Full version: Varmvattenberedare
Sidor: 1, 2
malcolm
Varmvattenberedare har ju varit på tapeten här fförut för inte så länge sedan och nu är det min tur, hörde igår att det skvalade från tvättstugan/pannrummet och det var massor av vatten på golvet. Beredaren hade sprungit läck och allt varmvatten pyste ut från ett hål undertill, stängde av huvudvattnet och försökte hitta någon ventil för vattenpåfyllningen till beredaren men fann ingen. Undrar nu om någon har ett tips att dela med sig av, förstår att jag måste ringa till någon firma men jag menar bara så jag åtminstone kan få kallvatten i huset. Jobbigt att inte ha något vatten överhuvud taget, får väl gå och smälta snö till kaffevattnet i värsta fall.

Pannan är fö. en Autoterm på 12 kW.
KRT
Det måste finnas ventiler, men kanske inte där du letar efter dem...
Annars är mitt tips att ringa en VVS-firma med jourservice, för kaffe måste man ha om man ar van vid det smile.gif
malcolm
Har kollat men hittar ingen kran/ventil.
Huggorm
Finns det ingen ventil på kallvattenanslutningen på beredaren så är det ju inte mycket du kan göra tyvärr. Om du inte kan se mer noga var det sprungit läck, det kanske är någonstans som du kan fixa enkelt själv?
malcolm
Hela beredaren är täckt med formgjuten frigolit men jag skall se om jag kan peta sönder det lite och är inte hålet för stort kan man kanske skriva i en skruv som man hårdlöder fast sedan.
Huggorm
Om det läcker i själva plåten på beredaren är det inte mycket att göra, då är den upprostad inifrån. Ofta brukar de sitta en zinkanod i dem som skall bytas, men i princip ingen gör det i verkligheten och då blir det galvaniska strömmar. Då är det tyvärr bara att låta rörläggaren komma med en ny beredare
malcolm
Tyvärr är det själva höljet som läcker, skall se om jag hittar en lämplig reparatör men först måste jag försöka sova en stund eftersom jag har varit vaken hela natten.
Myosotis
Hur går det?
malcolm
Har inte kommit någonstans ännu, ringde en fd. jobbarkompis som är röris men han hade inga råd att ge just nu, ringde även 118 800 och fick numret till en firma som verkar serva mitt pannmärke (Autoterm) men skall dricka kaffe först innan jag ringer.
malcolm
Kommer en reparatör imorgon! bravo.gif
Gossen Ruda
Skönt. Du kan ju under tiden öppna huvudkranen och tappa upp så mycket vatten du kan härbärgera och sen stänga kranen igen. Tills vidare.
ninnisky
CITAT (malcolm @ 29-01-2013, 13:36) *
Kommer en reparatör imorgon! bravo.gif

tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (malcolm @ 29-01-2013, 13:36) *
Kommer en reparatör imorgon! bravo.gif

Vad bra.
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2013, 13:52) *
Skönt. Du kan ju under tiden öppna huvudkranen och tappa upp så mycket vatten du kan härbärgera och sen stänga kranen igen. Tills vidare.

Jag har redan tappat upp några liter så man kan borsta tänderna och koka kaffe i alla fall.
Klint
Usch vilken jävla natt du har haft. Alltid är det nåt, iallafall känns så ibland.Tur du har lite vatten iallafall,och att hjälp kommer imorgon.Hur gick det blev det några övriga skador?
Kolla försäkringen borde väl gå att få ut nåt där.
malcolm
Inga andra skador, golvet är lackad betong och det finns en golvbrunn men eftersom huset är gammalt så lutar golvet dit. laugh.gif
Klint
Ha-ha,ibland kan det va bra med gamla hus,kanske hade de mindre brått och var mer noga förr.
Tur i oturen kunde blitt mer problem annars.
malcolm
CITAT (Klint @ 30-01-2013, 01:44) *
Ha-ha,ibland kan det va bra med gamla hus,kanske hade de mindre brått och var mer noga förr.
Tur i oturen kunde blitt mer problem annars.

Vet inte det, i alla fall i mitt hus där man på vissa ställen har kompenserat med puts där man murat fel, skulle sätta upp en väggfast bänk i hobbyrummet men det gick inte eftersom det var 5 cm puts på väggen och det fanns ingenting att fästa något i.
malcolm
Nu har pannfolket varit här, jättetrevliga killar. Blev ingen reparation idag eftersom det är tal om en helt ny komplett panna. Den jag har är från början av 80-talet och har gjort sitt. Blir en nätt affär på ca. 50.000:- vilket inte är så farligt enligt mitt bedömande, nu har jag inte dessa pengar men de skulle försöka ordna en slags finansiering så jag får betala av under en femårsperiod. Går inte det måste jag höra med min bror om han kan ställa upp, han är väl stadd vid kassa och jag har lånat pengar av honom förr vid bilköp etc. och säljer jag huset lär det inte bli några problem med återbetalningen. Firman som var här skulle höra av sig ikväll och lämna vidare information och jag håller tummarna för att allt går i lås.
Myosotis
CITAT (malcolm @ 30-01-2013, 16:03) *
50.000:-

-fear-.gif
malcolm
CITAT (Myosotis @ 30-01-2013, 16:23) *
-fear-.gif

Det kostar på att ligga på topp. w00t.gif Det skulle kosta mig ca. 1000:-/mån. i fem år om det går igenom.
andersen
Du fundera lite till, det finns ju andra möjligheter som tex bergvärme det blir ju dyrare men jag tror att du har igen det oavsätt om du bor kvar eller säljer radhuset.
malcolm
CITAT (andersen @ 30-01-2013, 16:33) *
Du fundera lite till, det finns ju andra möjligheter som tex bergvärme det blir ju dyrare men jag tror att du har igen det oavsätt om du bor kvar eller säljer radhuset.

Nu är det ju så att jag ehöver få det här fixat inom rimlig tid och att börja borra för bergvärme mitt i vintern lär inte falla inom dessa kriterier, dessom är det dyrt och jag har inte pegar för en dylik installation. Hade jag pengar skulle jag ansluta mig till det fjärrvärmesystem som finns i området men även det är en kostsam historia där det kostar 50.000: bara för anslutningen.
Huggorm
Vad eldar du i pannan med då, inte olja väll?
malcolm
Det är en elpanna på 12 kW, vattenburen värme alltså.
Gossen Ruda
Det lät dyrt men sen kollade jag priser, från 20000 och uppåt kostar en panna och sen tillkommer montering.
malcolm
De sa att monteringskostnaderna ligger runt 10.000:- vilket jag få göra ROT-avdrag för.
malcolm
Har inte fått några besked från pannleveratören ännu men han lovad dyrt och heligt att höra av sigidag, fortfarande utan vatten mao. crying.gif
malcolm
Glädjande besked idag, jag blev godkänd av finansbolaget så nästa vecka börjar man installera nya elpannan. bravo.gif
Mollis
CITAT (malcolm @ 01-02-2013, 12:59) *
Glädjande besked idag, jag blev godkänd av finansbolaget så nästa vecka börjar man installera nya elpannan. bravo.gif



Vad skönt för dig, grattis! Hur klarar du dig fram tills att du fått den nya pannan?
malcolm
Kan sätta på vatten en liten stund även om det blir flod i tvättstugan/pannrummet och fylla upp några hinkar med vatten fast att köra tex. tvättmaskinen går inte.
Eva i Skåne
Skönt att du ska få ordnat det nästa vecka, men det känns som du har fler dryga dagar framför dig
malcolm
Ja det kommer att bli tungt i helgen, ingen tvätt, ingen dusch etc. thumbdown.gif
mamamaggan
CITAT (malcolm @ 01-02-2013, 12:59) *
Glädjande besked idag, jag blev godkänd av finansbolaget så nästa vecka börjar man installera nya elpannan. bravo.gif



Men så bra ! Grattis !

Du borde väl få lite mer för huset nu när det blir en ny varmvattenberedare så att du får lite kompensation där till lånet .
Biggan_
CITAT (malcolm @ 01-02-2013, 14:00) *
Ja det kommer att bli tungt i helgen, ingen tvätt, ingen dusch etc. thumbdown.gif

Grattis till att det ordnar sej! Tvätten är ju besvärligt, men du kan ju kanske besöka badhuset!
malcolm
Trodde att jag skulle få nya pannan denna vecka men nu blir det inte så utan nästa säger de, har i alla fall lyckats få till det så jag åtminstone har kallvatten. Hittade hålet i varmvattenberedaren och försökte svetsa igen det men det gick inte då det droppade vatten och svetselektroden blev blöt och därmed obrukbar. Hittadeen plastplugg av rätt dimension i mina gömmor som jag tryckte in i hålet och drog i en lagom tjock plåtskruv och döm om min förvåning när det blev tätt. Vågar dock inte köra igång värmen eftersom trycket ökar då men jag har en campingdusch där man får värma vattnet själv och jag får hålla till godo med den så länge. Fem liter är inte mycket men i nödfall får det duga. Se nedanstående länk:

http://www.clasohlson.com/se/view/content/...p;showTabs=true

Det värsta är att det luktar bränt i pannrummet/tvättstugan, säkringarna till pannan är urskruvade sedan flera dagar så det kan inte vara den. Alternativen är tvättmaskinen eller torktumlaren, orkar dock inte undersöka saken närmare ikväll utan väntar tills imorgon men jag har i alla fall gjort båda maskinerna strömlösa så inget tar eld för det vore verkligen droppen. Torktumlare kan jag klara mig utan men det är värre med tvättmaskinen, den jag har är en Cylinda som är ca. 20 år gammal (redan..?), i värsta fall får jag köpa en ny på "räntefritt" men det bär emot med tanke på att jag skall sätta mig i skuld för elpannan, hoppas det är torktumlaren som luktar bränt, den fick jag gratis av en chatkompis på Mötesplatsen. Han ville inte ens ha bensinpengar för att han körde den hit.
malcolm
Idag får jag hem nya pannan. Hoppas de hinner installera den också.
Mollis
CITAT (malcolm @ 08-02-2013, 12:14) *
Idag får jag hem nya pannan. Hoppas de hinner installera den också.


Håller tummarna Malcolm, bjud dom på en kopp kaffe och berätta hur himla jobbigt det är att ha haft det så här så länge så kanske dom gör ett ryck även om det är fredag em.
malcolm
Får väl se hur stressade de verkar vara.
malcolm
Installatören är här nu och han sa att det skulle bli klart idag. tummenupp.gif
Eva i Skåne
Grattis Malcolm! Så skönt för dig
malcolm
Skall ta en lååååång dusch ikväll. bravo.gif
malcolm
NU har jag ny panna, tog bara två timmar att installera men det har inte blivit någon värme ännu.
Eva i Skåne
Värmen kommer smile.gif
malcolm
Vissa element börjar kännas lite småljumma men varmvattnet är fortfarande kallt, blir kanske ingen dusch ikväll.
Eva i Skåne
Den som väntar på nåt gott....... biggrin.gif
malcolm
Nu har jag varmvatten men det känns lite sent att duscha nu, elementen är också varma.
Wilmer
kompiskram.gif
hattstugan

Håll ut! smiley_small_hug.gif
Myosotis
Vad skönt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon