BigDaddy
Spiroröret från köksfläkten går i en trumma då fläkten flyttats. Ska nu sätta igen där men undrar om man ska isolera runt spiroröret?

Hjälper det att dämpa ljud?

Finns det annan orsak att isolera runt det?

Om jag isolerar bör jag tänka på ngt?
Ska ha LED-spottar i trumman. Avstånd till dem?

Spiroröret är ngn meter långt endast.
Huggorm
Hade jag haft småbitar med isolering så hade jag stoppat dit det, men jag hade inte gått och köpt nytt. Visserligen kan det eka lite, men oftast blir det nog inga problem.

LED-spottar blir ju inte varma, så jag tror inte det finns något minsta avstånd. Men det står i sådana fall i infon till spottarna
BigDaddy
Ok. tusen tack!
Jag har litegrann liggandes.

Hur ska jag snöra runt det mot spiroröret? Ståltråd?
Huggorm
Jag vet ju inte hur stor trumman är i förhållande till spiroröret, men är det inte väldigt mycket plats runt hade jag börjat sätta igen hålet och sedan tryckt upp isoleringen och låtit den ligga lös runt röret
BigDaddy
Ok, jamen då gör jag det.
Det är väldigt lite utrymme.

Fiins ingen brandrisk i detta?
Tänkte använda isolring som jag haft på vinden som blivit över. Glasull el vad det kallas.

Isf fäster jag dem redan från början på insidan av gipsplattorna som ska bli trumman.
*Stintan*
Varför ska du isolera?
Huggorm
CITAT (BigDaddy @ 12-01-2013, 21:02) *
Ok, jamen då gör jag det.
Det är väldigt lite utrymme.

Fiins ingen brandrisk i detta?
Tänkte använda isolring som jag haft på vinden som blivit över. Glasull el vad det kallas.

Isf fäster jag dem redan från början på insidan av gipsplattorna som ska bli trumman.

Ingen brandrisk, glasull brinner inte. Vilket jag märkte som barn när jag skulle ha tag i något lättantändligt att starta en brasa med. Isolering såg ju fluffigt och bra ut tyckte jag, det måste ju brinna som fnöske rolleyes.gif
BigDaddy
Perfekt! Tack smile.gif

På frågan varför är svaret att jag är rädd att det kan vara högre ljud om jag inte isolerar.
Tänkte minska risken för att det låter från lådan.
Bengalow
Det behöver du inte vara rädd för - att det låter från lådan, menar jag. Det som låter är fläkten. Luftströmmen är inte så stor eller snabb, så att den ger märkbart ljud ifrån sig. Däremot kan man isolera mot att ev. brand i röret sprider sig, men då duger inte glasfiber av allmän kvalitet. Brandisolering brukar oftast vara stenull (läs Rockwool). Fett från stekning sätter sig gärna på insidan av evakueringsröret, och fett brinner rätt bra...
Bee
CITAT (Bengalow @ 12-01-2013, 22:36) *
Det behöver du inte vara rädd för - att det låter från lådan, menar jag. Det som låter är fläkten. Luftströmmen är inte så stor eller snabb, så att den ger märkbart ljud ifrån sig. Däremot kan man isolera mot att ev. brand i röret sprider sig, men då duger inte glasfiber av allmän kvalitet. Brandisolering brukar oftast vara stenull (läs Rockwool). Fett från stekning sätter sig gärna på insidan av evakueringsröret, och fett brinner rätt bra...


Exakt! Så sa sotaren till oss oxå när vi bytte fläkt och han var här o inspekterade..
Huggorm
Skall inte fettet sätta sig i filtret?
Bee
CITAT (Huggorm @ 12-01-2013, 22:56) *
Skall inte fettet sätta sig i filtret?


En del av det, ja. Men efter ett antal åt så sitter det en hel del fett i röret ovanpå fläkten. Dom är inte så himla effektiva som reklamen påstår flirting.gif
*Stintan*
Rören ska väl rengöras med visst intervall.
Bengalow
Jag skulle rekommedera er att skicka upp en kamera i fläkttrumman. Fy tusan som det kan se ut. Det närmaste jag kan tänka mig, är avloppsröret...titta där om ni vill kräkas!

När gjorde du senast en rensning av fläkttrumman, Stintan?
Bee
CITAT (*Stintan* @ 12-01-2013, 23:08) *
Rören ska väl rengöras med visst intervall.


Jag tackar så hemskt mycket på förhand för en enkel instruktion om hur man rengör röret (av plast såvitt jag vet) som går från fläkten i bottenplanet genom andra våningen och vinden och sen ut på taket.
Sotaren kollar enbart den nedre synliga delen och att det är isolerat mellan fläktmotorn och röret (flera lager silvertejp dög enl honom).
Huggorm
CITAT (Bee @ 12-01-2013, 23:14) *
Jag tackar så hemskt mycket på förhand för en enkel instruktion om hur man rengör röret (av plast såvitt jag vet) som går från fläkten i bottenplanet genom andra våningen och vinden och sen ut på taket.
Jag rekommenderar en dresserad iller, precis så fet att den med möda kan klämma sig igenom röret
Bee
CITAT (Huggorm @ 12-01-2013, 23:17) *
Jag rekommenderar en dresserad iller, precis så fet att den med möda kan klämma sig igenom röret


Djurplågare där! flirting.gif Fast idén är lockande. Kan man inte fånga in en vanlig brunråtta och så sitter nån på taket och lockar med ost?
(En norrländsk schaman sa en gång på en healingmässa att just illler är mitt heliga skyddsdjur. Har aldrig sett ett sånt djur men antar att dom ser ut som minkar och såna gillar jag! Speciellt om dom efter sin levnad kan värma min kropp smile.gif ) Väldigt OT !
*Stintan*
CITAT (Bengalow @ 12-01-2013, 23:14) *
Jag skulle rekommedera er att skicka upp en kamera i fläkttrumman. Fy tusan som det kan se ut. Det närmaste jag kan tänka mig, är avloppsröret...titta där om ni vill kräkas!

När gjorde du senast en rensning av fläkttrumman, Stintan?


Nu bor jag i lägenhet och här kom det faktiskt en snubbe och gjorde rent trumman förra året. När jag bodde i eget hus var jag med om 2 tillfällen då dom kom och gjorde rent trumman men det var ganska många år emellan så det var nog välbehövligt.

CITAT (Bee @ 12-01-2013, 23:14) *
Jag tackar så hemskt mycket på förhand för en enkel instruktion om hur man rengör röret (av plast såvitt jag vet) som går från fläkten i bottenplanet genom andra våningen och vinden och sen ut på taket.
Sotaren kollar enbart den nedre synliga delen och att det är isolerat mellan fläktmotorn och röret (flera lager silvertejp dög enl honom).


Hos mig rengjordes trumman även uppifrån yttertaket.
BigDaddy
Inga problem.

Ok, men då kanske jag skippar isoleringen helt.
En följdfråga på detta med fettbildning & smuts. Jag byter ju trumsatsen nu men den delen som jag inte byter, som går upp på vinden, den ser antagligen lika illa ut den då.
Ska man byta det med framöver tycker ni?

Bee
Beror på hur gammalt huset är och hur mycket ingrepp som behöver göras samt inte minst hur din ekonomi ser ut. Du skall ju inte behöva riva huset för en fläkt.
Bengalow
Nej, sotaren gör det som behövs. Dom skall komma varje 5:e år eller så, och göra "rent". Brandfaran ligger närmast spisen, där det kan bli torrkok eller fettbrand. Ansträng dig inte mer än nödvändigt. Alla avlopp/utsug är likadana - hos alla, och mig veterligen, så sker det mycket få olyckor p.g.a. detta, men frågar man en "expert", så är det ju farligt att leva överhuvudtaget...
omk
"Sotning" (eller rengöring / avfettning egentligen) skötte sotaren vart 8-10 år förr, men det är, från 2011 (eller möjligen 2010) borttaget i lagen.
Numera rengörs bara restaurangkök o dyl av sotaren.

Vanliga köksfläktar och dess fläktrör, är det fastighetsägaren själv som är ålagd att rengöra. Dvs eget hus = dig själv. Hyreslägenhet = bostadsbolaget. Egen bostadsrätt = bostadsrättsföreningen.

Det finns egentligen ingen brandrisk i röret (det blir aldrig varmt), såvida man inte får en brand på spisen !! Då tar det sig lätt, i gammalt fett och damm, alltså.

Annars är väl det största problemet att det kan börja lukta. Härsket fett luktar ju inte smultron, direkt ... Och hur bra filter man än har, så samlar de inte ALLT. Då skulle de behöva rengöras varje vecka eller så ...

Om man nu inte har en iller och inte vill göra det själv, så kan man hyra in en person som gör det åt en (t ex sotaren) och tydligen använda ROT-avdraget !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon