Full version: Oj, vad trist.....
Sidor: 1, 2, 3
Gita
.....det blivit här. Inte en enda intressant diskussion, har man modererat forumet till döds? Eller vad har hänt?
Gita
Rebecca
Vet inte om det har så mycket att göra med modereringen faktiskt. Jag tycker också det är trist härinne nu men det känns som att det inte finns så många intressanta trådar. Sen gillar jag ju trädgårdstrådarna och nu är ju liksom lågsäsong för dom...
Huggorm
Tror knappast det har med modereringen att göra, men även jag har konstaterat att "Småprat" varit extremt tråkigt den sista tiden. Men det är ju enbart upp till användarna att göra den bättre. Starta upp några intressant diskussioner eller leta upp några gamla att fortsätta på!
Peztis
Tror inte alls att det har med modereringen att göra - det var lika innan. Det enda modereringen medfört är att den/de som förde ett himla liv blivit bannlyst/-a vilket ju var precis det som önskades.

Precis som Huggorm skriver - det är ju vi själva som ska göra det bra och intressant. Varför vänta på alla andra att börja?
Motti
Jag tror det har att göra med att många är rädda för att starta en tråd helt enkelt !måste ju finnas en massa människor här som har något intressant de vill ta upp det behöver ju inte ligga i kategorin raketforskning flirting.gif
Christa
När jag startade flera trådar så fick jag alltid skäll. Ungefär som att "kom inte här och tro att du är något" så jag tröttnade.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men en del av dom som tycker att det är trist nu, bråkar gärna.
Inte vill jag har så mycket bråk tillbaka.
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-01-2013, 21:11) *
Men en del av dom som tycker att det är trist nu, bråkar gärna.
Inte vill jag har så mycket bråk tillbaka.

Det är skillnad på bråk och diskussioner där folk har olika åsikt. Det är ju nästan en förutsättning för att få en bra diskussion.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 24-01-2013, 21:17) *
Det är skillnad på bråk och diskussioner där folk har olika åsikt. Det är ju nästan en förutsättning för att få en bra diskussion.


Huggorm olika åsikter är en sak men pajkastning eller slänga sk.t på andra en annan (och det har hänt ofta)
Anma
CITAT (Gita @ 24-01-2013, 18:58) *
.....det blivit här. Inte en enda intressant diskussion, har man modererat forumet till döds? Eller vad har hänt?
Gita

Du är välkommen att starta intressanta diskussioner. Forumet blir vad man gör det till.
*Stintan*
Nu ska jag sticka ut hakan. Jag är övertygad om att det har med modereringen att göra. Det går ju inte att diskutera längre med en moderering som blivit ett självändamål. Men det är väl bra att moderatorerna är sysslolösa, det är ju så man vill ha forumet.
Motti
Förstår inte varför det klagas på Moderatorerna ?alla stora webbsidor har ju det och jag måste säga att dom vi har nu har stort översende kanske för stort ! Har varit på sidor där man blir tillsagd så fort man lämnar ämnet eller är otrevlig och svär mm .
mamamaggan
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2013, 21:58) *
Nu ska jag sticka ut hakan. Jag är övertygad om att det har med modereringen att göra. Det går ju inte att diskutera längre med en moderering som blivit ett självändamål. Men det är väl bra att moderatorerna är sysslolösa, det är ju så man vill ha forumet.


tummenupp.gif


Tror faktiskt att det är så att en del inte törs starta trådar nu för tiden.

Sedan är det inte så att bara bråkstakar har lämnat forumet , en hel del intressanta personer har försvunnit , sådana som gärna tog en riktig diskussion.

Har sett att det har provats en del med just riktiga diskussioner om viktiga saker men de trådarna självdör. Finns för få av de som var beredda att diskutera kvar.

Tycker att det numera , iaf i småprat , mest diskuteras en massa strunt , det står jag för !
Biggan_
Det var ju en del som ville ha bort småprat och dom ser ut att få sin vilja igenom nu!
andersen
CITAT (mamamaggan @ 24-01-2013, 23:13) *
tummenupp.gif
Tror faktiskt att det är så att en del inte törs starta trådar nu för tiden.

Sedan är det inte så att bara bråkstakar har lämnat forumet , en hel del intressanta personer har försvunnit , sådana som gärna tog en riktig diskussion.

Har sett att det har provats en del med just riktiga diskussioner om viktiga saker men de trådarna självdör. Finns för få av de som var beredda att diskutera kvar.

Tycker att det numera , iaf i småprat , mest diskuteras en massa strunt , det står jag för !


Tror att det är tvärtom, det startas för många trådar om samma sak, dvs man tröttnar att prata om samma sak som man har sakt förut. Mitt sätt att komma till rätta med det är att göra som i andra förum att hänvisa till sök och fortsätta i gammla trådar, det går ju inte att söka längre i forumet pga att det finns så många trådar som handlar om samma sak. Annas så kommer forumet att dö sotdöden.
Anma
Härligt med olika åsikter! Utan åsikter - ingen diskussion. Men även även det allmäna pladdret om oviktigheter fyller sin funktion.
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-01-2013, 21:27) *
Huggorm olika åsikter är en sak men pajkastning eller slänga sk.t på andra en annan (och det har hänt ofta)


Jag håller med dig Elisabeth. Det var förfärligt tidigare. Sandlådenivå. Jag saknar också intressanta trådar men bråket saknar jag absolut inte. Det var olustigt och trist.
Klint
Man kan ju inte starta trådar bara för att det kommer ju spontant. Men det är inte alls helt dött i trädgårdsavd. Frösådder disskuterad,likaså är vi fler som planerar förfullt. Hälsofrågor har fått en egen avd.I Husdjur händer det saker hela tiden.Lite med politik just nu.Men jag kan tipsa om att kolla runt i forumet,kanske läsa nån artikel så kommer nog småprat igång igen.
Anma
Valåret närmar sig så det lär bli en del politik här framöver.
Huggorm
CITAT (Anma @ 25-01-2013, 09:24) *
Valåret närmar sig så det lär bli en del politik här framöver.

yahoo.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-01-2013, 10:39) *
yahoo.gif

Ja, det ska bli intressant att följa diskussionerna. Själv tänker jag försöka hålla mig ifrån dock. Har kommit till insikt om både det ena och det andra på sistone. smile.gif
Men dock består min politiska uppfattning, kanske starkare än någonsin.
Rosrup
Det diskuteras i alla fall varför det inte diskuteras smile.gif
mamamaggan
CITAT (Biggan_ @ 24-01-2013, 23:17) *
Det var ju en del som ville ha bort småprat och dom ser ut att få sin vilja igenom nu!




Så upplever jag det också . Upplever t o m att Odla själva vill ha bort Småprat .



Gör ett tillägg : Finns andra forum , håller på att utforska vilket jag vill delta i eftersom jag , som de flesta vet , inte trivs här längre .

Det är trots allt vi medlemmar som gör Odla till vad det är.
malcolm
Försvinner småprat försvinner jag också eftersom jag inte har tillräckligt stort odlaintresse för att vilja delta i någon större omfattning.
Huggorm
Det är ingen som vill ha bort "småprat", och jag tycker det är lite orättvist att säga att det är moderatorerna som gjort att aktiviteten minskar. Det enda vi gjort är att försöka se till att det hålls en sansad och respektfull samtalston. Tyckte ni det var bättre på den tiden då personagrepp och liknande fick passera?
pejori
CITAT (Huggorm @ 25-01-2013, 16:19) *
Det är ingen som vill ha bort "småprat", och jag tycker det är lite orättvist att säga att det är moderatorerna som gjort att aktiviteten minskar. Det enda vi gjort är att försöka se till att det hålls en sansad och respektfull samtalston. Tyckte ni det var bättre på den tiden då personagrepp och liknande fick passera?


Det fattar du väl Huggis att det "är lättare" att skylla på moderatorerna, än att inse att, finns inte "bråkstakar" har man ingen att spy sin ilska över längre. smiley_small_hug.gif
Tycker nog det är bättre nu.
Inte många diskussioner nej, men behagligare klimat i dom som finns. tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Rosrup @ 25-01-2013, 15:36) *
Det diskuteras i alla fall varför det inte diskuteras smile.gif

giggle.gif
silos
Så här mitt på vintern är det visst stilla med småpratandet....
Piccante
CITAT (mamamaggan @ 25-01-2013, 15:44) *
Så upplever jag det också . Upplever t o m att Odla själva vill ha bort Småprat .
Gör ett tillägg : Finns andra forum , håller på att utforska vilket jag vill delta i eftersom jag , som de flesta vet , inte trivs här längre .

Det är trots allt vi medlemmar som gör Odla till vad det är.

Håller med om att det finns andra forum. Ibland är det väldigt dött på odla då vintersäsong innebär mindre odlande. Sen börjar det röra på sig nu med frågor om frösådd och inköp av fröer och hjälpmedel. Jag har upptäckt att det finns många bra specialforum för mina intressen och dessutom stjäl nog Facebook-grupper en del intresse från odla med.

Eva i Skåne
Vi ska inte glömma virusangreppet som fick ett antal medlemmar att lämna Odla, men visst har modereringen tystat en del diskussionsglada medlemmar.
Jag vill inte ha bråkstakar i trådarna, men det finns andra som är väldigt duktiga på att stå upp för sina åsikter och vissa är kontroversiella, men det är ju dessa som håller diskussionerna levande.

Vissa ligger nog lågt en tid och andra har vi förlorat från forumet. Några saknas antagligen av ingen....
Huggorm
En anledning till att det blivit lite tomt på forumet kan man se i en annan aktuell tråd. Många har gått över till facebook. Det gäller inte bara det här forumet, utan också andra som jag är medlem på. En tråkig utveckling.
pejori
CITAT (Eva i Skåne @ 25-01-2013, 19:20) *
Vi ska inte glömma virusangreppet som fick ett antal medlemmar att lämna Odla, men visst har modereringen tystat en del diskussionsglada medlemmar.
Jag vill inte ha bråkstakar i trådarna, men det finns andra som är väldigt duktiga på att stå upp för sina åsikter och vissa är kontroversiella, men det är ju dessa som håller diskussionerna levande.

Vissa ligger nog lågt en tid och andra har vi förlorat från forumet. Några saknas antagligen av ingen....

Dom flesta är väl diskussionsglada, men få startar trådar just nu..

Tror snarare att lågsäsongen beror på årstid och väder.
Tycker mig känna igen detta fenomen från tidigare år.
Allt går på sparlåga, så även odlas småprat..
Anma
Facebook är ett bra komplement.
Eva i Skåne
Facebook är ett komplement, helt rätt Anma. Sen är det som Pejori säger att Odla alltid har svackor vid denna tiden på året. Även småprat verkar följa intensiteten i odlingstrådarna
mamamaggan
CITAT (Anma @ 25-01-2013, 19:37) *
Facebook är ett bra komplement.



OK så det är dit vi ska ? Ställer mig tvekande till just Fejjan men har inte undersökt helt och fullt hur man kan " verka " där.


Ser att det är fler som inte gillar att det blivit så " blekt " här . Personligen uppfattar jag det här som att Odla valde att lyssna på de som inte gillade Småprat överhuvudtaget , som skyllde på t ex bråk , för att få bort den kategorin .

OK jag har inte läst alla trådar men var fanns allt det där bråket ? Vad är defintionen på bråk kontra het diskussion eller gnäll om " mobbing " ?

Ser det som en " falang " som absolut vill ha bort Småprat , av vilken anledning vet jag inte men de stör sig otroligt på Småprat.

Om man nu gör det så är det väl bara att strunta i att öppna den kategorin och låta bli att läsa trådarna , eller hur ?

Anma
CITAT (mamamaggan @ 25-01-2013, 21:36) *
OK så det är dit vi ska ? Ställer mig tvekande till just Fejjan men har inte undersökt helt och fullt hur man kan " verka " där.
Ser att det är fler som inte gillar att det blivit så " blekt " här . Personligen uppfattar jag det här som att Odla valde att lyssna på de som inte gillade Småprat överhuvudtaget , som skyllde på t ex bråk , för att få bort den kategorin .

OK jag har inte läst alla trådar men var fanns allt det där bråket ? Vad är defintionen på bråk kontra het diskussion eller gnäll om " mobbing " ?

Ser det som en " falang " som absolut vill ha bort Småprat , av vilken anledning vet jag inte men de stör sig otroligt på Småprat.

Om man nu gör det så är det väl bara att strunta i att öppna den kategorin och låta bli att läsa trådarna , eller hur ?


Jag omformulerar. Facebook är ett frivilligt komplement. smile.gif Fördelen med facebook är att man kan välja sina vänner. De man retar sig på kan man lätt plocka bort.

Jag vill absolut ha småprat kvar. Jag känner inte till att ledningen skulle tycka något annat heller, eller att de flesta medlemmarna skulle tycka det.
Enstaka medlemmar ja, men de är inte så många. Dessutom är det ju så att en av charmen med mänskligheten är just att man tycker olika.

De som inte längre medverkar i småprat, om det så är tillfälligt eller permanent har ju av en eller annan anledning själva valt att inte medverka. Förutom några få undantag har de försvunnit av egen fri vilja. Det kan man inte belasta själva småprat eller odla för. Tycker inte jag i alla fall.
mamamaggan
Kan man säga att personer har lämnat frivilligt när man ändrat på Odla ? De har snarare tagit konsekvenserna av de ändringar som genomförts , d v s man har lagt ribban så lågt att det inte längre går att diskutera viktiga saker .

Så upplever jag det , saknar de givande diskussionerna som fanns förr där de diskussionsglada , de som kunde diskutera , personerna deltog . I dag tycker jag det mest är trams som diskuteras , som jag då tror beror på att så många lämnat Odla och att man idag inte " törs " diskutera för då tas inläggen bort .

Ribban har väl iaf Odla själva lagt och därmed visat vem som bestämmer ?! När den lagts så lågt som man har gjort så är det min uppfattning att man vill inte ha någon Småpratskategori samt att man lyssnade på en , som du själv säger , liten klick som skrek högt.

Sedan sades det att Odla hade fått ett dåligt rykte för att det var så " bråkigt " här. Vem/vilka spred sådana rykten och varför ?

Har varit medlem länge och tycker att Odla varit ett bra ställe just p g a att det varit så diversifierat , det mesta på ett ställe så att säga. Nu känns det som att man försöker renodla och bara ägna sig åt ett " kärnämne " nämligen odling .

Tryggt och bra , man riskerar då inte att få " dåligt " rykte om det inte är så att meldemmarna ger varandra , och andra , dåliga råd.

Säger det om igen , det är medlemmarna som GÖR Odla .

Piccante
Tror inte att moderering i sig drev bort medlemmar däremot trollen som härjade ett tag. Var själv på väg att bojkotta odla pga att man aldrig tog trollandet på allvar.
Anma
CITAT (mamamaggan @ 25-01-2013, 22:12) *
Kan man säga att personer har lämnat frivilligt när man ändrat på Odla ? De har snarare tagit konsekvenserna av de ändringar som genomförts , d v s man har lagt ribban så lågt att det inte längre går att diskutera viktiga saker .

Så upplever jag det , saknar de givande diskussionerna som fanns förr där de diskussionsglada , de som kunde diskutera , personerna deltog . I dag tycker jag det mest är trams som diskuteras , som jag då tror beror på att så många lämnat Odla och att man idag inte " törs " diskutera för då tas inläggen bort .

Ribban har väl iaf Odla själva lagt och därmed visat vem som bestämmer ?! När den lagts så lågt som man har gjort så är det min uppfattning att man vill inte ha någon Småpratskategori samt att man lyssnade på en , som du själv säger , liten klick som skrek högt.

Sedan sades det att Odla hade fått ett dåligt rykte för att det var så " bråkigt " här. Vem/vilka spred sådana rykten och varför ?

Har varit medlem länge och tycker att Odla varit ett bra ställe just p g a att det varit så diversifierat , det mesta på ett ställe så att säga. Nu känns det som att man försöker renodla och bara ägna sig åt ett " kärnämne " nämligen odling .

Tryggt och bra , man riskerar då inte att få " dåligt " rykte om det inte är så att meldemmarna ger varandra , och andra , dåliga råd.

Säger det om igen , det är medlemmarna som GÖR Odla .

Min fetmarkering. Det har inte funnits några som helst planer eller vilja på att ta bort småprat.
En korrigering också. Jag har inte sagt någonting om någon liten grupp som skulle ha skrikit högt.
hattstugan

Känner som jag gjorde tidigare i höstas då jag startade tråden Är så trött!

Var har moderatorerna gjort det så omöjligt att diskutera då?

Men det är alltid bra att ha nån att skylla på!

Nu finns det ju inga "troll" att hänga upp sig på och stöka med heller för den delen!
Myosotis
Det är konstigt att så många skyller den låga aktiviteten på årstiden! Det har ofta varit hetsiga diskussioner så här års och då har alla sagt att det beror på årstiden, folk är frustrerade för att de inte kan jobba i trädgården så då bråkar de i småprat istället.
Anma
Jag tror att det finns minst tre orsaker till detta.
En grupp försvann då det fanns virus.
En grupp försvann då folk fick fritt härja i småprat och det hela gick överstyr.
En grupp försvann då odla bestämde sig för moderatorer. (De flesta av dem har återvänt som jag sett).

Virus ska vara borta nu. Och forumet har numera moderatorer. Man får anpassa sig till de enkla reglerna som numera finns (som fanns förr också men ingen såg till att de efterföljdes särskilt frekvent). Man kan fortfarande föra diskussioner här, precis som alltid.
Myosotis
CITAT (Anma @ 25-01-2013, 23:44) *
...Man får anpassa sig till de enkla reglerna som numera finns...

...och om man inte är så bra på att anpassa sig tappar man intresset lite grann.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 25-01-2013, 23:53) *
...och om man inte är så bra på att anpassa sig tappar man intresset lite grann.

Men du har väll aldrig haft några problem att hålla dig inom reglerna, eller menar du mera allmänt?
Kryddan03
Att jag ofta avhåller mig från att skriva här beror inte på regler, moderatorer eller modereringar. Troll behöver nödvändigtvis inte bara vara nya medlemmar...
hattstugan

Sant Kryddan! Men varför haka upp sig på hur någon är/skriver?

Onödigt ödslande av energi som kan användas till roligare saker!
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 25-01-2013, 23:54) *
Men du har väll aldrig haft några problem att hålla dig inom reglerna, eller menar du mera allmänt?

Jo jag har problem med modereringen och har varit borta från forumet pga det. Inte för att jag har något emot reglerna i sig utan för att trollet fick härja fritt och vanliga medlemmar som inte är ute efter bråk tystades ner. Jag har inget emot er moderatorer personligen och har ingen önskan att bli ovän med er, men jag är lite dålig på att hålla käften när något känns orättvist. Jag är inte ensam om att tycka så, men eftersom såna här inlägg redigeras bort diskuteras det i pm. Inte min stil, det känns som att prata bakom ryggen på folk, men vad ska man göra.
Just nu skriver jag bara i hönstråden och MT, läser några till trådar kanske men orkar inte engagera mig i dem.
Kryddan03
CITAT (hattstugan @ 26-01-2013, 00:11) *
Sant Kryddan! Men varför haka upp sig på hur någon är/skriver?

Onödigt ödslande av energi som kan användas till roligare saker!

Det är sant! smile.gif
Dessvärre känns det ofta som roligare att göra något annat än att lägga sin energi på att skriva i forumet.
hattstugan

Jo men om alla gör likadant så dör småprat!

Är det så det ska bli eller................
Motti
Tydligen saknar många de personliga påhoppen och annat otrevligt som förekom innan och att få härja fritt ! Många har och fått hålla inne med spydigheter och personliga angrepp ? väljer ni hellre anarki än vänlighet respeckt tolerans och omtanke ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon