Full version: Deklarationj
malcolm
Idag fick jag årets blankett av deklarationsblanketten och tänk vad lätt det blivit, minns när man satt och svettades och försökte fylla i allting rätt. Man satt sista kvällen och försökte fylla i allting rätt, räknade och kollade om allting stämde, minns speciellt en gång när jag tyckte mig fått ihop allting och så startade ints bilen när jag skulle åka iväg. Nåja, bilen startade till sist och jag kom i tid, känns lite härligt nu att bara knappa på datorn nu eller skicka ett SMS för att göra samma sak.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det tycker jag med att det har blivit så enkelt. Vet också hur jag svettades. Men jag lämnade den alltid tidigt, ville ha det gjort.

Men försäljningen av lägenheten och stugan tyckte jag var krångligt. Särskilt stugan.

Huggorm
Trots att jag rev mitt hår i förtvivlan kunde jag inte komma på något att dra av för i år crying.gif Den norska deklarationen kommer nästa vecka, jag hoppas på större tur där
Tapio
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-03-2013, 21:22) *
Det tycker jag med att det har blivit så enkelt. Vet också hur jag svettades. Men jag lämnade den alltid tidigt, ville ha det gjort.

Men försäljningen av lägenheten och stugan tyckte jag var krångligt. Särskilt stugan.


Halaj!

Jag förstår egentligen inte varför sådant som fastighetsförsäljning måste deklareras speciellt. Allt det där finns ju också i myndigheternas register. Som allt det andra.

//T

Anma
CITAT (Tapio @ 25-03-2013, 22:08) *
Halaj!

Jag förstår egentligen inte varför sådant som fastighetsförsäljning måste deklareras speciellt. Allt det där finns ju också i myndigheternas register. Som allt det andra.

//T

Myndigheterna har nog inte koll på vilka reparationer man gjort bland annat.
Tapio
Halaj!

Men vad har reparationer med saken att göra? Förutom att det påverkar taxeringsvärdet. Och det borde räcka för myndigheterna, väl? Att veta taxeringsvärdet alltså.

//T
RibesRubusVitis
Har man reparerat (utöver ”löpande underhåll”) ökar ju ingångsvärdet och den eventuella vinsten blir lägre, liksom skatten. Det som avses är nog inte ”reparationer”, utan om- och tillbyggnad, eller annan standardhöjning som kostat pengar.
För oss småföretagare är deklarationen lika krånglig som vanligt…
kerstin z5-6
med jordbruksfastighet blir det aldrig lätt ..
Anma
CITAT (Tapio @ 25-03-2013, 22:24) *
Halaj!

Men vad har reparationer med saken att göra? Förutom att det påverkar taxeringsvärdet. Och det borde räcka för myndigheterna, väl? Att veta taxeringsvärdet alltså.

//T

Avdrag på vinsten vid försäljning.
Om man missar det får man betala mer skatt än nödvändigt på vinsten.

Komplicerade grejer det där.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Så skall man skilja på reparationer och på förbättringar, inte lätt att hålla isär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon