Eva Swahn
Jag vet att vi har diskuterat detta förr, men hittar inte tråden.

Jag undrar om jag får ta med mig mina träd och buskar när jag flyttar? De är alla sånt som jag har planterat och de flesta är bara bebisar forfarande. Ännu har jag inte hört av mäklaren att någon har gjort slag i saken och vill skriva kontrakt. Eller gäller min trädgård så som den såg ut när mäklaren värderade den? Jag vill ta med mig mina ovanliga träd och göra min trädgård mera "normal och sossig".

Jag har ställt frågan till min mäklare via mail, men han har så mycket att göra att han har inte svarat än. Alltid väldigt stressad i telefon.
Kakaduan
Jag har förstått det så att växter/trädgård går under samma regel som inredning i hus - alltså kyl, frys, etc. Allt som fanns med på visningen utan att man uttryckligen säger att det här eller det där ingår inte - skall vara kvar.
Har man husvisning och tänker ta med sig torktumlaren måste man noga påpeka detta (eller plocka bort den då). Samma gäller växter. Har man till exempel ett vårdträd som man tänker ta med sig måste man påtala det innan man skriver papper. Tar man med sig något efteråt är det stöld. Köparen har köpt huset som det var på visningen och växterna är deras.

Charlotte
MimE
Kakaduan har rätt - inga växter (förutom "lösa" i krukor) får tas med om det inte är överenskommet vid köpet.

TV-antenn och parabol får heller inte tas med, inomhus måste t.ex. tvättmaskin, tumlare och diskmaskin (ej bänk-maskin) vara kvar.

Lös mikro ingår inte men om den är inbyggd ska den lämnas kvar.

Jag har även för mig att fast belysning (badrum, lysrör i kök m.m.) också ingår i ett köp.

/Mimmi
Ti bee
Håller med Charlotte! Ofta ser man liknande förbehåll utskrivna på infobladet vid en visning, typ "parabol ingår ej" etc. Ibland tyckte jag dock att det kunde kännas lite snålt, ex "micro ingår ej i köpet" när huset ändå kostar så mkt, lägg då hellre på en tusenlapp på priset innan i så fall och köp en ny micro, tyckte vi då. Jag tror till och med att en sådan "klausul" kan dra ned priset på en fastighet om det gäller småsaker, just p g a att den ger snåla vibbar.
Fast med växter är det ju ibland lite annorlunda, man bryr sig ju om dem!! Kanske har haft och vårdat dem länge. Vår granne ska flytta så småningom och ska då ta med sig sina 89 rosenbuskar. Helt förståeligt, men också något man måste tala om innan försäljning så att köparen vet vad som gäller.
smile.gif
Eva Swahn
OK. problemet var för min del att det var tjäle i marken när huset beskrevs/visades för mäklaren. Annars hade jag gärna visat en ganska torftig och naken trädgård, men med många stora krukor med intressanta växter i. Men en del ligger fortfarande gömda under tallris och bara jag vet om att det finns små läckerheter därunder....
Gunilla
Som flera stycken redan påpekat så måste man klart och tydligt ha talat om att man kommer att ta med sig vissa växter/buskar/träd, innan kontraktet är påskrivet.

Men ingenting hindrar väl att man kan komma överens med köparen även efter detta om man nu har något viktigt i trädgården som man har glömt? Risken isåfall är väl att köparen vill ha ersättning för det.

Eller som jag gjorde: jag delade på en del av de perenner som jag ville ha med mig, men det var ju klart inga stora saker utan gullvivor, iris, backsippa och rölleka. Gullvivorna i sin tur hade dessförinnan transporterats genom halva Sverige från mitt barndomshem, så dem ville jag verkligen inte varit utan! (Fast det hade ju iofs inte varit svårt att fixa nya från mamma...)
Betty
Charlotte har rätt. OBS! Med visning menar man visning för eventuella köpare, inte beskrivning/visning för mäklare.
Nanna
Bra att ni tog upp detta. Vill inte heller lämna min rabatt när jag flyttar, eftersom man lagt ner en del pengar och dyligt i den, och sen så kanske den som flyttar in efter sliter upp allt och planerar annat....
Detta ska jag ha i minnet, att man ska säga det till mäklaren på en gång!
Cilla
Ja ujanimej vilka grävskopor som får flytta allt jag gillar den gång jag måste lämna det här stället... tongue.gif De unga som jag planterat kan jag kanske låta vara kvar, men de stora och gamla...

En bekant flyttade flera relativt nyplanterade träd vid en försäljning. Under visningen försöktes göras klart vad som skulle flyttas med, men när försäljningen väl var gjord och våren kom var det naturligtvis inte så poppis ändå. Där man gräver upp saknas ju genast något, och de nya hade inte lust att börja sitt boende med att plantera (konstigt nog, eller hur?)

Jag tror det är bra att så tydligt som möjligt göra klart vad i trädgården som inte är tänkt att ingå. Har man missat det i visningarna blir det nog en fråga man får ställa till de nya köparna - om det är OK.

När vi köpte stugan på ön ville de tidigare ägarna plocka potatisen och lite annat några månader efter avslutat köp. Vi OK-ade men det blev lite si och så med hämtningen av det sådda, så en dag innan tjälen plockade jag upp alltihop och åkte med säckar till de vi köpte av. "Blev det inte mer, hoppas de var goda!" blev kommentaren. Men det var väntat och bara en del av allt kring vårt köp så både jag och maken fnissade oss därifrån.
jerpan
CITAT (Eva Swahn @ 31-03-2004, 13:07)
Jag vill ta med mig mina ovanliga träd och göra min trädgård mera "normal och sossig".

Hur ser en Moderatträdgård ut???
Helen i Piteå Zon 5
Vi har bytt hus för snart 2 år sedan. Redan då mäklaren kom och besiktade huset talade jag om att jag skulle ta en del växter med mig, det var helt OK. Sen när det blev klart om att par var intresserad så talade jag även på en gång om för dom hur många växter jag skulle ta därifrån och var dom fanns. Nu flyttade vi under våren, så det var lätt att gräva upp och ta det jag var rädd om, där det blev hål ersatte jag med andra plantor som jag delade från övriga rabatter. Så för oss var det aldrig några problem, bara man gör klart redan från början vad som inte ingår i husköpet. Lycka till! /Helen
Saiai
Min svärmor sålde huset i höstas och flyttade till en lägenhet. Innan dess grävde hon upp en del plantor som vi fick, bl a en röd pion som alltid blommade när min man fyllde år. Men de stora förädlade syrenerna med dubbla blommor lämnade hon kvar. De nya ägarna grävde upp dem och gjorde parkering där..... Tänk om vi vetat om att de skulle göra så..... sad.gif
Eva Swahn
Som svar på jerpans fråga: en Moderat(?)trädgård, den är väl blå den kan jag tänka, men en sossig är väl röd? tongue.gif


Min trädgård är lite annorlunda. Typ. Men då ställt i relation till grannarnas. Och eftersom grannarnas trädgårdar är De Goda Föredömenas trädgårdar, så faller min utanför normalitetens ram. Jag har inga raka rabatter med ilsket disciplinerade tussar av blommor och naken jord emellan.

Min tanke var att göra en bas av evigt gröna växter med mycket stenar, stubbar, mossa, prydnadsgräs. Jorden skulle täckas av olika sorters grus, barr, kottar etc. Sen skulle jag ha bladväxter som ändrar utseende (=färg)efter årstid. Sen skulle jag ha olika sorters blomster som accenter i hela härligheten. Sen skulle jag göra en damm. Sen skulle jag ha en uteplats för frukosten, en för snabbfikat, en skuggig för heta sommardagar och en för att sitta och dricka vin och titta på solnedgången. Ingen gräsmatta alls utan gångar. Allt detta skulle få plats i en liten radhusgavelträdgård!

Och eftersom jag inte har kommit så långt ser det ganska knasigt ut på sina ställen. smile.gif Men nu vill jag ta med mig mina olika sorters barrträd. De kommer att bli hiskeligt stora om man bara låter dem växa. Min idé är/var ju att jag skulle ansa dem så att de inte fick bli hur stora som helst.

Sen köper jag helst växter som är halvdöa, snea och har röda prislappar. För jag tycker det är så roligt att se om de överlever. Så det finns inte en enda "snygg" växt som ser normal ut wacko.gif

Så ligger det till i den prydliga radhusidyllen.
Ralf
Jag ser min trädgård som något som jag "lånar" en period under den tid som jag lever, som jag har till uppgift att sköta om och göra något av, som jag sedan kan lämna vidare!

Du Eva har nu skapat en annorlunda trädgård som jag tror många kommer att se mitt bland alla andra Volvo-trädgårdar. Jag skulle bara ta med några får växter, några som är svåra att få tag eller som du har haft med dig länge.

Om du lämnar dina växter så kommer dina grannar att få spåren av dig länge. ( det finns iofs en risk att en ny ägare sopar rent och bara sår gräs.)
Zanna
Eftersom du visat trädgården under vintern och som du säger "ingen vet vad som finns därunder" så skulle du ju kunna gräva upp växter utan att de märker något. Nen med tanke på dina grannar och styrelsen i bostadsrättsföreningen så finns väl risken att de spanar på allt du gör och bara för att jävlas rapporterar till nya ägaren att du tagit växter och så åker du på ersättningskrav. Så det kanske inte är värt att chansa.

Har du hittat något nytt hus förresten?

Nyfiken Susanne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon