Full version: Det här med löner
Anma
Jag jobbar timmar inom LSS.
Har utbildning och 9 års erfarenhet.
Jag har en timlön på 113:- (!!!) Rena slavlönen,. men vad gör man inte.
Nu har jag fått reda på att en manlig vikarie har 8 kr mer i timmen. Personen har inte utbildning inom området och endast några månaders erfarenhet inom LSS.

Gissa vem som ringer chefen imorgon. MORR!!!!
Anma
Vill tillägga att han är självklart värd lönen, men jag är värd mer!
kerstin z5-6
inte ett dugg förvånande -så fungerar det.
Anki på Öland
Japp, så är det här också, jag var 23 år på samma gruppbostad och smågrabbarna sprang om oss lönemässigt på något år utan annat än vårdlinjen på gymnasiet....
Piccante
Inte för att jag försvara det på något vis men är det för att de har svårt att få manliga sökande? Att de lägger på lite extra redan på deras ingångslön för att brukaren vill ha en manlig assistent och arbetsgivaren vill krusa lite.
Jobbar du kommunalt eller åt något fristående assistansbolag?
Anma
Kommunalt. Jag är inte assistent. Jag är boendestödjare.
Att det allrid varit såbär knappast en tröst.

Ser att jag skrivit fel. Sitter med mobil, orkar inte ändra.
Chili Linkan
Vikariens lön med 8 kronor med är kanske inräknat med semesterersättning? Vi får ju semesterdagar som anställda, medans diverse sämre anställningsformer oftast får dem utbetalt i pengar.

Sen tycker jag ni båda förtjänar mer lön, jag själv också som står bland olja och skit på en fabrik som ser ut att ligga i ett u-land för 40år sedan.
Anma
CITAT (Chili Linkan @ 21-03-2013, 05:29) *
Vikariens lön med 8 kronor med är kanske inräknat med semesterersättning? Vi får ju semesterdagar som anställda, medans diverse sämre anställningsformer oftast får dem utbetalt i pengar.

Sen tycker jag ni båda förtjänar mer lön, jag själv också som står bland olja och skit på en fabrik som ser ut att ligga i ett u-land för 40år sedan.

Min lön med sem.ersättning är drygt 131 kr, semersättning per timme är 18.65. Dessutom står sem.ersättning på egen rad i lönespecet så det tror jag inte är fallet.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Anma tyvärr finns det många killar som tror att dom är värda mer i lön än vi kvinnor. Hade en sån arbetskompis som trodde att han skall ha ner (trots att att han var en latmask)
Klint
Jag anser också att du ska ha mer som utbildad,och även han eftersom ni gör ett viktigt jobb båda men utbildningen måste väl vara värt något.Anser även att jag ska ha mer som står på ett dammigt och hett fabriksgolv däremot ser jag inga skillnader i lön i direkt anledning av kön på mitt jobb.
pejori
CITAT (Piccante @ 21-03-2013, 00:34) *
Inte för att jag försvara det på något vis men är det för att de har svårt att få manliga sökande? Att de lägger på lite extra redan på deras ingångslön för att brukaren vill ha en manlig assistent och arbetsgivaren vill krusa lite.
Jobbar du kommunalt eller åt något fristående assistansbolag?


Tror snarare att män är bättre på att "sälja sig" i en löneförhandling.
Peztis
Min mamma var rektor och det är ju eg detsamma som en vd för ett företag. Vilken vd skulle nöja sig med drygt 25.000:- i månaden? Ja, inte de manliga rektorerna i i alla fall. Nejdå, de fick nästan det dubbla. Det är för djävligt att folk blir överkörda bara för att de är snälla.
ingaröbo
CITAT (Anma @ 21-03-2013, 00:47) *
Kommunalt. Jag är inte assistent. Jag är boendestödjare.
Att det allrid varit såbär knappast en tröst.

Ser att jag skrivit fel. Sitter med mobil, orkar inte ändra.


Jag jobbar också kommunalt på timmar som boendestödjare. Jag ringde och anmälde mig som intresserad av att gå på timmar och jag fick börja väldigt snabbt. Fick ett någorlunda fast schema och förhandlade mig till 160kr/tim + sem.ers. Känner mig väldigt nöjd med det.
Är 10 år äldre än du och har en alldeles färsk undersköterskeutbildning (mentalskötare) bakom mig.

Som kvinna är man nog lite feg när det gäller löneförhandling. Säger kommunen att de går efter avtal så ska man veta att man kan förhandla ändå.
Hamnar man lågt i lön från början är det nästan omöjligt att få upp lönen till en rimlig nivå. Och jag tror också att manliga sökande är bättre på att förhandla.
Anki på Öland
Sen är det väldigt olika i olika kommuner också. Här räcker det att åka över bron så får du minst 1000:- mer i månaden. När det påpekades för vårt kommunalråd sa hon " Men här har vi den vackra naturen och den friska luften också". Så istället för att äta ska vi visst gå ut och andas in den friska luften......
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 21-03-2013, 13:11) *
Sen är det väldigt olika i olika kommuner också. Här räcker det att åka över bron så får du minst 1000:- mer i månaden. När det påpekades för vårt kommunalråd sa hon " Men här har vi den vackra naturen och den friska luften också". Så istället för att äta ska vi visst gå ut och andas in den friska luften......


Låter som ni har väldigt lite fettmarelaterade sjukdomar på Öland. slap.gif slap.gif

Betala hyran med luften om du kan.
Huggorm
På min firma har vi inga kvinnor, så jag vet inte om de skulle få mindre. Det närmaste vi har är en transvestit och han får samma som oss andra rolleyes.gif
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 21-03-2013, 14:42) *
På min firma har vi inga kvinnor, så jag vet inte om de skulle få mindre. Det närmaste vi har är en transvestit och han får samma som oss andra rolleyes.gif


Oj, modig en sim tordes berätta på jobbet om det, eller brukar han klä sig som kvinna arbetstid?
Piccante
CITAT (Huggorm @ 21-03-2013, 14:42) *
På min firma har vi inga kvinnor, så jag vet inte om de skulle få mindre. Det närmaste vi har är en transvestit och han får samma som oss andra rolleyes.gif

HBT-diplomerad arbetsplats tummenupp.gif
Pirum
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-03-2013, 11:44) *
Anma tyvärr finns det många killar som tror att dom är värda mer i lön än vi kvinnor. Hade en sån arbetskompis som trodde att han skall ha ner (trots att att han var en latmask)



Jag är iofs kille/man, men har aldrig träffat på någon annan man som ansett att vi ska ha mer betalt än kvinnor för samma arbete. Däremot finns det säkert korkade män som tycker man ska ha mer betalt för att såga av en bräda än för att "passa barn" (om man väljer två traditionella arbeten och stereotyper). Likaså finns det folk som tycker deras egna jobb är viktigare än att, tja, airbagen på deras nya bil är korrekt monterad. (Jobbar inom industrin och det är märkligt många man möter som tror att det är ett lätt jobb att "skruva ihop en bil" - men det som är värst är tempot och det märks inte vid en kort anblick).





Hur som helst är det ju befängt att det på samma arbetsplats ska skilja i lön mellan personer som gör samma sak. Överlag är löneskillnaderna i samhället för stora både när man tänker på samhällseffektivitet och rättvisa. (Vi får exempelvis inte fler läkare om lönerna höjs än mer, inte heller får vi bättre läkare - däremot kanske vi kan få fler och bättre läkare om antalet utbildningsplatser fördubblas i lämplig takt.)
Anma
Jag har nu fått upp min lön lite.
emmma
Bra! Nu vet jag inte om du är nöjd eller inte men lite är i varje fall bättre än inget. Sätt lite press på arbetsgivaren, starta tex en öppen löneklubb ifall ni inte ändå vet om varandras löner. Öppenhet startar diskussioner och ökar medvetandet om de här frågorna vilket jag tror alla anställda vinner på. Du kan också fråga när det gjordes en lönekartläggning senast ... Det är lagkrav på att en sådan skall göras minst vart tredje år (om jag minns rätt)(Också lite beroende på hur stor arbetsplatsen är). Då skall det kartläggas ifall det finns osakliga skillnader och om det gör det så skall det rättas till. Läs mer på DOs hemsida, http://www.do.se här finns det faktiskt mycket intressant info! Det låter som om du borde ha högre, inte lägre lön än din manliga kollega med tanka på att du har mer erfarenhet. Oavsett hur långt du kommer ifall du engagerar dig i detta så lär du dig massor. Lycka till!
silos
CITAT (Anma @ 04-04-2013, 10:08) *
Jag har nu fått upp min lön lite.


Bra! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon