andershorn
Vi har fått stora problem med rådjur i trädgården som gör åverkan i rabatterna. Vilka metoder är de effektivaste för att stoppa dem?
Monica M zon 4
Använd sökfunktionen och sök på "rådjur" så får du massor av tips.

Själv tycker jag blodmjöl är det effektivaste. (Bäst är naturligtvis ett 2 m högt staket runt tomten men det är ju inte särskilt snyggt.)
andersen
Be Runar komma hem till dej. laugh.gif laugh.gif
gammelnalle
CITAT (andersen @ 31-03-2004, 12:06)
Be Runar komma hem till dej. laugh.gif laugh.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Inga från Närke
Några tips.
Köp blodmjöl och strö på de områden där du inte vill ha rådjur, men eftersom det inte är så billigt och man måste strö ut efter regn så har jag ett annat tips. Köp amoniak och blanda i blodmjöl doppa en liten bit oasis den som suger åt sig fukt i blandningen och sätt dem på pinnar i blomrabatten. De syns inte så bra om du trycker ner dem lite. Men de torkar ju så man måste hålla dem fuktiga med amoniak/blodmjöl. Ha blandningen i en tätslutande burk annars torkar den om du får kvar av blandningen. Fungerar hos mig i alla fall. /Inga
Skatmor
CITAT (andershornstein @ 31-03-2004, 08:37)
Vi har fått stora problem med rådjur i trädgården som gör åverkan i rabatterna. Vilka metoder är de effektivaste för att stoppa dem?

Ett knep för att skydda odlingarna mot rådjurens härjningar i rabatterna är blodmjöl som sprayas på växterna. Det finns också ett medel som heter TWI Universal vars innehåll är fett och kryddor. Även detta medel skall sprutas på växterna. Medlet har den fördelen att det inte regnar bort. Vill man som odlare hålla rådjuren borta från planteringarna så kan man satsa på att odla växter som rådjureninte vill ha och dessa växter är:
klematis,kaprifol, berberis, kornell, oxbär, hortensia, magnolia, ölandstok, rododendron, syren, lijekonvalj, blåsippa, lavendel,lupin, pion, påsk-och pingstliljor,krokus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon