Fjortispower
Hej!

Har du någon gång fått kritik av någon som du anser inte borde ge dig kritik?

Ett exempel som hände häromdagen.
Projektarbete i skolan där man ska dokumentera all diskussion som förs mellan gruppmedlemmarna. Vi är några i min grupp och vi känner inte varandra mer än "hej" och "hejdå", om man säger så. I en gruppdiskussion kände jag inte mig så förberedd inför det som skulle diskuteras, så jag valde att lyssna på de andra, det händer väl alla liksom någon gång. När jag väl påpekar att jag inte är så förberedd utbrister sig en gruppmedlem om att hon anser mig ha varit för lat i skolan genom åren, liksom att jag har glidit med i skolan genom att luta mig till andra, som jag liksom gör när jag inte är förberedd på en diskussion, och det värsta av allt - att jag ska ha smörat för lärarna vilket har räddat mina betyg sick.gif Hon kommer ta upp det med skolan och säga att jag borde få göra bakläxor. Det som upprörde mig här är att för det första stämmer det inte ett dugg och för det andra tycker jag inte att en brud som inte känner mig det minsta ska påpeka något sånt. Eller vad tycker ni?
Huggorm
Det är en metod i spelet om makt. Genom att trycka ner någon annan kan man höja sin egen status i gruppen. Hur det skall bemötas är knepigare att säga.
Klint
Ja det var trist.Man kan ju fråga vad hon har för belägg för det påståendet,be om en redogörelse för de olika punkterna,sen kan man bemöta vart och ett och säga att man betackar sej för vidare påhopp och analyser av sin egen person.

Jag hade gjort så eller skällt ut personen och bett den dragit åt hel...e! ellersagt jaså är det såå du upplever det ja det får stå för dej

I vilket fall hade jag blivit ledsen för ett sånt påhopp,men det är inte troligt att jag visat det.

Hur gjorde du? Du är bra smiley_small_hug.gif

gnon49
Har tack o lov lärt mig skaka av mig all kritik jag anser oviktig. Jag tar till mig kritik, inte åt mig i första hand. Trivs du i skolan i övrigt så bry dig inte. Tyvärr verkar skolan av idag mer trångsynt än förr med hårdare atmosfär o tafördig mentalitet. Så låt osaklig kritik rinna av o tänk positivt. För det kan du av dina inlägg att döma.
Ugglemormor
Kritik från någon som jag knappt känner, skulle jag fråga om hur personen mår, för en vänlig sådan fråga väntar man inte till svars och då brukar det tysta den andra, men annars ser jag det som inte mitt fel utan fel hos den som ger den och inte bry mig alls.

Att inte bry sig, ger man inte den som kritiserar någon makt eller anledning att fortsätta det det....

Om mina vänner ger mig kritik, det tar jag till mig och ser till att det rättas till bådas belåtenhet....för då anser jag att det var befogad.......
Eva i Skåne
Jag hade också blivit ledsen för ett sånt påhopp, men det är bäst om man inte kan visa det inför personen för då kan hon känna ett övertag.

Försök att inte hänga upp dig på detta smiley_small_hug.gif Alla kan inte älska alla och det ligger nog avundsjuka bakom. Kanske hon är avundsjuk på dina betyg...
Kommer hon med fler på hopp tycker jag du kan säga att du inte bett om hennes åsikter och undanber dig sådana, men gå inte och älta detta som hänt.

Jag säger som Klint. Du är bra!
Natur liv
En del människor verkar se som sin uppgift att kommentera och kritisera andra, vare sig de har en position till det eller har blivit tillfrågade. Alltifrån självutnämnda "trafikpoliser" till "tvättstugepoliser".

Jag försöker hantera det genom att lyssna och sedan göra min egen bedömning om kritiken överhuvudtaget är relevant. Osakligheter låter jag rinna av mig, men om något viktigt tagits upp vänder jag mig till den instans där det hör hemma. I ditt fall låter det inte som särskilt sakligt, men om så är fallet skulle jag diskutera det med läraren och övriga gruppkamrater.

Jag undviker skitsnack bakom ryggen, utan väljer att antingen vara tyst eller att ta upp det på rätt ställe. Det har resulterat i att jag själv slipper höra en massa skitsnack, vilket jag är glad för. Vetskapen om att det är vanligare med obefogad kritik från människor som själva har bekymmer underlättar. Människor som är nöjda med sin egen insats ger oftare positiv kritik.
Ugglemormor
Helt rätt i det, och råkar sällan få någon kritik alls (förutom om min dåliga städning) men annars bryr jag mig inte om för jag själv ger gärna positiv kritik eller beröm till andra irl.

Den som råkar ge mig skit ---- ställer jag enbart en vänlig fråga, hur mår du idag? - stilen om det är befogad, men går inte att må dåligt av vad okända slänger ut, om de gör det .......

De flesta blir ordlösa om de får den frågan, som jag skrev om av mig, så det är inte lönt.... inte vad de väntat sig att få ?????
Jubbe063
CITAT (Fjortispower @ 14-03-2013, 21:44) *
[...] hon anser mig ha varit för lat i skolan genom åren, liksom att jag har glidit med i skolan genom att luta mig till andra,[...] att jag ska ha smörat för lärarna vilket har räddat mina betyg [...]


För mig låter det som att hon är avundsjuk ifall hon måste anstränga sig mer än vad du behöver (i alla fall i hennes ögon sett). Tycker nog hon ska koncentrera sig mer på sina egna betyg än att bry sig i hur du får dina. För hur dina betyg sätts är ju en fråga för rektor, lärare och du och inget som hon behöver bry sig i.
Motti
Kritik är något man måste lära att ta till sig och analysera om det finns grund för den ! Kritik lär oss mycket om oss själva och kan göra oss starkare med tiden.Vet man med sig att kritiken är helt orundad och falskt påstående ska man naturligtvis stå på sig och gärna ha fakta att försvara sig med .Man ska inte alltid se kritik som något negativt utan ett sätt att kunna se på sig själv och förbättra sig, kan alltså vara något bra också .Men obefogad kritik som är fabriserad för att trycka ner andra ska man skillja på .
*Stintan*
Tycker att det TS beskriver var mer personpåhopp än kritik så det var inte alls OK och inget man ska ta åt sig av. Tycker TS själv ska ta upp det med läraren för sådär ska det inte få vara i en studiegrupp.
Gita
Jag skulle nu bara skaka av mig och tycka lite synd om personen som försöker trycka ner. Men det tog många år att uppnå den säkerheten, som ung elev hade jag säkerligen blivit väldigt ledsen.

Jag gissar att ni har någon handledare för era grupparbeten, mitt råd är att du skall tala med denne och berätta precis som du gör här samt be om att få byta arbetsgrupp.
gita
Fjortispower
Tack för era svar och tack till Klint och Eva som tycker jag är bra! smile.gif

Visst blev man ledsen, men jag tog det så lugnt som möjligt. Blev lite mållös då det kom som en chock så jag sa bara: "visst okej, så tycker du". Sen hade hon gått till grupphandledaren och talat om mig, så idag gick jag till handledaren och sa mitt, att det verkligen inte stämmer det hon sa, och det verkade lösa sig lite grann.

Det jag fick reda på är att bruden i fråga ska tillsammans med en vän deltagit i andra gruppers diskussioner för att se hur de andra gör. Detta fick jag reda på av min vän som hade henne som åhörare i sin grupp. I min väns grupp hade hon också kommenterat deras diskussion och arbete "lite väl för mycket" enligt min vän. Vet inte om sådant som ska klassas som överambitiöst, eller bara som självutnämnd profet till och med.
Eva i Skåne
Hoppas det är utagerat nu Fjortis. Grubbla inte mer på det nu utan njut av en skön skolfri helg smiley_small_hug.gif
xlxl67
CITAT (Fjortispower @ 14-03-2013, 21:44) *
Hej!

Har du någon gång fått kritik av någon som du anser inte borde ge dig kritik?

Ett exempel som hände häromdagen.
Projektarbete i skolan där man ska dokumentera all diskussion som förs mellan gruppmedlemmarna. Vi är några i min grupp och vi känner inte varandra mer än "hej" och "hejdå", om man säger så. I en gruppdiskussion kände jag inte mig så förberedd inför det som skulle diskuteras, så jag valde att lyssna på de andra, det händer väl alla liksom någon gång. När jag väl påpekar att jag inte är så förberedd utbrister sig en gruppmedlem om att hon anser mig ha varit för lat i skolan genom åren, liksom att jag har glidit med i skolan genom att luta mig till andra, som jag liksom gör när jag inte är förberedd på en diskussion, och det värsta av allt - att jag ska ha smörat för lärarna vilket har räddat mina betyg sick.gif Hon kommer ta upp det med skolan och säga att jag borde få göra bakläxor. Det som upprörde mig här är att för det första stämmer det inte ett dugg och för det andra tycker jag inte att en brud som inte känner mig det minsta ska påpeka något sånt. Eller vad tycker ni?


Väldigt plumpt - rena personangreppet.
Din tröst är att om hon fortsätter så så kommer hon få stora problem framöver...
Motti
Kritik 'är något man får när man träder in i arbetslivet !kritik kan vara något gott för att lära sig något bra .Kritik kan vara något som gör en bättre både i arbetslivet och som människa .Man ska alltid ha förmågan att ta till sig kritik på gott och ont.Kritik är ju att någon ifrågasätter om du gör rätt eller fel !
gunsta
CITAT (Eva i Skåne @ 15-03-2013, 20:42) *
Hoppas det är utagerat nu Fjortis. Grubbla inte mer på det nu utan njut av en skön skolfri helg smiley_small_hug.gif


Fjortis - allt gott till dig - lyssna på Eva, det hon säger är klokt och riktigt .... njut av helgen smile.gif
Motti
Önskar dig lycka till !och älta inte det där för mycket kompiskram.gif Men tänk på att kritik kan också vara bra smile.gif
Anki på Öland
Håller med som flera sagt, det där var inte kritik, det var ett påhopp!
Aqvakul
Det är rätt att man ska försöka att inte ta åt sig, men det är tyvärr inte lätt.
En enda negativ kritik biter hårdare än tjugo positiva omdömen. Även kritik från sådana man inte känner så väl eller på nätet tar hårt, tyvärr.
Ugglemormor
Fjordis,

Ta inte illa vid dig, det var inte ditt fel utan hennes...... man är mer sårbar för sådant när man är yngre/gå i skolan och det är synd att sådant förekommer, men man kommer inte undan det i de åren......
Du är en stark person, vet vad du vill så ta upp detta med läraren om det fortsätter och du inte kan stå emot det utan att bli ledsen.........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon