silos
Igår kollade jag försäljning av gamla husvagnar och hittade en som såldes för en krona.
Så tänkte jag att,tänk om man (jag)kunde köpa en gammal husvagn för billig peng och ha den placerad någonstans i skogen eller till kantebn av skogen och så kunde jag vistas där med mina hundar från våren till hösten.

Förresten,kan man eller får man dra en husvagn med en mobedbil-epatraktor?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Du får i alla fall inte åka in i skogen, då gäller terrängkörningslagen
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-04-2013, 08:57) *
Du får i alla fall inte åka in i skogen, då gäller terrängkörningslagen


Men till skogskanten hos en vänlig bonde?
*Stintan*
Man kan ju inte ställa en husvagn var som helst utan tillstånd av markägaren. Inte får man köra var som helst heller. Sen kan det ju bli lite besvärligt att bo utan vatten, el och toa. Tveksamt om man kan dra en husvagn med mopedbil, det finns säkert någon maxvikt såna får dra så det lär nog vara en pytteliten husvagn isåfall.
silos
CITAT (*Stintan* @ 10-04-2013, 09:30) *
Man kan ju inte ställa en husvagn var som helst utan tillstånd av markägaren. Inte får man köra var som helst heller. Sen kan det ju bli lite besvärligt att bo utan vatten, el och toa. Tveksamt om man kan dra en husvagn med mopedbil, det finns säkert någon maxvikt såna får dra så det lär nog vara en pytteliten husvagn isåfall.


Precis vad jag tänkte...nå jag får visst fortsätta att drömma ändå eftersom det mesta i mitt liv i dessa dagar är bra drömmar....fastän jag är ändå nöjd med mitt boende i min lilla lägenhet,men jag längtar till närhet av naturen.

Jag kan ju bygga en koja i skogen och övernatta där då och då om jag vågar....smile.gif
Klint
Jag skulle så gärna ge dej ett positivt svar,förstår din längtan till naturen.Men en husvagn för1kr.är nog inte ok att köra med även om du fick nån med bil som hjälpte dej.Troligen behöver den både tid och pengar för att bli bebolig.
Har du kollat om det finns några vandringsleder i närheten? där brukar det finnas övernattningsmöjligheter med vindskydd,grillplatser och i vissa fall stugor.
Ugglemormor
Ja, natur och vatten, det kan jag erbjuda utan att någon lägger sig i det och ett regält rum med allt.....

Jag förstår din längtan ut, för även jag hade inte trivts i en lägenhet eller mitt i stan så värst länge....

Vi har en av de vackraste hamnar här på 5 min. körsväg och en vinterbonad lägenhet just där .... några minuters gångväg till den härliga låga sandsstranden...... kompiskram.gif .

Var på din plats och be om hjälp av dina nära innan du köper något sånt, det luktar skunk på långa vägar... tummenupp.gif ..
Piccante
Om du ska ha en husvagn permanent uppställd alltså inte bara parkerad på gatan utan uppställd för boende så krävs i regel ett tillstånd eller tillfälligt bygglov. Annars är det väl helt oki bara du har markägarens tillstånd, allemansrätten gäller inte husvagnar.
Huggorm
Husvagnar är bara trevliga den första sommaren, sedan står de och möglar under vintern och är äckliga året efter. Och man blir inte av med en gammal husvagn, det är inte bara att åka till skroten med den som med en gammal bil. Det finns väldigt få värdefulla metaller i dem och kräver mycket jobb att demontera så skrotarna vill inte ha dem. Det är därför de säljs för 1kr.
Ugglemormor
Helt rätt Huggormen,

Nu är det köparens marknad och allt faller i värde och det verkar nästan så att i ren desperation vill de slänga efter en bil, båt, husvagn ex. ex. och då gäller det helt nya.

Har inte koll på begagnadmarknaden, men skulle tro att de får sälja sitt mycket billigare än de köpte in några år sedan.
Rullar du ut en splitterny bil ur affären, faller den ca 100 000kr på direkten, så det gäller att passa på att vakta ut de som endast gått lite, så får man även allt extra rubbet på köpet. (endast siffror av de vi är ute efter)

Båtgrannen hade en båt som han köpte som ny ca. 800 000 kr klassen och sålde den i höstas för tryga
300 00 kr..... det är "sura" pengar och om de är lånta också.....

Sedan kostar det också att inhysa dem under vintern, om man inte känner någon som har plats. Det blir mycket att ta hänsyn till...
Natur liv
Det är kanontrevligt med husvagnssemestrar, så jag tycker allt att du ska drömma vidare. Jag hyrde tidigare mark årsvis, där vattenkran och torrdass ingick, och jag hade många sköna, lediga dagar där i min gamla 1970-talshusvagn.

Fast jag tror att du ska kolla efter en husvagn som är besiktigad och godkänd så att du åtminstone får köra dit den. Det behövs inte så många tusenlappar om du accepterar äldre modeller.

Lycka till med dina semesterdrömmar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon