Full version: Schlagerspektaklet
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Fast inte jag, jag är i stort sett nöjd med finalisterna. Kunde varit några andra också men so far so good.
malcolm
Har ingen åsikt eftersom jag inte sett något.
Myosotis
Ja, det är dags att klaga. Man vågar inte ringa till nån för alla måste se det. rolleyes.gif En kompis till mig tänker likadant och då ringde han mig mitt i en viktig fotbollsmatch på tv rtfm.gif
Uggi
Jag följer det inte, men kan heller inte klaga på den sortens underhållning.
mamamaggan
Tycker det har fått alldeles för stora proportioner. Räcker gott och väl med ett uttagningsprogram.

Pengarna kunde , enligt mig , användas till något mer allvarligt ändamål.
Eva i Skåne
Jag får hålla med alla som svarat redan. Jag tittar inte heller. Det är oftast inte musik för mig. Ett program hade jag kanske sett på, men inte alla dessa delfinaler. Mig kan du alltså ringa till Myo smile.gif
andersen
Jag klagar och då på främst att det kostar ca 125 miljoner för spektaklet, och ja nej jag tittar inte själv.
gunsta
Jag tittar inte heller och kommer inte att följa den svenska uttagningen. Möjligen tittar jag lite på den stora finalen i maj - för ibland finns det låtar som jag gillar. 2009 hade Frankrike ett fantastiskt bidrag, Patricia Kaas sjöng.

http://www.youtube.com/watch?v=I7zdlo8OrJg
malarmaster
CITAT (andersen @ 04-02-2013, 18:02) *
Jag klagar och då på främst att det kostar ca 125 miljoner för spektaklet, och ja nej jag tittar inte själv.

men nog kommer det in en hel del pengar från de som ringer och röstar?
för övrigt kostar de flesta program att göra och då publiken är stor likaså intresset så är det väl rimligt att det får kosta några kronor.
jag själv är tämligen ointresserad då det inte är min typ av musik men nog är det bättre tv än typ farmen,gladiatorerna,fear factor och andra importerade produkter?
tack och lov finns kunskapskanalen och mitt privata filmarkiv att ösa ur när tv-avkoppling behövs. ulf
mamamaggan
För de 125 miljonerna kanske man kunde sända något program med lite vettigare innehåll ?! Fler dokusåpor behöver vi inte !

Vad kostar det att spela in och sända t ex en show med Galenskaparna eller liknande ? Kanske TV-teater ? Borde finnas bättre saker att lägga de pengarna på.

Många som tittar ? Ja med den reklam och uppbackning från alla medier , inte bara TV alltså , så är det väl många som fastnar i " fällan " . De tror att detta är en viktig sak och tittar man inte så har man kanske inget att prata om på fikarasten .

Finns det inte så mycket annat att välja på så vad ska folk göra ?!

Hur många yngre kan jämföra detta spektakel med något annat ? Det förekommer ju inte så mycket annat än detta och dokusåpor nu för tiden.
Myosotis
CITAT (Eva i Skåne @ 04-02-2013, 17:54) *
Mig kan du alltså ringa till Myo smile.gif

smile.gif Vad bra! När det inte är fotboll alltså wink.gif
*Stintan*
De flesta här verkar för gamla för att roas av schlagerspektaklet giggle.gif men jag måste erkänna att jag tittade med ett halvt öga på programmet idag på reprisen eftersom TV:n stog på medan jag satt och surfade runt. Kan både ha och missta det programmet men jag tror faktiskt att många unga är mer roade och det måste ju finnas program även för dem.

Beträffande kostnaderna så ja det är bedrövligt mycket pengar men vad kostar inte all sport som sänds. Nu är hela februari fullpackad med vintersport t.ex.
malarmaster
CITAT (mamamaggan @ 04-02-2013, 18:44) *
För de 125 miljonerna kanske man kunde sända något program med lite vettigare innehåll ?! Fler dokusåpor behöver vi inte !

Vad kostar det att spela in och sända t ex en show med Galenskaparna eller liknande ? Kanske TV-teater ? Borde finnas bättre saker att lägga de pengarna på.

Många som tittar ? Ja med den reklam och uppbackning från alla medier , inte bara TV alltså , så är det väl många som fastnar i " fällan " . De tror att detta är en viktig sak och tittar man inte så har man kanske inget att prata om på fikarasten .

Finns det inte så mycket annat att välja på så vad ska folk göra ?!

Hur många yngre kan jämföra detta spektakel med något annat ? Det förekommer ju inte så mycket annat än detta och dokusåpor nu för tiden.

det finns väl massor att välja på,utbudet är enormt med alla kabel och data kanaler.
marksänt alternativ är ju mer skralt men nog tror jag många är genuint intresserade av schlagern.det är ju massor av tittare och massor som röstar.
vad som är vettigt underhåll visas ju av tittarsiffrorna.
saknar också mer kultur/historie/trädgård m.m i svensk television men då tittarsiffrorna för sådana program är låga är det alltså inget vettigt innehåll enl. majoriteten.
bröd och skådespel åt folket!!! (håller dem lugna och lagom nertryckta)
kommer ihåg debatten på 70-talet om flera kanaler och framtida reklamtv.
utbudet skulle bli enormt,nu skulle man få chansen att utbilda/upplysa folket.
Pytt,det blev inte ens en tummetott,folket vill ha såpor och tramstv.
skulle det startas en kanal med enbart "vettiga" program skulle den ha få tittare.
jag själv tittar gärna på samhällsprogram,debatter,kulturprogram,det finns ju ibland men att få diskutera dem dagen efter med någon är inte lätt då ingen mer verkar ha sett dem.
men just melodifestivalen verkar alla utom jag sett,av döma av dagens diskussioner.
känner mig faktiskt lite bakom... Ulf
Motti
Vi hade vårt barnbarn här på 10 år så vi tittade ihop vilket var jättemysigt :)vi var överens om att" Yohida" var bäst alltså bästa låten ,jag gillade ju inte att de var så utspökade men då förklarade mitt barnbarn för mig att det var en image eftersom de var stora i Japan och de skulle då efterlikna tecknade figurer som är så poppis just i Japan och finns även på Nickolodium !Ja så där fick man lite info om hur det ska va giggle.gif
Tror Yohida tog längre tid på sig att sminka sig än vad jag gör crazy.gif
Aqvakul
Tittar inte på Melodifestivalen, däremot gärna på Kunskapskanalen.
Irene_L
Oj vad många det är som inte tittar på detta program! Då får jag erkänna nåt....jag tittar!!! Denna gång tycker jag att det förskräckligt dåliga bidrag! Jag tycker bara ett bidrag var bra och det var Yohio!!! Och han gick vidare direkt!! tummenupp.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tittade lite med ett öga, hittade inget annat och satt här och väntade att gubben skulle komma hem med svägerskan/svågern från flygplatsen.

Vad jag inte gillar, är att man drar ut det hela under så många veckor.

Men att jämföra det med idrott, tycker jag är en dålig jämförelse. Visst är det jobbigt med för mycket idrott, tycker jag med, men idrotten gör mycket nytta för våra barn och ungdomar.

Elisabeth
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-02-2013, 09:45) *
Jag tittade lite med ett öga, hittade inget annat och satt här och väntade att gubben skulle komma hem med svägerskan/svågern från flygplatsen.

Vad jag inte gillar, är att man drar ut det hela under så många veckor.

Men att jämföra det med idrott, tycker jag är en dålig jämförelse. Visst är det jobbigt med för mycket idrott, tycker jag med, men idrotten gör mycket nytta för våra barn och ungdomar.

Elisabeth


Javisst gör idrotten mycket nytta, främst för utövarna, men det var knappast nyttan jag åsyftade. Men tror du barn och ungdomar sitter på dagtid och tittar på det VM på skidor som nu börjat (utför, längd, skidskytte)? Eller konståknings-EM som nyss avslutats. Hur många ungdomar sitter och följer Vasaloppet (om en månad)?

Jag gillar att titta på idrott, hellre det än schlagerspektakel, men här klagades det över kostnaderna för spektaklet och jag menade bara att även program som tilltalar de yngre mer än de äldre också måste få kosta. Schlagerspektaklets första deltävling sågs av 3,5 miljoner människor!

Hur svårt är det att använda knapparna på fjärrkontrollen om något program inte passar i galoscherna? Rekommenderar Kunskapskanalen flirting.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Stintan jag tittar fortfarande på det jag vill och inte på det du tycker.... och om du hade läst vad jag skrev vore det bra. Skrev ju att jag inte hittade något annat.

Ja idrottsutövare och hur många barn och ungdomar utövar inte idrott?

Och ungdomar får gärna titta på melodifestivalen men att man har det nu veckor i sträck är lite mycket enligt mig
kerstinbern
Drygt 3.5 miljoner tittare, av de 10 mest sedda TV-programmen varje år så brukar de från melodifestivalen alla hamna bland de 10 mest sedda
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-02-2013, 12:00) *
Stintan jag tittar fortfarande på det jag vill och inte på det du tycker.... och om du hade läst vad jag skrev vore det bra. Skrev ju att jag inte hittade något annat.

Ja idrottsutövare och hur många barn och ungdomar utövar inte idrott?

Och ungdomar får gärna titta på melodifestivalen men att man har det nu veckor i sträck är lite mycket enligt mig


Tror du missförstår. Var har jag skrivit att du inte ska titta på det du vill? Jag bryr mig inte ett skvatt om vad du tittar på. Jag ville bara förklara varför jag tog upp och jämförde kostnaden för idrotten vilket du tyckte var dumt. Jag tycker fortfarande inte att kostnaderna för schlagerspektaklet är höga jämfört med vad en massa annat som sänds kostar. Det har inte ett dugg att göra med hur många barn och ungdomar som utövar idrott.
Gossen Ruda
Här var det skilda meningar. biggrin.gif Jag tittar mest för att se hur musiksverige ser ut för stunden. Vem som vinner bryr jag mig egentligen inte om men jag graderar låtarna efter min smak.
pejori
Tittar inte på delfinalerna utan väntar till det ska väljas ett svenskt bidrag för ESK.
Nu tycker jag det är rätt hysteriskt om yoko eller vad han hette.
Man kan nästan tro han redan har vunnit rubbet.
Samma skriverier nästa vecka om den som går vidare då...

ESK tittar jag däremot på.
Berith
Fy svärord vad Bananen är äcklig!! sick.gif Antar att det var dom yngsta tittarna som röstade på honom, dom som inte hör eller förstår vad han säger. Hade jag haft så små medtittare igår hade jag förbjudit varenda röst!

Jag röstade på flera andra bara för att försöka stoppa hans framfart mot finalen men nätet var överbelastat eller vad det stod.

Bäst igår var annars Hansson-Carsson-Malmkvist med sina nyöversatta låtar. bravo.gif Dom borde ges ut på nån slags samlingsskiva, jag skulle köpa en på stört.
Gossen Ruda
Jag undrar om bananens överlastade show betalas av SVT? Det var inte min favorit men jag anade att den skulle kvala in. Hoffsten var ok. Nu får jag väl skit, men beträffar de svenska fruarna... Det är ok att klä av sig och visa upp kroppsdelar men då bör det vara sånt som tål att visas upp. Fläskiga lår är ingen höjdare. rolleyes.gif
Aqvakul
Stod över även denna vecka - det blev krogen och senaste Spielbergfilmen på bian....
Berith
Jaha ja... g.gif Nu har alltså alla bidragen precenterats. Finns det verkligen nån vinnare bland dom där? Hittills till stora finalen har det bara röstats fram män - och EN kvinna. En! Var männens bidrag verkligen så mycket bättre eller vad hände? Bland andra chansens bidrag är två kvinnor (varav en grupp iofs) och sex män.

Vem eller vilka vill ni ha över till stora finalen? Och framför allt vem vill ni ska vinna totalt och visas upp i storastora finalen?
Gossen Ruda
Det kanske är så enkelt att det är mest kvinnor som röstar och som mest gillar män? Fast det var ju en kvinna som vann hela skiten förra året. Undrar om Karl G. är släkt med Volvo-G. Det som slog mig när jag såg hans nummer var om det fanns sjukvårdare på plats om han skulle råka svälja mikrofonen. biggrin.gif Ingen låt eller artist har fått mig att reagera positivt, möjligen då Yohio. Han var annorlunda på ett ok sätt.
Gita
CITAT (Berith @ 25-02-2013, 07:32) *
Vem eller vilka vill ni ha över till stora finalen? Och framför allt vem vill ni ska vinna totalt och visas upp i storastora finalen?

Martin Rolinski - bra låt, bra sångare och sen är ju Martin hur snygg som helst!
Gita
ryss_борис
CITAT (malarmaster @ 04-02-2013, 18:37) *
tack och lov finns kunskapskanalen och mitt privata filmarkiv att ösa ur när tv-avkoppling behövs. ulf

Föreslår att du börjar titta på den kanalen oftare då. Det kan behövas med tanke på dina skriverier i politiktråden rolleyes.gif

Kollar för övrigt inte på smörjan. Värdelös musik ju, och ännu jobbigare programledare, och "komiker"
ryss_борис
CITAT (Berith @ 25-02-2013, 07:32) *
Jaha ja... g.gif Nu har alltså alla bidragen precenterats. Finns det verkligen nån vinnare bland dom där? Hittills till stora finalen har det bara röstats fram män - och EN kvinna. En! Var männens bidrag verkligen så mycket bättre eller vad hände? Bland andra chansens bidrag är två kvinnor (varav en grupp iofs) och sex män.

Ruda har troligtvis rätt - fler kvinnor ringer in och röstar, och då blir resultatet ofta så här.

Nästan lika kul som när någon fåne är förbannad över att det inte är 50% kvinnor och 50% män i chefspostion på ett företag där det totala antalet individer inte är 50-50 mellan könen. Det är liksom ganska korkat att tro att ett företag med 85% män och 15% kvinnor ska ha exakt lika många chefter av båda könen. Då borde man först arbeta för att få en jämställd fördelening av det totala antalet individer, i så fall.
Motti
Rena rama skräpet !tittade en gång för att vårt äldsta barnbarn var här och ville se det , jag gillade Japankillarna trots att de såg ut som seriefigurer ,låten var bra ! Annars tycker jag det spårat ur totalt ,gillar hur det var förut .
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 26-02-2013, 23:05) *
Föreslår att du börjar titta på den kanalen oftare då. Det kan behövas med tanke på dina skriverier i politiktråden rolleyes.gif

Kollar för övrigt inte på smörjan. Värdelös musik ju, och ännu jobbigare programledare, och "komiker"


Hur kan du veta det när du inte tittar på programmet?
gnon49
Tror att för att njuta fullt ut av spektaklet så skall man kanske ha en rejäl TV o ett bra hemmabiosystem. Har själv inget av det och upplever just musik som lite skränig i min TV. Bra ljud o bild förstärker säkert upplevelsen rejält.
ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 27-02-2013, 08:10) *
Hur kan du veta det när du inte tittar på programmet?

Alltid varit det tidigare år ---> stor chans det gäller även i år.
Sett reklam för eländet på tv ---> verkade inte lovande.
Känner till programledarna från andra spektakel ---> De kommer nog inte vara märkbart annorlunda här, eftersom alla gånger jag sett skiten harprogramledarna varit på precis samma sätt.



Och nu börjar gnället i diverse tidningar om att det är för få tjejer i finalen och därför ojämställt. Det komiska i detta är att en stor majoritet av de som röstar fram finalisterna lär vara just unga tjejer. Därför blir det lite ironiskt.

Dock hade det gärna fått vara 50-50 för mig. Eller 90-10 till tjejernas fördel, då jag faktikst inte orkar bry mig.
Piccante
Tycker att andra chansen var ovanligt bra för en gångs skull. Jag hade inte sett alla bidragen då jag missat något program men det var inte det bottenskrap jag hade förväntat mig. Bland de direktkvalificerade finns det sämre bidrag.
Eva i Skåne
Jisses, säger jag. Kan vi inte bättre???? Eller är det bara jag som är så hopplöst trög...
Jag trodde det värsta var utgallrat under alla delfinaler, men var dom värre? Ja, jag vet inte. Jag har ju inte tittat

Jag har svårt att förstå mig på modern musik, men Hoffsten är ju alltid Hoffsten och Körberg & Co är mogna män. Resten påminner mig om de plågsamma åren när barnen gick i mellanstadiet och skulle uppträda och härma sina idoler
Och var har förresten alla sjungande tjejer tagit vägen? Hoffsten får ju ingå i kategorin mogna medelålders. Sen såg jag inga tjejer.

Jag hoppas banne mig att den här Johio vinner. Inte för att det var nåt i min smak, men den kanske slår i Europa
malcolm
Jag såg inte hela programmet men försökte rösta på Yohio men det tutade bara upptaget.
hattstugan

Tja det är nog det bästa som Sverige har att erbjuda som framförs i kväll!

En del är riktigt bra! Yohio klar favorit!
Piccante
Bara bananen inte vinner! no.gif så är jag nöjd.
gunsta
Spännande att höra vinnarlåten - har noll koll, men jag brukar titta på den 'stora' finalen .... (lyssnar just nu på glädjemusik - Beethovens 'åttonde':) )
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tycker att Munther är bäst
hattstugan

Yohio slagen på mållinjen av Robin Stjernberg! Robins lår helt ok! Synd bara att det är så taskigt ljud på Friends Arena!
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-03-2013, 21:46) *
Jag tycker att Munther är bäst

Tycker jag med.

Robin vann, det är bra det. Synd bara att Sverige inte fick välja själva.
Monaxe
CITAT (Anma @ 09-03-2013, 22:04) *
Tycker jag med.

Robin vann, det är bra det. Synd bara att Sverige inte fick välja själva.



Verkligen synd att inte Sverige fick välja vilken låt man ville ha! Enligt Sveriges befolkning vann ju Yohio, känns surt att skicka tvåan då tycker jag.

Ifs så har väl inte Sverige råd med ett spektakel så till så tätt, så det kankse är lika bra det som skedde.
pejori
CITAT (Anma @ 09-03-2013, 22:04) *
Tycker jag med.

Robin vann, det är bra det. Synd bara att Sverige inte fick välja själva.


Ja, det där begriper jag inte.
Varför ska andra länder rösta i vår final???
Urdumt system.
Eva i Skåne
CITAT (pejori @ 09-03-2013, 22:38) *
Ja, det där begriper jag inte.
Varför ska andra länder rösta i vår final???
Urdumt system.


Instämmer
Undrar om alla andra länder också gör så?
Piccante
Jag gillade iofs Robins låt men trodde nog att Yohio skulle ta hem det. Men Europa verkade inte moget för Yohio. Ska väl vara Japaner för att uppskatta hans stil.
Systemet i sig med internationell jury kan ju bara intressant för då får man ju en fingervisning om hur en låt slår inför en annan publik. Men varför just dessa länder? Malta röstar väl sällan på svenska bidrag. Vore kanske bättre med en jury där låt säga 25 gästdomare från olika länder fick rösta och deras röster fördelas proportionellt.
Motti
Jag gillade Yohio tyckte det var en bra låt ! tror man ska blunda och lyssna istället för att titta ,blundar man så tar man till sig musiken på ett annat sätt .Utsendet på artisterna kan förvirra själva inlevelsen av låten .

Berith
CITAT (hattstugan @ 09-03-2013, 21:56) *
--- Robins lår helt ok! ---

Och jag som tyckte att han hade jättefula byxor och helkonstig form på benen - varken hjul eller ko. ohmy.gif

Javisst är det helknäppt att andra länder ska rösta i svenska finalen. Röstar dom på den låt dom tycker är bäst, eller på den som dom tycker är minst farlig som konkurrent?

Hade sett fram emot pausframträdandet men blev besviken där också... Carola!? "suck" nono.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon