Full version: Vilsen i DVD-djungeln
Gossen Ruda
Nu har jag äntligen skaffat en LCD-TV för att kunna titta på mina japanska DVD-skivor, den gamla klarade inte ljudet. Det är inte helt ok med den nya heller, vissa brötiga låtar kan låta konstiga. Skall dock byta anslutningen så det blir kanske bättre. Nu kör jag med scart men eftersom det bara finns en sån ingång måste jag vika den för S-VHS-spelaren. DVD:n skall jag ansluta via komponentkontakterna när jag köpt en sån kabel.

Men en underlighet återstår. Jag har hittills spelat upp skivorna via PC:n och även gjort upp en lista med tidsangivelser. Den stämmer dock inte nu när jag spelar upp via DVD:n. Det skiljer med från några sekunder till över en minut. Hur 17 då? Tiderna ligger ju inbäddade i spelfilerna. Någon som vet?
skånepåg
Dvd-spelare läser menyerna på ett annat sätt än vad datorns program gör om du inte själv gör en egen custom dvd, scarten är det på tiden du byter både sämre ljud och bild wink.gif Hdmi all the way wub.gif
Fick du iordning på rippningen? De flesta Tv nu för tiden brukar ha usb uttag så kopiera över filerna på usb minne eller extern hårddisk och plugga in och spela upp wink.gif
malcolm
DVD-format är verkligen en djungel och de billigaste spelarna brukar inte klara av så många, tittade lite på NetOnNet:s sida och såg att spelare som klarar många olika format inte är så dyra längre. Minns att jag köpte en till yngsta dottern för några år sedan och den klarade "allt", har för mig att den kostade runt 600:- då men minns inte var jag köpte den eller vad det var för fabrikat. Konstigt förresten om det inte fanns HDMI utgång på TV:n, det finns det på min sovrums-TV och telias bredbands-TV funkade inget vidare med scart då det brummade nåt förfärligt på det sättet.
Gossen Ruda
jag får fortsätta med scarten, köpte en scartbox där 3 enheter kan anslutas. Spelaren har en komponentutgång men TV:n har ingen ingång trots att det står så i bruksanvisningen. Den har däremot en Hdmi-ingång men spelaren saknar en sån utgång. biggrin.gif Livet är inte lätt. Rippningen ligger på sparlåga tills jag bestämt mig för något bra program. TV:n har visserligen en USB-port men via den kan jag bara spela in normala TV-program, det händer inget när jag försöker starta inspelning av DVD. Dessutom blir det några skumma .ts-filer som dock skall ga att konvertera via VLC. Det känns lite som att sitta i en labyrint där alla olika utgångar på något sätt är låsta. Nu skall jag bara försöka få S-VHS-spelaren lagad. Den tar in bandet men spottar ut det igen. 625 kr i undersökningsavgift! Det kvittar för det finns inga nya maskiner att köpa.
*Stintan*
Varför inte skaffa en maskin som för över VHS-banden till DVD istället?
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 04-04-2013, 17:28) *
Varför inte skaffa en maskin som för över VHS-banden till DVD istället?

"Skaffa"? biggrin.gif Det är förmodligen ingen billig sak. Dessutom är jag tveksam till att föra över ca 100 VHS-band till DVD, särskilt de inköpta P-rullarna. laugh.gif
malcolm
Det behövs igen speciell "apparat" för att föra över VHS till digitalt, finns utrustning för det som bara är i princip några sladdar och programvara, har själv fört över sådant jag filmat från när barnen var små och det fungerar alldeles utmärkt. Däremot skulle jag vilja ha super 8 till digitalt men det vet jag inte hur man gör.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 04-04-2013, 18:04) *
Det behövs igen speciell "apparat" för att föra över VHS till digitalt, finns utrustning för det som bara är i princip några sladdar och programvara, har själv fört över sådant jag filmat från när barnen var små och det fungerar alldeles utmärkt. Däremot skulle jag vilja ha super 8 till digitalt men det vet jag inte hur man gör.

Nej, det finns utrustning så man bara kör videosignalen in i datorn själv. Fast då måste jag ha en fungerande maskin. smile.gif Beträffande super 8 till DVD så får man nog lämna det till någon firma, det är bara att söka på "super 8 till dvd"
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 04-04-2013, 18:22) *
Nej, det finns utrustning så man bara kör videosignalen in i datorn själv. Fast då måste jag ha en fungerande maskin. smile.gif Beträffande super 8 till DVD så får man nog lämna det till någon firma, det är bara att söka på "super 8 till dvd"

Jag har sett annonser från firmor som kan föra över smalfilm till digitalt men det skulle kosta en förmögenhet för min del då jag har rätt många meter film, vet att Clas Ohlson hade något slags linssystem förut så man kunde filma av sina super 8:or för att åtminstone få dem på VHS men den artikeln är sedan länge borta från sortimentet. Detta krävde dock att man hade en fungerande vhs- kamera men det har jag inte längre, den har torkat ihop fullständigt efter flera år i garderoben.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 04-04-2013, 18:04) *
Det behövs igen speciell "apparat" för att föra över VHS till digitalt, finns utrustning för det som bara är i princip några sladdar och programvara, har själv fört över sådant jag filmat från när barnen var små och det fungerar alldeles utmärkt. Däremot skulle jag vilja ha super 8 till digitalt men det vet jag inte hur man gör.


Ja om man har en fungerande VHS-spelare men det hade nu inte Gossen. Annars finns det överföringsapparater för en bra bit under tusenlappen. Det var bara ett tips.
Gossen Ruda
Nu har jag upptäckt en annan sak. jag vet inte om det en form av Österländskt hemlighetsmakeri eller skämtlynne men på flera skivor finns det dolda filer. Jag fick reda på det av en händelse via AKB-forumet. Efter lite hjälp lyckades jag hitta dem och kan spela upp dem med hjälp av VLC, finns under Uppspelning och Titlar, men på DVD-spelaren är det lögn i helvete att hitta dem. Om det är just min spelare, en Philips, som det inte går på eller om det är för att vi i Väst inte använder oss av såna dumheter vet jag inte. Det blir dagens uppgift men jag frågar det allvetande Odla, har ni hört talas om dolda filer på DVD-skivor?
skånepåg
Finns på cd-skivor med, vissa cd/dvd spelare klarar det, andra inte tongue.gif
Gossen Ruda
CITAT (skånepåg @ 05-04-2013, 12:14) *
Finns på cd-skivor med, vissa cd/dvd spelare klarar det, andra inte tongue.gif

Jag besökte min handlare, SIBA, och där kunde man bara rekommendera att rippa skivorna för de hade inga DVD-spelare som klarade det. Han rekommenderade fö NERO för detta.
Pirum
CITAT (malcolm @ 04-04-2013, 18:33) *
Jag har sett annonser från firmor som kan föra över smalfilm till digitalt men det skulle kosta en förmögenhet för min del då jag har rätt många meter film, vet att Clas Ohlson hade något slags linssystem förut så man kunde filma av sina super 8:or för att åtminstone få dem på VHS men den artikeln är sedan länge borta från sortimentet. Detta krävde dock att man hade en fungerande vhs- kamera men det har jag inte längre, den har torkat ihop fullständigt efter flera år i garderoben.


En liten parentes:

Jag förde över Super-8 filmer härom året med rätt ok resultat, hemma i källaren. Smällde upp en duk och ett kritvitt A4-papper på den, placerade projektorn ganska nära (typ, max en meter? minns ej) och en digital filmkamera precis bredvid. Det blir då en liten vinkelskillnad men man kan leka lite med vinkeln på duken så blir det rätt ok perspektiv, ingenting jag tänkt på när jag sen ser resultatet på TVn. Digitalkameran ställde jag in på, tja, inomhusläge eller något, ett läge som klarar ganska svagt ljus och ger viss eftersläpning - då försvann "flimret" från super-8 rätt bra. Tror jag körde 50i, inte 25p som bildfrekvens. Väl i videokameran lade jag över filmerna på dator och brände ut på dvd med hjälp av AvsToDvd tror jag det hette. Inte lika bra som proffsen gör, men rätt kul,och förvånansvärt bra. Skulle uppskatta kvaliteten till bättre än vhs, men sämre än dvd, typ. Hade filmkameran på manuell fokus annars fick den spatt ibland.



Det är dags att föra över super-8 nu, filmerna börjar bli gamla och kan få problem med hållbarheten. Jag skulle aldrig våga skicka mina i posten så gjorde jobbet själv, och kul var det som sagt. Men proffsen kan säkert få fram ännu bättre resultat - å andra sidan kan säkert klåpare förstöra en del också. Detsamma gäller såklart videofilmer, dags att föra över nu om det inte redan är gjort. Om proffs för över super-8 skulle jag nog vilja ha resultatet på blurayskivor faktiskt.
malcolm
Intressant, har funderat på något liknande men inte kommit till skott ännu, har ingen digital filmkamera men det kanske går med en web-cam också även om kvalitén inte är tiptop, kan vara värt ett försök ialla fall. Nu är drivremmen till min smalfilmsprojektor av men det kanske går att ersätta med en gummirem, vet att det finns o-ringsgummi att köpa i metervara , frågan är bara var...?
Tapio
Halaj!

Swedol...?

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon