Full version: Stengodskrukor
Lawold
Jag är balkong- och koloniodlare. Nu har jag börjat på en keramikkurs för att göra krukor till mina pelargoner och fuchsior främst till balkongen. Men det visar sig att de använder stengodslera som ska vara vattentät. Det känns som dåliga nyheter för mig som vill att krukan ska fungera som en lerkruka och ge växterna luft till rötterna. Är det någon som har erfarenhet av att ha stengods till växter som inte vill ha täta krukor?
*Stintan*
Hur luftigt rötterna får det beror nog mer på jorden än på krukan. Vanliga lerkrukor suger åt sig fukt och gör att jorden torkar ut fortare än om man har en glaserad kruka eller för den delen plastkruka. Förstår inte varför det skulle vara negativt med en stengodskruka.
jaj-51
Jämfört med tegelkrukor blir dina stengodskrukor vattentäta och mindre luftig.

Jag odlar sora pelargoner i plastkrukor och det är mycket svårt att hålla lagom fuktigt i jorden. Sommartid är det inga problem då förbrukas mängder av vatten och "känslan" räcker lån.

De resterand årstiderna är svåra.
Jag använder en fuktighetsmätare och vattnar "på fat".
Lawold
Jag brukar aldrig ha plastkrukor eftersom jag vet att jag ofta vattnar lite för mycket. Det är så mysigt att ta en tur med vattenkannan på morgonenm varese växterna vill ha en slurk eller inte. Därför har jag tyckt att det har fungerat bäst med lerkrukor. Jag kanske får funder på hur jag ska göra. Plötsligt blev keramikkursen inte lika kul.
jaj-51
En fuktighetsmätare kostar bara 100kr (eller 30kr på eBay inklusive frakt)

Synd att inte dreja dina egna krukor och använda dessa. En porös jord med lecra i kan hjälpa lite ex "Pelargonjord"

anne-li i olofstorp
Du kan ju göra "Ytterkrukor" som du har lerkrukor i, isolerar lite och andas samtidigt!
Det är ju såååå roligt med egna prydnader i hemmet och i trädgården....
Motti
Antar att du tänker på Lergodskrukor ? dom är bra krukor och särskilt älskar Pelargonerna dom !annars tycker jag nog av erfarenhet att blommor trivs i det mesta bara de får vatten gödning och sol smile.gif
*Stintan*
Motti stengods är inte detsamma som lergods och TS skulle göra stengodskrukor på keramikkursen.
Motti
Måste fråga då ?vad är skillnaden på stengods och lergods !

Läste just på Wikipedia att stengods inerhåller högre halter av kvarts och tål högre bränning !
*Stintan*
Ja stengodsleran har en annan sammansättning och föremålen är vattentäta och hållbarare och inte så porösa som de av lergods.
Motti
Snygga vilket som i alla fall smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon