Full version: Trött på vintern
Fjortispower
Kyla, halka, mörker, kyla, halka, mörker, kyla, halka, mörker... Ja, nu har man verkligen tröttnat på eländet. Det måste ha gått tusen år sedan jag såg lite solljus. Känns precis som att man har blivit instängd i en grotta och försökt gräva ut sig och snart har man kommit ut verkar det som... Ja, det enda som ger hopp är att vi är i slutet av februari, men ändå liksom. Nästa månad är också kall om än ljusare. Kunde det inte värmen komma parallellt med ljuset? sleeping.gif
Jag vill se lite färger, känna lite solstrålar träffa min hud och andas in grönskande ljummen luft. Men mest av allt, ta på mig mina rollerblades och superkorta shorts för en åktur utomhus under kvällen med ett par schyssta hörlurar och utforska naturen, istället för att klä på sig och klä på sig och klä på sig och klä på sig för att gå ut och... ååh... ni förstår.

Så där. Nu lägger jag mig i soffan. God kväll på er!
Huggorm
Jag brukar ha extrema vårkänslor vid den här tiden på året, men i år känns det okej. Jag har en del att göra innan jag är redo för vår, jag tror det är vad det beror på
malcolm
-8°C nu. thumbdown.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag börjar bli trött på vintern i november......
Anma
Jag har inte varit trött på vintern i år. Bestämde mig för ett tag sedan att inte beklaga mig för saker som man ändå inte rår på, och det fungerar.
Om det är något man inte rår på så är det vädret.
Så fort det snöar brukar hela facebook översvämmas av gnäll, men jag tänker att det är februari, det brukar snöa då! smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Anma du kan gå då är det lätt att prata. Tänk om man har svårt att gå eller går med rollator..... Hur roligt är det under vintern med snö och snövallar....
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-02-2013, 21:44) *
Anma du kan gå då är det lätt att prata. Tänk om man har svårt att gå eller går med rollator..... Hur roligt är det under vintern med snö och snövallar....

Allt beror på inställning. Farmor klagar på plogningen, inte att det snöar i Februari. Hon har lärt mig mycket. smile.gif
Fjortispower
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-02-2013, 21:25) *
Jag börjar bli trött på vintern i november......

Haha, den var bra smile.gif

CITAT (malcolm @ 21-02-2013, 20:12) *
-8°C nu. thumbdown.gif

-10 thumbdown.gif
*Stintan*
CITAT (Anma @ 21-02-2013, 21:38) *
Jag har inte varit trött på vintern i år. Bestämde mig för ett tag sedan att inte beklaga mig för saker som man ändå inte rår på, och det fungerar.
Om det är något man inte rår på så är det vädret.
Så fort det snöar brukar hela facebook översvämmas av gnäll, men jag tänker att det är februari, det brukar snöa då! smile.gif


Hahahaha man gnäller ju på Fb vilken årstid det än är.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-02-2013, 21:44) *
Anma du kan gå då är det lätt att prata. Tänk om man har svårt att gå eller går med rollator..... Hur roligt är det under vintern med snö och snövallar....


Jättebesvärligt...jag vet för jag är i samma sits som du. Men du har iallafall en bil det har inte jag. Jag tycker att det är ganska mysigt att ha något att längta efter och säger som Anma att vädret rår man inte på så det lönar sig inte ett dugg att klaga på det.
Anma
CITAT (*Stintan* @ 21-02-2013, 22:06) *
Hahahaha man gnäller ju på Fb vilken årstid det än är.

Ja jag vet... och när solen skiner och man bara myser så kommer det nån pessimist och säger "Idag ja, vänta bara till imorgon, det ska regna hela dagen!" biggrin.gif
Huggorm
Njut av vinter, snart kommer våren med alla sina mygg och fästingar smile.gif
gunsta
Som idag - solen sken och jag har haft en ovanligt bra dag - massor av energi. Solen borde alltid lysa, som vi säger här hemma smile.gif.
gnon49
Idag hörde jag fågelsång. Och det var vår i den sången. yes.gif
zissi
Om jag inte såg fel, stod det på några löpsedlar i dag att vårvärmen är på väg nu äntligen wub.gif .

Så håll ut fjorispower trostar.gif , snart får nog du också känna några solstrålar mot din hud. Här tittade faktiskt solen fram lite försiktigt på em. Blev så ljus så det nästan var svårt att titta som vanligt. Fick kisa lite först innan man vande sig vid de efterlängtande solstrålarna.
jaj-51
Ovanligt lång vinter här i Göteborg och vår "stöket" dröjer.
Planerar och har börjat på ett uppvärmt "tält" i växthuset men lite för kallt att pysla där ute nu.

Minus tio grder kallt nu på morgonen, blir till att skrapa på bilen. shy.gif

Tjugo bestälda och betalda pelargonsticklingar väntar på bättre väder innan de postas laugh.gif

Det där med globala uppvärmningen märks inte så mycket av.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (jaj-51 @ 22-02-2013, 07:31) *
Ovanligt lång vinter här i Göteborg och vår "stöket" dröjer.
Planerar och har börjat på ett uppvärmt "tält" i växthuset men lite för kallt att pysla där ute nu.

Minus tio grder kallt nu på morgonen, blir till att skrapa på bilen. shy.gif

Tjugo bestälda och betalda pelargonsticklingar väntar på bättre väder innan de postas laugh.gif

Det där med globala uppvärmningen märks inte så mycket av.


Ja Göteborgsvintern är inte roligt. Grått, blåsigt och rått......

Så underbart det är på sommaren (när det inte regnar), lika jobbigt är vintern
skånepåg
Tålamod är en dygd men väldigt snart är våren här yahoo.gif
Man kan bygga om rullatorn lite annars, men nog bäst Reinfeldt inte får se det crazy.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Dom vore inte dumma skånepåg.......

Men vad Reinfeldt har med dom att göra, förstår jag inte
skånepåg
Fler arbetstillfällen wink.gif
Ugglemormor
Visst är man trött på vintern, men det lönar sig inte att klaga för jag kommer inte ut ändå utan bil. Trots massa snö som rasar ner från taken och täpper till så är snön trots allt vackrare än om den inte fanns.
Det börjar även bli ljusare längre tider, så jag är inte så lessen än jag var i höstas med mörker och opålitlig snö.......
Förstår er som skottar det undan för att komma fram, men det blir aldrig lagom, så onödigt att reta sig på det..... om man kan.
Gunilla T
CITAT (gnon49 @ 21-02-2013, 22:45) *
Idag hörde jag fågelsång. Och det var vår i den sången. yes.gif


Javisst, här filar mesarna för fullt - titi-tyyy titi-tyyy biggrin.gif

Denhär tiden börjar vi längta till våren men det är oftast den tid på året som kylan kan vara riktigt tuff. 22 februari 2010 hade vi här - 28 grader, år 2007 var det - 17,3 grader på morgonen och 2003 visade termometern -16 grader så morgonens temperatur på -8 grader är inte så tokigt ändå.
Huggorm
Jag har som kallast haft -17 den här vintern och aldrig mer än 15cm snö så jag tycker det varit ganska lindrigt i alla fall
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag vet också att det alltid är kallt i februari men gillar det ändå inte. Var mycket enklare när man kunde röra sig ute och inte hade femtielfa olika krämpor

Men vi brukar även ha en kall vecka i mars. Vet många gånger när jag klädde växthuset med bubbelplast och började att värma upp för alla småplanter hade inte längre plats på verandan i stugan, att det blev kallt igen.
Gunilla T
Visst, inte ovanligt med kölddippar i mars. Vi hade - 20 grader den 9 mars 2006.

Å andra sidan kommer alltid ormvråken den andra veckan i mars och det är ju snart smile.gif Ormvråken är alltid först och när jag ser och hör den - då vet jag att det är vår.
gnon49
Vintern till trots så går det inte att blunda för den globala uppvärmningen. Såg bilder från Arktis och istäcket har minskat rejält. Hur det påverkar miljön o klimatet vet nog ingen idag.
Gunilla T
CITAT (gnon49 @ 22-02-2013, 11:09) *
Vintern till trots så går det inte att blunda för den globala uppvärmningen. Såg bilder från Arktis och istäcket har minskat rejält. Hur det påverkar miljön o klimatet vet nog ingen idag.


Om du är intresserad av frågorna om planetens framtid kan jag rekommendera boken "Vår tid på jorden" - välfärd inom planetens gränser. Den kom ut i höstas och är den mest ambitiösa vetenskapliga sammanställning som hittills publicerats. Ett internationellt forskarlag försöker identifiera olika planetära gränser - klimathotet är ett av dem.

Skriven av Johan Rockström och illustrerad med fantastiska bilder av Mattias Klum. Vetenskap och konst tillsammans !
Fjortispower
CITAT (zissi @ 21-02-2013, 23:48) *
Om jag inte såg fel, stod det på några löpsedlar i dag att vårvärmen är på väg nu äntligen wub.gif .

Så håll ut fjorispower trostar.gif , snart får nog du också känna några solstrålar mot din hud. Här tittade faktiskt solen fram lite försiktigt på em. Blev så ljus så det nästan var svårt att titta som vanligt. Fick kisa lite först innan man vande sig vid de efterlängtande solstrålarna.

Ja!! Jag ser också plusgrader och sol i prognoserna, verkar lovande. Men jag väntar lite med att bli glad för jag är rädd att skrämma iväg de ynka plusgraderna sleep.gif
gnon49
CITAT (Gunilla T @ 22-02-2013, 11:21) *
Om du är intresserad av frågorna om planetens framtid kan jag rekommendera boken "Vår tid på jorden" - välfärd inom planetens gränser. Den kom ut i höstas och är den mest ambitiösa vetenskapliga sammanställning som hittills publicerats. Ett internationellt forskarlag försöker identifiera olika planetära gränser - klimathotet är ett av dem.

Skriven av Johan Rockström och illustrerad med fantastiska bilder av Mattias Klum. Vetenskap och konst tillsammans !

Tål att tänka på. Hade fått bra recensioner såg jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon