Full version: HLR
Cacki
Jag som själv är HLR-instruktör är bara lite nyfiken på hur spridd kunskap i HLR hunnit bli bland allmänheten idag och därför tänkte jag att det kunde vara kul att göra ett litet stickprov här på Odla.
(Hoppas att jag lyckats få till omröstningen. Förhandsgranskningen ser nämligen lite konstig ut)
EKLO
Bra fråga. Jag har blivit erbjuden via jobbet flera ggr, men aldrig haft tiden när kurstillfällena varit.
Skruttis
Utbildad via ett tidigare jobb. Fick även lära oss hur man handskas med en brinnande människa.
Mycket nyttigt!
mamamaggan
Varit skyddsombud och fått en del bra utbildningar i hur man räddar liv . Även brandskydd av både människor och prylar , fått släcka bränder med olika brandsläckare .
Aqvakul
Jag har gått utbildningar kontinuerligt och har en docka hemma att öva på. Jag ingår också i en 12-mannagrupp på arbetsplatsen, som har ett särskilt ansvar vid utrymningslarm på vår skola.
malcolm
Har gått en del kurser via jobbet, även brandkurser och ABC men nu var det ett tag sedan.
pejori
Japp. Via jobbet.
Har också lärt mig hur "hjärtstartare" funkar.
Suz
Har både gått via jobbet och på eget initiativ.

Någon som är med i SMS - livräddarna här?
Jag är det inte själv men en av sönerna är!

Anki V
Övning och skriftligt prov en gång per år i HLR och "hjärtstartare".

Ytterligare en övning/år då vi enbart har "rollspel" (ej obligatorisk)

/Anki V.
gnon49
Nej någon utbildning har jag inte, men en snabbkurs var jag på för många år sedan. Kanske trots allt bättre än ingenting. Men visst skulle man behöva fräscha upp o förnya sig.
Jubbe063
Var ett tag sen, borde kanske repetera
Cacki
Kul att se att såpass många av er som hittills har svarat har fått utbildning! tummenupp.gif

Hoppas att projektet med sms-livräddare som Suz nämnde sprider sej över övriga landet också.
Peztis
Gick också en kurs via jobbet, veckan efter fick vi som gått kursen använda oss av det vi lärt oss eftersom en på lagret trillade ned från en stege ned i stengolvet... Det gick bra men vi som var där var fascinerade över oss själva och att vi delegerade uppgifterna bra (du ringer ambulans, du ringer hennes man, du hämtar filt/kudde osv...)
Tror det är tre gånger jag har gått kursen och det är bra, man behöver alltid uppdatera sig själv då det kommer nya rön emellanåt.
Cacki
CITAT (Peztis @ 11-03-2013, 15:45) *
Gick också en kurs via jobbet, veckan efter fick vi som gått kursen använda oss av det vi lärt oss eftersom en på lagret trillade ned från en stege ned i stengolvet... Det gick bra men vi som var där var fascinerade över oss själva och att vi delegerade uppgifterna bra (du ringer ambulans, du ringer hennes man, du hämtar filt/kudde osv...)
Tror det är tre gånger jag har gått kursen och det är bra, man behöver alltid uppdatera sig själv då det kommer nya rön emellanåt.


tummenupp.gif
Så enkelt men så avgörande...
Hoppas att det hela slutade lyckligt.
skånepåg
Nog närmare 15 år sen jag gick en kurs i Hlr från skolan men kan grunderna, nåt många som en själv borde gå till kontinuerligt varje år för att hålla sig uppdaterad med allt tongue.gif
Men min lillebror går väldigt häftiga livräddarkurser på sin skola AWPE tummenupp.gif
Men har ju även Första Hjälpen appen på mobilen, den kan komma tillhands nån gång kanske g.gif
hattstugan
Visserligen massor av år sedan jag gick utbildningen! Men då var jag den drivande att alla som jobbade på Äldreboendet skulle få den!

Skulle nog behöva friskas upp på HLR!
Ugglemormor
Gick det under min utbildning och sedan har vi fått träna varje år, all personal här och även brandsläckning och brinnande personer, men numera är det nog lite rostigt när man inte har kontakt med arbetet.
Har även fått lära mig att intupera och en gång fick jag ta till kniven när en satt i halsen och vi var fler som försökte få ut det, men till slut öppnade jag till luftstrupen, så att personen fick luft, men det var ingen hit, men det räddade personen i fråga.
Vi var ett helt gäng utomlands när det hände.

Under min utbildning fick vi lära hur man gör, även att det var lite läskigt.....

Mycket viktigt just att börja ge uppgifter till andra med enklare saker när man själv jobbar med personen, då hinner man inte ringa runt själv........
Huggorm
Gör kursen varje år, det krävs för att man skall bli insläppt på arbetsplatserna i Norge. Jag har gjort det så många gånger nu, att jag nästan vet hur man skall göra rolleyes.gif
Anki på Öland
Alla inom vård och omsorg i kommunen måste gå kursen varje år.
KRT
Har gått HLR via jobbet för 3 eller 4 år sedan, inkl användning av defibrillator. Eftersom jag arbetar i en miljö med vissa risker får vi också specialutbildning i detta (typ hanteing av kemikalier, omhändertagande av person som fått spill på sig etc. Men det är mer säkerhetsutbildning än HLR......
Även brandutbildning vi jobb inkl praktiska moment som att släcka en brinnande docka....
Rebecca
Gick en medicinkurs i gymnasiet där jag lärde mig. Så jag tog "via jobbet" - närmast...
Ugglemormor
Skulle tro att om/när man skulle hamna i en sådan situation, så då agerar man utan att tänka, utan att räddar den som räddas ska, så som man blivit lärd och tränats under årens lopp, även att man kan vara lite ringrostig och inte tränat på ett tag.
Annana
Är själv instruktör för både barn och vuxen HLR, jobbar dessutom på ambulansen så utför HLR ett par gånger i månaden. Röstar inte för det fanns inget bra förslag som passade in på mig biggrin.gif
Peztis
CITAT (Ugglemormor @ 13-03-2013, 10:02) *
Skulle tro att om/när man skulle hamna i en sådan situation, så då agerar man utan att tänka, utan att räddar den som räddas ska, så som man blivit lärd och tränats under årens lopp, även att man kan vara lite ringrostig och inte tränat på ett tag.

Det är just det man inte alltid gör, man blir helt ställd och allt man har lärt sig på en kurs för två år sedan är helt borta. Det här är kunskaper som man ska träna på emellanåt egentligen just för att det ska komma automatiskt, det ska sitta i ryggraden.

Jag vet hur jag ska bete mig nu i en lugn situation. Men om jag ställs inför faktum är jag mer tveksam. Men jag antar att jag i alla fall skulle kunna göra lite och förhoppningsvis räcker det till någon utbildad kan ta över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon