silos
Min dator som är cirka 4 år gammal har börjat låta konstig och är väldigt långsam.
Så jag undrar vilken dator tycker ni är bäst,en stationär eller en bärbar?
Hasse_h
Hmm, ska jag ta ett äpple eller ett päron till mellanmålet idag? Beror ju på vad jag tycker smakar bäst för dagen.

Precis som dina datorvanor måste styra dina val. Kommer din dator stå på en och samma plats hela tiden, välj stationärt. Behöver du kunna ta med dig datorn, på resan, till hammocken i trädgården, till tv-soffan, ja välj en bärbar.
silos
CITAT (Hasse_h @ 09-04-2013, 09:46) *
Hmm, ska jag ta ett äpple eller ett päron till mellanmålet idag? Beror ju på vad jag tycker smakar bäst för dagen.

Precis som dina datorvanor måste styra dina val. Kommer din dator stå på en och samma plats hela tiden, välj stationärt. Behöver du kunna ta med dig datorn, på resan, till hammocken i trädgården, till tv-soffan, ja välj en bärbar.


DEt trista med stationär dator är att det blir så många sladdar!Jag har för mig att en bärbar dator inte behöver så många sladdar eller har jag fel?
Bengalow
Innan du lägger ut pengar på en ny dator, med allt vad det innebär av nya program, överflyttningar etc, så kanske du skulle rensa datorn. Om du inte dammsugit den innanför "skalet, så kan det vara en anledning till "slöheten". Damm som lägger sig på komponenterna isolerar dessa, och överhettas. innan min kraschade för 2 år sedan, så hjälpte det att dammsuga innanför. Det andra förslaget är att köra en "diskdefragmentering". Alla data som samlas in läggs på hårddisken huller om buller. När denna börjar få för mycket av "lösa bitar" blir det svårare att samla in, och tar längre tid. Den hittar du under Start > Tillbehör > Systemverktyg > Diskdefragmentering.
Annars vore kanske en diskrensning effektivt...sökväg samma som ovan, men välj då "diskrensning" i st.f. "diskdefragmentering". Om detta inte behövs, så meddelar datorn detta på en liten lapp...

Jag har en fast plats, och tycker det är toppen med stationär dator...

Elisabeth-Västkustkolonisten
Min PC lät också mycket innan dammsugning.......
Irene_L
Jag tycker det är toppen med en bärbar! Med min ryggvärk klarar jag inte av att sitta vid en stationär dator.

Nu när jag har en bärbar dator kan jag sitta i en skön fåtölj med datorn i knät...toppen! tummenupp.gif
Hasse_h
CITAT (silos @ 09-04-2013, 10:40) *
DEt trista med stationär dator är att det blir så många sladdar!Jag har för mig att en bärbar dator inte behöver så många sladdar eller har jag fel?

Jo det är ju klart att du får fler sladdar med stationär dator, till bildskärm, mus och tangentbord som ju är inbyggt i en bärbar.
Men sedär, då har du ju redan bestämt dig. Köp en bärbar om färre sladdar är viktigt för just dig.
pejori
CITAT (Irene_L @ 09-04-2013, 11:13) *
Jag tycker det är toppen med en bärbar! Med min ryggvärk klarar jag inte av att sitta vid en stationär dator.

Nu när jag har en bärbar dator kan jag sitta i en skön fåtölj med datorn i knät...toppen! tummenupp.gif



Samma här.

Älskar min bärbara, som jag kan ta/ha med mig i sängen, när kroppen bråkar. tummenupp.gif
Hasse_h
CITAT (Bengalow @ 09-04-2013, 10:59) *
...
Om du inte dammsugit den innanför "skalet, så kan det vara en anledning till "slöheten". Damm som lägger sig på komponenterna isolerar dessa, och överhettas. innan min kraschade för 2 år sedan, så hjälpte det att dammsuga innanför.
...


Vill bara varna lite för just dammsugning, skulle hellre rekommendera dammblåsning. Det är lätt att komma lite för nära med munstycket till dammsugaren och även om det inte är säkert så finns alltid en risk för urladdning av statisk elektricitet med vanlig hushållsdammsugare.

Själv rengör jag alltid mina datorer invändigt genom att blåsa med tryckluft på burk avsett för rengöring av kameror. Kostar 60-70:- för en burk och räcker till många rengöringar. Billigare än att eventuellt förstöra elektroniken med en urladdning. Det går däremot bra att dammsuga datorlådans ventilationshål på fram- och baksida från utsidan, det bör man göra oftare än invändigt. Syns ju bra när det behövs.
Tapio
Halaj!

Goda råd av Bengalow. Men gör en diskrensning före defragmenteringen. Den finns på samma ställe som defraggaren. Du har säkert precis fullt med sk*t i datorn, som behöver rensas bort, och som saktar ner datorn. Äldre folk utan datorvana brukar ha svårt för god datorhygien, har jag märkt.

Om man petar på jordpiggarna på närmaste uttag med dammsugarpipen borde man kunna dammsuga utan fara sen.

//T
Piccante
Dit behov och användning ska väl styra valet egentligen. Generellt får man ju mer prestanda för pengarna om man köper stationärt vilka är billigare än små pilliga laptops att montera.
Men när jag väl köpte en laptop så har jag aldrig velat byta tillbaka. Bekväm som jag är så är det skönt att kunna ha datorn i knäet o kunna sitta i soffan med den om man vill.
Huggorm
Problemet för mig och många andra är att tangentbordet och musfunktionen på bärbara datorer är så dåliga. Om man ändå måste ha ett riktigt tangentbord och mus inkopplat så försvinner ju mycket av smidigheten
*Stintan*
Beror ju lite på. Har man internet genom kabel/fiber eller har man mobil uppkoppling. Min laptop har blivit mer stationär än bärbar eftersom nätkabeln sitter i hela tiden liksom elkabeln och en kabel till den externa hårddisken, jo har en mus med kabel också eftersom jag inte gillar styrplattan. Så... jag hade en gång ett soffbord som blev ett datorbord biggrin.gif.

Nästa gång köper jag en stationär? Och så önskar jag mig en surfplatta som jag kan koppla trådlöst till datorn.
Tapio
Halaj!

Vill förresten tipsa om ett gratisprogram som tar bort ytterligare skräp som diskrensaren inte fixar, Ccleaner:
http://www.filehippo.com/download_ccleaner
kan verkligen rekommendera. Har man en gammal dator som man kör denna på hittar den säkert flera GB som bara ligger där och skvalpar!
Varning dock! Den raderar också lösenord och liknande, som datorn minns automatiskt. Ccleaner rensar verkligen allt!

//T
gnon49
En stationär + en surfplatta som Stintan nämner är nog min favorit när det gäller datorer o uppkoppling. Har en ny stationär med stor skärm som jag trivs med. En skön kontorsstol fullbordar det hela. I soffan kan jag tänka mig en surfplatta som är lätt o smidig att leka med. Men bärbar? Nja, inte helt säker på att jag vill ha det. I så fall en med toutchskärm men dom är ju svindyra än så länge.
Ugglemormor
För mig passar den bärbara att ta med när jag vilar, annars finns det en stationär endast för mig i kontoret och det med skrivare som jag behöver ofta med ex. nu med manuset...

Det gäller välja rätt och kolla vad man får för priset, har jag hört.
Jag har inte köpt själv mina, så det är svårt att ge råd, men jag har användning av de två jag har och icke att glömma den gamla i syrummet dit mina disketter går i till min symaskin.......
Vill inte byta ut den än, så det får funka så länge det gör..... symaskinen, menar jag....
jimvidar
Trodde att det kännas lite futtigt med bärbar men man vänjer sig fort med det nya.Nu har jag fått möjlighet att testa padda några dagar och blir mer och mer förtjust.
kerstin z5-6
Haft bärbar med inkopplad mus i flera år. Lätt att ha stationär" inte mkt sladdar, kan tas med. urenkel att sköta o starta upp från ny utan hjälp.
zissi
När vi köpte nytt för något år sedan blev det en bärbar och en sladdlös mus till och vi är nöjda med det valet. Musen används bara ibland. Jag tycker som du Silos att det är så skönt att slippa alla sladdar. Nu är det bara när man behöver ladda datorn som det behövs en liten sladd. Jag varierar ställen jag sitter/ligger på, det som för stunden känns bäst för kroppen.

Lycka till med ditt val Silos!
*Stintan*
CITAT (zissi @ 09-04-2013, 23:18) *
När vi köpte nytt för något år sedan blev det en bärbar och en sladdlös mus till och vi är nöjda med det valet. Musen används bara ibland. Jag tycker som du Silos att det är så skönt att slippa alla sladdar. Nu är det bara när man behöver ladda datorn som det behövs en liten sladd. Jag varierar ställen jag sitter/ligger på, det som för stunden känns bäst för kroppen.

Lycka till med ditt val Silos!


Men har man inte mobilt bredband måste man ju ändå ha en sladd. Router kanske man inte heller har om man bara haft en stationär dator tidigare. Mobilt bredband blir ju betydligt dyrare om man vill kunna surfa mycket med hyfsad hastighet. Antar att Silos har fast uppkoppling eftersom hon bor i lägenhet men jag kan ju ha fel.
silos
Tack alla för era svar,det är verkligen mycket att tänka på!

Det blir nog först att jag damsuger eller"blåser"datorn inuti och blir den inte bättre så måste det bli en ny dator...

Jag har ingen router...undrar om den är dyr?Och jag har Telia som min leverantör.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag använder min bärbara väldigt lite. Köpte mig den för 10 år sedan (var tröst efter 3 svåra operationer)
Men den var alltid med i husbilen och på landet.
Använder jag den lite mera, behöver ja ett riktig tangentbord och mus och då sitter jag hellre framför den stationära datorn.

Ipad? kanske inte vore så dumt men jag är ju emot alla dessa prylar....... och så är frågan hur mycket ser jag med min dåliga syn och mina hoppande ögon?

Elisabeth
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har en rätt stor bärbar dator så den har ett ganska stort tagentbord, skärm etc. är väl kanske inte något man släpar med sig varje dag men är ju bra kunna sitta var man vill i lägenheten eller ta med sig till sommarstugan. Jag har ju mobilt bredband så det är rätt fritt flytta runt datorn. Köpte min dator i våras för ca 7000kr (sponsrad av trygghetsrådet) så själv betalade jag ju bara 1/3. laugh.gif
malcolm
Jg föredrar fast dator och har ett speciellt utrymme här hemma för den, har även en bärbar men jag tycker skärmen är för liten och så trivs jag inte med tankentbordet och den plattan som skall fungera som mus. På jobbet har jag också en bärbar men till den har jag extern skärm, tangentbord och mus så den är ju nästan som en stationär.
Pirum
Stationära datorer har överlag mycket bättre/större skärmar och bättre tangentbord. Dessutom är de oftast snabbare också, fast det har nog mindre betydelse idag när "alla" datorer är "tillräckligt" snabba.

Man slösurfar fortast och effektivast med stationär dator. Helt med sladdlöst tangentbord och mus.

Jag har en hoper olika datorer, min laptop använder jag väldigt sällan i lägenheten, men min stationära använder jag mycket. Olika från person till person såklart, men stationära datorer verkar underskattade idag. Hur många vill använda laptop i sitt yrke? Ja, en del gör det såklart, men det är ingen slump att det är stationära datorer som gäller i yrkeslivet.
malcolm
Mycket lättare att uppdatera hårdvaran eller sätta in fler kort i en stationär dator också.
Bee
Det är nog som sagts förut, en smaksak om man vill ha bärbart eller stationärt.
Jag köpte ny stationär i januari. Tyckte jag fick mycket dator för pengarna jämfört med om jag skulle köpt laptop. Är inte så förtjust i laptop. Har en liten 10-tums Acer som är närmare 4 år. Den duger som extra dator. Batteritiden är hyfsad för vanlig surf, ca 4-5 timmar. Det jag inte gillar är att ljusstyrkan på skärmen är så mycket sämre utan sladd. Jag vet att jag kan dra upp ljuset men då tar det på batteriet.
Till min stationära har jag sladdlöst tangentbord. Funkar sådär. Det går en del batterier. Sladdlösa musen gick bort rätt snabbt. Den åt batterier med stor aptit!
malcolm
Jag har också trådlöst t-bord och mus till min stationära dator och tycker batterierna håller rätt bra, det är av fabrikatet Trust men man blir lika konfunderad varje gång batterierna tar slut för man fattar inte vad som hänt när datorn inte reagerar.
Gita
CITAT (malcolm @ 10-04-2013, 11:37) *
På jobbet har jag också en bärbar men till den har jag extern skärm, tangentbord och mus så den är ju nästan som en stationär.

Precis så jobbar jag, en ultralätt bärbar eftersom jag reser ganska mycket, sen kopplar jag upp mig till en stor skärm både hemma och på jobbet.
Gita
silos
Det blir en stationär i sinom tid har jag nu bestämt mig!Jag har hört att man kan få ont i nacken om man sitter för länge vid en bärbar dator...
Anma
CITAT (*Stintan* @ 09-04-2013, 23:49) *
Men har man inte mobilt bredband måste man ju ändå ha en sladd. Router kanske man inte heller har om man bara haft en stationär dator tidigare. Mobilt bredband blir ju betydligt dyrare om man vill kunna surfa mycket med hyfsad hastighet. Antar att Silos har fast uppkoppling eftersom hon bor i lägenhet men jag kan ju ha fel.

Det löser man med trådlöst nätverk. Det händer att jag bär med mig datorn till grannen och surfar där med mitt nätverk. Ja, jag går ju inte över till grannen för att surfa, det har med styrelsearbeten att göra när vi gör så.
armaniel
Jag svarar utifrån egna erfarenheter och utefter egna behov. Jag har stationär, bärbar och en iPad (japp jag gillar datorer och arbetar framför dator wink.gif ). Jag föredrar bärbar, flera gånger om. Jag tycker det är smidigt, allt samlat i datorn vart än jag ska, jag kan sitta och arbeta/surfa etc. var jag vill; i soffan, utomhus, databordet etc. Min stationära har inte varit igång på flera år, iPad använder jag när jag är för lat för att starta laptopen, bara ska surfa litegrann, kolla mailen etc.
Bärbar är så jädrans användbart och den fungerar överallt. Fördelen (för mig i alla fall) är att jag kan koppla till mobilen och använda mobilens nätverk som datorns internet när jag är iväg etc. och det är ju så fördelaktigt!
silos
Tack för alla era svar!

Jag behöver inte köpa en ny dator!Igår fick jag nämligen datorn fixad av en ung man som är utbildad med att laga datorer!Och han ville inte ens ha betalt fastän han höll på med datorn i minst 5 timmar!

Ni skulle sätt hur mycket dam som fanns inuti efter 4 års använding!!! Inte att undra på att datorn lät konstig!

Min nästa dator lovade han att själv bygga åt mig.

Så ni kan förstå hur glad och tacksam jag är!
malcolm
Grattis silos! Min dator är ett hembygge och det är den bästa dator jag har haft men jag funderar på att komplettera med mer RAM, något som inte är lika lätt med en bärbar då det är trångt och bökigt i en sådan. Dessutom vet jag precis vad jag har då jag plockat ihop den själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon