Full version: Näthatet !
Sidor: 1, 2, 3
Motti
Näthatet ska ju nu upp i regeringsnivå vilket jag personligen tycker är bra !vad tycker ni ?
skånepåg
Lagar gäller även på nätet men oftast svårt att bevisa beroende vad för hat eller hot det gäller =/
Internet föder hat wink.gif
andersen
Borde inte vara något problem, men är det. Vet inte vad man skall göra åt det. tror att det hänger ihop med norm och laglösheten i övrigt i samhället, folk bara tänker på sig själva och bryr sig inte om andra, det är bara att titta på hur folk är i trafiken.
Ugglemormor
Det är bra att detta kommer fram och man kan kanske stoppa det värsta .. hot, hat, nedsättande ord ex.

Men det är inte lätt att komma åt när det ser ut som det gör i samhället allmänt. Det är väl lättare att spy ut det bakom sina datorskärmar och då känner de sig tryggare än att prata med varandra, för det skrivna orden kan tolkas lite hur som haver, men inte då man snackar med personen i fråga.

Det kan vara så att man går in i ett forum för aningslöst så då är det bra att detta tas upp i media, för alla har nog inte en aning om vad ens ord kan uppfattas, tyvärr, och man känner inte varandra på samma sätt som man gör med sina nära och vänner.

Man får lära sig att inte ta åt sig det man inte gillar, utan att oftast är det den som skrivit som är ansvarig för sina ord och sen har den som läser sitt beslut att ta det eller skrålla förbi så man inte bryr sig om det som är menad att såra.....
Sluta såra andra, det visar bara skrivarens egna fel.
Huggorm
Näthatet är väll ett tecken på att vår yttrandefrihet inte är så grundmurad som vi gärna vill hävda. Varför annars skulle folk våga säga saker bakom datorn anonymitet som de inte vågar såga annars?
andersen
CITAT (Huggorm @ 16-02-2013, 12:47) *
Näthatet är väll ett tecken på att vår yttrandefrihet inte är så grundmurad som vi gärna vill hävda. Varför annars skulle folk våga säga saker bakom datorn anonymitet som de inte vågar såga annars?



Fast så enkelt är det inte, Näthatet ansvarar nämligen den ansvarige utgivaren för databasen eller den tryckta skriften, så om man överför det till forum så är det ju forumsägarens ansvar att moderera forumet.
Rosrup
Ingen som har dött av lite näthat.
andersen
CITAT (Rosrup @ 16-02-2013, 13:20) *
Ingen som har dött av lite näthat.


Det är det nog ganska så säkert. Tex tonåringar är känsliga för kommentarer om utsende mm.
skånepåg
Dött av näthat, jo.
Tonåringar och psykiskt svaga människor tar åt sig sånt lätt så en del självmord och annat har gjorts även live i cam, även besvikelser för kändisar som de älskar får ett svagt sinne till att göra dumma saker sad.gif
pejori
Visst har folk dött av näthatet.
Många som tagit sig själva av daga på grund av det. crying.gif
Piccante
Vore ju väl om inget dött av näthat men på högerextrema sajter lär det ligga "dödslistor" ute och de samlar på personuppgifter om obekväma personer... Var ju något år sedan som en bil sprängdes för en journalist fast de hade skyddad identitet.
Rosrup
Tror det beror lite på hur allvarligt man tar det här "nätlivet"?
Själv är jag rätt dinstanserad anser jag.
Visst kan väl jag med bli irriterad ifall nån inte håller med om vad jag tycker eller så men man får ta det med en nypa salt tycker jag.
Det är ju så lätt att växa sig stor bakom sin lilla (eller stora) skärm.
Är man sen lite låtsasanonym på det så blir man ännu större.
Sen beror det förstås på vad man väger in i ordet "näthat" som sådant.
Själv tänker jag mer på alla mer eller mindre genomtänkta kommentaror på tex Aftonbladet.
Vissa totaldissar ju i princip allt och alla fast dom inte vet vem dom dissar.
Sånt har jag svårt för att ta på allvar.

Förstår samtidigt djupet ni ovan förmedlar så ber om ursäkt för en dum kommentar.
Gunilla T
Bra att du tänker till Rosrup - vi kan aldrig sätta oss själva som norm.

Själv är jag fruktansvärt besviken på att det finns ett sådant kvinnohat i Sverige - jag har varit naiv nog att tro att jämställdheten har kommit en bit på väg men antagligen är det bara i vissa isolerade grupper - i övrigt sjuder det av förakt eller hur skall man annars tolka det?

Att en del passerar anständighetens gräns i skydd av anonymitet handlar om fega och frustrerade människor som aldrig lärt sig att föra en vuxen dialog med bibehållen värdighet men att det skulle vara så omfattande som "Uppdrag granskning" visade kunde jag i min vildaste fantasi aldrig föreställa mig. Visst har jag undrat - och funderat - när jag läst tidningarnas kommentarsfält men dragit den felaktiga slutsatsen att detta endast är en liten och isolerad grupp som alltid klagar, avskyr allt och alla och aldrig ens lärt sig att skriva - man bara gormar...för gormandets skull och skyller alla tillkortakommanden på andra.

Jag kan inte se att det handlar om brister i yttrandefriheten - de flesta tidningar har tvingats ta bort kommentarsfälten eftersom inläggen är vulgära kloakrännor. Samtidigt som en del vill skylla på att vi inte har yttrandefrihet så kan det rimligen inte undgå någon att alla dessa hot och kränkningar handlar bara om en sak - att få den man utsett till offer att hålla tyst med sina åsikter och att det skall vara förenat med så mycket illamående som möjligt att uttrycka sin mening. Så var det med den yttrandefriheten...

Jag har ingen som helst aning om hur man kan komma till rätta med näthat....

Ökade klyftor i samhället, minskad jämlikhet - den väg som Sverige valt att vandra - är säkert en bidragande orsak till denna polarisering men jag vet inte om det förklarar allt. Kanske...

Vilka åtgärder man än vidtar så kan man aldrig förbjuda tankarna - de finns och de frodas - öppet eller i det fördolda. Att kvinnohatet skulle vara så utbrett och så rått är ett stort misslyckande för vårt land.
andersen
CITAT (Gunilla T @ 16-02-2013, 17:33) *
Bra att du tänker till Rosrup - vi kan aldrig sätta oss själva som norm.

Själv är jag fruktansvärt besviken på att det finns ett sådant kvinnohat i Sverige - jag har varit naiv nog att tro att jämställdheten har kommit en bit på väg men antagligen är det bara i vissa isolerade grupper - i övrigt sjuder det av förakt eller hur skall man annars tolka det?

Att en del passerar anständighetens gräns i skydd av anonymitet handlar om fega och frustrerade människor som aldrig lärt sig att föra en vuxen dialog med bibehållen värdighet men att det skulle vara så omfattande som "Uppdrag granskning" visade kunde jag i min vildaste fantasi aldrig föreställa mig. Visst har jag undrat - och funderat - när jag läst tidningarnas kommentarsfält men dragit den felaktiga slutsatsen att detta endast är en liten och isolerad grupp som alltid klagar, avskyr allt och alla och aldrig ens lärt sig att skriva - man bara gormar...för gormandets skull och skyller alla tillkortakommanden på andra.

Jag kan inte se att det handlar om brister i yttrandefriheten - de flesta tidningar har tvingats ta bort kommentarsfälten eftersom inläggen är vulgära kloakrännor. Samtidigt som en del vill skylla på att vi inte har yttrandefrihet så kan det rimligen inte undgå någon att alla dessa hot och kränkningar handlar bara om en sak - att få den man utsett till offer att hålla tyst med sina åsikter och att det skall vara förenat med så mycket illamående som möjligt att uttrycka sin mening. Så var det med den yttrandefriheten...

Jag har ingen som helst aning om hur man kan komma till rätta med näthat....

Ökade klyftor i samhället, minskad jämlikhet - den väg som Sverige valt att vandra - är säkert en bidragande orsak till denna polarisering men jag vet inte om det förklarar allt. Kanske...

Vilka åtgärder man än vidtar så kan man aldrig förbjuda tankarna - de finns och de frodas - öppet eller i det fördolda. Att kvinnohatet skulle vara så utbrett och så rått är ett stort misslyckande för vårt land.



Inte bara kvinnohat, det finns ett stort manshat i Sverige idag, det började med Roks och har bidragit med att det nästan finns inga män som vågar arbeta inom barnomsorgen. Det är ett stort problem i dag med all hat oavsätt vilken form det är.
Gunilla T
Och vad är det som förorsakar denna ilska, frustration och hat?

Har du några tankar om det andersen?
Rosrup
Precis!

Grundproblemet är inte näthatet som sådant.
det är bara ventilen som pyser över.

Kort sagt så är vi en rik värld där alla kan ha det bra.

En långre utläggning blandar in pengar, kurser och allehandans jävla mumbojumbo som ingen egentligen förstår.
Kapitalet ( vem det nu är) säger att vissa ska ha det bra andra dåligt, annars fungerar det inte.
Summan av allt är att vi är fattiga.

Jo tack jag märker det själv men sen läser jag om såna som har en förmögenhet som lätt hade fött mig och min avkomma tills nästa Jesus landar.

Nåja, många är bittra och blir inte mindre bittra av att läsa hur bra dom rika jävlarna har det.
Vi kunde haft det bra i Sverige ifall vi slutade jaga folk till jobbet som ändå inte finns.
Det är där tryggheten tar slut som hatet tar vid tror jag.

Lägg till lite fåraherdar som bara måste komma hit och få allt serverat så har man en fin grogrund till vilket hat som helst.


Har jag svamlat så ber jag om ursäkt men jag råkar va full.
andersen
CITAT (Gunilla T @ 16-02-2013, 17:54) *
Och vad är det som förorsakar denna ilska, frustration och hat?

Har du några tankar om det andersen?


Brist på att hjälpa varandra, man tänker bara på en själv, och avsaknad att bry sig om lagar och förordningar, att ge sig ut i tex trafiken där kör folk som dom vill, tänker inte på att dom utsätter andra för faror, risken för påföljd är låg.

Allt det gör att vi får ett samhälle där hatet ökar, och förståelse för andra minskar, det är bara jag som är i centrum och skall ha allt.

Hur man skall vända på det vet jag inte, kanske någon form av samhällstjänst för alla under unga år, som lumpen förr i tiden, för att öka kunskapen om andra människors värde.
Gita
CITAT (Gunilla T @ 16-02-2013, 17:33) *
Bra att du tänker till Rosrup - vi kan aldrig sätta oss själva som norm.

Själv är jag fruktansvärt besviken på att det finns ett sådant kvinnohat i Sverige - jag har varit naiv nog att tro att jämställdheten har kommit en bit på väg men antagligen är det bara i vissa isolerade grupper - i övrigt sjuder det av förakt eller hur skall man annars tolka det?

Att en del passerar anständighetens gräns i skydd av anonymitet handlar om fega och frustrerade människor som aldrig lärt sig att föra en vuxen dialog med bibehållen värdighet men att det skulle vara så omfattande som "Uppdrag granskning" visade kunde jag i min vildaste fantasi aldrig föreställa mig. Visst har jag undrat - och funderat - när jag läst tidningarnas kommentarsfält men dragit den felaktiga slutsatsen att detta endast är en liten och isolerad grupp som alltid klagar, avskyr allt och alla och aldrig ens lärt sig att skriva - man bara gormar...för gormandets skull och skyller alla tillkortakommanden på andra.

Jag kan inte se att det handlar om brister i yttrandefriheten - de flesta tidningar har tvingats ta bort kommentarsfälten eftersom inläggen är vulgära kloakrännor. Samtidigt som en del vill skylla på att vi inte har yttrandefrihet så kan det rimligen inte undgå någon att alla dessa hot och kränkningar handlar bara om en sak - att få den man utsett till offer att hålla tyst med sina åsikter och att det skall vara förenat med så mycket illamående som möjligt att uttrycka sin mening. Så var det med den yttrandefriheten...

Jag har ingen som helst aning om hur man kan komma till rätta med näthat....

Ökade klyftor i samhället, minskad jämlikhet - den väg som Sverige valt att vandra - är säkert en bidragande orsak till denna polarisering men jag vet inte om det förklarar allt. Kanske...

Vilka åtgärder man än vidtar så kan man aldrig förbjuda tankarna - de finns och de frodas - öppet eller i det fördolda. Att kvinnohatet skulle vara så utbrett och så rått är ett stort misslyckande för vårt land.

Är inte så säker på att din "analys" håller. Är det inte helt enkelt så att snabba, ogenomtänkta och ocensurerade kommentarer inte varit möjliga före internet.
Det som är lite skrämmande är att vanliga, normala skribenter inte protesterar. Som exempel är det ju inte särskilt längesedan en skribent här på Odla använde könsord, ord som subba, kärringjävel m.m.för att angripa meningsmotståndare när argumenen tröt, och inte en enda av s.k. vanliga skribenter hade några invändningar.
Gita
Rosrup
CITAT (Gita @ 16-02-2013, 18:39) *
Är inte så säker på att din "analys" håller. Är det inte helt enkelt så att snabba, ogenomtänkta och ocensurerade kommentarer inte varit möjliga före internet.
Det som är lite skrämmande är att vanliga, normala skribenter inte protesterar. Som exempel är det ju inte särskilt längesedan en skribent här på Odla använde könsord, ord som subba, kärringjävel m.m.för att angripa meningsmotståndare när argumenen tröt, och inte en enda av s.k. vanliga skribenter hade några invändningar.
Gita


Kan knappast kalla mitt ordflöde för en analys wink.gif

Men visst har du rätt, det har aldrig varit enklare att få sitt ord på pränt än det är numera.
Lite det jag menar med att inte ta allt så alvarligt.
Gunilla T
CITAT (Gita @ 16-02-2013, 18:39) *
Är inte så säker på att din "analys" håller. Är det inte helt enkelt så att snabba, ogenomtänkta och ocensurerade kommentarer inte varit möjliga före internet.
Det som är lite skrämmande är att vanliga, normala skribenter inte protesterar. Som exempel är det ju inte särskilt längesedan en skribent här på Odla använde könsord, ord som subba, kärringjävel m.m.för att angripa meningsmotståndare när argumenen tröt, och inte en enda av s.k. vanliga skribenter hade några invändningar.
Gita


Nu har jag nog inga anspråk på att ha gjort någon fullvärdig analys av näthatet men någonstans uppstår ju dessa känslor.

Gita, är du alldeles säker på att jag inte protesterade?????? Om inte så borde jag ha gjort det, sorry för det.
gnon49
Bara att besöka extremsajter, från vänster till höger, religiösa extrema sajter, och nackhåren kan resa sig. Vems fel all världens ondska är, beror på var man tittar in på för sajt på nätet. Skulle allt hat omsättas i praktiken skulle Sverige brinna från norr till söder. Nu är det ju mest fjuniga grabbar som har för mycket fritid, som njuter av att hata allt o alla. Men visst är det en litet varningssignal om att det i samhället finns grupperingar som kan bli problem med framöver.
Anki på Öland
CITAT (Gita @ 16-02-2013, 18:39) *
.........Som exempel är det ju inte särskilt längesedan en skribent här på Odla använde könsord, ord som subba, kärringjävel m.m.för att angripa meningsmotståndare när argumenen tröt, och inte en enda av s.k. vanliga skribenter hade några invändningar.
Gita

Och jag vet att jag protesterade! Inte efter varje otrevlig inlägg, men protesterade gjorde jag!
Motti
Personligen tror jag att mycket av näthatet har med bitterhet att göra att man kanske inte kan uppnå det man vill på grund av olika saker som arbetslöshet att man sitter fast i en relation som är dålig att man har ett handikapp som hindrar en att leva fullt ut ensamhet osv .Att en del har mer ekonomisk trygghet än andra är ju inget nytt så har det alltid varit och kommer att så förbli .Sedan tror jag många är rent onda och elaka i grunden och måste spy ut sin galla på alla som de inte tycker om eller leta efter saker de kan anfalla med elakheter och spydigheter och även i en del fall rena personliga hot mot människor de inte ens känner ,verkar som en del känner en viss tillfredställelse i det !
pejori
CITAT (Motti @ 16-02-2013, 21:09) *
Personligen tror jag att mycket av näthatet har med bitterhet att göra att man kanske inte kan uppnå det man vill på grund av olika saker som arbetslöshet att man sitter fast i en relation som är dålig att man har ett handikapp som hindrar en att leva fullt ut ensamhet osv .Att en del har mer ekonomisk trygghet än andra är ju inget nytt så har det alltid varit och kommer att så förbli .Sedan tror jag många är rent onda och elaka i grunden och måste spy ut sin galla på alla som de inte tycker om eller leta efter saker de kan anfalla med elakheter och spydigheter och även i en del fall rena personliga hot mot människor de inte ens känner ,verkar som en del känner en viss tillfredställelse i det !


Antingen det, eller så har dom det för bra och får tid att reta upp sig på rena skitsaker. dunno.gif
aloa
Personliga påhopp, att inte hålla sig till ämnet, diskutera ska man kunna göra utan att attackera någon personligen. Är det orden som inte räcker till? Och att man tillåter sig själv att hata utan att förstå att man själv blir bitter och att andra far illa. Intressant att läsa era funderingar, ligger mycket i det ni skriver, har svårt att begripa hur någon kan skriva sådana saker för att skrämmas men tror att så länge det inte får några konsekvenser för dem själva är det bara att fortsätta.
andersen
CITAT (aloa @ 17-02-2013, 10:14) *
Är det orden som inte räcker till?


Ja det är nog en trolig förklaring, man brukar ju säga att folk som svär mycket, har dåligt ordföråd.
Gunilla T
Det undrar jag verkligen om ett fattigt språk kan förklara det som kvinnliga reportrar råkar ut för.

Hot om våldtäkt, gruppvåldtäkt och att våldta deras barn, sexualsadistiska hot samt att skära av vissa kroppsdelar för att steka dem i smör....hot att döda...så grovt att det är nästan olidligt att lyssna till..

Kan det verkligen förklaras med ett andefattigt språk???????????
Huggorm
Det är en klyscha att svärande tyder på ett fattigt språk. Och jag tror det har väldigt lite att göra med näthatet.
Ugglemormor
Den biten delar jag med dig HUGGORM, ---- det svärs nog i de flesta sammanhag, mer eller mindre, särskilt nuförtiden har det ökat från den tiden man var ung och inte fick säga fula ord.

På tal om vad närhatet kan åstadkomma kan diskuteras i flera olika synpunkter, värst är de personangreppen som de inte skriver öppet utan att man får dem i PM för att inte visa det så att alla kan läsa det. De kan inte hålla sig, men är samtidigt rädda att åka ut, men även sådana PM kan man skicka till de ansvarliga om man vill dra det så långt ......

Jag kom att tänka på dem som mått så dåligt av näthatet att de blivit sjuka, men det finns de som vill att någon ska må illa, annars är det inte jämnvikt.
De som tagit sitt liv på grund av det, har nog detta varit den sista droppen som fått bägaren att rinna över. Ingen vet ju vad personen går igenom i sitt liv just då....

Detta hände mig, men jag misslyckades, men då var jag upp i halsen stressad av andra orsaker och fastnade i detta på så vis. ......
Gossen Ruda
Jag instämmer med gnon ovan om vilka som ligger bakom, sysslolös skolungdom som tycker det är skoj att reta upp vuxenvärlden. Ungeför som klottrare som gillar att förstöra för sitt nöjes skull. Jag betvivlar att det ligger ett reellt hat bakom i de flesta fall. Så jag tror nog att man inte skall göra för stort väsen av det, de blir bara malliga då. Att reta upp sig på en anonym idiotkommentar är inte lönt, det ger inget.

Jag har drabbats av liknande idiotkommentarer på mina tågvideor på YouTube. I den mån jag bryr mig om det brukar jag radera kommenteren och sen blockera användaren.
tomas99
Sorgligt. Att näthatarna skriver i den här tråden!
*Stintan*
Tycker det verkar som om man pratar om olika saker i den här tråden. Det näthat med hot och sexuella trakasserier som det talats om i media och som framförallt kvinnliga reportrar/journalister råkat ut för tror jag inte har ett dugg med språkfattigdom att göra. Tror det är en klick sysslolösa typer som satt i system att roa sig själva med att trakassera och hota och sitter och flinar åt att det blir sånt rabalder de lyckats åstadkomma. Uppnärksamhet får de ju men frågan är hur mycket allvar det ligger bakom? Funderar på om det kanske är en förlängning av trolleriet och det nerspammande av forum med diverse idiotiska kommentarer som var så vanligt tidigare men inte är lika lätt längre.

Det blir väldigt konstigt om man blandar ihop det med det en del kallar "mobbning" och tycker sig vara utsatta för på olika forum för att inte andra delar deras åsikter och påståenden. Finns ju inget hat i det och inte heller hot.

CITAT (tomas99 @ 18-02-2013, 13:08) *
Sorgligt. Att näthatarna skriver i den här tråden!


Finns väl inga näthatare här?
ryss_борис
Jag försvarar absolut inte en uppsjö idioter som ägnar sig åt näthat, men kan förstå om eran bristande analysförmåga retar gallfeber på många.

Jag förstår ärligt talat inte hur det kan vara så svårt? Är liksom ingen idé att ens försöka starta en diskussion om det när folk inte på förhand lyckas tänka ut de mest basala sakerna.

En sak kan jag i alla fall säga, och det är att ni gör helt åt helvete fel när ni försöker placera alla näthatare inom ett och samma fack, när ni "analyserar" orsaker. Visst skulle man kunna dela in näthatarna i olika grupper, men det behöv rätt många grupper då. Det finns näthatare som skriver så för att de bara är dumma i huvudet, och slänger ur sig saker de inte menar (borde vara en stor andel), men även denna grupp kan delas in i flertalet undergrupper. Det finns näthatare som skriver så för de verkligen känner ett hat. Det finns näthatare som skriver för att provocera. Det finns näthatare som skriver så för de känner att de står utanför samhället och ej får nån hjälp, ofta får höra att de tillhör den grupp som har det bäst, och därför blir bittra etc. Nu pekade jag bara ut fåtalet orsaker, finns många många fler.


Notera att jag inte försvarar någon grupp, eller något näthat överhuvudtaget, men jag blir irriterad när personer sitter och gissar hej vilt utan att tänka efter alls. Sånt kommer inte direkt bidra till mindre näthat, snarare mer.
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 18-02-2013, 17:15) *
Jag försvarar absolut inte en uppsjö idioter som ägnar sig åt näthat, men kan förstå om eran bristande analysförmåga retar gallfeber på många.

Jag förstår ärligt talat inte hur det kan vara så svårt? Är liksom ingen idé att ens försöka starta en diskussion om det när folk inte på förhand lyckas tänka ut de mest basala sakerna.

En sak kan jag i alla fall säga, och det är att ni gör helt åt helvete fel när ni försöker placera alla näthatare inom ett och samma fack, när ni "analyserar" orsaker. Visst skulle man kunna dela in näthatarna i olika grupper, men det behöv rätt många grupper då. Det finns näthatare som skriver så för att de bara är dumma i huvudet, och slänger ur sig saker de inte menar (borde vara en stor andel), men även denna grupp kan delas in i flertalet undergrupper. Det finns näthatare som skriver så för de verkligen känner ett hat. Det finns näthatare som skriver för att provocera. Det finns näthatare som skriver så för de känner att de står utanför samhället och ej får nån hjälp, ofta får höra att de tillhör den grupp som har det bäst, och därför blir bittra etc. Nu pekade jag bara ut fåtalet orsaker, finns många många fler.


Notera att jag inte försvarar någon grupp, eller något näthat överhuvudtaget, men jag blir irriterad när personer sitter och gissar hej vilt utan att tänka efter alls. Sånt kommer inte direkt bidra till mindre näthat, snarare mer.


Vilken tur att det finns en person på forumet iallafall som står över alla andra med sin klokskap och analytiska förmåga och som kan tala om för alla andra hur det förhåller sig med saker och ting. giggle.gif
Gossen Ruda
Det ÄR tråkigt när man inte har något att göra i skolan under sportlovet.
andersen
CITAT (ryss_бори @ 18-02-2013, 17:15) *
Jag försvarar absolut inte en uppsjö idioter som ägnar sig åt näthat, men kan förstå om eran bristande analysförmåga retar gallfeber på många.

Jag förstår ärligt talat inte hur det kan vara så svårt? Är liksom ingen idé att ens försöka starta en diskussion om det när folk inte på förhand lyckas tänka ut de mest basala sakerna.

En sak kan jag i alla fall säga, och det är att ni gör helt åt helvete fel när ni försöker placera alla näthatare inom ett och samma fack, när ni "analyserar" orsaker. Visst skulle man kunna dela in näthatarna i olika grupper, men det behöv rätt många grupper då. Det finns näthatare som skriver så för att de bara är dumma i huvudet, och slänger ur sig saker de inte menar (borde vara en stor andel), men även denna grupp kan delas in i flertalet undergrupper. Det finns näthatare som skriver så för de verkligen känner ett hat. Det finns näthatare som skriver för att provocera. Det finns näthatare som skriver så för de känner att de står utanför samhället och ej får nån hjälp, ofta får höra att de tillhör den grupp som har det bäst, och därför blir bittra etc. Nu pekade jag bara ut fåtalet orsaker, finns många många fler.
Notera att jag inte försvarar någon grupp, eller något näthat överhuvudtaget, men jag blir irriterad när personer sitter och gissar hej vilt utan att tänka efter alls. Sånt kommer inte direkt bidra till mindre näthat, snarare mer.


Jag håller med,tycker åxå att jag har skrivit att det finns tex manshat, och om man kan skriva på riktig svenska dvs språket är viktigt. Sedan är det kanske inte hat utan mera att trycka ner meningsmotståndare på ett osjyst sätt.
pejori
CITAT (tomas99 @ 18-02-2013, 13:08) *
Sorgligt. Att näthatarna skriver i den här tråden!


Nu måste jag verkligen protestera!!! ranting.gif
Mycket kan man kalla mig för, men näthatare kallar du mig inte en gång till!!! rtfm.gif nono.gif
malcolm
CITAT (tomas99 @ 18-02-2013, 13:08) *
Sorgligt. Att näthatarna skriver i den här tråden!

Ge dig
pejori
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2013, 13:12) *
Tycker det verkar som om man pratar om olika saker i den här tråden. Det näthat med hot och sexuella trakasserier som det talats om i media och som framförallt kvinnliga reportrar/journalister råkat ut för tror jag inte har ett dugg med språkfattigdom att göra. Tror det är en klick sysslolösa typer som satt i system att roa sig själva med att trakassera och hota och sitter och flinar åt att det blir sånt rabalder de lyckats åstadkomma. Uppnärksamhet får de ju men frågan är hur mycket allvar det ligger bakom? Funderar på om det kanske är en förlängning av trolleriet och det nerspammande av forum med diverse idiotiska kommentarer som var så vanligt tidigare men inte är lika lätt längre.

Det blir väldigt konstigt om man blandar ihop det med det en del kallar "mobbning" och tycker sig vara utsatta för på olika forum för att inte andra delar deras åsikter och påståenden. Finns ju inget hat i det och inte heller hot.



Finns väl inga näthatare här?


Tror inte heller det har med språkfattigdom att göra.
Ser en del vidriga kommentarer, på bl.a. Youtubeklipp och där saknas inte språket alls.
Snarare att "anonymiteten" bakom en skärm gör att folk vräker ur sig saker, dom aldrig skulle säga/våga säga ansikte mot ansikte.

I min värld är näthatare "fega individer" som gömmer sig bakom internets anonymitet.
gunsta
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2013, 18:34) *
Vilken tur att det finns en person på forumet iallafall som står över alla andra med sin klokskap och analytiska förmåga och som kan tala om för alla andra hur det förhåller sig med saker och ting. giggle.gif



tummenupp.gif
pejori
CITAT (Rosrup @ 16-02-2013, 18:29) *
Precis!

Grundproblemet är inte näthatet som sådant.
det är bara ventilen som pyser över.

Kort sagt så är vi en rik värld där alla kan ha det bra.

En långre utläggning blandar in pengar, kurser och allehandans jävla mumbojumbo som ingen egentligen förstår.
Kapitalet ( vem det nu är) säger att vissa ska ha det bra andra dåligt, annars fungerar det inte.
Summan av allt är att vi är fattiga.

Jo tack jag märker det själv men sen läser jag om såna som har en förmögenhet som lätt hade fött mig och min avkomma tills nästa Jesus landar.

Nåja, många är bittra och blir inte mindre bittra av att läsa hur bra dom rika jävlarna har det.
Vi kunde haft det bra i Sverige ifall vi slutade jaga folk till jobbet som ändå inte finns.
Det är där tryggheten tar slut som hatet tar vid tror jag.

Lägg till lite fåraherdar som bara måste komma hit och få allt serverat så har man en fin grogrund till vilket hat som helst.


Har jag svamlat så ber jag om ursäkt men jag råkar va full.

Det finns ju ett uttryck. "när båset är tomt, biter kossan" så otryggheten ihop med frustrationen gör nog sitt till.
Då är det "lätt att hata" allt och alla.
malcolm
Hat är ett väldigt starkt ord och jag tror inte det existerar egentligen utan är en produkt av media, visst finns de som uttrycker horribla saker men det handlar nog mest om tristess och i skydd av en dator går det skriva vad som helst för att såra och uppröra andra människor. Därmed inte sagt att sådant beteende skall godtas och vara tillåtet.
Motti
Näthatet existerar i allra högsta grad Malcom ! det kan man inte blunda för dessutom diskuterast det nu i olika forum verkar som att en del anser sig stå över andra på alla vis och tål inte några som helst tillrätta visningar för då går de i taket som vi säger här i småland .Tydligen är det inne att trycka ner andra som inte lever upp till till deras förväntningar eller inte tycker som vissa andra.Malou von Siverts tyckte att en vänlig vecka kunde vara bra !men det fick hon fan för confused.gif så tydligen finns det många som gillar att trycka ner andra mobba osv för de inte passar in enligt vissa normer då .En del tycker sig växa själva genom att mobba andra !
Myosotis
CITAT (malcolm @ 18-02-2013, 22:26) *
Hat är ett väldigt starkt ord och jag tror inte det existerar egentligen utan är en produkt av media, visst finns de som uttrycker horribla saker...

Jag förstod faktiskt inte rubriken riktigt, men nu ser jag att det menas nätmobbing, elakhet. Då förstår jag. Tror inte det är så vanligt med just hat, hur kan man hata någon man inte vet något om. Ordet är dåligt valt.
Motti
Det finns dom som hatar utan att ens känna personen de hatar ! Många jobba här ju så många har inte set "Efter tio med Malou ! på tv4 där de tagit upp näthatet .Som tur är har vi sluppit det riktigt otäcka hatet här på Odla ,men mobbing har ju förekommit men sedan vi fick Moderatorer så har allt lungnat ner sig som tur är .
ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2013, 18:34) *
Vilken tur att det finns en person på forumet iallafall som står över alla andra med sin klokskap och analytiska förmåga och som kan tala om för alla andra hur det förhåller sig med saker och ting. giggle.gif

Ja, det där är en vanlig reaktion när man inte har något att komma med. Gratulerar.

Jag är en person som kan erkänna när jag har fel, och fråga för att lära mig. Det gör jag titt som tätt på t.ex. det här forumet:http://www.physicsforums.com/

På det här forumet (odla.nu) kan man dock inte annat än att vänta sig att en massa "förståsigpåare" blir upprörda för att man försöker förmedla ett uns logik till deras skeva verklighetsuppfattning. Samma reaktion fås vanligen om en universitetsdoktor/professor i fysik (utan att avslöja sitt yrke) försöker rätta en högstadie/gymnasielärare i samma ämne. De tål inte att höra att de har fel helt enkelt.



CITAT (Gossen Ruda @ 18-02-2013, 18:53) *
Det ÄR tråkigt när man inte har något att göra i skolan under sportlovet.

Ser man på. Den dogmatiske Gubben Ruda förmedlar starka budskap, igen.

Kul att man inte kan få skriva ett endaste inlägg utan att du går all in för att förlöjliga det.
Motti
Anar en bezzervisser här ! tur vi har sådana på Odla whistling.gif Måste ju vara bra att ha en som tror sig veta allt om allt ! Och vi andra får väl stryka på foten .
ryss_борис
CITAT (Motti @ 18-02-2013, 23:46) *
Anar en bezzervisser här ! tur vi har sådana på Odla whistling.gif Måste ju vara bra att ha en som tror sig veta allt om allt ! Och vi andra får väl stryka på foten .

Gör här och nu ett antagande att du syftar på mig. Inget av det jag skrivit implicerar dock det du påstår, så vet inte riktigt om jag ens ska orka bry mig?
Motti
Syfftar inte på dig alls ! du är väl inte den enda här i den här tråden ?hade jag syftat på dig så hade jag skrivit ditt namn =nick.
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 18-02-2013, 23:41) *
Ja, det där är en vanlig reaktion när man inte har något att komma med. Gratulerar.

Jag är en person som kan erkänna när jag har fel, och fråga för att lära mig. Det gör jag titt som tätt på t.ex. det här forumet:http://www.physicsforums.com/

På det här forumet (odla.nu) kan man dock inte annat än att vänta sig att en massa "förståsigpåare" blir upprörda för att man försöker förmedla ett uns logik till deras skeva verklighetsuppfattning. Samma reaktion fås vanligen om en universitetsdoktor/professor i fysik (utan att avslöja sitt yrke) försöker rätta en högstadie/gymnasielärare i samma ämne. De tål inte att höra att de har fel helt enkelt.

............



Ganska mycket OT nu men tror du att någon blir upprörd över dina nedlåtande skriverier så får jag nog göra dig besviken. Det är faktiskt ganska svårt att ta dig på allvar så du får nöja dig med ett leende.

Så vad är dina teorier om vilka som ligger bakom näthaten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon