Full version: Halta hönor
Berit V
Har höns av sorten Hy-Line. De är jättetrevliga och värper bruna ägg.
Mitt problem är att de blir halta.
2 Stycken har börjat halta. En nackade vi och en självdog i min famn.
Nu har en tredje höna börjat halta och jag undrar vad 17 detta beror på.
Är det någon som har liknande erfarenheter eller tips????
Tacksam för svar.
Berit V
Myosotis
Det vågar jag inte uttala mig om men ett tips är att fråga på alternativ.nu där fler hönsexperter är samlade. Eller ring runt lite till olika veterinärer. Även om de flesta tyvärr inte kan något om höns så finns det hjälpsamma veterinärer som kan ta reda på sånt de inte själva vet. Om du misstänker något smittsamt kan du kontakta SVA, dit kan du också skicka in självdöda eller avlivade djur för obduktion. Lycka till, hoppas du inte förlorar fler trostar.gif
*Stintan*
Jag vet inte men det finns någon sjukdom som heter Marek. Som Myo skrev tycker jag du ska kontakta SVA som hon länkade till.
Marek kan du läsa om här: http://hos.sandnet.se/stackmurs/Hons/marek.htm men det behöver ju inte vara det.
Myosotis
Marek (har jag nu lärt mig sad.gif tyvärr) drabbar främst kycklingar och unghöns. Om de är igång och värper är det nog mer osannolikt. Det finns en tumorös form som drabbar dem lite senare i livet men då haltar de inte nödvändigtvis.
Typisk marek på kycklingar är egentligen mer vinglighet än hälta. De är pigga, äter och dricker bra men ser ut att vara stupfulla, kan inte stå på benen och blir till slut liggande med ett ben framsträckt och det andra bakåt. Men det finns marek i alla möjliga former så jag vågar naturligtvis inte utesluta det.

Förresten, kan det kanske vara någon bristsjukdom? Vad får de för mat?
Berit V
CITAT (Myosotis @ 30-01-2013, 22:13) *
Marek (har jag nu lärt mig sad.gif tyvärr) drabbar främst kycklingar och unghöns. Om de är igång och värper är det nog mer osannolikt. Det finns en tumorös form som drabbar dem lite senare i livet men då haltar de inte nödvändigtvis.
Typisk marek på kycklingar är egentligen mer vinglighet än hälta. De är pigga, äter och dricker bra men ser ut att vara stupfulla, kan inte stå på benen och blir till slut liggande med ett ben framsträckt och det andra bakåt. Men det finns marek i alla möjliga former så jag vågar naturligtvis inte utesluta det.

Förresten, kan det kanske vara någon bristsjukdom? Vad får de för mat?


Tack för svar. Ska kolla lite mer på marek.
Hönorna får snäckskal, helsäd och gröpe+ matrester+riven vitkål o morötter o äpple.
Sedan går dom ute på tomten hela dagarna (3tunnland).

Hur högt har ni värpredena placerade i hönshuset. Kanske gör dom illa sej när dom ska ner därifrån?? Trots att dom har en pinntrappa att succesivt ta sej ner.

Fler tips???
Hälsn BERIT
Myosotis
Jag vet inte riktigt vad gröpe är? Får de mycket matrester? Det är ju högproducerande hybrider som jag antar värper ett ägg om dagen, det går åt massor med näring till att producera dessa. Jag ger mina höns värpfoder, inte för att jag gillar djurfoderindistrin utan helt enkelt för att jag på det viset kan vara säker på att de får i sig alla ämnen de behöver. I boken "Höns" av Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman finns recept om man vill göra sin egen hönsmat istället. Utomhus hittar de ju inte mycket nu på vintern.
Mina reden sitter ganska högt, det tror jag inte är problemet. Lite ont i benet är ingen anledning att självdö i din famn utan det måste vara något värre. Om det inte är en slump.
Har de kalkben? Det gör ont och kliar när det är illa, då kan de evt. halta men det dör de inte av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon