Full version: Hjälmböna Ruby Moon
Leopardcookie
Jag har satt tio bönor i vatten, 3 av dom har svällt, ska jag tolka det som att de andra är verkningslösa?
Är det någon här som har provat att så dom och hur har ni gjort? Blandar ni såjord med gödsel?
Helen i Piteå Zon 5
Du kan slipa fröna som fortfarande inte har svällt mellan finkornigt sandpapper eller skära en lite skåra i skalet. Låt sedan fröna ligga i vatten ett dygn till.
Fröså i såjord och ställ sådden i rumstemperatur. Lycka till!
Leopardcookie
De har kommit upp som spjut ur jorden! Hur länge ska man vänta till omplantering?
Leopardcookie
Jag skolade om dom strax efter att jag tog bilden, för de blev så höga och rangliga. Men nu växer det såååå långsamt! Man skymtar nya blad mellan hjärtbladen men det går riktigt långsamt. Vad jag förstått så ska de växa fort! Har jag sabbat för dom genom att skola om dom för tidigt, ska jag plantera nya bönor eller kommer de återhämta sig? crying.gif
Eva 33c
CITAT (Leopardcookie @ 19-02-2013, 11:33) *
Jag skolade om dom strax efter att jag tog bilden, för de blev så höga och rangliga. Men nu växer det såååå långsamt! Man skymtar nya blad mellan hjärtbladen men det går riktigt långsamt. Vad jag förstått så ska de växa fort! Har jag sabbat för dom genom att skola om dom för tidigt, ska jag plantera nya bönor eller kommer de återhämta sig? crying.gif

Nej det är nog ingen fara. Det är ju bara en vecka sen du skolade om dem och det brukar stå still lite efter en omskolning medan växten anpassar sig efter de nya förhållandena och reparerar sina rötter, som alltid blir lite störda förstås. Sen sätter de fart igen ska du se smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon