Sidor: 1, 2, 3
rosentass i Göteborg
Under ett par veckor i februari månad, senast i helgen, har efter beslut av länsstyrelsen i Västra Götaland 19 oskyldiga katter från Vargön (Vänersborg kommun) avlivats. Detta trots omfattande protester och trots att länsstyrelsen hade kännedom om att hem fanns till samtliga infångade katter. Katterna som var lätta att fånga p g a tidigare kontakt med människor fördes därefter till sämsta möjliga plats för bedömning, ett stressigt hundpensionat där de skulle bedömas av en veterinär och hundpensionatets föreståndare. Vilka katter skulle i en sådan pressad situation, instängda i små burar, kunna komma till sin rätt. Vi kan bara gå till våra egna inne- och utekatter som jag är säker på skulle bli oerhört rädda och stressade - och därmed få sin dödsdom. Inkompetens och prestige har gjort att dessa katter aldrig fick en chans. Vi djurälskare måste reagera och börja diskutera det som händer, många gånger utanför vår insyn. Vi vet dessutom ännu i dag inte om det bland de dödade katterna fanns katter som hade ägare och förirrat sig bort, ägare som fortfarande kan leva på hoppet om att få återse sin älskade vän.

Du kan nu göra en insats genom att skriva under insamlingen "Sluta avliva katter med mina skattepengar”, gå in på www.skrivunder.com/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar, där du också kan läsa mer. Glöm inte att bekräfta namnunderskriften med den mailadress du uppger. Den som så önskar kan välja att inte publicera namn på nätet.

Detta plus att vi blir mer aktiva i debatten om myndigheternas hantering av oskyldiga katter kan förhoppningsvis leda till att det som hänt de 19 katterna från Vargön med tiden leder till en annan syn på värnlösa katters situation, där avlivning inte längre är det självklara.

Över 2000 namnunderskrifter i detta nu. Höjd tass!
CillaM
tummenupp.gif
addo
Finns det någon bakgrundsinformation att läsa om detta?
CillaM
Det finns under länken som delgavs www.skrivunder.com/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar
Motti
Jag förstår att ni reagerar !men bara i Jönköpings län finns 4,000 hemlösa katter som sitter instängda på katthem år efter år ,läste att i hela Sverige finns 4,0000 milijoner katter på katthem .Då¨undrar jag hur ni tänker ?hur i hela världen ska man omplacera dom ? bara att inse fakta men måste avliva en stor mängd för det finns inte längre plats för dom .Jag personligen tycker inte det är rätt att förvara katter i burar år efter år för mig finns det inget humant i det .
jag tycker heller inte det är humant att bara mata kattkolonier för att vi tycker att var enda katt ska sparas !det är inte att ta ett ansvar det är att sopa problemen under mattan.Jag älskar katter men inte till priset av att var enda katt ska sparas ,det gynnar bara människan inte katterna .
rosentass i Göteborg
CITAT (addo @ 08-03-2013, 17:35) *
Finns det någon bakgrundsinformation att läsa om detta?


addo, det är riktigt som sägs här att mer info finns i länken www.skrivunder.com/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar .

Men om du kanske undrar över just det specifika fallet med Vargönkatterna så vill jag hänvisa till tråd på forumet hittekatter.ifokus.se, nämligen "Mörka dagar i Vargön - en fallbeskrivning", här http://hittekatter.ifokus.se/articles/512a...g?discussions-2. (Var lite osäker på om helt accepterat att länka till andra fora här, därför hänvisade jag inte genast direkt dit. Är det galet får ngn moderator säga till/ta bort.)

Detta är EN fallbeskrivning. Och en aktuell sådan. Men liknande avlivningsraider från länsstyrelsens sida pågår dessvärre hela tiden. Överallt.
Vi är många som försöker ändra på detta, och hjälpa katterna, utan att det belastar skattemedel.
Och vi - samt katterna smile.gif - är mycket tacksamma för en namnunderskrift. Det hjälper en god bit!

rosentass i Göteborg
Motti, du kan lära om hemlösa/förvildade katter här
http://v3.goteborgskatthjalp.com/index.php...-katter-tnr/tnr

Det är mycken kunskap baserad på vetenskapliga studier och beprövad erfarenhet du har att ta in. Men med utgångspunkt i att du säger dig älska och värna om katter ska det säkert lyckas. Vad du kommer att lära är att andra metoder än avlivningsraider gynnar, inte endast katterna, utan även människan. Människor som du själv t ex. Win-Win yes.gif
Motti
Jag har haft katter i hela mitt 60 -åriga liv min sista älskling blev 12 år och var en ex katthemskatt och nu är vi på väg att skaffa en ny från Katthemmet här i Nässjö .Jag förstår så väl vad du säger men tanken på att masskastrera och släppa ut igen känns inte okej för mig ,jag vill att katter ska ha ett hem att gå till inte leva i lösdrifft året runt ute i kyla regn utan kärlek osv ,den tanken känns inte bra för mig alls confused.gif
CillaM
CITAT (Motti @ 09-03-2013, 23:04) *
Jag har haft katter i hela mitt 60 -åriga liv min sista älskling blev 12 år och var en ex katthemskatt och nu är vi på väg att skaffa en ny från Katthemmet här i Nässjö .Jag förstår så väl vad du säger men tanken på att masskastrera och släppa ut igen känns inte okej för mig ,jag vill att katter ska ha ett hem att gå till inte leva i lösdrifft året runt ute i kyla regn utan kärlek osv ,den tanken känns inte bra för mig alls confused.gif



Du tycker, du känner, du anser... och så lämnar du allt vind för våg. När du kan vara med och göra något gott för djuren. Det är inte alls nödvändigt för katter att ha ett hem, men det är nödvändigt att köra masskastrationer för att förhindra att unga djur lider. DET är alla veterinärer ense om, där av den kampanj som alltid den här tiden på året körs. Vuxna katter, som har tillgång till mat klarar sig utmärkt ute, men de ska vara kastrerade. O där kan vi finnas till för hjälpa.

Tänk på djuren, inte på dig själv.
Jubbe063
CITAT (CillaM @ 10-03-2013, 20:30) *
Vuxna katter, som har tillgång till mat klarar sig utmärkt ute, men de ska vara kastrerade. O där kan vi finnas till för hjälpa.


Visst är det så delvis med att kastrera och sen släppa ut. Fungerar i vissa delar av landet men ej överallt. Vi bor i ett avlångt land. I Kiruna skulle dylik metod vara ytterst att se som djurplågeri av den högre skolan. Jämtland där jag bor är inte heller att bedömas som lämpligt klimat.
CillaM
Det är sant, men med enkla hjälpmedel går det oftast ändå utmärkt. Småkojor av tex frigolit, eller kojor av trä isolerade med frigolit klarar sig katterna ändå "mänskligt" bra. Har de mat och näring i magen, och tillgång till färskt vatten så fungerar det och katterna behöver inte känna sig tillfångatagna.
Gossen Ruda
Glöm sen inte att alla dessa katter gärna jagar småfåglar. Det finns för mycket katter ute i naturen.
CillaM
Småfåglarna klarar sig mer än väl i vår natur. Däremot råttor, sork och möss är mer utsatta.
Jubbe063
CITAT (CillaM @ 10-03-2013, 21:22) *
Det är sant, men med enkla hjälpmedel går det oftast ändå utmärkt. Småkojor av tex frigolit, eller kojor av trä isolerade med frigolit klarar sig katterna ändå "mänskligt" bra. Har de mat och näring i magen, och tillgång till färskt vatten så fungerar det och katterna behöver inte känna sig tillfångatagna.


Nja, när det kryper ner till 35-45 minusgrader är inte frigolitfodrade kojor så värst mysiga, krävs värme i kojorna då. Tro mig, har sett katter utan öron eftersom de fått frostskador så vävnaden dör o då på katter som har hem och bra med mat men där de kommit bort ett par dagar och utsatts för vinterns makter.

Är nog så att val av metod för att hantera katterna måste anpassas efter respektive plats. Finns inga patentlösningar.
CillaM
Stackars missar sad.gif Men då är det väl ändå bättre att katterna får komma inomhus, katthem, jourhem eller ännu bättre permanenta hem... Och kärleken av en katt, det glömmer man ju inte. Är själv en som tagit hand om flertalet oönskade katter som visat oändlig kärlek över att ha hamnat rätt. Så jag kommer fortsätta propagera för att kastrera och omplacera katter där det går. O så får man fundera på hur det är möjligt att utforma kojor som håller missarna varma i kallare trakter. Oftast är det just mat=näring som saknas hos de katter som far illa.
Jubbe063
CITAT (CillaM @ 10-03-2013, 21:37) *
Stackars missar sad.gif Men då är det väl ändå bättre att katterna får komma inomhus, katthem, jourhem eller ännu bättre permanenta hem... Och kärleken av en katt, det glömmer man ju inte. Är själv en som tagit hand om flertalet oönskade katter som visat oändlig kärlek över att ha hamnat rätt. Så jag kommer fortsätta propagera för att kastrera och omplacera katter där det går. O så får man fundera på hur det är möjligt att utforma kojor som håller missarna varma i kallare trakter. Oftast är det just mat=näring som saknas hos de katter som far illa.


Håller med. Man får göra vad man kan och är så humant det bara går.
Monaxe
CITAT (Motti @ 09-03-2013, 23:04) *
Jag har haft katter i hela mitt 60 -åriga liv min sista älskling blev 12 år och var en ex katthemskatt och nu är vi på väg att skaffa en ny från Katthemmet här i Nässjö .Jag förstår så väl vad du säger men tanken på att masskastrera och släppa ut igen känns inte okej för mig ,jag vill att katter ska ha ett hem att gå till inte leva i lösdrifft året runt ute i kyla regn utan kärlek osv ,den tanken känns inte bra för mig alls confused.gif


Men Motti, istället för att bara, som alltid, tycka så förbenat mycket, läs informationen du får!!!
För en gångs skull kan du väl försöka sätta dej in i vad du har åsikter om.

CITAT (rosentass i Göteborg @ 09-03-2013, 01:52) *
Motti, du kan lära om hemlösa/förvildade katter här
http://v3.goteborgskatthjalp.com/index.php...-katter-tnr/tnr

Det är mycken kunskap baserad på vetenskapliga studier och beprövad erfarenhet du har att ta in. Men med utgångspunkt i att du säger dig älska och värna om katter ska det säkert lyckas. Vad du kommer att lära är att andra metoder än avlivningsraider gynnar, inte endast katterna, utan även människan. Människor som du själv t ex. Win-Win yes.gif


Det finns info här, om du bara orkar följa länken här ovanför! Sätt dig in lite i vad som gäller nu. Trots att du är 60 år och älskar katter, kan det finnas andra sanningar än bara din egen!
Motti
Sorgligt Monax men vi har inte samma åsikt om hur vi ska hantera kattproblemet !frågan för mig är !hur många katter ska vi samla på oss i Sverige innan vi inser att inte ens hälften av dom lär få ett tryggt kärleksfullt hem .Sista siffran jag läste var 400000 hemlösa katter !vem ska ta hand om alla dom ?Har du ett bra förslag ?
rosentass i Göteborg
Tack för stöd här!

Nya djurskyddslagen föreslår att alla katter ska id-märkas och registreras, samt att alla utegående katter ska vara kastrerade. Det är ett steg på väg och där är vi helt överens! Skillnaden är att enligt nya djurskyddslagen samtliga "herrelösa" katter, dvs samtliga icke-märkta och icke-registrerade katter, ska avlivas.

Det beräknas idag finnas ca 100 000 (hundratusen) hemlösa och vilsna katter i Sverige. En del är bortsprungna, en del är övergivna, en del har blivit skygga och förvildade, födda ute i otrygghet och hjälplöshet.

Katterna har inte begått ngt brott. Det finns inte heller ngn lag idag att katter ska vara märkta och registrerade. Så i den meningen har ingen "ägare" heller begått ngt brott.

Vem straffas? Katterna. Med dödsdom. Det är bekvämast för myndigheter, det är bekvämast för en del människor - som inte vare sig tänker el känner. Men det är ineffektivt, det är kostsamt, det är oetiskt - det är kort sagt onödigt. Hur man än ser på det.

Låt mig förtydliga.
Det finns i stort två kategorier av människor som är FÖR avlivning av hemlösa katter, nämligen

A) de som ogillar katter - av olika skäl (skadedjur, störande etc), och
B) de som säger sig gilla katter - av olika skäl (som jag kanske inte behöver räkna upp).

I det första fallet ska katter avlivas för att tillvaron ska bli bättre för människorna själva (deras altaner, rabatter etc) och/eller för "naturen" (småfåglar, möss, råttor etc);
i det andra fallet ska katter avlivas för att det ska bli bättre för katterna själva - de sägs "lida" och en "död katt lider inte", heter det.

I BÅDA fallen förespråkas alltså avlivning.

Detta gör det komplext att argumentera för att även hemlösa katter har ett rätt till liv, och till ett gott liv, utan hemlöshet.

Men det finns sakliga argument.
A) Avskjutningar och avlivningar har aldrig fungerat. Enda sättet att decimera antalet är kastreringar. Infångning, kastrering, placering i katthem, jourhem, permanenta hem respektive i TNR-kolonier (som innebär att att volontärer dagligen matar och tillser katterna - jag jobbar själv som volontär i TNR-koloni i Gbg) stabiliserar och decimerar på sikt. Det finns tillräcklig forskning som visar på detta. Hänvisar igen till länkar som redan givits.

B) Dito. Att hänvisa till att "döda katter lider inte" är så befängt att jag faktiskt blir mållös. Döda katter/hundar/marsvin/hamstrar/kaniner/hästar/människor .... you name it ... mår inte. Punkt. Forskning och beprövad erfarenhet visar att hemlösa, skygga, förvildade katter, mår utmärkt bra - då de får kunniga, erfarna människor som tar hand om dem i rätt miljö.

Även om man själv inte anser sig vara i stånd att ta hand om el hantera tamdjur som blivit rädda och skygga för människor pga människors dåliga behandling av dem, så betyder det ändå inte att man måste propagera för att alla dessa djur ska avlivas. Blodtörstigheten hos inte minst s k kattvänner är häpnadsväckande, och skrämmande.

Ta till er den kunskap som faktiskt finns, både kategori A och B. Så blir det bättre för katterna, för människorna och för "naturen". Lämnar gärna flera sakliga belägg, vill inte storkna er med en gång. Verkar finnas lite tröghet redan nu ju wink.gif

För att påverka myndigheter behövs vår röst. Vår protest handlar om att de ska ta till sig den kunskap som finns. Så glöm nu inte att skriva under och sprida petitionen http://www.skrivunder.com/sluta_avliva_kat...na_skattepengar Och glöm inte att bekräfta via uppgiven epostadress. Går bra att utelämna namn på nätet förstås, bara att klicka i rutan.

Vet inte om jag får skriva ut hela texten för petitionen här. Gör ett försök nästa gång. Så får moderatorer ta bort om det behövs.

Trevlig helg alla! flirting.gif
CillaM
Tack rosentass för bra information, RÄTT information! tummenupp.gif


CITAT (rosentass i Göteborg @ 16-03-2013, 01:47) *
Tack för stöd här!

Nya djurskyddslagen föreslår att alla katter ska id-märkas och registreras, samt att alla utegående katter ska vara kastrerade. Det är ett steg på väg och där är vi helt överens! Skillnaden är att enligt nya djurskyddslagen samtliga "herrelösa" katter, dvs samtliga icke-märkta och icke-registrerade katter, ska avlivas.

Det beräknas idag finnas ca 100 000 (hundratusen) hemlösa och vilsna katter i Sverige. En del är bortsprungna, en del är övergivna, en del har blivit skygga och förvildade, födda ute i otrygghet och hjälplöshet.

Katterna har inte begått ngt brott. Det finns inte heller ngn lag idag att katter ska vara märkta och registrerade. Så i den meningen har ingen "ägare" heller begått ngt brott.

Vem straffas? Katterna. Med dödsdom. Det är bekvämast för myndigheter, det är bekvämast för en del människor - som inte vare sig tänker el känner. Men det är ineffektivt, det är kostsamt, det är oetiskt - det är kort sagt onödigt. Hur man än ser på det.

Låt mig förtydliga.
Det finns i stort två kategorier av människor som är FÖR avlivning av hemlösa katter, nämligen

A) de som ogillar katter - av olika skäl (skadedjur, störande etc), och
B) de som säger sig gilla katter - av olika skäl (som jag kanske inte behöver räkna upp).

I det första fallet ska katter avlivas för att tillvaron ska bli bättre för människorna själva (deras altaner, rabatter etc) och/eller för "naturen" (småfåglar, möss, råttor etc);
i det andra fallet ska katter avlivas för att det ska bli bättre för katterna själva - de sägs "lida" och en "död katt lider inte", heter det.

I BÅDA fallen förespråkas alltså avlivning.

Detta gör det komplext att argumentera för att även hemlösa katter har ett rätt till liv, och till ett gott liv, utan hemlöshet.

Men det finns sakliga argument.
A) Avskjutningar och avlivningar har aldrig fungerat. Enda sättet att decimera antalet är kastreringar. Infångning, kastrering, placering i katthem, jourhem, permanenta hem respektive i TNR-kolonier (som innebär att att volontärer dagligen matar och tillser katterna - jag jobbar själv som volontär i TNR-koloni i Gbg) stabiliserar och decimerar på sikt. Det finns tillräcklig forskning som visar på detta. Hänvisar igen till länkar som redan givits.

B) Dito. Att hänvisa till att "döda katter lider inte" är så befängt att jag faktiskt blir mållös. Döda katter/hundar/marsvin/hamstrar/kaniner/hästar/människor .... you name it ... mår inte. Punkt. Forskning och beprövad erfarenhet visar att hemlösa, skygga, förvildade katter, mår utmärkt bra - då de får kunniga, erfarna människor som tar hand om dem i rätt miljö.

Även om man själv inte anser sig vara i stånd att ta hand om el hantera tamdjur som blivit rädda och skygga för människor pga människors dåliga behandling av dem, så betyder det ändå inte att man måste propagera för att alla dessa djur ska avlivas. Blodtörstigheten hos inte minst s k kattvänner är häpnadsväckande, och skrämmande.

Ta till er den kunskap som faktiskt finns, både kategori A och B. Så blir det bättre för katterna, för människorna och för "naturen". Lämnar gärna flera sakliga belägg, vill inte storkna er med en gång. Verkar finnas lite tröghet redan nu ju wink.gif

För att påverka myndigheter behövs vår röst. Vår protest handlar om att de ska ta till sig den kunskap som finns. Så glöm nu inte att skriva under och sprida petitionen http://www.skrivunder.com/sluta_avliva_kat...na_skattepengar Och glöm inte att bekräfta via uppgiven epostadress. Går bra att utelämna namn på nätet förstås, bara att klicka i rutan.

Vet inte om jag får skriva ut hela texten för petitionen här. Gör ett försök nästa gång. Så får moderatorer ta bort om det behövs.

Trevlig helg alla! flirting.gif

Jubbe063
hmm, som sagt. är inte svart eller vitt. Ingen patentlösning. Man måste välja metod utefter situation. Visst är det bästa om man ka ta hand om hemlösa djur eller "sköta" dem i det fria, men tyvärr inte alltid den bästa lösningen. Finns ingen som kan mata och måna om förvildad katt, så måste man överväga andra lösningar. Kan vara extremt plågsamt och långdraget för en katt att sakta svälta och fryss till döds.

Men i. det stora hela håller jag med i det som skrivits.
hattstugan

Tanken är mer än god! Men Kattens status måste höjas hos gemene man innan det som åsyftas öht kan uppnås!

Här ligger en kastrerad kisse i soffan och sover! Men i stallarna runt om finns det inte kastrerade kissar utan de ynglar av sig och ingen vill ta ansvar för det!!!

Gå på dylika ställen så kommer vi långt!
gnon49
Själv är jag kattvän av stora mått o har just nu 3 st, därav en hittekatt. Men jag är fullt medveten om att lösspringande katter kan var ett problem och motsätter mig inte avlivning om det sker smärtfritt för kissen. Vildkatter far oftast illa eftersom dom ju inte är vilda djur utan är beroende av människan. Är dom vildkatter sedan födsel så går dom knappast att få tama misstänker jag. Men som sagt, alla gillar ju inte katter, det får man acceptera. Men utan katt i huset vill jag inte vara.
CillaM
Jag har flera katter varav 1 (minst) är född vild som andra eller tredje generation. Det är Miro, Myosotis vet också om det då missan kommer nerifrån landet. Det går att få dom tama. Kärleken går genom magen på djur som på människor. Att det sen finns varma lokaler, kärlek, omtanke för henne är inte nåt hon har emot. 2 andra hittekatter har också fått sitt hem hos mig, den äldsta av dom är 14 i år och har ensamrätt på min arbetsstol.
Gossen Ruda
Jag förstår TS intensioner men jag håller inte med. Har man väl fångat in lösspringande katter är det bättre att förkorta lidandet, både för den och för dess offer, än att lägga ut resurser på kastrering. Förr eller senare dör de ändå och det är betydligt smärtfriare hos veterinären. Det finns som sagt några hundra tusen katter för mycket ändå. Det är inte deras fel att de kommit hit men två fel gör inget rätt. Jag tror jag har sett ett sånt där getto där man släpper ut infångade katter, vid Bratteråsberget, och det var en beklämmande syn. Bratterås är fö ett berg utan fåglar.

Det är helt klart att lösspringande katter är ett stort problem, både tama och vilda såna. Hur många fåglar som stryker med varje år är väl inte helt klarlagt men många är det. Att de sen går och pissar och skiter lite varstans är inte så trevligt. Nu har jag äntligen lyckats mota bort dem från större delen av min tomt, ingen kattskit längre i potatislandet. yahoo.gif
CillaM
Så känner jag med äldre människor ibland också men min inre moraliska gräns sätter stopp för att köra över dom när de kommer med sina rollatorer och gåstavar.
Motti
Håller med ossen Ruda till 100% !vi har i dag en ohållbar situation när det gäller hemlösa katter !vi måste avliva så¨är det bara !4,000 helösa katter bara i Jönköpingslän !vem ska ta hand om dom ?finns inga som vill ta på sig att ha fem-tio katter i ett hem !katter är solitärer och ska inte leva i flock som de nu mer påtvingas att leva i genom de så kallat kattälskarna !dom som samlar katter .Gå in på wikipedia och läs på Solitär !
Jubbe063
CITAT (Motti @ 18-03-2013, 23:22) *
Håller med ossen Ruda till 100% !vi har i dag en ohållbar situation när det gäller hemlösa katter !vi måste avliva så¨är det bara !4,000 helösa katter bara i Jönköpingslän !vem ska ta hand om dom ?finns inga som vill ta på sig att ha fem-tio katter i ett hem !katter är solitärer och ska inte leva i flock som de nu mer påtvingas att leva i genom de så kallat kattälskarna !dom som samlar katter .Gå in på wikipedia och läs på Solitär !


Sanning med modifikation. Tamkatten och dess vilda förfader lever gärna i stora kattkollonier av fri vilja så länge födotillgången är stor. Men katter är individer och därmed finns ju viss variation i hur de självs vill levs om de skulle få välja fritt.
gunsta
CITAT (CillaM @ 18-03-2013, 22:33) *
Så känner jag med äldre människor ibland också men min inre moraliska gräns sätter stopp för att köra över dom när de kommer med sina rollatorer och gåstavar.



biggrin.gif
Biggan_
CITAT (CillaM @ 18-03-2013, 22:33) *
Så känner jag med äldre människor ibland också men min inre moraliska gräns sätter stopp för att köra över dom när de kommer med sina rollatorer och gåstavar.

rotfl.gif Vilken härlig kommentar!
Nu råkar jag tillhöra gruppen äldre människor, dock utan rollator än så länge. Tur att dom flesta har den moraliska gränsen! smile.gif
[attachment=75461:oops.gif]Nu blev det väääääldigt OT, men jag fick mej ett gott skratt!
Gossen Ruda
CITAT (CillaM @ 18-03-2013, 22:33) *
Så känner jag med äldre människor ibland också men min inre moraliska gräns sätter stopp för att köra över dom när de kommer med sina rollatorer och gåstavar.

Det kan bli skador på bilen och inskränkningar i rörelsefriheten efteråt. Fast jag har aldrig sett äldre människor jaga småfåglar eller skita i mitt potatisland. Liknelsen haltar betänkligt.
Cacki
CITAT (Gossen Ruda @ 19-03-2013, 12:20) *
Det kan bli skador på bilen och inskränkningar i rörelsefriheten efteråt. Fast jag har aldrig sett äldre människor jaga småfåglar eller skita i mitt potatisland. Liknelsen haltar betänkligt.


Är det verkligen så betydande problem och som gör att man borde skjuta av katter?
Hur gör vi med alla rovfåglar och andra rovdjur som också nyper en och annan småfågel och hur ska vi skydda pippisarna från att duka under i vinterkylan?
Lite gödsel skadar väl inte potatisen och du kanske kan börja använda handskar när du skördar? Ta dem som du använder när du sprider ut höns- och kogödseln, vettja! flirting.gif
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 19-03-2013, 13:37) *
Är det verkligen så betydande problem och som gör att man borde skjuta av katter?
Hur gör vi med alla rovfåglar och andra rovdjur som också nyper en och annan småfågel och hur ska vi skydda pippisarna från att duka under i vinterkylan?
Lite gödsel skadar väl inte potatisen och du kanske kan börja använda handskar när du skördar? Ta dem som du använder när du sprider ut höns- och kogödseln, vettja! flirting.gif


Nu håller jag inte med Rudan men har du aldrig hört talas om toxoplamos och katten är huvudvärd för parasiten. Inte alltför kul att råka ut för bara för att katter använder trädgårdslandet som toalett alltså.


http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/toxoplasmos/
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 19-03-2013, 14:22) *
Nu håller jag inte med Rudan men har du aldrig hört talas om toxoplamos och katten är huvudvärd för parasiten. Inte alltför kul att råka ut för bara för att katter använder trädgårdslandet som toalett alltså.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/toxoplasmos/


Jodå, men man kan ju förhindra att få i sej det genom att koka potatisen innan man äter den. wink.gif
*Stintan*
Om man nu bara odlar potatis ja.
Gossen Ruda
CITAT (Cacki @ 19-03-2013, 13:37) *
Är det verkligen så betydande problem och som gör att man borde skjuta av katter?
Hur gör vi med alla rovfåglar och andra rovdjur som också nyper en och annan småfågel och hur ska vi skydda pippisarna från att duka under i vinterkylan?
Lite gödsel skadar väl inte potatisen och du kanske kan börja använda handskar när du skördar? Ta dem som du använder när du sprider ut höns- och kogödseln, vettja! flirting.gif

Jag bedriver ingen avlivningskampanj av katter, men eftersom ämnet togs upp av TS passade jag bara på att säga min mening. Katter ÄR ibland ett stort sanitärt problem. Förutom sjukdomsspridande som Stintan tog upp och fågeljakt så har vi problemet med pissande och skitande lite varstans, i rabatter, trädgårdsland och sandlådor. Katter är en människointroducerad art och som så ofta när det gäller sådana är de inte anpassade för vår natur, och tvärtom. Jag har som sagt lyckats stänga ute alla skadedjur från min inre trädgård.
Piccante
Jag är kattvän! Har vuxit upp på landet med katter o vi hade utekatter själva. Men jag skulle inte önska någon katt att bo i en frigolithydda ute när det är -20C och blåser. Våra katter hade en källare med uppvärmt pannrum att gå in i eller i farstun (ej in i köket).
Självklart är det långsiktigt bäst att folk kastrerade sina utekatter för då blir det ju inga ungar alls. Nu gör tyvärr inte alla det då många kattägare inte vill kosta på sina katter något. Med risk för att trampa på ömma tår och fötter nu men givetvis ska inte bortsprugna katter avlivas direkt. Katter som är välskötta och i bra kondition har ju klart en ägare som söker dom. Men det finns massor av vilda och halvvilda katter som ingen tar ansvar för. Polisen har oftast inte plats för att hålla massa katter och de katthem och djurhem som finns drivs oftast helt ideellt och har heller inga outsinliga resurser.
Om länsstyrelsen omhändertar en hel drös med vanskötta katter så är tyvärr avlivning oftast sista utvägen och man kan inte hur brutalt det än verkar hålla på att omplacera varje krake. Är de vanskötta och sjuka eller vilda så vill ingen ta emot dom och djurhem kan inte svämmas över av djur ingen vill ha, inte när det fortfarande föds friska och fina kattungar varje år för att ägare inte kastrerar sina djur.
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 19-03-2013, 14:50) *
Om man nu bara odlar potatis ja.


Skojade bara till det lite. Ibland tycker jag bara att skrämselpropagandan om alla möjliga "farliga" saker är lite väl överdriven. Gravida kvinnor bör naturligtvis tänka sej för en extra gång innan de stoppar händerna i jorden(likväl som att de kanske inte bör äta insjöfisk alltför ofta).
Man kanske själv kan göra en riskbedömning utifrån hur många man själv känner till som blivit smittade av kattskit i rabatterna. Så tänker jag.
*Stintan*
Såklart att man kan det smile.gif
CillaM
CITAT (Gossen Ruda @ 19-03-2013, 12:20) *
Det kan bli skador på bilen och inskränkningar i rörelsefriheten efteråt. Fast jag har aldrig sett äldre människor jaga småfåglar eller skita i mitt potatisland. Liknelsen haltar betänkligt.



Ingen liknelse egentligen utan mer en reflektion av det som det finns många av.
Motti
Jag personligen väntar på en lag där det blir förbjudet att släppa ut okastrerade hankatter !tror det är där vi måste börja .Vi har i dag milliontals katter i Sverige som sitter internerade i burar som blir psykiska vrak av att sitta där år efter år ,plus att vi har katter som inte får plats på katthemen utan får leva ute i kylan med mask och svält och på det även få kattungar tre gånger om året .Det är nog dags att börja avliva vuxna katter av hunanitära skäl ,och samtidigt få till ett förbud att släppa ut okasterade katter .Jag ska snart hämta en katt på djurens vänner det kostar 800 kr då är katten kastrerad och ID-märkt !men jag vill inte ha en vuxen katt jag vill ha en kattunge eftersom vi ska få en valp i maj djurbarn har inga gränser .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 20-03-2013, 23:32) *
Jag personligen väntar på en lag där det blir förbjudet att släppa ut okastrerade hankatter !tror det är där vi måste börja .Vi har i dag milliontals katter i Sverige som sitter internerade i burar som blir psykiska vrak av att sitta där år efter år ,plus att vi har katter som inte får plats på katthemen utan får leva ute i kylan med mask och svält och på det även få kattungar tre gånger om året .Det är nog dags att börja avliva vuxna katter av hunanitära skäl ,och samtidigt få till ett förbud att släppa ut okasterade katter .Jag ska snart hämta en katt på djurens vänner det kostar 800 kr då är katten kastrerad och ID-märkt !men jag vill inte ha en vuxen katt jag vill ha en kattunge eftersom vi ska få en valp i maj djurbarn har inga gränser .


Och var är dom miljontals katterna som sitter internerade i burar om jag får fråga? I din fantasi eller?

Sen brukar man inte kastrera kattungar utan tidigast vid ca 6 månaders ålder så det får du nog ombesörja själv.

"Den gemensamma riktlinjen för kastration av han- och honkatter i Sverige är 6 månaders ålder. Katten har vid denna ålder utvecklats tillräckligt både mentalt och fysiskt och könsmognaden närmar sig eller har då redan inträtt. Självklart kan man kastrera sin katt när som helst senare i livet, men ju förr desto bättre. Att kastrera yngre katter anses inte försvarbart då förutsättningen för att klara en narkos kan vara sämre för en kattunge".
Motti
Bara i Jönköpings län finns 4 000 hemlösa katter och katthemen är överfulla .
Jag betalar med glädje en kasteration och för ID märkning också det har vi gjort förut !
malcolm
Herrrelösa kaktter skall avlivas

*Stintan*
CITAT (Motti @ 21-03-2013, 19:56) *
Bara i Jönköpings län finns 4 000 hemlösa katter och katthemen är överfulla .
Jag betalar med glädje en kasteration och för ID märkning också det har vi gjort förut !


Ja du har sagt det några gånger men det var inte det jag frågade om.
Motti
Ber så hemskt mycket om ursäkt whistling.gif ! jag råkade lägga till en nolla för mycket ,400 000 hemlösa ska det vara ! och då kan man ju undra vem som ska ta hand om dom i längden ! Bara att läsa tidningar och kolla på kattsidorna på nätet se tv program så får man veta hur illa det är .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 21-03-2013, 22:49) *
Ber så hemskt mycket om ursäkt whistling.gif ! jag råkade lägga till en nolla för mycket ,400 000 hemlösa ska det vara ! och då kan man ju undra vem som ska ta hand om dom i längden ! Bara att läsa tidningar och kolla på kattsidorna på nätet se tv program så får man veta hur illa det är .



Detta är vad du skrev! "Vi har i dag milliontals katter i Sverige som sitter internerade i burar som blir psykiska vrak av att sitta där år efter år ..........."

Jag frågade: Och var är dom miljontals katterna som sitter internerade i burar om jag får fråga?
Jubbe063
CITAT (Motti @ 21-03-2013, 22:49) *
Ber så hemskt mycket om ursäkt whistling.gif ! jag råkade lägga till en nolla för mycket ,400 000 hemlösa ska det vara ! och då kan man ju undra vem som ska ta hand om dom i längden ! Bara att läsa tidningar och kolla på kattsidorna på nätet se tv program så får man veta hur illa det är .


Även 400.000 katter låter för mycket. För enligt Motion 2012/13:MJ244 beräknades det att 2012 fanns det ca 100.000 hemlösa katter i hela landet. och år 2011 skriver http://www.katthemmetkompis.se/sub-katthem...losa-katter.asp också om ca 100.000 katter i hela Sverige.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2013, 23:04) *
Detta är vad du skrev! "Vi har i dag milliontals katter i Sverige som sitter internerade i burar som blir psykiska vrak av att sitta där år efter år ..........."

Jag frågade: Och var är dom miljontals katterna som sitter internerade i burar om jag får fråga?



Mmm, enligt SCB finns det bara ca 1,7 miljoner katter totalt i Sverige, varsv de flesta har ett hem ;-)
CillaM
Nu får du väl lära dig att läsa rätt och skriva rätt Motti, det blir ju bara patetiskt annars. Ingen tar dig på allvar längre. sick.gif wacko.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon