silos
http://www.expressen.se/noje/de-lever-pa-andras-sopor/

Skulle du vilja äta mat från affärernas container eller plocka andra saker från containers:kläder,möbler,böcker etc?

Själv skulle jag kunna tänka mig det om jag visste att maten inte var förstörd av gifter etc och endast under kalla vinterdagar.Det slängs alldeles för mycket mat som människor fortfarande kan äta!

Cacki
Av artikeln framgick det inte så mycket om vilken "sorts" sopletande det handlade om, men för ett tag sedan var det ett radioreportage om några personer som i stort sett livnärde sej på kasserad mat. De gick dock inte runt och rotade i andras soptunnor utan höll sej till matbutikernas sopcontainrar och plockade sådant som det egentligen inte var något fel på. Mindre känsliga matvaror där datummärkningen precis gått ut, bröd som inte kunnat säljas tillräckligt färskt, frukt och grönt som inte var tillräckligt fräsch för att kunna säljas osv...
Det kan faktiskt jag se som lite föredömligt med tanke på hur enormt mycket mat som bara slängs bort i dagens samhälle.

Däremot är jag lite kluven i frågan hur ok det är att plocka andra saker ur containrar. Det kan finnas en massa olika anledningar till att grejerna slängts istället för att ha blivit inlämnad för second handförsäljning och det tycker jag faktiskt att man ska respektera.
Hade man däremot haft möjlighet att ha separata bingar för sådant som "slängaren" absolut vill ska förstöras och bingar med saker som folk bara inte vill ha själva längre så vore det en helt annan femma.
Huggorm
Jag livnärde mig ett tag på att samla defekt hemelektronik på den lokala återvinningsstationen som jag sedan reparerade och sålde. Men jag fick sluta när de blev sura på mig på stationen. Däremot tar det emot lite att äta mat som samlats i butikernas containrar, alltså "dumpstring". Då skall det vara mat som är väl inslagen och ren. Det känns inte som något vettigt alternativ för mig, trots att jag är snål. Då åker jag hellre och (tjuv)fiskar om jag vill äta gratis på andras bekostnad
addo
Jag kan tänka mig att förpackade grönsaker, frukter och rotfrukter slängs då endast någon enstaka av de förpackade varorna blivit utsatt för tex mögel eller röta. En sån förpackning skulle jag kunna ta hem och äta från, om jag av någon anledning skulle råka hamna i närheten av en container dvs.
*Stintan*
Nog har jag gjort ett och annat containerfynd genom åren alltid whist.gif men kasserad mat nej där går nog gränsen för mig.
Eva i Skåne
Jag tror aldrig jag kommer bli nån containerråtta, men viss paketerad livsmedel skulle jag kunna tänka mig att äta, t ex vacumpakad ost och sånt som pasta, socker mm. Vissa saker tycker jag det är överkurs att ha datummärkning. Vad blir det för fel på socker?

Sen håller jag med Cacki om att en del saker folk kastar i en container inte är tänkt för återbruk, men då tror jag det är säkrare att köpa det till tippen - om inte Huggorm kommer dit förstås wink.gif T ex när min svägerska dog hade hon uttryck tydligt att hon inte ville att hennes kläder skulle bäras av någon annan. Då får man bränna istället.
Myosotis
CITAT (Cacki @ 21-01-2013, 15:10) *
...för ett tag sedan var det ett radioreportage om några personer som i stort sett livnärde sej på kasserad mat...

Det hörde jag, det var mycket intressant. Det lät inte äckligt alls trots att jag är mycket äckelmagad. Var det inte så att de tom fick sådant som skulle slängas i vissa affärer? Eller åtminstone kunde de plocka sånt som låg rent och fint högst upp i containern. Det är hemskt att det slängs så mycket, jag tycker de gör en bra insats. Hade mitt liv sett annorlunda ut hade jag nog hängt med dem.
Huggorm
Ett alternativ är att gå till butiker och be att få utgångna varor att mata hönsen med. De får inte lov att ge bort för mänskligt bruk, men som djurfoder är det tillåtet. Fast det gäller ju att det är en vettigt lagd människa som har affären, och en som inte har egna höns som får alla de bästa utgångna matvarorna biggrin.gif
Myosotis
Jag gjorde faktiskt det när jag lånade grisen i somras, men då var det "kom tillbaka i morgon och prata med xy" så det blev aldrig av, jag kör och handlar så sällan.
Biggan_
Det är faktiskt folk och rotar i soptunnorna på mitt jobb. Jag håller på att spy bara jag tänker på det. Soptunnorna där all sköns skit slängs och där likmaskarna krälar på sommaren! sick.gif Vi har bara tömning en gång i veckan och kött och fisk som slängs hinner ruttna. Visserligen tvättas tunnorna emellanåt, men det är ändå äckligt!
Wilmer
Jag har också en vision av hur vita maggotar krälar i massor, har sett det, men principen, att äta efter bäst föredatum, håller jag med om. Grönsakshandlaren runt hörnet gav morötter till pålle då jag bodde i stan. Kommer inte ihåg hur det började faktiskt tror inte jag frågade utan han gjorde det av någon anledning. Jag handlade väl i ridkläder....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon