Full version: Sillburk utan sill !
Motti
Vi var och handlade i går och jag köpte två små burkar sill från Abba ! i kväll tog jag fram den ena burken och tji fick jag confused.gif inte en sillbit i burken bara spad och kryddor giggle.gif måste läsa på burken igen det kanske står "osynlig sill" på den .Ja det var lite snopet !
Rosrup
Läge att höra av sig till kundtjänst då.
Vet inte hur det är numera men förr i världen blev man ofta kompenserad med ett urval av diverse produkter när man hade berättigade klagomål på nåt.
Nu vet jag inte om detta gällde just Abba men många andra i alla fall.

Annars får du väl bli CHOCKAD och RASA på Aftonbladet wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle också höra av mig till ABBAs kundtjänst är ju bra för dem med att veta att nått gått fel i produktionen.
malarmaster
själv har jag slutat köpa abba,just pga att de minskat mängden sill i burkarna.

de har ju tom annonserat om det,mer lök,kryddor m.m. ger mer smak. givetvis får det plats mindre sill då.
att fyllning är billigare än sillbitarna spelar säkert in eller?
när det gäller mat har man slutat satsa på kvalitet. billigt är det som gäller och så kommer det att fortgå så länge ingen är villig att betala för riktiga grejor.
leta reda på en fiskdisk i ett varuhus eller en riktig fisk eller delikatessaffär (allt detta tyvärr svårfunnet idag)
köp i lösvikt och se med egna ögon vad du får.kostar några kronor mer men värt att få kvalitet istället för industrimat.
alternativet är att göra sillinläggningar själv,inte så svårt och definitivt lönsamt,på köpet får du din egna smak istället för industrimatens utslätade som skall passa alla. ulf
malcolm
Ring och klaga Motti, telefonnumret brukar stå på etiketten. Jag retar mig på Abba:s reklam där de skryter om hur mycket lök mm. de har i sina burkar, det är väl ändå sillen som är det viktigaste. För det mesta köper jag matjesill för där är det bara sill och inget annat, dessutom är den godast enligt mig.
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 27-02-2013, 00:18) *
Vi var och handlade i går och jag köpte två små burkar sill från Abba ! i kväll tog jag fram den ena burken och tji fick jag confused.gif inte en sillbit i burken bara spad och kryddor giggle.gif måste läsa på burken igen det kanske står "osynlig sill" på den .Ja det var lite snopet !

Va! Köper du färdiginlagd sill??? Lägger du inte in själv?!?!
Eva i Skåne
Om man bara vill ha en liten sillbit på äggmackan t ex är det väl praktiskt att ha en liten burk i beredskap.

Det är klart att du ska kontakta Abba Motti. Olycksfall i arbetet händer överallt.
Peztis
Alla har ju rätt att göra lite fel men man måste också få reda på det så att man kan rätta till det.
Det viktigaste är ju sedan hur reklamationen tas om hand, att personen är trevlig och korrekt.

Oftast har jag blivit "belönad" när jag har reklamerat något dvs att jag har fått några rsbattcheckar utöver den egentliga kompensationen.

Den bästa ersättningen var när sonen hade blöjor och vi köpte något paket som luktade så konstigt (innan de användes! biggrin.gif ). Jag kontaktade dem och de bad mig sända in de oanvända (!) blöjorna så de kunde se vad som hänt. Jag fick ersättning för mina utlägg samt att jag skulle få en ny förpackning - jag fick en hel KARTONG! Tror det var en 6-10 förpackningar i kartongen... Då var jag glad!!!
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 27-02-2013, 09:08) *
Va! Köper du färdiginlagd sill??? Lägger du inte in själv?!?!


giggle.gif
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 27-02-2013, 09:08) *
Va! Köper du färdiginlagd sill??? Lägger du inte in själv?!?!


Bingo. naughty.gif
*Stintan*
Tror det var någon som smög upp på natten och tog fel på sylt- och sillburken. Kom att tänka på att har jag varit med om en gubbe som på en finare middag "råkade" få sillspad i snapsglaset varpå han svepte innehållet utan att märka skillnad. Tur att det inte var sillspadet som var borta Motti giggle.gif
Motti
Jag brukar faktiskt lägga in sill själv men då och då köper jag en "liten" burk därför att vi äter inte så mycket sill på en gång ,lägger man in själv så blir det en del .Var på hälsokontroll och fick då tipset att att en sillbit några gånger i veckan var brat den innehåller omega 3 som är bra för hjärtat bla .
Peztis
Kan man lägga in sillen och sedan frysa, tro? Ta ut en "veckoranson", typ?

Har du kontaktat Abba än, Motti?
malcolm
Det är i alla fall såsen som är godast som jägaren sa när han missade på rådjuret. biggrin.gif
pejori
CITAT (Peztis @ 28-02-2013, 15:17) *
Kan man lägga in sillen och sedan frysa, tro? Ta ut en "veckoranson", typ?

Har du kontaktat Abba än, Motti?


Frysa den, är nog ingen hit direkt.
Men man behöver inte lägga in kilovis på en gång.
kryddor, lök och så vidare tar lite plats, så det blir inte så mycket, när man är färdig.
En lagom burk som går åt på några månader, räcker gott.
mamamaggan
CITAT (Motti @ 28-02-2013, 14:32) *
Jag brukar faktiskt lägga in sill själv men då och då köper jag en "liten" burk därför att vi äter inte så mycket sill på en gång ,lägger man in själv så blir det en del .Var på hälsokontroll och fick då tipset att att en sillbit några gånger i veckan var brat den innehåller omega 3 som är bra för hjärtat bla .



Varför blir det mycket om man lägger in själv ?
Rebecca
Apropå det - hur länge håller en öppnad burk med sill i kylen? Tänker främst på köpesill.
Eva i Skåne
CITAT (Motti @ 28-02-2013, 14:32) *
Jag brukar faktiskt lägga in sill själv men då och då köper jag en "liten" burk därför att vi äter inte så mycket sill på en gång ,lägger man in själv så blir det en del .Var på hälsokontroll och fick då tipset att att en sillbit några gånger i veckan var brat den innehåller omega 3 som är bra för hjärtat bla .



När vår dotter utbildade sig till kock och läste näringslära införde hon en sillbit om dagen till sig och sambon
caprifol
Köper ett par filéer - färdiga för inläggning - för jul, midsommar etc. Men det är förstås att betrakta som halvfabrikat...? Exakt önskad mängd får jag i alla fall.
Motti
I dag kom det ett brev från ABBA efter min reklamation ! de beklagade förstås den tomma sillburken men var noga med att redogöra för hur noga kontrollen var de har osv .Å andra sidan hade jag ju inte reklamerat en liten sill bur på 240 gr bara för att luras .Men jag fick en värdecheck på 30 kr och ett tack för att jag talade om att burken var tom rolleyes.gif Faktiskt första gången jag reklamerat något som varit dåligt !
Eva i Skåne
Alla företag är nog måna om att kompensera kunder som blivit besvikna av nån orsak.

Jag har hört talas om förr att folk kunde få stora mängder, men nu verkar det vara ganska nära ordinarie pris för varan.
Det är nog bäst så för annars skulle säkert vissa människor sätta i system att klaga på livsmedel.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (mamamaggan @ 28-02-2013, 21:29) *
Varför blir det mycket om man lägger in själv ?


För att man vill ha olika inläggningar.

Lägger jag in sill så blir det i regel 3 olika

Elisabeth
Motti
Jo så är det nog Elisabeth ! jag är nöjd med min värdecheck smile.gif Igentligen borde man reklamera mer än man gör men ibland känns det liksom lite gnidet att göra det när det är småpengar och som tur är så är det sällan man behöver reklamera .
malcolm
CITAT (Motti @ 04-03-2013, 20:19) *
I dag kom det ett brev från ABBA efter min reklamation ! de beklagade förstås den tomma sillburken men var noga med att redogöra för hur noga kontrollen var de har osv .Å andra sidan hade jag ju inte reklamerat en liten sill bur på 240 gr bara för att luras .Men jag fick en värdecheck på 30 kr och ett tack för att jag talade om att burken var tom rolleyes.gif Faktiskt första gången jag reklamerat något som varit dåligt !

Bra att du fick någon form av ersättning även om det kanske var lite pengar det rörde sig om skall rätt vara rätt. tummenupp.gif
Eva i Skåne
CITAT (Motti @ 04-03-2013, 21:23) *
Jo så är det nog Elisabeth ! jag är nöjd med min värdecheck smile.gif Igentligen borde man reklamera mer än man gör men ibland känns det liksom lite gnidet att göra det när det är småpengar och som tur är så är det sällan man behöver reklamera .



Jag håller med dig. De flesta av oss är nog dåliga på att säga ifrån just när det rör sig om mindre summor. Det gäller både när man fått en dålig vara och när det blivit fel på kvittot (extrapiser som inte är inlagda i kassasystemet)
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag är ju också dålig på att reklamera. Men för 1-15 år sedan köpte vi 6 stora flaskor mineralvatten som smakade mycket konstigt. Då gick vi tillbaka med en flaska men då visste dom det redan och det var inga problem att få tillbaka pengarna och så fick vi 1 eller 2 kilo kaffee som plåster på såret.

Peztis
Fast jag tillhör de som nästan alltid säger till, är det fel på kassakvittot så vill jag ha min krona.

Eller egentligen är det inte för kronans skull, utan jag tänker så här att företaget måste få veta om något är fel, annars går folk och surar för att sedan till slut ge upp och inte köpa där eller av den varan längre. Vem har vunnit på det? Varken du som konsument eller företaget...

Och så tänker jag som så att om butiken har lockat med att "nu har vi sänkt pris på mjölk med 1 krona!" så kommer det 200 personer som är ditlockade. De betalar alla en krona för mycket vilket inte gör så mycket i plånboken. Men företaget har ju tjänat de där 200:- det blir samt allt annat som man plockar på sig. Och då är det rätt mycket pengar det handlar om till slut...

Lite som det där att man alltid köper en plastpåse (i st f att ta med egna kassar) när man handlar för det är ju bara två kronor... Säg att man som familj kanske köper fem kassar i veckan, det blir 500:- på ett år. Fast det var OT. Sorry!

Motti, det var hur som helst bra att du informerade Abba och bra att du fick ersättning!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Är det fel på kvittot då sägar jag också till
*Stintan*
Säger ni till när det är fel åt andra hållet också på kvittot t.e.x så ni betalat för lite?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 05-03-2013, 09:48) *
Säger ni till när det är fel åt andra hållet också på kvittot t.e.x så ni betalat för lite?


Tänk att jag gör det.......
Eva i Skåne
CITAT (*Stintan* @ 05-03-2013, 09:48) *
Säger ni till när det är fel åt andra hållet också på kvittot t.e.x så ni betalat för lite?


Nej, inte om dom slagit in en mjölkpaket för lite på Ica och inte om det är ett fel jag upptäcker när jag kommer. Då ser jag det som en extra bonus flirting.gif
Gäller det min lilla närbutik, som jag inte tror gör så stor förtjänst, skulle jag däremot säga till.
Likadant om jag ser att jag får en hundring för mycket tillbaka när jag betalar, oavsett affär.
malcolm
Jag säger alltid till om det är ett fel som kommer att drabba den som sitter i kassan.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (malcolm @ 06-03-2013, 12:26) *
Jag säger alltid till om det är ett fel som kommer att drabba den som sitter i kassan.


precis så tänker jag med
mamamaggan
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-03-2013, 20:30) *
För att man vill ha olika inläggningar.

Lägger jag in sill så blir det i regel 3 olika

Elisabeth



OK men om man nu bara vill ha en sort , som Motti , och bara så att man vill äta någon bit per dag varför lägge rman då in mer än vad som går åt ?
gunsta
CITAT (mamamaggan @ 06-03-2013, 18:19) *
OK men om man nu bara vill ha en sort , som Motti , och bara så att man vill äta någon bit per dag varför lägge rman då in mer än vad som går åt ?


En bra fråga s a s - annars kan man göra som min svärmor gjorde - hon fileade en salt sill och vattnade ur en filé - den andra salta filén sparade hon i kylen till det var dags att lägga in ny sill - det blev liten sats som alltid var fräsch och fin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon