Alba
Är det någon här som är insatt i detta med bostadsbidrag.
Jag har diskuterat det här med en väninna. Det gäller två olika förutsättningar.

Person 1 är ensamstående utan hemmavarande barn - arbetslös och går nu inom fas 3 och har alltså väldigt låg låg inkomst - äger en lägenhet men har i övrigt inget nämnvärt kapital.
Ansökte hos Försäkringskassan om bostadsbidrag men fick avslag pga att inga hemmavarande barn under 18 år.
Person 2 är ensamstående och förtidspensionär - inga barn.
Hyr lägenheten.
Den personen får ett bostadsbidrag på 1000:- / månad.

Är det möjligt att det är så här. Vad är det som skiljer mellan dessa 2 personer.
Har man inte som arbetslös med låg inkomst någon möjlighet att få hjälp med hyran ?
Natur liv
CITAT (Alba @ 13-03-2013, 15:13) *
Har man inte som arbetslös med låg inkomst någon möjlighet att få hjälp med hyran ?


Det finns möjlighet att ansöka om försörjningsstöd hos kommunen. Här en länk där man kan kolla om man är i närheten av att ha rätt att få försörjningsstöd.

http://www.socialstyrelsen.se/hittarattmyn...g/provberakning
malcolm
Det är den ägda lägenheten som ställer till det, man får inte ha någonting enligt Fk eller soc, även en skruttig gammal bil för 5000:- räknas som kapital.
*Stintan*
CITAT (Alba @ 13-03-2013, 15:13) *
Är det någon här som är insatt i detta med bostadsbidrag.
Jag har diskuterat det här med en väninna. Det gäller två olika förutsättningar.

Person 1 är ensamstående utan hemmavarande barn - arbetslös och går nu inom fas 3 och har alltså väldigt låg låg inkomst - äger en lägenhet men har i övrigt inget nämnvärt kapital.
Ansökte hos Försäkringskassan om bostadsbidrag men fick avslag pga att inga hemmavarande barn under 18 år.
Person 2 är ensamstående och förtidspensionär - inga barn.
Hyr lägenheten.
Den personen får ett bostadsbidrag på 1000:- / månad.

Är det möjligt att det är så här. Vad är det som skiljer mellan dessa 2 personer.
Har man inte som arbetslös med låg inkomst någon möjlighet att få hjälp med hyran ?


Japp Person 1 får söka försörjningsstöd hos kommunen om inkomsten är under norm.

Person 2 är pensionär och får därför bostadstillägg som beräknas utifrån pensionens storlek och hyr

Skillnaden är ju att person 1 är arbetsför.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 13-03-2013, 16:02) *
Det är den ägda lägenheten som ställer till det, man får inte ha någonting enligt Fk eller soc, även en skruttig gammal bil för 5000:- räknas som kapital.


Det gäller inte bostadsbidrag för pensionärer. Arbetslöshet berättigar inte till bostadsbidrag.
Klint
Skriver fast jag inte vet tycker bara det är för jävligt. Är man arbetslös ska man inte få ha någonting.Helst ska de väl stå med mössan i hand hos arbetsgivarna,varje morgon så de kan plocka ut vem de behöver för dagen.Man behöver oftast en bostad för att få ett ev.ledigt jobb (finns det några?) och i många fall även en bil.
Visst ska vi ha råd att ge en pensionär bostadsbidrag men även en arbetslös.
Att se någon logisk tanke med nuvarande system är svårt.
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 13-03-2013, 16:11) *
Det gäller inte bostadsbidrag för pensionärer. Arbetslöshet berättigar inte till bostadsbidrag.

Min exsvärmor fick i alla fall inte något bostadsbidrag eftersom hon ägde sin lägenhet och hon hade en usel pension eftersom hon aldrig jobbat.
evelina
CITAT (malcolm @ 13-03-2013, 16:46) *
Min exsvärmor fick i alla fall inte något bostadsbidrag eftersom hon ägde sin lägenhet och hon hade en usel pension eftersom hon aldrig jobbat.



Min mamma bodde i en bostadsrätt och fick b-bidrag. Hon fick även ha 100.000 kr på banken. Eftersom jag skötte hennes ekonomi så vet jag eftersom det var jag som sökte.

CITAT (Klint @ 13-03-2013, 16:30) *
Skriver fast jag inte vet tycker bara det är för jävligt. Är man arbetslös ska man inte få ha någonting.Helst ska de väl stå med mössan i hand hos arbetsgivarna,varje morgon så de kan plocka ut vem de behöver för dagen.Man behöver oftast en bostad för att få ett ev.ledigt jobb (finns det några?) och i många fall även en bil.
Visst ska vi ha råd att ge en pensionär bostadsbidrag men även en arbetslös.
Att se någon logisk tanke med nuvarande system är svårt.



Håller fullständigt med dig men om man är arbetlös så är det ju soc. som gäller tyvärr.
hattstugan

Kan tilläggas att för att söka Försörjnings stöd så får du öht inte äga något annat än kläderna på kroppen om ens det!

Peztis
CITAT (evelina @ 13-03-2013, 17:14) *
Min mamma bodde i en bostadsrätt och fick b-bidrag. Hon fick även ha 100.000 kr på banken. Eftersom jag skötte hennes ekonomi så vet jag eftersom det var jag som sökte.
...

Men behöver man bostadsbidrag om man har 100 000 kr på banken?

Nu är det här säkert 20 år sedan men ett par vänner hade bostadsrätt och båda hade väldigt låg inkomst. Det var en eller två månader som de behövde hjälp för att klara sig just då men de fick blankt nej (tror det var soc.bidrag de sökte). Sälj lägenheten, var svaret de fick.
Hade det varit idag hade de säkert tagit ett sms-lån... Det löser ju alla problem - i alla fall den dagen.
Alba
Jag trodde ju inte att det i vår välfärd ser ut så.
Jag fattar inte att det skiljer mellan att vara sjukpensionär och att vara arbetslös då det gäller att få hjälp. En sjukpensionär är förmodligen i behov av ekonomisk hjälp resten av sitt liv. Inget fel i det men en som är arbetslös finns ju hopp om arbete så de utbetalningarna kan ju bli under begränsad tid.
Då är det alltså försörjningsstöd som gäller.
Det här var verkligen intressant att få höra.
Tack för alla svar.
gnon49
Mitt bostadsbidrag som sjukpensionär beräknas enligt en mall där kostnader som uppvärmning av hus, el, sopor mm ingår. Tror man använder schabloner vid uträkningen.
Vilket som så är det ett välkommet tillskott till kassan.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Peztis @ 13-03-2013, 20:14) *
Men behöver man bostadsbidrag om man har 100 000 kr på banken?

Nu är det här säkert 20 år sedan men ett par vänner hade bostadsrätt och båda hade väldigt låg inkomst. Det var en eller två månader som de behövde hjälp för att klara sig just då men de fick blankt nej (tror det var soc.bidrag de sökte). Sälj lägenheten, var svaret de fick.
Hade det varit idag hade de säkert tagit ett sms-lån... Det löser ju alla problem - i alla fall den dagen.


Peztis tycker du det är bättre att leva loppan och leva upp allt än att försöka att spara lite och ha något på kontot????

Jag tycker inte att den som sparar skall straffas sen och den andra skall få bidrag
Åsa, mälardalen zon 2
För att få socialbidrag ska man ju i stort sett inte äga nått men jag vet de gör undantag för bostadsrätt på många håll i sverige numera, för i ex. stockholm och i många andra av sveriges städer är det ju väldigt många år i bostadskö för att få en hyresrätt och man kan då inte tvinga nån sälja sin lägenhet, för var ska de då bo? socialen har ju just inga lägenheter.
evelina
CITAT (Peztis @ 13-03-2013, 20:14) *
Men behöver man bostadsbidrag om man har 100 000 kr på banken?

Nu är det här säkert 20 år sedan men ett par vänner hade bostadsrätt och båda hade väldigt låg inkomst. Det var en eller två månader som de behövde hjälp för att klara sig just då men de fick blankt nej (tror det var soc.bidrag de sökte). Sälj lägenheten, var svaret de fick.
Hade det varit idag hade de säkert tagit ett sms-lån... Det löser ju alla problem - i alla fall den dagen.


Jag har inte skapat dessa regler bara konstaterat att det är så.
Sedan är det ju så att om du får bostadbidrag låt säga i 9 månader på ett år och får ett nytt arbete i 3 månader på det året blir du skyldig att betala tillbaka b-bidraget om du tjänat så mycket så du inte har behövt b-bidraget det året. Min son råkade ut för det när han pluggade och var under 25 år och sedan började arbeta. Så visst är reglerna konstiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon