Sidor: 1, 2
Bee
Just nu pågår skidtävlingar för fullt. Radion står ju på här hela dagarna så det är oundvikligt att höra när herrar och damer gör upp om titlarna.
Men jag blir ledsen när jag lyssnar. I förra veckan tittade jag nämligen på en finska dokumentären om all doping som förekommer inom skidsporten. Har ni två timmar över och vågar så kolla här: Dox 19 feb . Jag säger bara: fy och Usch! Vem kan man lita på egentligen? Troligen förekommer denna doping fortfarande.
Och sen har det ju berättats om fixade fotbollsmatcher runt om i Europa. Återigen, Fy ocg Usch!
Vem kan man lita på? Är det nån mening med att lyssna/se på sport? Eller är det som nån sa i dokumentären, han hade tagit sporten på största allvar tills han insåg att det "bara" (mina fnuttar) handlade om underhållning! Va! Är sport bara enkel underhållning som Bingolotto eller vad som helst? Man vill ju tro att det handlar om prestationer efter rejäl träning.
Lite lurad på konfekten, det är hur det känns som crying.gif
Bengalow
Det låter som om du är ganska grön som "sportlyssnare", Bee. Jag säger bara Lance Armstrong, så borde det kunna få dig att spetsa öronen, och inse att sport inte är sport längre. Den enda sport som är "ren" idag, är amerikansk brottning, för där är allt tillåtet - t.o.m. uppgjorda matcher. Nä, det var länge sedan som idrott var en kraftmätning på lika villkor. Sedan IOK släppte kravet på "icke professionalism", och Mammon tog över, så är det mer värt att fuska sig till en titel, och därmed reklamintäkter för mångmiljonbelopp. Beträffande skidsporten - säger dig namnet Muhlegg något. Tysken som blev spanjor, och knäckte vår storstjärna i skidåkning, Per Elofsson, i OS i USA.
Detta har hållt på i decennier, och dom ligger lika förbannat ett steg före alla kontrollanter. Det är bara att knyta näven i byxfickan, och hoppas att det inte gäller våra egna idrottare. Jan Josefsson är i Val di Fiemme, och skall göra ett reportage om dopning. Han lovar att avslöja mycket efter världsmästerskapen...Jag ser med spänning fram emot det.
Bee
Det är bara att önska Janne J lycka till. Vad jag förstod av dokumentären så är inte svensk idrott förskonad. Det får väl bli att kolla på de som ligger i mittfälten eller därunder. Dom som det inte satsas på. Dom får lita till sina egna krafter och inte artificiella "hjälpmedel".

Nu är det Zlatan och Beckham på tv (tv4 Sport). Dopade lär dom inte vara och fixad match, nja, det tror jag inte. Z & B fixar förståss smile.gif
Tillägg: jösses, det snöar i Paris! Och Beckham sitter på bänken sad.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Även svenkar dopar sig och i Finland var det många skidåkare.

Om man ser någon som är väldigt bra så har man ju nuförtiden direkt så sina tankar, tyvärr

Bee uptäckte du det nu?
Bee
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-02-2013, 21:15) *
Även svenkar dopar sig och i Finland var det många skidåkare.

Om man ser någon som är väldigt bra så har man ju nuförtiden direkt så sina tankar, tyvärr

Bee uptäckte du det nu?


Ja, intresset har inte varit så stort tidigare. Dokumentären var en ögonöppnare för mig.
Bengalow
Men visst har du hört talas om Linda Haglund, Ricky Bruch och vår häcklöpare Ludmila Engqvist...m.fl. T.o.m. en "duktig" svensk cyklist åkte dit på livstid efter 2 omgångar med fusk.
Berith
Visst är det fördj----vligt att en del känner att dom måste fuska sej till framgång. Ofta tänker jag att svenskarna som kommer två, trea, fyra, femma osv är större vinnare än den som vann så överlägset för den personen kanske inte vann juste?

Tänkte också på det när det var såna skriverier om Armstrong, att nu kan han ju aldrig få veta hur bra han verkligen var. Tänk om han varit världsbäst iaf? Utan skiten?

Linda Haglund ja... Hur sjutton kunde hon plockas ut till programmet Mästarnas mästare??
Gunilla T
Jag har följt längdskidåkningen och friidrotten sedan TV kom in i mitt liv och gör det ff men något är annorlunda efter det som hände i Lahtis 2001. Det blev ett landstrauma för Finland, något man inte återhämtat sig från ännu och kanske aldrig gör. Den som betalade ett högt pris var Mika Myllylä, den enda som egentligen erkände. Hans liv efter detta kantades av missbruk, rattfyllor och skilsmässa. Han dog ung, under märkliga omständigheter 10 år efter Lahtis.

Men de var nog fler skyldiga som aldrig åkte fast t.ex Pirjo Matikainen och Marja-Liisa Kirvesniemi guldmedaljörer båda två. Juha Mieto anklagades i programmet men nekar. Hela finska landslagsledningen var involverade.

Kommer ni ihåg när italienarna slog igenom i skidsporten? De Zolt som klättrade som en apa i backarna och Manuela Di Centa - som jag beundrade henne! Enligt programmet var det allmänt accepterat i Italien att man höll på med bloddoping. Manuela hade dessutom en finsk tränare, Punkkinen, som var involverad i finländarnas skandaler.

Och Jelena Välbe är numera ryska skidförbundets ordförande...



Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag retar mig lika mycket på allt fuskande med skatter hos dom sk idrottsstjärnor.

Minns när dom kom på Pernilla W och hon tyckte att hon gjorde rätt för den aktiva tiden är ju så kort och sen skall hon kunna leva på pengarna

Vem av oss kan gå i pension vid 30 el 35? Ordet ARBETE finns inte i deras ordförråd


Elisabeth
Gossen Ruda
Jag skall väl inte komma med obevisade påståenden men jag har länge undrat över norrmännens framgångar. Naturligt eller inte? Jag har inte sett programmet men läst om bloddopning för många år sen. Åkarna kommer fulldopade till tävlingarna men kan inte hålla på med det under tävlingarna så resultaten sjunker under längre tävlingar. Var det därför Sverige kunde ta två silver i stafetten utan att norrmännen blandade sig i?
*Stintan*
Elisabeth, nu tycker jag att du är lite orättvis. Tror du att man driver hotell och konsultverksamhet (som Pernilla gör) utan att arbeta?
Ja hon förlorade en skattetvist och tvingades betala 10 miljoner och efter det flyttade hon till Monaco. Är det skattefusk?
Gunilla T
När jag var yngre var jag så fascinerad av att ett litet land som Finland kunde hålla så hög klass inom vinteridrott och friidrott.

Idag vet jag att det kunde dom inte....dom fuskade.

Ändå vill jag inte tro att Norges framgångar beror på fusk och ingen får mig att tro att Gunde eller Wassberg fuskade.

Men ibland så kommer misstanken - inte minst när bilderna på Björgens muskler publicerades eller när man tittar på Kickan Randalls muskulatur - hur kan kvinnor öht träna sig till detta?

När det gäller stafetterna så kunde jag iaf inte så något konstigt. Norge toppade inte laget och Ingvill Flugstad Östberg har inte riktigt levt upp till förväntningarna - åkt ganska mediokert hela säsongen.

Golberg som åkte tillsammans med Northug drabbades av mjölksyra och parkerade i spåret och Northug hade inte en chans.

Bloddoping kan numera spåras, man kan se om blodet varit fryst och även hormonerna som använts till att dölja bloddopingen kan hittas men fuskarna ligger alltid före verkar det som...
gnon49
Är inte gymmen rena dopingfabrikerna idag? Finns det där så kommer ju många ungdomar i kontakt med doping redan i början av idrottsutövandet. Finns nog inte något gym utan att det finns otillåtna preparat att få köpa under disk. En kriminell verksamhet som genererar rejäla vinster. Dom negativa effekterna av doping kommer ju förr eller senare.
Bengalow
Dagens debatt om dopning gör att det alltid vill falla en skugga, på vilken segrare som helst. Att norrmän är duktiga på skidor, har nog sin förklaring i, att dom älskar att "gå på tur". Snart sagt varenda en av våra västra grannar har det som älsklingsmotion. Det är väl inte konstigare, än att kenyaner och etiopier blir duktiga på att springa, om det är 10 km eller mer till skolan - och ingen skolbuss. Dessutom lever dom normalt på hög höjd, och har en stor fördel i utveckling av röda blodkroppar/syretransportörer.
MEN, att dopning har förstört glädjen med sport är ställt utom all tvivel. Sport är idag ett yrke, och en del utövare får osannolikt betalt för sitt slit. Det gäller att bli bäst "till varje pris", och det är nog här som skon klämmer som hårdast. Sedan kan man ju fråga sig, vad anabola steroider och annat skit har på motionsgymmet att göra...är fåfängan en så kraftig drivfjäder?
Gossen Ruda
När Björgen togs in på sjukhus ringde en varningsklocka hos mig, anabola och hjärtproblem går hand i hand. Prova med att googla på "Björgen dopad". 131000 länkar. Jag tror inte heller att Wassberg eller Gunde dopade sig, fast säker kan man inte vara. Gunde var oftast säker på 5-milen och den kommer sist i mästerskapen, bloddopningens verkan avtar snabbt som jag skrivit innan.
Gunilla T
Jag vet att jag har ett känslomässigt motstånd till att de norska och svenska skidstjärnorna skulle hålla på med fusk - fördomsfull som jag är köper jag mycket enklare att t.ex. ryssar är dopade.

Nu förannonserar Janne Josefsson, som är på plats i Val di Fiemme, om ett avslöjande reportage - vi får väl se. Enligt Expressen så har de varit slarviga i sin research;

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/...svt-tankte-fel/
*Stintan*
Fast Janne Josefssom sjönk som en sten i mitt tycke efter sin granskning om fattiga barn så jag är inte förvånad att han gjort dålig research. Så kommer han med grova anklagelser så hoppas jag att han har riktiga fakta som grund.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2013, 18:57) *
Fast Janne Josefssom sjönk som en sten i mitt tycke efter sin granskning om fattiga barn så jag är inte förvånad att han gjort dålig research. Så kommer han med grova anklagelser så hoppas jag att han har riktiga fakta som grund.

Är det han med programmet "Uppdrag förvanskning"? rolleyes.gif
Eva i Skåne
CITAT (gnon49 @ 25-02-2013, 12:09) *
Är inte gymmen rena dopingfabrikerna idag? Finns det där så kommer ju många ungdomar i kontakt med doping redan i början av idrottsutövandet. Finns nog inte något gym utan att det finns otillåtna preparat att få köpa under disk. En kriminell verksamhet som genererar rejäla vinster. Dom negativa effekterna av doping kommer ju förr eller senare.



Detta tror jag är en grov överdrift. Visst finns det dom som dopar sig och det finns stora pengar att tjäna för langarna, men jag tror inte det finns några gym som tillhandahåller preparaten under disk. Antagligen finns det dock några bland kunderna som har kontakter.
Men du menade kanske inte att det var ägarna/personalen på gymmen som säljer drogerna?
ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2013, 18:57) *
Fast Janne Josefssom sjönk som en sten i mitt tycke efter sin granskning om fattiga barn så jag är inte förvånad att han gjort dålig research. Så kommer han med grova anklagelser så hoppas jag att han har riktiga fakta som grund.

Janne Josefsson förnekar inte att klyftorna ellan rika och fattiga ökar, tvärtom. Han förnekar heller inte att fattigdom finns. Det han stör sig på är att fucking idioter överdriver nåt som inte behövs överdrivas, och detta skadar bara förtroendet för sådana organisationer. Det är själva fan att man inte ska kunna hålla sig till sanningen, som är tillräckligt illa.

Det är just pga detta som det här landet är på väg åt helvete. Den ena sidan består av hycklande rikemansidioter som bara tänker på sig själva, och den andra av några med moraliskt godare avsikt, men som i sin strävan att minska främlingsfientlighet, och fattigdom osv, istället överdriver saker ännu mer vilket bara retar gallfeber på folk, så att det får motsatt effekt.
Aqvakul
CITAT (ryss_бори @ 25-02-2013, 21:22) *
Janne Josefsson förnekar inte att klyftorna ellan rika och fattiga ökar, tvärtom. Han förnekar heller inte att fattigdom finns. Det han stör sig på är att fucking idioter överdriver nåt som inte behövs överdrivas, och detta skadar bara förtroendet för sådana organisationer. Det är själva fan att man inte ska kunna hålla sig till sanningen, som är tillräckligt illa.

Det är just pga detta som det här landet är på väg åt helvete. Den ena sidan består av hycklande rikemansidioter som bara tänker på sig själva, och den andra av några med moraliskt godare avsikt, men som i sin strävan att minska främlingsfientlighet, och fattigdom osv, istället överdriver saker ännu mer vilket bara retar gallfeber på folk, så att det får motsatt effekt.


Lite OT kanske, men annars en klockren analys! tummenupp.gif
gnon49
CITAT (Eva i Skåne @ 25-02-2013, 21:22) *
Detta tror jag är en grov överdrift. Visst finns det dom som dopar sig och det finns stora pengar att tjäna för langarna, men jag tror inte det finns några gym som tillhandahåller preparaten under disk. Antagligen finns det dock några bland kunderna som har kontakter.
Men du menade kanske inte att det var ägarna/personalen på gymmen som säljer drogerna?

Polisen hittar väl nästan alltid preparat när dom gör razzior på gymmen verkar det som. Inte säkert att ägaren tillhandahåller preparaten men att det florerar i många gymlokaler är ju känt. Vinsterna på dopingpreparat är säkert så stora att dom inte går att undvika på gymlokalerna. Gymägaren kanske inte ens vågar förbjuda dom i lokalerna.
Eva i Skåne
Jag tror ändå att de flesta gymägare är rädda om sitt rykte och inte vill ha dopingmedlen där.
De som vill ha tag i anabola beställer nog ofta över nätet från utlandet, men där florerar mycket skit och det finns inga garantier för att innehållet är det man tror sig köpa. Sen finns det många godkända preparat att köpa i specialbutiker och förstås på nätet. Jag tror inte dom alltid är så nyttiga heller, kanske är det rentav morgondagens dopingmedel...
Gunilla T
CITAT (gnon49 @ 25-02-2013, 22:03) *
Polisen hittar väl nästan alltid preparat när dom gör razzior på gymmen verkar det som. Inte säkert att ägaren tillhandahåller preparaten men att det florerar i många gymlokaler är ju känt. Vinsterna på dopingpreparat är säkert så stora att dom inte går att undvika på gymlokalerna. Gymägaren kanske inte ens vågar förbjuda dom i lokalerna.


Nu spekulerar du enbart gnon wink.gif
gnon49
CITAT (Gunilla T @ 26-02-2013, 09:03) *
Nu spekulerar du enbart gnon wink.gif

Yes, förutom att polisen faktiskt sagt att dom i stort sett alltid hittar förbjudna preparat när dom gör razzior på gym. I övrigt hoppas jag att jag har fel, men blush.gif
Anma
CITAT (gnon49 @ 26-02-2013, 13:34) *
Yes, förutom att polisen faktiskt sagt att dom i stort sett alltid hittar förbjudna preparat när dom gör razzior på gym. I övrigt hoppas jag att jag har fel, men blush.gif

Att polisen ofta hittar förbjudna preparat när de gör razzior på gym tror jag beror på att de fått tips eller andra indikationer på att det kan finnas otillåtet just där. Om man skulle göra razzia på alla gym i hela Sverige samtidigt tror jag att statistiken skulle sjunka betydligt. Det är trots allt så att de allra flesta som tränar på gym är vanliga svenssons utan anabola i sig.
Eva i Skåne
Klokt skrivet Anma. Jag tror du har helt rätt!
Gossen Ruda
Jag besöker aldrig gym men av filmer därifrån jag sett på TV är Svensson i minoritet. g.gif Även om biffarna på tillväxt är i minoritet räcker det nästan med en för att det skall finnas anabola på gymet.
Bengalow
Om du hade besökt ett gym, så hade du sett något helt annat än vad du ser på TV, Rudan. Det är mostrar och morbröder som svettas. En och annan biff kanske...
Eva i Skåne
Tror det är fördomarnas tråd detta. sad.gif
Gita
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2013, 18:57) *
Fast Janne Josefssom sjönk som en sten i mitt tycke efter sin granskning om fattiga barn så jag är inte förvånad att han gjort dålig research. Så kommer han med grova anklagelser så hoppas jag att han har riktiga fakta som grund.

Menar du allvar? Menar du alltså att man/Janne Josefsson inte skall få säga sanningen?
Du tycker säkert också att löner omkring 100000 kr/månad för dessa generalsekreterare/pinsamma tanter är helt OK.

Sen var det ju inte fattiga barn som granskades utan diverse s.k. hjälporganisationers sätt att handskas med sanningen.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 26-02-2013, 18:37) *
Menar du allvar? Menar du alltså att man/Janne Josefsson inte skall få säga sanningen?
Du tycker säkert också att löner omkring 100000 kr/månad för dessa generalsekreterare/pinsamma tanter är helt OK.

Sen var det ju inte fattiga barn som granskades utan diverse s.k. hjälporganisationers sätt att handskas med sanningen.
Gita


Får jag inte tycka vad jag vill om Janne Josefsson? Var snäll och lägg inte ord i min mun som jag aldrig sagt!

Vill du diskutera hjälporganisationer kan du väl starta en egen tråd om det. Den här handlar om dopning som han ju nu gör en granskning av gällande skidåkareliten.

Det ska bli intressant att få se vilken sanning han kommer fram till den här gången. Läste just att det var uppgifter från 90-talet han hade fått fram vilka tydligen inte är tillförlitliga då proverna analyserats i apparater som inte var så pålitliga eftersom resultaten kunde diffa ganska mycket.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 26-02-2013, 19:08) *
Vill du diskutera hjälporganisationer kan du väl starta en egen tråd om det. Den här handlar om dopning som han ju nu gör en granskning av gällande skidåkareliten.

Men Stintan, det var ju du, inte jag, som tog upp det här med hjälporganisationer. När jag sedan bemöter dig får jag uppmaningen att starta en ny tråd.........????????. Inte utan att man blir fundersam.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 26-02-2013, 20:15) *
Men Stintan, det var ju du, inte jag, som tog upp det här med hjälporganisationer. När jag sedan bemöter dig får jag uppmaningen att starta en ny tråd.........????????. Inte utan att man blir fundersam.
Gita


Jag har inte sagt ett ord om hjälporganisationer. Jag sa att han sjönk som en sten i mina ögon efter programmet. Det viktiga i mitt inlägg var att
enligt artikeln i Expressen (som det länkades till) hade teamet gjort dålig research vilket inte förvånar mig och att jag därför hoppades att han hade riktiga fakta om han skulle komma med så grova anklagelser mot skidåkarna.

Jag har inte haft för avsikt att och tänker inte diskutera hjälporganisationer i den här tråden så du kan sluta fundera..
gnon49
Inom idrotten är det väl en del sporter som är mer dopingstämplade än andra. Diskus, skidor, löpning o.s.v. Tror det är svårt att hinna kontrollera alla nya dopingpreparat som tas fram. Ofta upptäcks det ju inte förrän långt senare. Dagens Svenska sportutövare tror jag knappast vill riskera karriären, sponsorer o reklamintäkterna med att tas för doping. Men är man ung o drömmer om en biffig kropp så är nog frestelsen stor att ta genvägar.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 26-02-2013, 17:13) *
Jag besöker aldrig gym men av filmer därifrån jag sett på TV är Svensson i minoritet. g.gif Även om biffarna på tillväxt är i minoritet räcker det nästan med en för att det skall finnas anabola på gymet.

Sen när visar filmer verkligheten?
Om det inte är en dokumentär förstås. Fast dem kan man också vinkla efter sina syften.
ryss_борис
CITAT (Aqvakul @ 25-02-2013, 21:56) *
Lite OT kanske, men annars en klockren analys! tummenupp.gif

Japp, det var OT, men härligt med någon som förstår problemet!

CITAT (Gossen Ruda @ 26-02-2013, 17:13) *
Jag besöker aldrig gym men av filmer därifrån jag sett på TV är Svensson i minoritet. g.gif Även om biffarna på tillväxt är i minoritet räcker det nästan med en för att det skall finnas anabola på gymet.

Även om din analys, som folk tidigare påpekat, är helt felaktig, så har du en poäng i att det förekommer mer doping än man kan tro. Förvånande många killar mellan 18-40 har någon gång brukat tillväxthormoner av olika sorter.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 26-02-2013, 19:08) *
Får jag inte tycka vad jag vill om Janne Josefsson? Var snäll och lägg inte ord i min mun som jag aldrig sagt!

Vill du diskutera hjälporganisationer kan du väl starta en egen tråd om det. Den här handlar om dopning som han ju nu gör en granskning av gällande skidåkareliten.

Det ska bli intressant att få se vilken sanning han kommer fram till den här gången. Läste just att det var uppgifter från 90-talet han hade fått fram vilka tydligen inte är tillförlitliga då proverna analyserats i apparater som inte var så pålitliga eftersom resultaten kunde diffa ganska mycket.

Tja, Janne Josefsson "sjönk ju som en sten" enligt dig när han granskade div. hjälporganisationer. Vill du inte diskutera detta, varför då ta upp det?

Lite retligt att inte få de svar man vill ha, eller?
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 27-02-2013, 15:49) *
Tja, Janne Josefsson "sjönk ju som en sten" enligt dig när han granskade div. hjälporganisationer. Vill du inte diskutera detta, varför då ta upp det?

Lite retligt att inte få de svar man vill ha, eller?
Gita


Det var inte vad han granskade som var det viktiga i mitt inlägg. Jag hade för övrigt inte väntat mig att få något svar alls på inlägget. Retligt..nej jag såg bara ditt svar som ovidkommande. Har du Janne Josefsson som husgud eftersom du inte tål att man säger något negativt o honom?

Kan vi lägga ner detta OT-snack nu?
Bee
Tja, om nån timme drar Uppdrag Granskning igång. Skall bli intressant att se om dom kan få fram fler uppgifter är dokumentären jag såg.
Måste säga att jag tycker är urtrist att det här med dopning ligger och skvalpar i medvetandet när jag hör referaten på radion. Hur seriöst är det egentligen? Om "alla" (utom jag) är medvetna om den här dopningen hur f-n kan reportrar mfl låta så hängivna? Vad är det som är hängivna för? Låt oss hoppas att det är individernas prestationer.
xlxl67
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2013, 14:03) *
När Björgen togs in på sjukhus ringde en varningsklocka hos mig, anabola och hjärtproblem går hand i hand. Prova med att googla på "Björgen dopad". 131000 länkar. Jag tror inte heller att Wassberg eller Gunde dopade sig, fast säker kan man inte vara. Gunde var oftast säker på 5-milen och den kommer sist i mästerskapen, bloddopningens verkan avtar snabbt som jag skrivit innan.


Visst dopar sig svenskar också men kulturen är inte samma i alla länder. I Norge o Sverige är det ovanligare.
Är övertygad om att Dählie, Svan, Wassberg ex är helt rena i alla lopp. Det finns inga rykten om dem.
Sen är det ju så att det är alltid en gräns med vad som är tillåtet o det utvecklas varje år men definitivt kan man vinna utan doping. Tror inte Björgen är dopad.

Svenskar, norrmän är exempel på idrottare som tävlar över hela året. I andra länder fanns det åkre som bara dök upp i vm eller os. whistling.gif
xlxl67
CITAT (*Stintan* @ 26-02-2013, 20:50) *
Jag har inte sagt ett ord om hjälporganisationer. Jag sa att han sjönk som en sten i mina ögon efter programmet. Det viktiga i mitt inlägg var att
enligt artikeln i Expressen (som det länkades till) hade teamet gjort dålig research vilket inte förvånar mig och att jag därför hoppades att han hade riktiga fakta om han skulle komma med så grova anklagelser mot skidåkarna.

Jag har inte haft för avsikt att och tänker inte diskutera hjälporganisationer i den här tråden så du kan sluta fundera..


Tycker Josefsson är övervägande bra o expressens analyser är jag defintivt inte imponerad av.
Har du ngn länk till researchartikeln? Är lite tveksam till detta granskningsprogram men kanske bra att ngn utifrån även granskar sporten!?
Aqvakul
Norska skidlöpare dopade? Nej, aldrig någonsin enligt norska skidförbundet.... Jag har alltid trott att man i Norge håller sig för goda för medicinskt fusk, men efter Uppdrag Gransknings reportage börjar jag faktiskt tvivla..
Gunilla T
"To kill your darlings" - det är svårt det...

Vi kanske aldrig får veta sanningen men nog verkar det ha fuskats där på 90-talet och märkligt så gick blodvärden ner i början på 2000 - talet när testerna blev mer effektiva. Silvio Fauner och Manuela di Centa nämndes i det finska programmet också och där var hela ledningen involverad och leddes av någon professor.

Sorgligt är vad det är....
*Stintan*
CITAT (xlxl67 @ 27-02-2013, 19:39) *
Tycker Josefsson är övervägande bra o expressens analyser är jag defintivt inte imponerad av.
Har du ngn länk till researchartikeln? Är lite tveksam till detta granskningsprogram men kanske bra att ngn utifrån även granskar sporten!?


Länken fanns i ett tidigare inlägg. Tyckte för övrigt inte att programmet sa varken bu eller bä. Det enda dom hade att komma med var ju ett papper från ett enstaka tillfälle som inte inte bevisar nånting. Sen undrar jag varför man ska rota i sånt som möjligen hänt nångång på 90-talet? Alla som var aktiva på den tiden är ju sen länge ur spel.
Gossen Ruda
Jag såg inte själva programmet, bara en sammanfattning i Rapport. Att det kommer fram först nu berodde väl på att blodvärdesundersökningen släppts först nu. Redan då när italienarna sopade banorna med motståndarna pratades det om blodpåsar och kanyler som hittats i soporna. Jag tycker fuskarna skall avslöjas, det kvittar hur länge sen det var.
Gunilla T
Ja, jag vet inte om det leder till en sundare idrott att man gräver i det som varit men som finländare och en stor beundrare av ländskidåkning tycker jag det är fruktansvärt tragiskt om så många fuskade och enbart finländarna blev avslöjade. Sedan tragiken som följde med Mika Myllylä som inte kunde bära skammen och antagligen begick självmord.

Och att inte ha en tradition av fusk i landet räcker inte, finnarna är inga fuskare men ändå hände det. Vi kommer aldrig över det, så grymt är det.
Bee
Jag såg programmet som en skandinavisk fördjupning av den finska dokumentären.
Förfärligt! Och om jag minns rätt från dok:en så ligger doparna hela tiden steget före officiella mätinstrument.

Följde chatten på Svt. Milde tid så arga norrmännen var! Som dom sa i programmet, norges skidåkare FÅR bara inte ha en fläck på sig. Dom är heliga. Då ligger tanken nära att ändamålet helgar medlen.
Fy och usch för fusk!

Mitt sammantagna intryck är att mitt sent uppvaknade sportintresse kan gå och lägga sig igen -förutom fotboll då, fixade matcher eller ej
Bengalow
Nä, jag håller med dig, Stintan! Det var som en tidningslöpsedel -eller som kärringen sa när hon rakade grisen: "-Mycket väsen för lite ull!"

De gamla "fallen" som visades fram, och "bevisades" genom ett enda protokoll, hade förvisso aldrig hållt i en domstol. Man har sprätt lite extra skit i den dynghög som sporten befinner sig i. "Alla" har ju fått den insikten, att fusk förekommer, men programmet satte inte fingret på en enda utövare, som inte är känd sedan förut. Man misstänkliggjorde i runda svep, och lyckades med bedriften, att anklaga norska skidåkare för dopning. Det höll ju på att ta hus i helvete...

Programmet lovade, att stora avslöjande skulle ske, men vilka avslöjades? Nä, det blev en pannkaka av alltihop. Jag som hade förväntat mig en hederlig "Hercule Poirot-sammanfattning", där de skyldiga skulle få krypa till korset och erkänna. Pytt.
*Stintan*
Alla vet ju att det förekommit doping lite här och där i idrottsvärlden men det fanns ju inte tillstymmelse till avslöjanden i Uppdrag Granskning bara spekulationer och ändå pekar man ut enskilda åkare som fuskare. Personligen tycker jag att även i såna här fall ska ingen ska anses skyldig innan dom fallit dvs innan det är fastställt att någon dopat sig.Det kan kanske finnas vettiga förklaringar till varför statistiken som presenterades i programmet ser ut som den gör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon