Full version: 1965
malcolm
Såg ett program med Berndt Egerblad ikväll som hette : Mitt sextiotal, väldigt intressant men jag reagerade på att man pratade om negrer, ett ord som är bannlyst idag men Arne Thorén sa det när Malcolm X mördades och i ett annat program talades det om negerledaren Martin Luther King och detta var sagt utan några som helst rasistiska undertoner utan det hette helt enkelt så på den tiden. Fattar inte varrför ordet blivit så värdeladdat eftersom negro helt enkelt betyder svart och negerbollar får inte längre kallas så.
RibesRubusVitis
I min barndom fanns det lappar i Lappland, och i Kamratposten kunde man vinna en resa dit och få bo hos dem i lappkåta. På 50-talet kunde man ännu se ambulerande zigenarläger på landsbygden i norra Skåne. Och de få negrer som syntes var antingen gästande amerikanska jazzmusiker eller studenter från Afrika. Efterhand utgick påbud om att lapparna skulle döpas om till samer, zigenarna till romer och vad negrer för stunden ska kallas verkar något oklart. Flera bud finns, och eskimåerna bör tydligen numera kallas inuiter. Som om rasism och fördomar skulle utrotas genom att byta ord på företeelser. Tids nog blir det dags att byta igen.
kerstin z5-6
Och vad är problemet? De namn ni nämner är alla namn på folkslag eller grupper som inte själv valt det namnet om dem själva.

Samer har aldrig valt att kallas lappar, inte heller har mörkhyade personer valt att kallas nerger.

Ingen talar väl ens som nyheterna gjorde från 1965?
RibesRubusVitis
När exempelvis Martin Luther King talar om sin egen ras som negroes i sitt berömda tal ”I Have a Dream”, får man väl anta att han själv valde uttrycket. När colored efterhand ansågs stötande under kolonialtiden i Nordamerika, fick negro bli den nya neutrala benämningen, och med medborgarrättsrörelsen på 70-talet blev black dominerande. För stunden tycks African American gälla.
Problemet är inte språket, utan den förvisso existerande diskrimineringen. Att folk som inte ens talar svenska heller inte väljer vad svenskar kallar dem är en lite väl banal sanning. Skulle en grupp känna sig kränkt av en svensk beteckning, är det såklart ett gott skäl att byta ord. Efterhand kommer allt fler att i stället känna sig kränkta av ersättningen.
Rosrup
Det heter fortfarande negerbollar.
Natur liv
Många ord och symboler har fått ändrad betydelse när någon grupp valt att använda dem som slagträ mot andra. Ord som från början bara varit vanliga ord har blivit skällsord. Då är det rätt att också avstå från att använda dem, tycker jag.
sommarhumla
Men....romerna har väl alltid kallat sig själva för just romer (rom = människa).
Det är omgivningen som "döpt" om romer, från grekiskans "atsinganos" till "tsingari", "gitanos", zigeuner osv osv från land till land och därav ordet zigenare.
Red Top
Inte någonstans i Martin Luther King's tal säger han det ord du skriver, RibesRubusVitis. Du kan lyssna/läsa själv här. Du måste ha drömt att du hört det.

Att respektera vad människor vill kallas hör till vanligt folkvett. Att hänvisa till vad man använde för ord förr, är bara ignorant/okunnigt. Vi lever inte längre i rasbiologins mörka tidevarv. Människan har, tack och lov, utvecklats sen 60-talet. Både vad gäller forskning inom alla områden och när det gäller kunskapen om varandra. Vi lever numera, åtmistone de flesta av oss, i en mer upplyst värld, där gamla fördomar och ordval har fått stryka på foten. Inte minst med tanke på att världen krympt och de flesta av oss numera är globaliserade.

Och nej, jag har aldrig kallat chokladbollar för det du skriver, och jag är ändå född på fyrtiotalet. Kanske växte jag upp i en mer fördomsfri värld än du, Rosrup.
Natur liv
Det är en poäng det där med VEM som använder ordet. När de homosexuella själva valde att avdramatisera ordet bög genom att använda ordet själva, så är det väl inget fel i det. Romer heter väl romer av både dem själva och oss andra idag, eller ...?
Anma
Ordet neger är starkt sammankopplat med apartheid, så att man inte ska använda det torde vara självklart för alla människor, men tyvärr är det inte så.

(det heter chokladbollar)
Elisabeth-Västkustkolonisten
För 2 eller 3 år sedan såg jag ett program på TV där några romer diskuterade. En kvinna vägrade att kalla sig romerska, hon är zigenerska sa hon. Vad skall man göra då???
Gunilla T
CITAT (malcolm @ 06-03-2013, 22:34) *
Fattar inte varrför ordet blivit så värdeladdat eftersom negro helt enkelt betyder svart och negerbollar får inte längre kallas så.


ohmy.gif vet du verkligen inte det ???????????????
sommarhumla
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-03-2013, 09:25) *
För 2 eller 3 år sedan såg jag ett program på TV där några romer diskuterade. En kvinna vägrade att kalla sig romerska, hon är zigenerska sa hon. Vad skall man göra då???



Om kvinnan inte vill bli kallad rom så tycker iallafall jag att det ska respekteras. Det kanske finns någon bakomliggande orsak till detta eftersom det verkade vara viktigt för henne. Bara min tanke.
Ugglemormor
Den romer-kvinnan kände nog en viss stolthet att kalla sig zigenare ...... det får man respektera iofs..

Min mor vaknade ur narkosen på -80- talet och skek för fullt när en helt mörhyad läkare stod böjd över henne... Hon trodde att djävulen skulle hämta henne, sade hon efteråt, men hon hade fördommar och kunde inte erkänna att fr. mormors sida kom det sk. "zigenarblod" i våran släkt.

Min syster hade släktforskat och hittat detta, men mor nekade det.......
Hon hade även hat mot fars ryska föräldrar och mot svenskar och massa annat........ändå tills hon dog i somras.....

Men jag tror att detta bottnar i något gammalt som hon inte kunde släppa......
Detta snacket "förgiftades" till 2 av mina syskon, tyvärr......men det är inte mitt bekymmer, skulle aldrig gå i de fotspåren även att detta bankades i ens huvud......
malcolm
I ett svartvitt inslag från 1965 intervjuade man en svart man efter mordet på Malcolm X och även han sa negro.
Ugglemormor
Det var nog mer allmänt då på den tiden, skulle jag tro........
Tapio
CITAT (RibesRubusVitis @ 06-03-2013, 23:24) *
I min barndom fanns det lappar i...


Halaj!

Du missade några där, tror jag.

Tattare är förbjudet. Resande måste man säga.
I usa måste man kalla indianerna för native americans.
Har också hört att dvärgar inte får kallas dwarfs eller midgets utan måste benämnas little people.

Den här namnbytarleken inskränker sig inte till etnicitet heller. Mongoloida får inte kallas så längre, iaf om man vill vara politiskt korrekt. Man måste säga att de har Downs syndrom istället.

Bögarna har som sagt ”återtagit” ordet bög, genom att själva kalla sig så. För mig har ordet aldrig haft någon sämre klang. Ett liknande ord är blatte. Men inte riktigt ändå. Jag tror, rätta mig gärna här, att det bara är blattar som får kalla sig själva och varandra för blattar. Alla andra åker på en fläskläpp. Ordet har alltså ungefär samma laddning som nigger har i usa.

Ett ord som jag väntar på skall åka in i benämningsbytarleken är aborigin. Kanske det inte har hänt för att lågpannade xenofober har problem med att uttala ordet?

är det någon som känner till en folkgrupp som har bytt namn mer än en gång?

//T
gnon49
Kanske det är här i Sverige som ord blivit negativt laddade. För mig är neger eller negress inte något negativt ord, däremot nigger. Zigenare eller romer, hugget som stucket enligt mig. Det är hur man använder ordet, inte ordet i sig som avgör.
RibesRubusVitis
Red Top har tydligen inte själv läst det citat hon hänvisar till, och där ordet upprepas många gångar. Jag lyssnade inte igenom talet, utan utgick från Wikipediaartikeln ”I Have a Dream” , som bl a citerar "one hundred years later, the Negro still is not free." Det påstås också i artikeln ”Negro”:
http://en.wikipedia.org/wiki/I_Have_a_Dream
http://en.wikipedia.org/wiki/Negro
Därför tog jag mig nu tid att höra på alltsammans:
http://www.youtube.com/watch?v=B3P6N9g-dQg
Hela texten återges också på:
http://www.let.rug.nl/usa/documents/1951-/...ust-28-1963.php
Den som inte hör, eller väljer att inte höra, upprepade förekomster av ”Negro” lär inte heller jag kunna påverka…
Tapio
Halaj!

Det är precis skitsamma om han sa det i just det talet. Han har uppenbarligen använt ordet, och då i neutral mening.

Jag jag har funderat på varför det plötsligt blev ickePK att säga negro? Man skiljde väl på orden, som negro=ok att säga, nigger=inte ok att säga?

//T
Motti
Något jag reagerat mot är att när man ser filmer som svarta gjort så kallar de själva varandra "nigger" det tycker jag är märkligt för under Martin Luther Kings försök att integrera det svarta så var ordet "nigger"ett skällsord som de rashatande använde ,man kan ju undra varför de själva använder ordet ? för mig verkar det helt åt skogen .Antar att det finns en logisk förklaring ?
malcolm
I slutet av 50-talet och i början av 60-talet talades det om raggare i bemärkelsen ungdomar som i stora amerikanska bilar åkte runt och söp, ställde till med bråk och allmänt betedde sig illa. Sedan blev de kallade motorburen ungdom för att nu vilja bli kallade sig för raggare igen. De människor som idag håller på med stora amerikanska bilar är inga ungdomar på drift utan människor med ett genuint intresse för sina bilar, de lägger ner hundratals timmar på att få sina fordon i toppskick och många av dessa bilar är tom. bättre än vad de var som nya.

[attachment=75337:112_news...lin_shop.jpg]
Anki på Öland
...och det är Ok att kalla oss för kålrötter i engelsktalande länder blink.gif
ryss_борис
Av alla jag känner i verkligheten som använder ordet neger, så är det faktikst mest just svarta och andra invandrare som brukar ordet. Ordet var inte fult från början, men har blivit det på senare år..Tror jag... I alla fall här i Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon