ut som att hon hade piercing - inte så etablerat/accepterat då som nu. Jag har faktiskt planschen kvar!!! Min kompis hade en massa tidningsartiklar upptejpade på väggen.
Bee
ABBA! Inte min generation men visst gillade jag dom. Men min dotter och hennes kompisar gillade ABBA allra mest. En ljushårig flicka och en mörkhårig flicka med varsitt hopprep och så fullt ös på stereon! Gud vad skoj dom hade! (och jag som påtittande mamma). Fast det var jag som köpte LP:n Voulez Vous (stavas?) 1979...
Piccante
CITAT (Peztis @ 12-01-2013, 20:23) *
Har jag också helt missat - klart man gillade ABBA!
Kanske beror det på hur gammal man var också. 1976-1977 "framförde" jag och min bästa kompis ett nummer på Roliga timmen i ettan till låten "Tiger", kommer ihåg det än, framför allt slutet!
Hade en jättestor plansch med ABBA på mitt rum, min storebror satte en nål i Agnetas näsa så det såg ut som att hon hade piercing - inte så etablerat/accepterat då som nu. Jag har faktiskt planschen kvar!!! Min kompis hade en massa tidningsartiklar upptejpade på väggen.

Det beror nog på att du var barn då. Var du lite äldre, pluggade till socionom och gick med i FNL-demonstrationer, så lyssnade du inte på ABBA 1975.
gunsta
CITAT (mamamaggan @ 12-01-2013, 14:39) *
Gillar inte ABBA eller deras musik .
Dessutom , om man inte kan sjunga live på sina konserter så tycker jag att det är ett svek mot publiken.



Åh så skönt att läsa - jag har heller aldrig gillat ABBA - varken nu eller då.
Bee
CITAT (mamamaggan @ 12-01-2013, 14:39) *
Gillar inte ABBA eller deras musik .


Dessutom , om man inte kan sjunga live på sina konserter så tycker jag att det är ett svek mot publiken.


Dom sjöng live. Du tänker på Milli Vanilli, ett "konstgjort" band.

CITAT (Piccante @ 12-01-2013, 23:59) *
Det beror nog på att du var barn då. Var du lite äldre, pluggade till socionom och gick med i FNL-demonstrationer, så lyssnade du inte på ABBA 1975.


Nej, då var det Kebnekaise (bra musik där f.ö.) och annan proggmusik som gällde. Ren glädje, vad var det för nåt? - Det var det ABBA erbjöd. Ren skär glädje utan andra avsikter än att underhålla. Inte helt politiskt korrekt i Sverige på 70-talet. Men roligt!
Motti
Abbas musik är geneialisk !och ju mer man lyssnar ju mer förstår man hur mycket arbete det ligger bakom ,Abbas musik växer hela tiden i mina öron ,liksom Beatles skickade just efter dubbel cd från St peppers helt underbar musik !
Aqvakul
Som "proggare" lyssnade jag inte på ABBA. Benny Anderssons storhet upptäckte jag först senare. ABBAS förfärliga shower och scenkläder kan jag fortfarande inte med.
malarmaster
gick aldrig på någon av deras konserter men har alla skivor.alla i min omgivning då gillade och köpte skivor med abba men man fick smyga med det,det var gnäll bland vänsterkompisarna om det kom fram.
de gällde för att vara kapitalistiska med meningslös musik.
kom ihåg att när abba kom var det fortfarande en vänstervåg i sverige som var stark och då som nu gällde det att ha rätt åsikt annars blev det gnäll.
med facit i hand kan vi se att abbas musik överlevt och köps fortfarande av nya generationer.
deras belackare och deras åsikter om abba kom på skam.
lyssnar fortfaramde då och då på abba och musiken är som 50-tals rockn roll,den håller och man blir glad.
tror fortfarande att många inte förstår hur stora abba var och är ute i världen. ulf
Gunilla T
Njaa...nog tror jag alla vet hur stora ABBA är ute i världen men man behöver ju inte gilla dem för det wink.gif

Glad, lättillgänglig popmusik men att kalla deras musik för genialisk är väl en rejäl överdrift om man nu inte menar det kommersiellt gångbara. Beatles musik är genialisk...

Jag håller nog med Aqva här - Björn och Bennys produktion efter ABBA är imponerande.

En del av deras popularitet kan nog tillskrivas Mikael B Tretow - han med evighetsmaskinen samt det faktum att de härmade Phil Spector och hans "wall of sound"
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 13-01-2013, 11:11) *
Njaa...nog tror jag alla vet hur stora ABBA är ute i världen men man behöver ju inte gilla dem för det wink.gif

Glad, lättillgänglig popmusik men att kalla deras musik för genialisk är väl en rejäl överdrift om man nu inte menar det kommersiellt gångbara. Beatles musik är genialisk...

Jag håller nog med Aqva här - Björn och Bennys produktion efter ABBA är imponerande.

En del av deras popularitet kan nog tillskrivas Mikael B Tretow - han med evighetsmaskinen samt det faktum att de härmade Phil Spector och hans "wall of sound"


tummenupp.gif Kan bara hålla med.
malcolm
Jag var till England 1976 och inte heller där verkade man gilla ABBA något vidare vilket är konstigt med tanke på hur mycket skivor de sålde, kanske berodde det på att Sverige är ett litet land och det var lite för gulligt med två par som höll ihop och de skapade aldrig några skandaler.
Gita
CITAT (Piccante @ 12-01-2013, 23:59) *
Det beror nog på att du var barn då. Var du lite äldre, pluggade till socionom och gick med i FNL-demonstrationer, så lyssnade du inte på ABBA 1975.

Socionomutbildning, FNL och progg, gud så trist! Tack och lov att jag hade styrkan att välja något som inte var särskilt högt aktat på den tiden, nämligen ekonomi och teknik. Och jag har alltid gillat ABBA!
Gita
hattstugan

Var/är ingen älskare av ABBA! Men för 5 år sedan spelades ABBA mycket på Engelska radion! De är tydligen idag en uppskattad grupp där!
Aqvakul
En oväntad vänskap var trevlig..

Har du sett den?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Aqvakul @ 13-01-2013, 20:32) *
En oväntad vänskap var trevlig..

Har du sett den?


Vad har nu den filmen med ABBA att göra??????
Piccante
CITAT (Gita @ 13-01-2013, 19:11) *
Socionomutbildning, FNL och progg, gud så trist! Tack och lov att jag hade styrkan att välja något som inte var särskilt högt aktat på den tiden, nämligen ekonomi och teknik. Och jag har alltid gillat ABBA!
Gita

Jag är barn till 68-generationen men tycker det är synd att lusten och kreativiteten att engagera sig dog ut med dom (med undantag för en kort punkvåg då).
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-01-2013, 21:09) *
Vad har nu den filmen med ABBA att göra??????

Förlåt, hamnade i fel tråd... blush.gif
mamamaggan
CITAT (Bee @ 13-01-2013, 00:15) *
Dom sjöng live. Du tänker på Milli Vanilli, ett "konstgjort" band.


Milli Vanilli ?

Nejdu det var faktiskt ABBA som aldrig , säger aldrig , sjöng live på sina konserter. Det utlimata sveket mot sin publik .
Anders zon 1
CITAT (mamamaggan @ 14-01-2013, 03:03) *
Milli Vanilli ?

Nejdu det var faktiskt ABBA som aldrig , säger aldrig , sjöng live på sina konserter. Det utlimata sveket mot sin publik .

Nja, på TV-framträdanden och liknande (även när dom sjöng på kungabrölloppet tror jag) var det nog för det mesta playback men på de stora konserterna sjöng och spelade de otvivelaktigt live! Och bra dessutom. Kolla bara här: eller här

Kan tillägga att jag sällar mig till dem som anser att ABBA:s musik var och är genialisk. Enkla och slagkraftiga melodier utan att det låter stulet. DET är inte lätt att göra! Plus att arrangemangen och produktionen var mycket bra (väl kanske inte bara Björn och Bennys förtjänst men i alla fall). Finns väl ingen annan grupp som haft så många världshits. Sen är det ju naturligtvis en annan sak om man gillar deras musik eller inte. Alla kan ju inte ha samma smak.
malcolm
Skall man döma artister och grupper efter huruvida de uppträder live eller inte blir det inte många kvar och många gånger vinner framträdandet på att ha playback, vissa ljud är svåra att göra på scen och det låter bara konstigt om man försöker. Sedan gäller det att artisterna verkligen kan synkronisera med det inspelade ljudet, minns Carola från ett uppträdande från Skansen en gång och hon spårade verkligen ur.
mamamaggan
CITAT (malcolm @ 14-01-2013, 18:13) *
Skall man döma artister och grupper efter huruvida de uppträder live eller inte blir det inte många kvar och många gånger vinner framträdandet på att ha playback, vissa ljud är svåra att göra på scen och det låter bara konstigt om man försöker. Sedan gäller det att artisterna verkligen kan synkronisera med det inspelade ljudet, minns Carola från ett uppträdande från Skansen en gång och hon spårade verkligen ur.



Jag dömer artister så samtidigt som jag inte gillar ABBA:S typ av musik. Kan man inte bjuda på sig själv och hur man verkligen låter så tycker inte jag att man är ärlig och det avskyr jag. Hellre en artist som bjuder på sig själv och inte låter helt perfekt live än några som " luras ".

ABBA har själva talat om att de aldrig sjöng live , då skulle det inte låta som på skivorna och då skulle man förlora köpare.
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 14-01-2013, 20:26) *
Jag dömer artister så samtidigt som jag inte gillar ABBA:S typ av musik. Kan man inte bjuda på sig själv och hur man verkligen låter så tycker inte jag att man är ärlig och det avskyr jag. Hellre en artist som bjuder på sig själv och inte låter helt perfekt live än några som " luras ".

ABBA har själva talat om att de aldrig sjöng live , då skulle det inte låta som på skivorna och då skulle man förlora köpare.


Då kan man ju undra varför de släpade med sig sina musiker på de flesta turneerna för att få det rätta soundet. unsure.gif
mamamaggan
Man kan väl inte ställa sig på scenen utan musiker även om man fejkar ? Då kunde man ju lika gärna spela upp någo filmat för publiken , eller hur ?

Man ville gärna göra sken av att man gjorde saker och ting live.
Anders zon 1
CITAT (mamamaggan @ 14-01-2013, 20:26) *
Jag dömer artister så samtidigt som jag inte gillar ABBA:S typ av musik. Kan man inte bjuda på sig själv och hur man verkligen låter så tycker inte jag att man är ärlig och det avskyr jag. Hellre en artist som bjuder på sig själv och inte låter helt perfekt live än några som " luras ".

ABBA har själva talat om att de aldrig sjöng live , då skulle det inte låta som på skivorna och då skulle man förlora köpare.

Har du alls tittat och framför allt lyssnat på youtube-klippen jag länkade till? Det är väldigt tydligt att det är live - inte rakt igenom helt perfekt. En stor skillnad mot de "live"-framträdanden där det uppenbart varit playback (finns massor på youtube). Dessutom kan man fråga sig varför dom tvunget skulle ha med sig halva svenska musikeliten i bandet om det bara var för syns skull? Onödigt dyrt kan man tänka.
embees
CITAT (Anders zon 1 @ 14-01-2013, 23:52) *
Har du alls tittat och framför allt lyssnat på youtube-klippen jag länkade till? Det är väldigt tydligt att det är live - inte rakt igenom helt perfekt. En stor skillnad mot de "live"-framträdanden där det uppenbart varit playback (finns massor på youtube). Dessutom kan man fråga sig varför dom tvunget skulle ha med sig halva svenska musikeliten i bandet om det bara var för syns skull? Onödigt dyrt kan man tänka.



tummenupp.gif
mamamaggan
CITAT (Anders zon 1 @ 14-01-2013, 23:52) *
Har du alls tittat och framför allt lyssnat på youtube-klippen jag länkade till? Det är väldigt tydligt att det är live - inte rakt igenom helt perfekt. En stor skillnad mot de "live"-framträdanden där det uppenbart varit playback (finns massor på youtube). Dessutom kan man fråga sig varför dom tvunget skulle ha med sig halva svenska musikeliten i bandet om det bara var för syns skull? Onödigt dyrt kan man tänka.



Nej jag har inte kollat klipp på youtube. Jag går bara på vad ABBA själva har sagt när de blev tillfrågade på TV om varför de aldrig sjöng live.

Och varför de hade med sig så mycket musiker o d har jag redan svarat på , det skulle se dumt ut om de inte hade några med sig , eller hur ?

Som sagt så kan jag bara gå på ABBA:s egna uttalande och inget annat.
Gita
CITAT (mamamaggan @ 15-01-2013, 16:23) *
Nej jag har inte kollat klipp på youtube. Jag går bara på vad ABBA själva har sagt när de blev tillfrågade på TV om varför de aldrig sjöng live.

Och varför de hade med sig så mycket musiker o d har jag redan svarat på , det skulle se dumt ut om de inte hade några med sig , eller hur ?

Som sagt så kan jag bara gå på ABBA:s egna uttalande och inget annat.

Det verkar som du trasslat in dig och missförstått en hel del.
Gita
Anders zon 1
CITAT (mamamaggan @ 15-01-2013, 16:23) *
Nej jag har inte kollat klipp på youtube. Jag går bara på vad ABBA själva har sagt när de blev tillfrågade på TV om varför de aldrig sjöng live.

Och varför de hade med sig så mycket musiker o d har jag redan svarat på , det skulle se dumt ut om de inte hade några med sig , eller hur ?

Som sagt så kan jag bara gå på ABBA:s egna uttalande och inget annat.

Ok. Så du vet alltså inget mer än något du hört utan att sätta det i sitt sammanhang? Det är förmodligen helt sant att ABBA var väldigt måna om sitt sound och därför valde att ofta framföra låtarna playback, men INTE ALLTID. Varför vill du inte titta på youtube-klippen? dunno.gif Du har förresten inte alls svarat på frågan tidigare. Läs den en gång till så får du se....
malcolm
Säga vad man vill om ABBA men de skrev sina ega åtar och vilken utveckling om man tänker på Benny Andersssons första försök med Sunny girl från Hep starstiden.

http://www.youtube.com/watch?v=Ux9Jfyfa5zw
Gossen Ruda
Mamamaggan, du kör med samma stil sen länge. Du gillar en viss musik men bara den, det mesta annat är skit. Eller hur? rolleyes.gif Du borde vidga dina vyer. Att ABBA mest spelade playback är klart, men inte alltid. Om man kan kalla det för svek vet jag inte. Om publiken vill att det skall låta som på skivorna är det väl bäst att det låter så annars blir de besvikna vilket inte är bättre. Mycket av ABBA-soundet tillverkade Tretow i sin studio så det är svårt att få fram live.

Att Tretow bara kopierade Spector tycker jag är rent nys. Det finns likheter men inte mer än att det musik båda typerna. DÄR kan man fö snacka om playback, jag tror inte att någon av hans alla grupper någonsin sjöng live. ABBAs musik håller jag med om var ganska fantastisk och på sitt sätt genialisk. Jag håller dessutom med om att ABBA inte var fint i många kretsar på den tiden, alldeles för kommersiella i vänstersverige.
Motti
Det som är coolt är att Abbas musik än i dag håller den blir aldrig omodern ! lika aktuell i dag som då .

PS!samma med Roxet ! deras musik används än i dag i filmer och serier i USA .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon