Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Vi har nu nått så långt i vår husrenovering/bygge att jag börjar långsamt TÄNKA på en köksrenovering, och då menar jag att vi blåser ut allt och skaffar nytt - något jag har längtat efter LÄNGE som inte har en enda arbetsbänk i köket och en spis med tre plattor och ett brinnande hett matlagningsintresse! Spisgallret har ballat ur och kan inte längre flyttas runt i spisen så nu känner jag att det börjar luta åtrenovering.
Till saken hör att det är mkt litetkök jag ahr och inte alls speciellt smart utformat - det är många dumma outnyttjade ytor.
Hursomhaver jag gjorde en lista över köksfirmor och började igår. Tänkte vi skulle spara lite tid om jag började kika och prata med köksfirmor......istället för att vi bör det båda två.

Konversation som utspelar sig på firma 1.

Hej välkommen titta gärna runt i utställningen. Vi har många olika lucktyper....så kika runt.

Jag kikar och kikar. Ser att det är två säljare båda upptagna. Så jag tar god tid och tittar - ser ju trevligt ut.
Säljaren kommer flörbi igen - ja här får Du mycket - vi samarbetar med tjugo olika luckleverantörer vilket ingen annan köksleverantör gör då de arbetar med en leverantör.
Jaha - låter bra säger jag - man har mkt att välja på - det är säkert svårigheten.

Tittar mera.

Säljaren lämnar igen sin kund och frågar vad jag är intresserad av - jag svarar - en mkt bra och genomtänkt lösning för mitt kök.
Aha - vilken lucka?
Jag är inte intresserad utav en lucka i nuläget svarar jag jag är intresserad av en bra lösning.

Ja men Du måste välja lucka först sedan om vi har en lösning så kanske itne luckan finns i de måtten Du vill ha så luckan måste bestämmas först.

Men dte vill jag int esvarar jag - jag vill ha en bra planlösning.

Då måste Du bestämma luckan först.

tackar för mig sade jag å gick,


Sicket nöt! Har man 20 olika luckleverantörer skall la NÅN passa och jag är inte luck-kinkig för fem öre!

Vad jag vart SUR trött å ilsken!

Hälsar Ingrid som skall gå till andra firmor!

PS Ensam kvinna i köksfirma kanske bemöts annorlunda??!!??
MoniqueÖ
Hej Ingrid!

Fattar precis vad du går igenom! Har haft samma problem som du men fick ett tips från en inredningsarkitekt som förstod att jag hade begränsad ekonomisk möjlighet till att anlita henne (à 800.- ex moms /tim)... Visserligen tänkte jag från början inte köpa ett IKEA kök men blev så suveränt bemött hos dem att jag till sist valde ett av deras! T o m den snickaren jag anlitade blev väldigt imponerad!

IKEA har en policy att ingen kund är för liten! Och den tilltalar mig. Dom debiterar dessutom inga konsultarvoden för att komma med förslag! Gå inte till IKEA en helgdag bara, för då är alla andra där oxå.

Ett annat tips är att skalenligt rita upp köket, eller ta ritning ur IKEA's kökskatalog och sen möblera! Glöm inte att märka ut var du har ingång för vatten och uttag för spis om du har 3-fas till den. Övrig el kan man alltid flytta.

Lycka till!
MoniqueÖ
Mi70
Mera tips, du kan ladda ner ikeas program för att planera ditt kök, du matar in mått på köket, lägger till dörrar, fönster, eluttag etc, och skriver ut, vips har du en skalenlig ritning på ditt kök! Du kan i programet dessutom pröva olika planlösningar med enkla knapptryck, utan att välja lucka först! tongue.gif
MoniqueÖ
Javisst, tänkte inte på det!

Ingrid gå in på www.ikea.se välj därefter kundservice och inredningsverktyg så är det "bara" att möblera som du vill!

/MoniqueÖ
Eva Swahn
Planera gärna själv på datorn och i fantasin. Och sen tänk: har du nån snickare på fickan som du litar på?

Varför jag frågar är att en av mina vänner tog kontakt med en snickare som byggde köket på plats. Det blev lika dyrt/billigt som att ha med Ikea etc att göra. De hade ett "omöjligt" kök och den smarte snickaren utnyttjade till max deras utrymmen. Och då fick min väninna sånt som hon ville ha dessutom: bokhylla till kokböcker och utrymme till sortering av sopor och ett större-än-standard-städskåp.

Bara ett tips.
MimE
Först och främst:
- El (även 3-fas) och vatten/avlopp går att flytta och man bör även göra det om det krävs för att få en bra planlösning.

IKEA:
Fördel - Bra valuta för pengarna
Nackdel - Man är låst till deras standardlösningar (oftast OK om man har ett större kök men i ett mindre får man oftast inte en ultimat lösning), skåpen kommer i platta paket (att skruva skåpstommar till ett helt kök kan knäcka de flesta).

På plats av snickare:
Fördel - Klart bäst utformning (om han/hon är skicklig vill säga)
Nackdel - Kan bli dyrt

"Köksinrednings-företag":
Fördel - Man kan få det precis som man vill ha det, skåpstommar kommer färdigmonterade.
Nackdel - Vissa är mycket dyra, andra stämmer inte personkemin med.
Tips - Rita upp ditt tomma kök med "exakta mått" så har ni ett bra diskussionsunderlag.

Själv köpte vi nytt kök av Inredningsgruppen på Göteborgsvägen i Mölndal (Varning: "Alla" säljare heter Anders laugh.gif ).

Vi fick mycket bra service under hela processen (från första besök, sedan beställning, leverans, "efterservice" m.m.), special-mått på vissa skåp (både bredd och djup), förborrat exakt där vi ville ha hantagen, kontrollmätning hemma så att alla mått stämde m.m.

Mina kökstips:
- I stället för passbitar (mellan skåp och vägg) så beställ små hyllor så kan utrymmet användas. Bra till t.ex. brickor och kokböcker/recept.

- Om man inte har plats för kyl och frys (60 + 60 breda) så undersök om en "amerikanskt" kyl/frys kan passa. Dessa är 90 breda (60 kyl + 30 frys) och kan även fås med ismaskin. .
Vi har en och är jättenöjda. Bra att alltid ha is till drinken. tongue.gif

/Mimmi

P.S. Om du vill ha mer "personlig" information så skicka ett mail. smile.gif
Monica M zon 4
Jag var precis i samma situation som du för några år sedan. Maken och jag köpte ett gammalt hus och medan han koncentrerade sig på att riva ut och fixa annat i huset åkte jag runt till olika firmor och bad om förslag.

Som ensam kvinna blir man ibland märkligt bemött. "Äh, hon ska nog inte handla nåt så henne ignorerar vi" eller "hon fattar nog inget så henne kan vi lura på det mesta". Jag fullständigt hatar sånt!

Jag tog med en ritning över köket med alla mått inskrivna (fönster, el, dörrar, skorsten) och begärde snällt men bestämt om hjälp att planera mitt kök. Jag blev bra bemött på alla ställen jag var på! Marbodalåterförsäljaren, Ikea och nåt ställe till.

Hade lite egna idéer som vi diskuterade för och nackdelar med. Sen tog jag med ritningarna hem till maken och vi diskuterade länge för- och nackdelar tillsammans med en snickarkunnig kompis. Sen åkte vi tillbaka till den firma vi tyckte bäst om och gjorde en hel del ändringar till och beställde köket.

Så mitt råd är: Ge dig inte! Kräv service. Ska du handla ett nytt kök för många tiotusentalskronor kan dom banne i mig anstränga sig lite!
Exotic
Ingrid jag förstår dig man blir tokig på folk.
Vi leter oxå så det var bra att få höra lite olika råd här. rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif biggrin.gif Vi får se vad det blir.
Och Monica du har så rätt . . . . Kräv secvice , tyvärr är det lite av 1 bristvara idag.
MVH
Tesa
Vi anlitade Kökshuset i Std för några år sedan då vi skulle göra en mindre renovering i köket och byta diskbänk,bänkskivor och några skåp som behövde specialbeställas...jättebra service i början, det kom en gubbe och tog mått och skulle göra beställningar.....sen hände absolut ingenting.....vi ringde och tjatade och till slut kom en del av grejorna.....efter ytterligare tjat kom lite till men de laminatskivor som vi skulle ha på väggarna kom inte och dessa var verkligen specialbeställda..vi väntade och tjatade i flera veckor tills vi tröttnade och tog kontakt direkt med fabriken och dom hade då inte fått nån beställning.....så vi tog mått själva och beställde direkt och 2 dar senare kunde vi hämta dom på fabriken........
Detta var flera år sen men jag blir fortfarande riktigt arg när jag tänker på det... mad.gif mad.gif
Ingrid på Västkusten
Tack för alla goda råd och uppmuntrande tillrop! Jag skall 'beta' av min lista av Köksfirmor då jag i detta fallet tillhör de mera grundligas skara....jag hoppas ju att firmorna kan leverera lösningar för mig - mitt 'kafferum på jobbet' som mestadels är män förklarade för mig idag att jag skulle ha pekat på en lucka på måfå i hele bunken å sagt jag tar den luckan - skalll vi fortsätta prata? Fast jag vart för himla ilsken på den försäljaren...för att kunna göra en sådan sak. Hade mest velat ge honom en snyting. Försäljare!!!!

Återkommer med rapport framöver :-) kan jag lova. Nu ha rjag fått lite blodad tand - ok skall beta av Älvsjömässan samt en veckas ledighet sedan återkommer jag med vidare rapporter ifrån de olika firmor;-) Ikea tänker jag spara till sist då det känns som ett 'säkert' kort att konsultera.

Jag hade med mig en skalenlig ritning på köket med allt utmärkt och avlopp och varmvatten är inga problems att flytta då ena väggen vetter emot badrummet. Inte en chans att ta fram den ens...men men jag lovar att recensera firmorna MED namn framöver efetr bemötande!!!!

Hälsar ingrid ( och hornen de bara växer!!)
Eva Swahn
Nu behöver du inte anlita en firma i Skåne, som heter Kaptensgården:

http://www.kaptensgarden.com/index1.htm

De gör reklam om sig själva så att man tror att de bara levererar till folk som står i Adelskalendern, eller till dem som vill visa att de har vunnit 4 miljoner på Lotto. De tar betalt därefter med. De tar 3.000 kronor bara för att göra ett förslag - alltså inte en färdig ritning eller så - utan en första konsultation där man diskuterar kökets utformning.
Killensomvillhagrönafingrar
Vi hade nöjet att planera våtr kök för ca ett år sedan. Då vårt bygge blev försenat pga bygglov, avstyckning osv hade vi mycket gott om tid att tänka efter.

Vad vi gjorde var att vi gick till 4 av de större kökstillverkarna, bokade tid och fick köket planerat.
Då vi byggt nytt så var vi inte låsta på cm och detta gjorde saken lite lättare.

Dessa ritningar lade vi själva ihop till en för oss perfekt ritning som vi sedan sända till dem alla för offert.

Då vi fått priser och ritningar listade vi fördelar och nackdelar med de olika köken och beslutade oss för en 5é tillverkare biggrin.gif

Efter att ha betat av Ikea, Ballingslöv, Kungssäter, Marbodal och ett par till bestämde vi oss för att låta ett snickeri göra vårt kök.

Idag har vi massiva ekluckor och massiva stommar, mycket lådor, utdragbara skafferiskåp, askbänkskivor och specialmått överallt.
För denna otroliga lyx betalade vi 30% mer än Ikea (inte jämförbar kvalite) och 26% mindre än Ballingslöv (Sämra kvalite pga mycket mer spånmateril och laminat)
Dessutom har vi ett kök som ingen annan har, allt är specialdesignat för vårt hus och kommer hålla lika länge som huset. Blir det slitet är det bara att slipa och olja.

Så gick det till för oss.
Allt som allt tror jag vi lade ner 2-3 veckors tid att hitta den optimala lösningen och jaga offerter, men i vårt fall är det värt varenda krona.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon