Jubbe063
På ett Universitet i Texas har man låtit testa 4500 personer och deras personlighetsdrag, dessa personer har också fått uppge om de är katt- eller hundmänniskor.

Resultatet av undersökningen i Texas visade på att hundmänniskorna är sociala och utåtriktade, och kattmänniskorna är mera kreativa och neurotiska, filosofiska och icke-traditionella.

Ja vad denna undersökning nu skall vara bra för, det finns troligen mera värdefulla studier på hundar och katter som man hellre skulle spendera pengarna på.

http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/01/13/c...lity/index.html

malarmaster
CITAT (Jubbe063 @ 24-03-2013, 13:00) *
På ett Universitet i Texas har man låtit testa 4500 personer och deras personlighetsdrag, dessa personer har också fått uppge om de är katt- eller hundmänniskor.

Resultatet av undersökningen i Texas visade på att hundmänniskorna är sociala och utåtriktade, och kattmänniskorna är mera kreativa och neurotiska, filosofiska och icke-traditionella.

Ja vad denna undersökning nu skall vara bra för, det finns troligen mera värdefulla studier på hundar och katter som man hellre skulle spendera pengarna på.

http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/01/13/c...lity/index.html

och de som är bägge delar?
jag älskar både hundar och katter,har haft hund men pga ensamboende går det inte att ha hund just nu,har däremot två katter.
men visst finns det skillnader på hund och kattägare men det finns också de som har bägge och var de hamnar i en sådan undersökning skulle vara kul att veta. ulf
Jubbe063
Bra fråga.

Men enligt artikeln så var det inte om man var ägare till katt eller hund som var kriteriet. Efter personlighetsundersökningen blev respodenterna tillfrågade om de identifierar sig själva som katt- eller hundmänniska oavsett om de ägde något djur eller inte.
CillaM
Definitivt kattmänniska. Till och med känslan av hårbollar i halsen då o då ohmy.gif Men för övrigt är jag en stor djurälskare som inte tvekar att hjälpa ett djur i nöd.
ingrid fuxwall
Lite missvisande tycker jag nog, det är tveksamt om alla hundägare är så sociala - beror ganska mycket på om deras hund är det wink.gif)

Min hund är snäppet socialare än mig och katten är nog mer hund än katt så var landar jag?
Jubbe063
CITAT (ingrid fuxwall @ 24-03-2013, 20:09) *
Lite missvisande tycker jag nog, det är tveksamt om alla hundägare är så sociala - beror ganska mycket på om deras hund är det wink.gif)

Min hund är snäppet socialare än mig och katten är nog mer hund än katt så var landar jag?


giggle.gif
kangas
CITAT (Jubbe063 @ 24-03-2013, 13:00) *
kattmänniskorna är mera kreativa och neurotiska, filosofiska och icke-traditionella.



Jag är också skeptisk till sådana generaliseringar, men måste ändå tillstå att det där är en klockren beskrivning av mig... (tre katter har jag).
Motti
Ja social blir man ju lite tvingad till när man har hund då det är lätt att få kontakt med folk genom hunden smile.gif men det kan också gälla kattägare beroende på var man bor ,bor man i en by som vi med kattägare så kan det också bli en imkörsport till att snacka katt smile.gif Vi min man och jag är lika glada för katter som för hundar !vi ska hämta en valp i Maj i Norge men letar nu katt också kompiskram.gif Ja så vi vill ha både katt och hund !Tror inte så mycket på sådana undersökningar ! finns fruktansvärt osociala hundägare och även kattägare !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon