Full version: Matat katt....
Sidor: 1, 2, 3
Anki på Öland
Nu har jag kanske gjort något dumt.... Har gett en katt mat som jag inte vet vems den är... om den nu är någons - för i så fall förtjänar den inte ha katt....
Finns flera katter i husen runt omkring. Dom brukar smyga på fåglarna jag matar - dom schasar jag iväg när jag ser dom. Dom flesta känner jag igen och vet var dom hör hemma. Har i ett par år haft någon katt som sovit i min vedbod, har sett fotspåren när det varit snö men aldrig sett katten. Har lagt ut en matta på gammal isolering där den verkar sova och den har då och då lämnat en halv mus på golvet. Har många gånger under årens lopp sett en mörkgrå, långhårig katt springa över vägen och in under grannens traktor. Nu har jag sett den på min tomt i ett par dagar - den har legat på marken och ätit solrosfrö som ramlat ner. Den ser liten och riktigt ynklig ut och fruktansvärt tovig och väldigt skygg. Idag kunde jag inte stå emot längre utan ställde ut en burk makrill... Den försvann på nolltid och jag såg att det var just den lilla katten som tog det. Jag kommer inte att kunna ta in katten pga mina hundar, men kan jag låta den den bo i vedboden och ge den mat där?? För jag antar att jag måste fortsätta ge den mat nu när jag börjat, eller??
gunsta
Anki - idag har du enligt mitt förmenade gjort en stor och fin insats för en hemlös katt - en hedervärd gärning som jag ser det. Jag har haft katter som som bott i min jordkällare - sådana som man inte kan ha i möblerade rum - men dom har funkat ute och vetat var dom får mat. Självklart har jag försökt tagit reda på varifrån katterna kommer ... men det är mycket svårt då vissa katter är mer än skygga. Jag skulle fortsätta att mata katten om jag vore som du - alternativet är väl att katten svälter ihjäl. Att äta solrosfrö är ett tecken på desperation.
Anki på Öland
CITAT (gunsta @ 19-02-2013, 15:24) *
.... Att äta solrosfrö är ett tecken på desperation.

Det var det jag misstänkte.... den tittade inte ens på fåglarna som satt i trädet en halvmeter ovanför. Klart den får bo kvar och klart jag ger den mat!
gunsta
CITAT (Anki på Öland @ 19-02-2013, 15:31) *
Det var det jag misstänkte.... den tittade inte ens på fåglarna som satt i trädet en halvmeter ovanför. Klart den får bo kvar och klart jag ger den mat!



Jag citerar Uppsala katthem på deras Facebook-sida: "På initiativ från Sveriges Ornitologiska Förening pågår för tillfället en räkning av fåglar vid fågelbord och fågelmatare. Dessa matningsstationer håller liv i en och annan katt som i ren desperation knaprar i sig fågelmat för att klara livhanken. Tänk om alla de uppskattningsvis 2000 hemlösa katter vi har i Uppsala också skulle matas. Det finns en djupt rotad tro att man inte ska mata främmande katter men för våra hemlösingar är det faktiskt en fråga om liv eller död. Ser du en katt du tror är hemlös- mata den! Om du dessutom kan ta in den eller ge den en liten frigolitlåda för att komma undan snö och kyla hjälper det kissen."
Skruttis
CITAT (Anki på Öland @ 19-02-2013, 15:31) *
Det var det jag misstänkte.... den tittade inte ens på fåglarna som satt i trädet en halvmeter ovanför. Klart den får bo kvar och klart jag ger den mat!


smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Tummen upp och massor av kramar till dig Anki!!!

Om du senare kanske inte kan/vill ha den kvar, kanske du har något djurhem i närheten att kontakta.
Det kan ju hända att den är tam i grund och botten.
Anki på Öland
Den får stanna där så länge - kanske den hjälper mig med lite musfångst sen... smile.gif Räcker det att ge den mat en gång per dag eller hur gör man - vill ju inte gärna att alla grannens katter kommer hit och tar maten för den...
polecat
gulle dej, för att du matar katten bravo.gif
Myosotis
CITAT (gunsta @ 19-02-2013, 15:24) *
Att äta solrosfrö är ett tecken på desperation.

Nej.
Det låter onekligen som om just den katten är desperat men mina är det inte och alla mina har alltid glupskt ätit sådant som russin, havregryn, hönsfoder (pellets), spill från talgbollar etc. Har de en gång varit hemlösa sitter det i även när de är välnärda och avmaskade.
KRT
Anki - du har inte gjort något dumt utan något fantastiskt och beundransvärt!!!

Min katt har konstant tillgång på torrfoder, men får kladdig mat två ggr/dag. Däremot är jag osäker på om det fungerar att göra så med en fd hemlös katt - risken är att den bara äter för att den är rädd att maten ska vara slut i morgon....

Mitt tips är att skaffa en säck av något foder med extra energi, om den är mycket ute behöver den säkert extra energi! Kan du inte göra ett litet "bo" till den där den brukar sova? Och samtidigt ställa dit en skål m vatten och mat? Ha sedan lite extra koll så inte alla andra katter går in där.

Den kommer säkert lära sig var den hittar maten snabbt, och kanske bli lite mer tam. Om det går, beroende på hur lätt den "acklimatiserar" sig och blir tam kanske den kan få lite avmaskning, en vaccination osv. Ett tips är att snarast försöka utreda om det är en han eller honkatt - om det är en hona lär det bli ungar så då är p-piller en bra idé....

Tänk på att det finns fmånga katter som bor i stall etc, så så länge den har det varmt och mat kommer den klara sig utmärkt! Och vem vet, den kanske bestämmer sig för att flytta in smile.gif om hundarna och katten får vänja sig i lugn och ro kan det säkert gå jättebra med både hund och katt.
Cacki
CITAT (Anki på Öland @ 19-02-2013, 15:47) *
Den får stanna där så länge - kanske den hjälper mig med lite musfångst sen... smile.gif Räcker det att ge den mat en gång per dag eller hur gör man - vill ju inte gärna att alla grannens katter kommer hit och tar maten för den...


Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag läser om vad du gör för katten! wub.gif
Katter är djur som är skapta att "småäta" mest hela tiden. Att ge den en stor portion om dagen är nog inte optimalt, i alla fall inte nu i början då den säkerligen svultit ett tag. Risken finns att den glufsar i sej alldeles för mycket på en gång eftersom den är så hungrig. Har en katt svultit länge finns det risk att bl.a. levern tar stryk och för att inte ge levern en chock så kanske det är bättre att "mata igång" katten lite försiktigt i början för att senare, när den hämtat sej lite, gå över till att förse den med mat som den kan "portionera" själv.
Monarda
Anki, jag skulle gjort exakt som du. Har man hjärtat på rätta stället så agerar man i en sådan situation. Tovor kan göra riktigt ont och kan även vara svåra att få bukt med. Hoppas kattstackaren blir så pass tam att du kan klippa pälsen på den när det blir varmare ute. Alternativt ta den till veterinär som får göra det, kan behövas lugnande eller sövning.
Biggan_
smiley_small_hug.gif kompiskram.gif En stor kram till dej Anki!
Sen är det en myt att inte hund och katt kan samsas. Bara dom får lära känna varandra i egen takt.
Anki på Öland
CITAT (Cacki @ 19-02-2013, 17:44) *
.........Katter är djur som är skapta att "småäta" mest hela tiden. Att ge den en stor portion om dagen är nog inte optimalt, i alla fall inte nu i början då den säkerligen svultit ett tag. Risken finns att den glufsar i sej alldeles för mycket på en gång eftersom den är så hungrig. Har en katt svultit länge finns det risk att bl.a. levern tar stryk och för att inte ge levern en chock så kanske det är bättre att "mata igång" katten lite försiktigt i början för att senare, när den hämtat sej lite, gå över till att förse den med mat som den kan "portionera" själv.

Får försöka ge den flera småportioner nu i början då.

CITAT (KRT @ 19-02-2013, 17:33) *
.......... Kan du inte göra ett litet "bo" till den där den brukar sova?....
.......... Ett tips är att snarast försöka utreda om det är en han eller honkatt - om det är en hona lär det bli ungar så då är p-piller en bra idé....
.......... om hundarna och katten får vänja sig i lugn och ro kan det säkert gå jättebra med både hund och katt.

Har gjort det i ena hörnet med isolering och en trasmatta smile.gif
Tror det är en hona, den såg så liten och nätt ut under all päls
Skulle nog inte våga testa med att ta in katten - hundarna är 6 stycken och blir en "jagande flock" om dom ser något som springer...

CITAT (Monarda @ 19-02-2013, 19:10) *
Anki, jag skulle gjort exakt som du. Har man hjärtat på rätta stället så agerar man i en sådan situation. Tovor kan göra riktigt ont och kan även vara svåra att få bukt med. Hoppas kattstackaren blir så pass tam att du kan klippa pälsen på den när det blir varmare ute. Alternativt ta den till veterinär som får göra det, kan behövas lugnande eller sövning.

Skulle den bli så tam att jag kan ta i den har jag ju alla attiraljer man kan tänkas behöva för att sköta pälsen alt. raka av den.....

Tack alla för hjälp och pepping!
KRT
CITAT (Anki på Öland @ 19-02-2013, 21:16) *
Får försöka ge den flera småportioner nu i början då.
Har gjort det i ena hörnet med isolering och en trasmatta smile.gif
Tror det är en hona, den såg så liten och nätt ut under all päls
Skulle nog inte våga testa med att ta in katten - hundarna är 6 stycken och blir en "jagande flock" om dom ser något som springer...
Skulle den bli så tam att jag kan ta i den har jag ju alla attiraljer man kan tänkas behöva för att sköta pälsen alt. raka av den.....

Tack alla för hjälp och pepping!

Då får du se till att hon inte springer..... smile.gif skämt åsido - har du 6 hundar har du absolut en ledare bland dem, troligen den äldsta tiken (vad har du för hudar förresten, blev nyfiken smile.gif )? Börja med att vänja ledaren vid katten, och sedan nr två i hirarkin etc. Har du tur är det en tuff katt som redan förstått att det är bättre att stanna och fräsa än att springa från hundar, och om honklarat sig som utekatt är hon säkert ganska tuff tummenupp.gif Kanske har du ett pannrum, eller källare som man kan gränsa av så katten kommer in men inte hundarna? Om det blir aktuellt alltså, det finns lösningar för allt!

Och be att få ett recept på P-piller så fort du träffar en veterinär - du vill inte ha en kull källingar om några lånader....

Hon kan säkert bli tam, men det tar nog tid. Viktigast är att ge henne tiden och att inte gå för fort fram. Förmodligen är det extra mycket tovor just nu för att hon byter päls (iaf har vår långhårig mer tovor nu än tidigare i vintras). Då kommer det säkert bli bättre när vinterpälsan faller av. Fast hon tycker säkert att det är skönt att bli av med dem.
Anki på Öland
CITAT (KRT @ 19-02-2013, 22:40) *
Då får du se till att hon inte springer..... smile.gif skämt åsido - har du 6 hundar har du absolut en ledare bland dem, troligen den äldsta tiken (vad har du för hudar förresten, blev nyfiken smile.gif )? Börja med att vänja ledaren vid katten, och sedan nr två i hirarkin etc. Har du tur är det en tuff katt som redan förstått att det är bättre att stanna och fräsa än att springa från hundar, och om honklarat sig som utekatt är hon säkert ganska tuff tummenupp.gif Kanske har du ett pannrum, eller källare som man kan gränsa av så katten kommer in men inte hundarna? Om det blir aktuellt alltså, det finns lösningar för allt!

Och be att få ett recept på P-piller så fort du träffar en veterinär - du vill inte ha en kull källingar om några lånader....

Hon kan säkert bli tam, men det tar nog tid. Viktigast är att ge henne tiden och att inte gå för fort fram. Förmodligen är det extra mycket tovor just nu för att hon byter päls (iaf har vår långhårig mer tovor nu än tidigare i vintras). Då kommer det säkert bli bättre när vinterpälsan faller av. Fast hon tycker säkert att det är skönt att bli av med dem.

Vi får se hur det går - bor i ett pyttelitet hus utan andra rum än dom vi bor i jag och hundarna, så ett eget utrymme finns inte - mer än vebon.
P-piller kan jag fixa - men om det är en liten hane då.... vad händer då om jag ger den p-piller??
Wilmer
Jag hade också en vedbodskatt.... Så jag tycker du gör helt rätt coolgleam.gif



killer q.jpg

Numera ompysslad katt. Fast vi kan inte heller ha den inne förutom i nödfall som nu, för jag är för rädd om marsvinen och så får vi lite allergikli.
Biggan_
CITAT (Anki på Öland @ 19-02-2013, 23:48) *
P-piller kan jag fixa - men om det är en liten hane då.... vad händer då om jag ger den p-piller??

rotfl.gif Den får inga ungar då!
Wilmer
Den missade jag giggle.gif
kerstinbern
På vissa håll i landet anses den som matar en katt också ha ägar och därmed djuskyddsansvar:

http://norrteljetidning.se/nyheter/1.19467...ren-kan-ha-ratt
Anki på Öland
CITAT (kerstinbern @ 20-02-2013, 06:58) *
På vissa håll i landet anses den som matar en katt också ha ägar och därmed djuskyddsansvar:

http://norrteljetidning.se/nyheter/1.19467...ren-kan-ha-ratt

Vad menar du med det?? Skulle det inte räcka då att se till att den har skydd, mat och vatten och eventuellt om det kommer att gå får p-piller och blir av med tovorna?
Anki på Öland
Dag 2
Såg inte att katten varit i vedbon i morse, det fanns inga fotspår men det har blåst så infernaliskt så jag tänkte det nog blåst igen. När jag kom tillbaka efter promenaden med första gänget så låg den under grannens traktor igen. Den fick lite blötfoder när jag åkte med andra gänget och jag såg den smyga över vägen när vi var på väg bort. Maten var slut när vi kom tillbaka. Sen fixade jag en kartong att ligga i åt den, isoleringen och mattan underst sen la jag en presenning runt lådan nertill och ett fårskinn med en fleesfilt över inne i kartonen. Ställde in lite torrfoder och vatten i bon också. Har inte hunnit fixa kattmat ännu men den fick valpfoder som är extra proteiner och nyttigheter i..... Duger det tills jag kan åka iväg tro??
Cacki
CITAT (Anki på Öland @ 20-02-2013, 11:36) *
Dag 2
Såg inte att katten varit i vedbon i morse, det fanns inga fotspår men det har blåst så infernaliskt så jag tänkte det nog blåst igen. När jag kom tillbaka efter promenaden med första gänget så låg den under grannens traktor igen. Den fick lite blötfoder när jag åkte med andra gänget och jag såg den smyga över vägen när vi var på väg bort. Maten var slut när vi kom tillbaka. Sen fixade jag en kartong att ligga i åt den, isoleringen och mattan underst sen la jag en presenning runt lådan nertill och ett fårskinn med en fleesfilt över inne i kartonen. Ställde in lite torrfoder och vatten i bon också. Har inte hunnit fixa kattmat ännu men den fick valpfoder som är extra proteiner och nyttigheter i..... Duger det tills jag kan åka iväg tro??


Den katten måste nog tro att den drömmer när den plötsligt får en sådan omtanke. Snacka om klassresa, från att ha varit en hemlös uteliggare till en ombonad prinsess-säng.
Beträffande maten...vad som helst med näring i måste ju vara bättre än inget. Det är möjligt att det inte är så bra i längden men under en kortare period kan det inte spela någon roll.
Anki på Öland
CITAT (Cacki @ 20-02-2013, 12:35) *
Den katten måste nog tro att den drömmer när den plötsligt får en sådan omtanke. Snacka om klassresa, från att ha varit en hemlös uteliggare till en ombonad prinsess-säng.
Beträffande maten...vad som helst med näring i måste ju vara bättre än inget. Det är möjligt att det inte är så bra i längden men under en kortare period kan det inte spela någon roll.

Låter bra för h*n har ätit upp både blötmaten och torrfodret smile.gif och då kan jag fortsätta ställa maten i bon så står den lite skyddat men h*n vet var den är nu.
Var just ute och busade lite med hundarna och såg då att den smet runt hörnet till min gäststuga så den håller sig visst här nu. smile.gif
Myosotis
Fixa p-piller snabbt!!! Annars har du 400 katter om två år. I längden är det bättre att kastrera om du ska adoptera den. Jag vet inte vad som händer om man ger p-piller till en hankatt. Såna utekatter är ofta rätt små och spinkiga, min ena kortbenta hankatt ser ut som en hona. Fråga veterinären. De brukar ringa in receptet till apoteket så du behöver inte ens åka dit. Men om den helt säkert är övergiven/vildkatt och du ändå ska adoptera den hade kanske det bästa varit att fånga in den och kastrera den med en gång. Man brukar få låna fällor, fråga kommunjägaren eller en kattorganisation.

Har du förresten kollat på blocket etc.? Det kanske finns någon bortsprungen katt som liknar den, eller så kan du annonsera själv. Ibland kan de komma riktigt långt hemifrån.
gunsta
Säger som andra i den här tråden - katten tror nog den drömmer smile.gif - ett tips är kalla den för något och ropa det namnet när du ser den - då förknippar den din röst med mat, värme och snällhet - den blir liksom ställd på dig då. Önskar dig och katten all lycka. Fortsätt gärna om du har lust att rapportera - jag kommer att följa den här tråden.
Cacki
CITAT (Myosotis @ 20-02-2013, 15:06) *
Fixa p-piller snabbt!!! Annars har du 400 katter om två år. I längden är det bättre att kastrera om du ska adoptera den. Jag vet inte vad som händer om man ger p-piller till en hankatt. Såna utekatter är ofta rätt små och spinkiga, min ena kortbenta hankatt ser ut som en hona. Fråga veterinären. De brukar ringa in receptet till apoteket så du behöver inte ens åka dit. Men om den helt säkert är övergiven/vildkatt och du ändå ska adoptera den hade kanske det bästa varit att fånga in den och kastrera den med en gång. Man brukar få låna fällor, fråga kommunjägaren eller en kattorganisation.

Har du förresten kollat på blocket etc.? Det kanske finns någon bortsprungen katt som liknar den, eller så kan du annonsera själv. Ibland kan de komma riktigt långt hemifrån.


Funderar bara på hur Anki ska kunna lura i katten p-pillren om den är så skygg??
Tror mer på att försöka fånga in katten och låta kastrera den direkt antingen det är en hane eller en hona. Dessutom är inte p-piller någon bra lösning i längden ändå. Om man ger katten det under en längre tid ( mer än ett år fick jag veta av vår veterinär) är risken stor att de utvecklar juvertumörer. Det hände vår ena katt men som tur var upptäckte vi kulan i spenan tidigt så den gick att operera bort med god prognos.(Gissa om vi lät kastera henne samtidigt...)
KRT
CITAT (Cacki @ 20-02-2013, 18:39) *
Funderar bara på hur Anki ska kunna lura i katten p-pillren om den är så skygg??
Tror mer på att försöka fånga in katten och låta kastrera den direkt antingen det är en hane eller en hona. Dessutom är inte p-piller någon bra lösning i längden ändå. Om man ger katten det under en längre tid ( mer än ett år fick jag veta av vår veterinär) är risken stor att de utvecklar juvertumörer. Det hände vår ena katt men som tur var upptäckte vi kulan i spenan tidigt så den gick att operera bort med god prognos.(Gissa om vi lät kastera henne samtidigt...)


Jag håller med om kastrering, men till en början kan p-piller vara en lösning. Att få i katten pillren är inte så svårt - bara att krossa dem och blanda i maten. Men visst kan de ha biverkningar.

Fördelen med att fånga in katten är att man hos vet inså fall kan kolla efter tatuering eller chip vilket indikerar att katten kan ha eller iaf haft en ägare. Man kan också kolla kön, och se om den har parasiter som skabb eller loppor. Men det är klart, kissen lär inte vara glad över att bli fångad smile.gif
Cacki
CITAT (KRT @ 20-02-2013, 18:53) *
Jag håller med om kastrering, men till en början kan p-piller vara en lösning. Att få i katten pillren är inte så svårt - bara att krossa dem och blanda i maten. Men visst kan de ha biverkningar.

Fördelen med att fånga in katten är att man hos vet inså fall kan kolla efter tatuering eller chip vilket indikerar att katten kan ha eller iaf haft en ägare. Man kan också kolla kön, och se om den har parasiter som skabb eller loppor. Men det är klart, kissen lär inte vara glad över att bli fångad smile.gif


Ha ha, inte enligt mina erfarenheter i alla fall, där var mer eller mindre under tvång och krävdes 2 personers samarbete som gällde...
Men iofs är vår lilla kattdam ganska kräsen o rynkade bara på nosen och dissade maten om vi preppat den...
Ankis katt är kanske inte så hogräknad förstås, den stackarn har ju fått erfara vad svält vill säga.
KRT
CITAT (Cacki @ 20-02-2013, 19:07) *
Ha ha, inte enligt mina erfarenheter i alla fall, där var mer eller mindre under tvång och krävdes 2 personers samarbete som gällde...
Men iofs är vår lilla kattdam ganska kräsen o rynkade bara på nosen och dissade maten om vi preppat den...
Ankis katt är kanske inte så hogräknad förstås, den stackarn har ju fått erfara vad svält vill säga.

Det är ungefär så jag tänkte...
Hemma har jag gett upp tanken på att smuggla ner något i maten till vår katt. Jag bara stoppar tabletten i halsen på henne i stället - men DET lär väl inte fungera på Ankis katt ......
Anki på Öland
CITAT (KRT @ 20-02-2013, 18:53) *
Jag håller med om kastrering, men till en början kan p-piller vara en lösning. Att få i katten pillren är inte så svårt - bara att krossa dem och blanda i maten.....

Får ringa vet. om p-piller - hon brukar själv ta hand om hittekatter så det blir nog inga problem att få.
gnon49
Lade själv ut mat till en skygg katt förra sommaren. Nu bor han här på vinst o förlust. Fortfarande skygg o rädd men numera är han inne o busar med dom andra katterna. Belöningen för mig är att jag numera får kela lite lätt med honom. Lite kli på magen o han njuter. Men han står lägst i rang mot dom andra katterna märker jag. Från en skygg, mager o hungrig katt till en mätt, något kräsen o vacker katt tog över ett halvår. Det var det värt. Ludde blev hans namn.
KRT
CITAT (Anki på Öland @ 20-02-2013, 20:39) *
Får ringa vet. om p-piller - hon brukar själv ta hand om hittekatter så det blir nog inga problem att få.

Låter som en bra idé, då kanske hon har några tips och råd om hur man bäst hanterar hittekatter (praktiska och medicinska) tummenupp.gif
gunsta
CITAT (gnon49 @ 20-02-2013, 21:15) *
Lade själv ut mat till en skygg katt förra sommaren. Nu bor han här på vinst o förlust. Fortfarande skygg o rädd men numera är han inne o busar med dom andra katterna. Belöningen för mig är att jag numera får kela lite lätt med honom. Lite kli på magen o han njuter. Men han står lägst i rang mot dom andra katterna märker jag. Från en skygg, mager o hungrig katt till en mätt, något kräsen o vacker katt tog över ett halvår. Det var det värt. Ludde blev hans namn.


Lyckliga Ludde tummenupp.gif
KRT
Så glad jag blir över att höra att folk bryr sig om katter - tycker ofta de behandlas som "slit o släng" djur, inte värda att ge veterinärvård eller försäkra.
Svärfar tyckte inte vi var kloka som utan tvekan körde in Misan till djursjukhuset och lät dem ta hand om henne tills hon blev frisk, något som trots försäkring kostade många tusenlappar. -Det är ju bara en katt" fick vi höra.... Det är väl inget "bara"?
Anki på Öland
CITAT (KRT @ 20-02-2013, 21:21) *
........Det är ju bara en katt" fick vi höra.... Det är väl inget "bara"?

Det är väl det som är problemet att många fortfarande tycker så! Ser på fb hur mycket hemlösa katter det finns som organisationer och privatpersoner engagerar sig för och många verkar ha haft ett hem men mer eller mindre slängts ut för något förändrats.
Motti
Jag skulle lita på min instinkt äter en katt solrosfrön och är extremt mager så är den dessperat och väldigt hungrig .Men mata en katt som är välgöd kan orsaka problem för ägaren ! finns ett gammal talesätt :Vill du ha en katt så mata en !
Har man katt så ska man se till att ID_märka och ha HALSBAND på den så folk ser att den här katten äger någon .Har man en katt så ska man ta annsvar för den på alla vis !
Anna-Karin Lundberg
Fint att katten får din omsorg!
Ett tips, försök ta en bild på katten och anmäl att den finns hos dig till polisen, se till att få skriftlig bekräftelse. Då har du gjort vad du kan ifall en ägare skulle dyka upp en dag i framtiden.

Jag säger det här eftersom jag vet vad som kan hända. Min jobbarkompis matade en svulten och vanvårdad katt. De tog den också till veterinär för att få hjälp att behandla öronskabb och bort-rakning av svåra tovor. Tiden gick och en vinter tog hon in katten och fäste sig vid den, såg den som sin. Och för att göra en lång historia kort så dök en ägare upp och anmälde henne för "katt-nappning" och trots både bevisning och vittnen slutade det med att hon fälldes, fick betala böter och katten togs ifrån henne.

Det hela låter absurt så här i efterhand, och hade hon fått skriftligt på att hon varit i kontakt med polisen från början hade det slutat annorlunda. Historien är sann och kommer publiceras i en av de större kattidningarna inom kort, hon har varit i kontakt med en tidning (vilken kommer jag inte ihåg) för att varna andra för att rädda en döende och övergiven katt. Det kan slutta på annat sätt än man först tror. Så sorgligt!

Man utgår ifrån att man gör något bra när man räddar en svulten katt (vilket är en mänsklig skyldighet, enligt min mening), men man vet aldrig vad framtiden visar.
Anki på Öland
Dag 3
Igår fick h*n ju 2 mindre mål, ställde in i bon på kvällen också. Det var borta i morse men ingen verkade ha sovit där inne för det fanns inga utspår från morgonen. Ställde in frukosten i vanlig tid men när jag kom hem från mina promenader stod det orört... lite orolig...
Anki på Öland
CITAT (Anki på Öland @ 21-02-2013, 12:10) *
Dag 3
Igår fick h*n ju 2 mindre mål, ställde in i bon på kvällen också. Det var borta i morse men ingen verkade ha sovit där inne för det fanns inga utspår från morgonen. Ställde in frukosten i vanlig tid men när jag kom hem från mina promenader stod det orört... lite orolig...

Lugn igen....nu när jag var ute med hundarna var h*n där och försvann när vi kom ut. H*n hade ätit blötmaten men torrfodret låg hälften kvar av smile.gif Idag ska jag köpa riktig kattmat!
Myosotis
Jag har aldrig haft problem att få i mina fd vildkatter medicin. Bara att stöta tabletten i mortel och blanda i lite burkmat. Men jag vet ju att det finns bortskämda katter där detta är omöjligt och vissa är för rädda eller för aggressiva för att man vill stoppa ner tabletten i halsen på dem. En kompis hade en sån hopplös katt. Hon blandade p-pillret i lite smör som hon sen kletade på kattens tass. Katten slickade sig ren och fick i sig hela tabletten. Värt att testa om du kan komma så nära den, annars kanske en klick smör på ett fat också funkar om det nu inte skulle funka med kattmaten.
KRT
CITAT (Anki på Öland @ 21-02-2013, 13:21) *
Lugn igen....nu när jag var ute med hundarna var h*n där och försvann när vi kom ut. H*n hade ätit blötmaten men torrfodret låg hälften kvar av smile.gif Idag ska jag köpa riktig kattmat!


Skönt att höra - jag blev också orolig smile.gif

gnon49
CITAT (Anki på Öland @ 20-02-2013, 13:21) *
Låter bra för h*n har ätit upp både blötmaten och torrfodret smile.gif och då kan jag fortsätta ställa maten i bon så står den lite skyddat men h*n vet var den är nu.
Var just ute och busade lite med hundarna och såg då att den smet runt hörnet till min gäststuga så den håller sig visst här nu. smile.gif

Hehe, snart har du en bortskämd katt som följer dig vart du går. Enkel glädje när den är som bäst.
Cacki
CITAT (gnon49 @ 21-02-2013, 16:42) *
Hehe, snart har du en bortskämd katt som följer dig vart du går. Enkel glädje när den är som bäst.


Och snart är det den som tror att det är Anki som bor hos henom och inte tvärtom... flirting.gif

pejori
En uthungrad katt som helt plötsligt har tillgång till mat, kan vila en dag eller två och "sova på maten"
Den kommer tillbaka och vedboden räcker gott till den. tummenupp.gif
Krossa gärna en avmaskningstablett i blötfodret också.
För säkerhets skull. giggle.gif
Anki på Öland
CITAT (pejori @ 21-02-2013, 21:55) *
........Krossa gärna en avmaskningstablett i blötfodret också.
För säkerhets skull. giggle.gif

Bra idé! Det ska jag göra!
Wilmer
CITAT (Cacki @ 21-02-2013, 19:15) *
Och snart är det den som tror att det är Anki som bor hos henom och inte tvärtom... flirting.gif

giggle.gif ja, så har vi det nu.
Anki på Öland
Pratat med veterinären idag. Hon tyckte inte jag skulle ge p-piller utan att veta kön eller om den eventuellt redan var kastrerad. Däremot maska av den så det har jag gjort nu. Var för 2 avmaskningar i paketet så har den inte varit där och ätit blötmaten nu ikväll så lär den ha frusit till i morgon bitti och då lämnar h*n den och tar bara torrfodret men då har jag till en omgång till.
Sen sa hon att det bara var att ringa när jag lyckats bli vän med den så jag kunde fånga den så skulle hon kastrera och raka den.
KRT
Vilken bra veterinär du har tummenupp.gif

Då är det bara att inleda en charmoffensiv Anki. Starta operation "vinna kattens tillit" wink.gif
Anki på Öland
CITAT (KRT @ 23-02-2013, 10:18) *
Vilken bra veterinär du har tummenupp.gif

Då är det bara att inleda en charmoffensiv Anki. Starta operation "vinna kattens tillit" wink.gif

Ja hon är bra! smile.gif
Börjar med operation "att se katt...." unsure.gif vilket inte är lätt.... men jag går därute och pratar varje gång jag ställer ut ny mat.... den har i alla fall ätit upp allt så den blev avmaskad.
Cacki
CITAT (Anki på Öland @ 23-02-2013, 12:26) *
Ja hon är bra! smile.gif
Börjar med operation "att se katt...." unsure.gif vilket inte är lätt.... men jag går därute och pratar varje gång jag ställer ut ny mat.... den har i alla fall ätit upp allt så den blev avmaskad.


Heja,heja! bravo.gif
Jag tror också på idén om att ge katten ett eget namn som du använder att kalla på katten med och som hon sammankopplar med just dej. Kissen/missen o.d. är för vanligt och vem vet vad den har med sej för erfarenheter av det "ljudet" sedan tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon