Full version: STA fröerna
LottaJo
Har beställt fröer från STA's fröförmedling för första gången och väntar med spänning på att se om jag fick nåt av det jag ville ha. Hur lång tid brukar det ta innan alla från första omgången har fått hem sina fröer?

Helen i Piteå Zon 5
Läste på STA:s forum att dom började packa första omgången i går. Sen tar det ytterligare en tid innan utskick och postens hantering men i slutet av v. 4 kan man nog börja vänta vid brevlådan.
http://www.tradgardsamatorerna.nu/forum2/v...?f=7&t=2643
LottaJo
Tack Helen!

Skickar de ut alla samtidigt, eller kan det ta ett par veckor från det att de första får sina innan de sista leveranserna nått fram? Vågar fortfarande inte lita på att min beställning kom fram (även om den borde gjort det)...
Helen i Piteå Zon 5
Har för mig att den första beställningen blir i 2 omgångar och har man bara skrivit rätt namn och betalat så behöver man inte vänta speciellt länge.
Efterbeställningarna påbörjas då alla har fått första omgången.
Peztis
Det står att de som får först får efter ca 1 v (och det måste väl räknas fr 7 januari som var sista beställningsdag i första rundan) och de sista efter två till tre veckor.

Hmmm... då borde ju jag som donator få denna vecka då om det går som det ska, har för mig vi hade lite förtur!

Eller vänta, så var det nog inte... Det fördelas till donatorerna först men därmed inte sagt att de blir skickade först...

Jaja, de bör väl komma inom två veckor till alla! SKOJ!
LottaJo
Tack båda två! "Den som väntar på nåt gott..." säger man ju, men jag har lovat mig själv att inte börja så innan dessa fröer också har kommit (så att jag kan prioritera vad som ryms...) men nu kliar det rejält i fingrarna så jag hoppas de kommer under nästa vecka!

Har dessutom lite panik om huruvida Posten slarvat bort vårat välfyllda frökedja-kuvert - Ingaröbo postade den i lördags och hade till och med vägt kuvertet för att frankera det rätt, men det har fortfarande inte dykt upp hos mig??!! Nog för att de brukar vara långsamma med min post men har det inte gått lite väl länge nu? Håller tummarna för att det kommer idag...
Peztis
Idag fick jag mina STA-påsar. 30 st fina påsar som jag inte behövt betala för eftersom donerat. Så ok, jag betalade ju på det sättet.

Nu ska jag Googla och kolla ved det var jag egentligen beställde. giggle.gif
Och kolla hur, när och var de ska sås och planteras...
malcolm
Vad är STA?
Peztis
Sällskapet Trädgårdsamatörerna

De har en fröförmedling varje år där man kan beställa fröer som medlem. Om man donerar fröer som de andra kan köpa så får man fröerna man själv önskar (kortfattat).
LottaJo
CITAT (Peztis @ 23-01-2013, 20:42) *
Idag fick jag mina STA-påsar. 30 st fina påsar som jag inte behövt betala för eftersom donerat. Så ok, jag betalade ju på det sättet.

Nu ska jag Googla och kolla ved det var jag egentligen beställde. giggle.gif
Och kolla hur, när och var de ska sås och planteras...



Åh vad bra, då kanske jag kan börja vänta på mina nästa vecka!!
Ska bli sååå spännande att se vad man får! bravo.gif
Peztis
Jamen visst är det spännande att få det tjocka kuvertet!
aloa
Väntar också. Alltid lite oroligt eftersom jag inte vet om beställningen blev rätt, och jag kollade att jag faktiskt hade betalat (minnet är ibland på guldfisknivå). Har beställt dahliafröer efter tips här på forumet, och några frö av näva då det skrevs lite här. Har sått nävor förr med lyckat resultat men aldrig dahlior. Som vanligt blev det max antal fröer trots att jag inte alls tänkt fixa med sånt i vår..... Har samlat frön av en salvia, ska testa att så den för att donera till STA nästa år, om den inte är varumärkesskyddad (heter det så?).
LottaJo
Hurra, nu har mina STA-fröer också kommit!!! yahoo.gif
20 underbara påsar att börja googla såråd för! Första gången jag beställer så jag visste inte vad jag kunde förvänta mig, men jag är jättenöjd!!! Var egentligen bara en sort jag missade som jag hade viljat ha, så klart över förväntan!!! Kan ha sina fördelar att inte ha exakt samma smak som alla andra... smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Roligt att fröna har kommit fram till dig yes.gif
Dags för frösådder då smile.gif Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon