Full version: Söker en boktitel
Gunilla T
Här finns flera riktigt duktiga litteraturkännare så nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig...

För många år sedan var jag på en konferens i Malmö och någon författare - minns inte ens vem - läste högt ur en bok av Fritjof Nilsson "Piraten"

Jag är inte särskilt lättroad men det jag lyssnade till vara sanslöst roligt....och välskrivet förstås.

Polletten ramlade inte ner på en gång och jag glömde bort boktiteln. Jag gjorde ett försök senare på hemstadens bibliotek för att med deras hjälp identifiera boktiteln men ledtrådarna räckte inte till.

Minnet har inte blivit bättre sedan dess men det jag kommer ihåg är att personen ifråga spelade ett instrument - blåsinstrument möjligen eller fiol - och skulle uppträda i någon orkester. Möjligen studentorkester eller något liknande. Nervositeten var stor och piprökaren som var tvungen att dra ett bloss innan uppträdandet släckte inte sin pipa ordentligt som - under framförandet började pyra i kavajfickan.

Efter diverse förvecklingar är mitt minne att det hela urartade och även julgranen som stod utanför byggnaden brann ner..

Ganska säker på att det är "Piraten" som är författaren men i övrigt så är minnesbilderna inte så klara av händelseförloppet...

Om någon har läst just denna bok kommer ni säkert ihåg den...
pejori
Kolla om du känner igen den här..
http://www.bokus.com/cgi-bin/product_searc...lsson%20Piraten
Gunilla T
Tyvärr pejori är det omöjligt att identifiera den från nätet. Han läste bara en del av boken (tagen ur ett sammanhang) så jag tror att man måste ha läst boken för att kunna placera historien rätt...

Tack ändå biggrin.gif
Gunilla T
Putt, putt...

Ingen som har någon idé om vilken bok det kan vara??
Myosotis
Jag ska maila en litteraturkunnig vän.
mojan
Det finns en bra funktion "Bibblan svarar" där brukar man få hjälp med det mesta.
Webbadress: http://bibblansvarar.se/
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 31-01-2013, 14:45) *
Jag ska maila en litteraturkunnig vän.

Tyvärr, hon visste inte heller.
Gunilla T
Tack Myo smiley_small_hug.gif och tack Mojan för tipset.

Ledtrådarna är nog för dåliga, gissar jag, om det inte råkar finnas någon som nyss läst den och kommer ihåg den dråpliga historien.
Myosotis
Du kanske kan testa att fråga Kulturradion. Inte för att jag fick någon reaktion när jag vid upprepade tillfällen försökte fråga dem om ett okänt musikstycke, men man ska aldrig ge upp hoppet. Annars kanske det finns liknande radio- eller tv-program eller litteratursajter på nätet?
Gertie
Någon från Piratensällskapet borde ju kunna veta vilken bok du menar.

http://www.piratensallskapet.se/sallskapet/
Gunilla T
thanks.gif för tipsen!
Eva i Skåne
Om du får fram svaret så kan du väl vara snäll och skriva det här i tråden. Jag tror att fler än jag är nyfikna och har funderat.
Biggan_
CITAT (Eva i Skåne @ 04-02-2013, 14:15) *
Om du får fram svaret så kan du väl vara snäll och skriva det här i tråden. Jag tror att fler än jag är nyfikna och har funderat.

tummenupp.gif
gunsta
CITAT (Eva i Skåne @ 04-02-2013, 14:15) *
Om du får fram svaret så kan du väl vara snäll och skriva det här i tråden. Jag tror att fler än jag är nyfikna och har funderat.



Instämmer i det Eva skriver - jag har letat och letat och frågat och undrat .... (det tycker ju jag bara är kul). Men det vore väldigt skojigt att få vet vilken bok du sökte.
Gunilla T
Men så roligt att ni engagerar er biggrin.gif

Jag har mailat bibblan och fortsätter väl med Piratensällskapet om jag inte får något svar.

Mina minnesbilder är diffusa som sagt och nu börjar jag undra om det verkligen var Piraten??? ... men ingen kan ju skriva med sådan speciell humor som han....hmmmm...

Han har ju skrivit en hel del noveller också vilket mycket väl kan vara det jag söker.

Har även ett minne av en fiolspelande figur ( i orkestern) som beskrivs sååå underfundigt allt medan pipans osande i kavajfickan sprider sig....
pejori
CITAT (Gunilla T @ 04-02-2013, 15:58) *
Men så roligt att ni engagerar er biggrin.gif

Jag har mailat bibblan och fortsätter väl med Piratensällskapet om jag inte får något svar.

Mina minnesbilder är diffusa som sagt och nu börjar jag undra om det verkligen var Piraten??? ... men ingen kan ju skriva med sådan speciell humor som han....hmmmm...

Han har ju skrivit en hel del noveller också vilket mycket väl kan vara det jag söker.

Har även ett minne av en fiolspelande figur ( i orkestern) som beskrivs sååå underfundigt allt medan pipans osande i kavajfickan sprider sig....


Jo. August Strindberg kunde det också.. tummenupp.gif
EKLO
Låter även som ni skulle gilla att läsa om Röde Orm - för att inte tala om Woodhouse, ibland glömmer man sådana pärlor som Piraten och de andra gamla stötarna...!
Gunilla T
CITAT (pejori @ 04-02-2013, 17:12) *
Jo. August Strindberg kunde det också.. tummenupp.gif


Kunde han ohmy.gif

...och då skall jag omedelbart erkänna att jag aldrig läst Strindberg - hade mina skäl en gång i tiden och sedan har det bara inte blivit av...
Gunilla T
Har fått svar från biblioteket och de gissar på "Tre terminer" men är osäkra.

Jag får väl köpa boken - ingen större uppoffring för jag läser den gärna.

Finns någon här som läst den????????
RibesRubusVitis
Jag har läst Tre terminer när jag var rätt ny i Lund själv, men minns inte just den episoden. Däremot var det en mycket underhållande bok, som säkert kan lånas på alla bibliotek.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon