Sidor: 1, 2, 3
Blomstertanten
12.898 har jag fått i jobbskatteavdrag under 2013 enligt deklarationen och vill därför passa på att tacka alla som varit med och bidragit:

*Tack alla dagisbarn som trängs ihop i allt större grupper för min skull,
* Tack alla undersköterskor som jobbar accepterar en ingångslön på 18.000,
*Tack alla patienter som ligger och kräks i sjukhuskorridorer för att det inte finns sängplatser,
*Tack alla skolelever som står ut med allt färre lärare,
*Tack alla gamla som snällt blir inlåsta om natten för att spara personal,
*Tack alla asylsökande som är schyssta nog att åka hem igen för att inte belasta staten,
*Tack alla utförsäkrade fas treare som lever på existensminimum,
*Tack alla utförsäkrade långtidssjuka.
Och framför allt - stort tack till Anders Borg och Fredrik Reinfeldt som vet hur man prioriterar i en statsbudget!
Tack!
*Stintan*
Sy in dom i madrassen så kanske du har råd att gå i pension innan 70. flirting.gif
Gita
CITAT (Blomstertanten @ 11-04-2013, 09:01) *
12.898 har jag fått i jobbskatteavdrag under 2013 enligt deklarationen och vill därför passa på att tacka alla som varit med och bidragit:

*Tack alla dagisbarn som trängs ihop i allt större grupper för min skull,
* Tack alla undersköterskor som jobbar accepterar en ingångslön på 18.000,
*Tack alla patienter som ligger och kräks i sjukhuskorridorer för att det inte finns sängplatser,
*Tack alla skolelever som står ut med allt färre lärare,
*Tack alla gamla som snällt blir inlåsta om natten för att spara personal,
*Tack alla asylsökande som är schyssta nog att åka hem igen för att inte belasta staten,
*Tack alla utförsäkrade fas treare som lever på existensminimum,
*Tack alla utförsäkrade långtidssjuka.
Och framför allt - stort tack till Anders Borg och Fredrik Reinfeldt som vet hur man prioriterar i en statsbudget!
Tack!

Nu skall vi inte glömma bort att vi fortfarande har världens högsta skatter på arbete i en iofs krympande skattebas. Nu är ekonomi inte ett nollsummespel (dvs. att det finns en bestämd summa pengar) och ytterligare sänkta skatter skulle ge ökad konkurrenskraft och därmed en större skattebas som nog skulle gynna oss alla.
Du framställer det som om jobbskatteavdraget försvinner ur systemet men så är självfallet inte fallet , istället ökar vi vår konsumtion vilket ger arbetstillfällen och ökade skatteintäkter.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 11-04-2013, 09:15) *
Nu skall vi inte glömma bort att vi fortfarande har världens högsta skatter på arbete i en iofs krympande skattebas. Nu är ekonomi inte ett nollsummespel (dvs. att det finns en bestämd summa pengar) och ytterligare sänkta skatter skulle ge ökad konkurrenskraft och därmed en större skattebas som nog skulle gynna oss alla.
Du framställer det som om jobbskatteavdraget försvinner ur systemet men så är självfallet inte fallet , istället ökar vi vår konsumtion vilket ger arbetstillfällen och ökade skatteintäkter.
Gita


Det är väl inte de som har jobb och hyfsad lön som har största behovet av att öka sin konsumtion. För du kan väl inte mena att den ökade konsumtionen du bidrar med p.g.a. jobbskatteavdraget är mer värd än den ökade konsumtion t.ex. en utförsäkrad fas-3are skulle kunna bidra med för samma summa?
Bengalow
Jag tycker att jag känner igen Gitas lösning på problemet från 90-talet. Dåvarande statsminister Bildt sade något om en dynamisk effekt av skattesänkning. När sedan hjulen stannade, så slutade dynamiken att leverera...men det var ju inte hans fel den gången heller...så "rätt" man tänkt, men fel det blev.
gnon49
Det strömmar ju in skattemedel till staten också genom jobbskatteavdragets effekter. Sedan är jag säker på att vår välfärd inte påverkats negativ av just avdraget. Problemen i samhället fanns, och har funnits, i decennier. Dessutom vill ju även S sänka skatten så ekvationen går nog ihop trots allt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag fattar inte, har så många sovit tidigare eller glömde ni allt bara.....

Ja det finns för få sjuksängar men det var förut också. Jag väntade från 1999 till 2002 innan ja<g äntligen fick min axelprotes.

1998 skulle jag till en ryggläkare, men nej du det gick inte. 2002 när jag inte kunde gå längre fick jag åka till Strängnäs. Hur jag kommer dit och hem efter en opera<tion, ja det var mina problem.

När jag behövde 2003 en operation till då fick jag först till svar, så kan vi inte hålla på......
Var det bättre?

Äldrevården var inte bättre heller förut. Vi såg det när svärmor blev så dåligt. En icke fungerande hemtjänst och ingen plats på äldreboende. (var 2001 )

Och idag håller S-MP-V fortfarande på med nedmontering av äldrevård här. När man hör Anna J. ( s) då blir man mörkrädd. Det finns ingen kö här säger hon, klart om alla får avslag.

Skadar inte att tänka till lite ibland

Elisabeth
Monarda
Och jag fick 22475 kr i jobbskatteavdrag. Ska jag ha ännu mer dåligt samvete då, eller? confused.gif
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 11-04-2013, 11:32) *
Det strömmar ju in skattemedel till staten också genom jobbskatteavdragets effekter. Sedan är jag säker på att vår välfärd inte påverkats negativ av just avdraget. Problemen i samhället fanns, och har funnits, i decennier. Dessutom vill ju även S sänka skatten så ekvationen går nog ihop trots allt.


Jamen menar du att det skulle vara någon skillnad beroende på vem som konsumerar upp dessa pengar (jobbskatteavdrag)?
Piccante
Speciellt bra måste det ju kännas för de som tjänar under 9000kr/ mån som sitter fast i timanställningar och deltidsjobb. De får inte en krona i jobbskatteavdrag!
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-04-2013, 12:08) *
Jag fattar inte, har så många sovit tidigare eller glömde ni allt bara.....

Ja det finns för få sjuksängar men det var förut också. Jag väntade från 1999 till 2002 innan ja<g äntligen fick min axelprotes.

1998 skulle jag till en ryggläkare, men nej du det gick inte. 2002 när jag inte kunde gå längre fick jag åka till Strängnäs. Hur jag kommer dit och hem efter en opera<tion, ja det var mina problem.

När jag behövde 2003 en operation till då fick jag först till svar, så kan vi inte hålla på......
Var det bättre?

Äldrevården var inte bättre heller förut. Vi såg det när svärmor blev så dåligt. En icke fungerande hemtjänst och ingen plats på äldreboende. (var 2001 )

Och idag håller S-MP-V fortfarande på med nedmontering av äldrevård här. När man hör Anna J. ( s) då blir man mörkrädd. Det finns ingen kö här säger hon, klart om alla får avslag.

Skadar inte att tänka till lite ibland

Elisabeth


Nu handlar väl den här tråden inte om hur det var förr. Ni hade väl ett antal miljoner som hamnat i fel fickor där nere i Göteborg vill jag minnas, (vet inte om du bor där) som skulle kunnat gå till omsorg istället.

Inte heller är det väl kommunerna som beslutat om jobbskatteavdrag.
Huggorm
CITAT (Piccante @ 11-04-2013, 13:03) *
Speciellt bra måste det ju kännas för de som tjänar under 9000kr/ mån som sitter fast i timanställningar och deltidsjobb. De får inte en krona i jobbskatteavdrag!

Det blir ju inte många kronor i skatt ändå när man har så låg inkomst
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 11-04-2013, 13:13) *
Det blir ju inte många kronor i skatt ändå när man har så låg inkomst


Nej men de kronor som dras känns mer när man har så låg inkomst.
Gita
CITAT (Piccante @ 11-04-2013, 13:03) *
Speciellt bra måste det ju kännas för de som tjänar under 9000kr/ mån som sitter fast i timanställningar och deltidsjobb. De får inte en krona i jobbskatteavdrag!

Du uttrycker det som om jobbskatteavdraget vore ett bidrag som man får. Det är ju faktiskt så att jobbskatteavdraget innebär att man får behålla en aning mer av de pengar man själv arbetat ihop.
Gita

CITAT (Monarda @ 11-04-2013, 12:44) *
Och jag fick 22475 kr i jobbskatteavdrag. Ska jag ha ännu mer dåligt samvete då, eller? confused.gif

Du har med all sannolikhet betalat betydligt mer i skatt så något dåligt samvete behöver du verkligen inte ha
Gita
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 11-04-2013, 13:13) *
Nu handlar väl den här tråden inte om hur det var förr. Ni hade väl ett antal miljoner som hamnat i fel fickor där nere i Göteborg vill jag minnas, (vet inte om du bor där) som skulle kunnat gå till omsorg istället.

Inte heller är det väl kommunerna som beslutat om jobbskatteavdrag.


Nej det gjorde det inte men om man allt skyller på alliansen nu så får man väl jämföra hur det var innan, hur skall man annars kunna säga att det är dåligt nu?

Ja även om jag är pensionär nu så skulle jag gärna också ha jobbskatteavdrag Gita. Våra pensioner härrör från vår tid från jobbet, det är ingen gåva vi får.

Elisabeth
Gita
CITAT (*Stintan* @ 11-04-2013, 12:58) *
Jamen menar du att det skulle vara någon skillnad beroende på vem som konsumerar upp dessa pengar (jobbskatteavdrag)?

Sen är det nog inte fel med lite uppmuntran till dem som alltid betalar, dvs de som arbetar. Det finns en gräns även för solidaritet och det svenska skattetrycket (världens högsta) har nog passerat den gränsen.

Och du anser tydligen att någon som tjänar 20 000 kr per månad skall betala 1500 kr mer i skatt än nu?
Just jobbskatteavdraget ger ju procentuellt mest vid låga löner.
Gita


CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-04-2013, 13:37) *
Ja även om jag är pensionär nu så skulle jag gärna också ha jobbskatteavdrag Gita. Våra pensioner härrör från vår tid från jobbet, det är ingen gåva vi får.

Elisabeth

Ja, en rejäl generell sänkning av inkomstskatterna vore ju inte fel.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 11-04-2013, 13:56) *
Sen är det nog inte fel med lite uppmuntran till dem som alltid betalar, dvs de som arbetar. Det finns en gräns även för solidaritet och det svenska skattetrycket (världens högsta) har nog passerat den gränsen.

Och du anser tydligen att någon som tjänar 20 000 kr per månad skall betala 1500 kr mer i skatt än nu?
Just jobbskatteavdraget ger ju procentuellt mest vid låga löner.
Gita


Som om inte pensionärer betalar skatt!?! Sen är väl inte jobbskatteavdraget 1500 kr om man tjänar 20 000 utan knappt 1400 vid en genomsnittlig kommunalskatt. Vill man ha välfärd så kostar det! Det säger sig självt att det blir nedskärningar i välfärden när skatterna sänks. Det konstiga är det verkar vara höginkomsttagarna som gnäller mest över de höga skatterna och det är väl där någonstans som också solidariteten upphör.
(Ja min gräns för vad som är höginkomst är säkert en bra bit under din.)
Piccante
CITAT (Gita @ 11-04-2013, 13:31) *
Du uttrycker det som om jobbskatteavdraget vore ett bidrag som man får. Det är ju faktiskt så att jobbskatteavdraget innebär att man får behålla en aning mer av de pengar man själv arbetat ihop.
Gita
Du har med all sannolikhet betalat betydligt mer i skatt så något dåligt samvete behöver du verkligen inte ha
Gita

Jag vet att jobbskatteavdraget är ett avdrag och inte ett bidrag. Men jag tycker det vore rimligare att de med lägst inkomst fick betala mindre skatt (skatt efter bärkraft). Det ska löna sig att jobba även om det är ett okvalificerat jobb, en timanställning eller ett tidsbegränsat jobb där man inte kommer stiga i lön. Med hög skatt på låg inkomst lönar det sig mindre att gå ifrån sin a-kassa eller försörjningsstöd. Den som tjänar 30,000 + sitter ju inte på pottkanten om man skattar på sin inkomst...

Tjänar man under 10500kr får man inget jobbskatteavdrag. Vid 10500kr får man 840kr i jobbskatteavdrag.
Huggorm
Jag fick bara 7696kr i jobbskatteavdrag sad.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 11-04-2013, 15:24) *
Jag fick bara 7696kr i jobbskatteavdrag sad.gif


Och vad fick jag? Min pension tjänade jag in med mitt jobb
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-04-2013, 15:38) *
Och vad fick jag? Min pension tjänade jag in med mitt jobb

Hade folk röstat på moderaterna redan på de tiden du var yrkesaktiv så hade du fått jobbskatteavdrag då, men då var det ju sossarnas ständigt höjda skatter folk ville ha.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 11-04-2013, 15:45) *
Hade folk röstat på moderaterna redan på de tiden du var yrkesaktiv så hade du fått jobbskatteavdrag då, men då var det ju sossarnas ständigt höjda skatter folk ville ha.


Huggorm nu är du taskig

Vad jag röstade då och vad jag röstar nu talar jag aldrig om men jag ser alltid alla sidor inte bara det jag gillar.
Och det saknar jag här. Alla bara försvarar bara sin sida, hur dumt det än slår. Bara jag..... finns det nåt värre än detta bara jag tänkande?


Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-04-2013, 17:14) *
Huggorm nu är du taskig

Vad jag röstade då och vad jag röstar nu talar jag aldrig om men jag ser alltid alla sidor inte bara det jag gillar.
Och det saknar jag här. Alla bara försvarar bara sin sida, hur dumt det än slår. Bara jag..... finns det nåt värre än detta bara jag tänkande?
Jag vill absolut inte verka taskig, det var inte meningen. Det är ju bara så det var, fram till att Astrid Lindgren sa till på skarpen verkade ju folk inte reflektera över hur mycket skatt de betalade.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 11-04-2013, 14:28) *
Det säger sig självt att det blir nedskärningar i välfärden när skatterna sänks.

Här har du helt fel, jag vet inte om det är tredje eller fjärde gången jag försöker påpeka att ekonomi inte är ett nollsummespel. Är det så svårt att förstå att skatteintäkterna mycket väl kan öka även om man sänker skattesatserna. Ett näringsliv som går för högfart, fler som jobbar mer,det är det som skapar välfärd, inte världens högsta skattesatser.
Gita
gnon49
CITAT (Huggorm @ 11-04-2013, 17:42) *
Jag vill absolut inte verka taskig, det var inte meningen. Det är ju bara så det var, fram till att Astrid Lindgren sa till på skarpen verkade ju folk inte reflektera över hur mycket skatt de betalade.

Jo jag reagerade. Tog aldrig ut övertid i pengar. Det fick bli på annat sätt än i lönekuvertet. Å andras sidan var jag inte så noga med om det blev några timmars övertid. Trivdes med arbetet vilket var viktigast. Några gånger tog faktiskt skatten hela löneökningen. Inte roligt precis.
Gita
CITAT (gnon49 @ 11-04-2013, 18:15) *
Jo jag reagerade. Tog aldrig ut övertid i pengar. Det fick bli på annat sätt än i lönekuvertet. Å andras sidan var jag inte så noga med om det blev några timmars övertid. Trivdes med arbetet vilket var viktigast. Några gånger tog faktiskt skatten hela löneökningen. Inte roligt precis.

Jag tar heller aldrig ut övertid i pengar eftersom det blir så otroligt dåligt betalt per övertidstimme efter skatt.
Säkert att väldigt många tänker som jag/vi och att staten går miste om en hel del intäkter p.g.a alltför höga skatter på arbete.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 11-04-2013, 18:11) *
Här har du helt fel, jag vet inte om det är tredje eller fjärde gången jag försöker påpeka att ekonomi inte är ett nollsummespel. Är det så svårt att förstå att skatteintäkterna mycket väl kan öka även om man sänker skattesatserna. Ett näringsliv som går för högfart, fler som jobbar mer,det är det som skapar välfärd, inte världens högsta skattesatser.
Gita


Du kan tjata hur mycket du vill om det men när inte skatteintäkterna räcker till utan det krävs nedskärningar på nedskärningar i välfärden år efter år så är knappast medicinen skattesänkningar.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 11-04-2013, 18:48) *
Du kan tjata hur mycket du vill om det men när inte skatteintäkterna räcker till utan det krävs nedskärningar på nedskärningar i välfärden år efter år så är knappast medicinen skattesänkningar.


Ett enkelt exempel; om tio personer betalar 500 kr i skatt ger betydligt mindre intäkter än om 100 personer betalar 250 kr, eller hur. Ju fler som jobbar och betalar skatt desto bättre välfärd, inte ju högre skattesats desto bättre välfärd
Jag undrar hur mycket mer det skulle ge i ökade skatteintäkter om jag, Gnon och alla andra tog ut vår övertid i pengar och därmed betalade skatt för den. Eller om skattesystemet uppmuntrade till att jobba mer.

Sen är det kanhända också en prioriteringsfråga vad skattepengarna används till.
Gita
gnon49
att Sverige klarat krisen såpass bra beror ju delvis på att konsumtionen inte har gått ner så mycket som i andra länder. Konsumerar man beror det ju att man har pengar i plånboken. Och mer pengar i plånboken har ju svenskarna fått dom senaste åren. I slutändan har nog inte skatteintäkterna minskat för stat o kommun.
Inte i någon större omfattning misstänker jag. Vinsten är ju att löntagarna fått mer pengar att röra sig med och på så sätt upprätthåller vår välfärd. Reallönerna har ju ökat bra vilket facken knappast kan ha något emot.
Gita
CITAT (gnon49 @ 11-04-2013, 19:02) *
att Sverige klarat krisen såpass bra beror ju delvis på att konsumtionen inte har gått ner så mycket som i andra länder. Konsumerar man beror det ju att man har pengar i plånboken. Och mer pengar i plånboken har ju svenskarna fått dom senaste åren. I slutändan har nog inte skatteintäkterna minskat för stat o kommun.
Inte i någon större omfattning misstänker jag. Vinsten är ju att löntagarna fått mer pengar att röra sig med och på så sätt upprätthåller vår välfärd. Reallönerna har ju ökat bra vilket facken knappast kan ha något emot.

Oerhört svårt att förstå, verkar det som.
Gita
Aqvakul
Om nu jobbskatteavdragen lett till att fler kommit i jobb, så hade jag haft viss förståelse.. Men nu är ju arbetslösheten högre än någonsin... (Medan däremot företagens vinster är högre än någonsin)
Gita
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2013, 19:17) *
Om nu jobbskatteavdragen lett till att fler kommit i jobb, så hade jag haft viss förståelse.. Men nu är ju arbetslösheten högre än någonsin... (Medan däremot företagens vinster är högre än någonsin)

Och vad säger att jobbskatteavdragen inte lett till fler jobb? Det är ju faktiskt så att antalet människor i arbete har ökar ganska kraftigt trots en djup lågkonjunktur. Tidigare regering gömde ju arbetslöshet i skyhöga sjuk-
och förtidspensionstal.
Gita

Gita
CITAT (*Stintan* @ 11-04-2013, 18:48) *
Du kan tjata hur mycket du vill om det men när inte skatteintäkterna räcker till utan det krävs nedskärningar på nedskärningar i välfärden år efter år så är knappast medicinen skattesänkningar.

En sak till, eftersom du förespråkar skattehöjningar som lösningen på det mesta så kanske du kan förklara för mig varför vi inte har världens bästa skola, vård och omsorg eftersom vi redan har världens högsta skatter.
Det är någonting som inte stämmer, eller hur?
Gita
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (gnon49 @ 11-04-2013, 18:15) *
Jo jag reagerade. Tog aldrig ut övertid i pengar. Det fick bli på annat sätt än i lönekuvertet. Å andras sidan var jag inte så noga med om det blev några timmars övertid. Trivdes med arbetet vilket var viktigast. Några gånger tog faktiskt skatten hela löneökningen. Inte roligt precis.



gnon ja<g gjorde många timmars övertid utan någon ersättning. Hade även jobb med mig hem på semestern, sambon också.

Men jag gillade mitt jobb och än idag får vi beröm av olika idrottsledare och föreningar. Klart jag kan inte gå och handla med beröm men gott gör det ändå
Huggorm
Jag vägrar jobba övertid utan ersättning, det är bara att glömma. I mars jobbade jag över 80 timmar betald övertid vilket gjorde att jag fick betala 42% skatt den månaden. Väldigt mycket men det jämnar ju ut sig över året. Runt hälften kommer jag ju få tillbaka i nästa års deklaration.
Natur liv
CITAT (Gita @ 11-04-2013, 19:39) *
Tidigare regering gömde ju arbetslöshet i skyhöga sjuk-
och förtidspensionstal.



Märkligt språkbruk, att betala ut arbetslöshetsersättningar, sjukpenning och pension till arbetslösa, sjukskrivna och pensionerade kallar du att "gömma". Blir de mindre dolda för att de tvingas leva utan ersättning? Gissningsvis syns de inte i statistiken, men det handlar om människor av kött och blod. Det är bara för dem som blundar de kan gömmas.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tänk alla stor idrottsarrangemang jag jobbade utan ersättning, jobbigt var det många gånger men oj såååå roligt. Så många< trevliga människor jag träffade

Även om jobb är ett nödvändigt ont så skall det också vara roligt
*Stintan*
CITAT (Gita @ 11-04-2013, 19:47) *
En sak till, eftersom du förespråkar skattehöjningar som lösningen på det mesta så kanske du kan förklara för mig varför vi inte har världens bästa skola, vård och omsorg eftersom vi redan har världens högsta skatter.
Det är någonting som inte stämmer, eller hur?
Gita


Du tycks inte fatta att det är jobbskatteavdragen jag har något emot. Jag anser att det är en dålig prioiritering. Att jag skulle förespråka skattehöjningar är inte sant. Även om man tog bort jobbskatteavdragen skulle det inte vara någon skattehöjning utan en återställning. Du skulle säkert anse att vi har världens högsta skatter även om du blev helt skattebefriad.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 11-04-2013, 22:16) *
Du tycks inte fatta att det är jobbskatteavdragen jag har något emot. Jag anser att det är en dålig prioiritering. Att jag skulle förespråka skattehöjningar är inte sant. Även om man tog bort jobbskatteavdragen skulle det inte vara någon skattehöjning utan en återställning. Du skulle säkert anse att vi har världens högsta skatter även om du blev helt skattebefriad.

Att vi har världens högsta skattetryck, eller åtminstone bland de allra högsta, är ingen åsikt, det är fakta.
Bengalow
Gitas resonemang om, att minskad skatt ger högre konsumtion, och därmed högre skatteintäkter hör ju hemma i Ebberöds Bank. Tag en enkel kurs i ekonomi, vetja - debet till höger, eller hur vad det nu det var.
Ditt snack om nollsummespel är ju bara blaha. Finns det en summa, så finns den...basta. Minskar man den, så finns det mindre att spendera, på t.ex. vården, som behöver oerhörda summor, för att komma upp till det behov som finns. Men, alltså, ge 6:e, 7:e, 8:e jobbskatteavdraget fritt fram, så kommer vården att vara självfinansierad, p.g.a. den högre konsumtionen. Naivitet på gränsen till dumhet...
Natur liv
CITAT (Huggorm @ 11-04-2013, 23:31) *
Att vi har världens högsta skattetryck, eller åtminstone bland de allra högsta, är ingen åsikt, det är fakta.


Du glömde nog att läsa den sista meningen: "Du skulle säkert anse att vi har världens högsta skatter även om du blev helt skattebefriad". ÄVEN OM är inte helt oväsentligt i den meningen.

Sedan kan jag tycka att diskussionen förenklas om vi talar om våra egna åsikter, inte om vad andra tycker, som Stintan gör. Det blir lätt onödiga missförstånd annars.

Personligen kan jag tycka att det bara är de som har mycket pengar som har råd att avstå från solidaritet. Vi andra lever gott på omtanke, hänsyn och gemensamt ansvar.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 11-04-2013, 23:31) *
Att vi har världens högsta skattetryck, eller åtminstone bland de allra högsta, är ingen åsikt, det är fakta.


Har jag påstått något annat?
Huggorm
Okej då, om man ser det på det viset
Gita
CITAT (Bengalow @ 11-04-2013, 23:34) *
Gitas resonemang om, att minskad skatt ger högre konsumtion, och därmed högre skatteintäkter hör ju hemma i Ebberöds Bank. Tag en enkel kurs i ekonomi, vetja - debet till höger, eller hur vad det nu det var.
Ditt snack om nollsummespel är ju bara blaha. Finns det en summa, så finns den...basta. Minskar man den, så finns det mindre att spendera, på t.ex. vården, som behöver oerhörda summor, för att komma upp till det behov som finns. Men, alltså, ge 6:e, 7:e, 8:e jobbskatteavdraget fritt fram, så kommer vården att vara självfinansierad, p.g.a. den högre konsumtionen. Naivitet på gränsen till dumhet...

Men nu är det inte så att "det finns en bestämd summa" och därmed basta.
Allt beror ju på hur väl våra företag lyckas och hur många som arbetar och betala skatt. Att påstå något annat är ju, för att citera dig, inte bara på gränsen till dumhet, det är ren dumhet.
Gita
malarmaster
CITAT (Blomstertanten @ 11-04-2013, 09:01) *
12.898 har jag fått i jobbskatteavdrag under 2013 enligt deklarationen och vill därför passa på att tacka alla som varit med och bidragit:

*Tack alla dagisbarn som trängs ihop i allt större grupper för min skull,
* Tack alla undersköterskor som jobbar accepterar en ingångslön på 18.000,
*Tack alla patienter som ligger och kräks i sjukhuskorridorer för att det inte finns sängplatser,
*Tack alla skolelever som står ut med allt färre lärare,
*Tack alla gamla som snällt blir inlåsta om natten för att spara personal,
*Tack alla asylsökande som är schyssta nog att åka hem igen för att inte belasta staten,
*Tack alla utförsäkrade fas treare som lever på existensminimum,
*Tack alla utförsäkrade långtidssjuka.
Och framför allt - stort tack till Anders Borg och Fredrik Reinfeldt som vet hur man prioriterar i en statsbudget!
Tack!

kul att du nu förstått att du fått en skattesänkning.tog några år att fatta?
men sedan blandar du ihop äpplen o päron.
jobbskatteavdrag påverkar INTE kommunernas eller landstingens skatteinkomster,dvs det är enbart statskassan som "betalar" den.
därav kan vi sluta oss till att skolan är kommunens ansvar,likaså äldrevård,landstingen sköter vården.
sjukförsäkringen finansieras av arb.givaravgifter men regelverket bestäms av riksdagen.
(om nu oppositionen nu tyckt regelverket är fel är det lätt att ändra då regeringen inte har majoritet)
asylsökande som fått avslag SKALL åka hem,sverige har för övrigt europas generösaste regler avseende invandring.vi har inte fri invandring i dagsläget och det finns ingen majoritet för det.
fas 3 är däremot ett fiasko och bör tas bort.är motståndare till alla åtgärder som ger en arbetsgivare rabatt på arbetskraft.det snedvrider konkurrens och motiverar inte den arbetssökande att skaffa sig högre kompetens m.m. ulf
malarmaster
CITAT (Gita @ 12-04-2013, 06:16) *
Men nu är det inte så att "det finns en bestämd summa" och därmed basta.
Allt beror ju på hur väl våra företag lyckas och hur många som arbetar och betala skatt. Att påstå något annat är ju, för att citera dig, inte bara på gränsen till dumhet, det är ren dumhet.
Gita

Ingen mening Gita.jag beundrar din idoghet att försöka sprida ekonomisk kunskap men dina (våra) motståndare förstår uppenbarligen inte + och -.
nu i deklarationstider fastställs skatten för den enskilde,all inkomstskatt som betalts under året är ju preliminär.
att skatten sänkts för de flesta syns nu tydligt i blanketten,det är bara att fiundera på vad de pengarna använts till.
konsumtion? inköp av tjänster? ja,i de flesta fall vilket avspeglar sig i tjänstesektorn som växt starkt sedan 2007. det har genererat jobb både inom handeln och RUT/ROT sektorn,jobb som genererar skatt som i sin tur betalt jobbskatteavdragen.detta är ju basic kunskap inom ekonomi.
får du fler i jobb ökar skatteintäkterna,utgifter för a-kassa minskar och trots ett något lägre skattetryck på individen ökar statsinkomsterna.det ger också plus hos kommun o landsting då de flesta inkomsskatter faktiskt hamnar där.en del av statskassans inkomster är ju momsen,högre konsumtion ,mer inkomster.
nu är detta inte hela ekvationen då vi ju påverkas av omvärlden,som de flesta vet har även vår omvärld problem vilket starkt påverkar oss,industrisektorn håller på att avvecklas i sverige,antalet jobb här minskar varje år. vår export börjar få problem,kostnaderna i sverige och vår starka kronkurs ställer till det.
men det finns nu även positiva signaler,lediga jobb ökar ånyo,det finns 10000 lediga jobb inom offentlig sektor och det beräknas öka till 40000 varje år tio år framåt pga pensionsavgångar.
samtidigt som tjänstesektorn nu går in i högkonjuktur,särskilt inom bygg.efterfrågan på personal ökar även här. jag ser med tillförsikt framåt,ulf
niklaswik
Alla som du räknade upp i trådstarten är ju egentligen de som borde tacka dig för att de fått en stor del av ditt arbete. Mer eller mindre frivilligt. Den som tycker att skatterna är för låga har ju goda möjligheter att skänka pengarna till något som hjälper folk betydligt mer än skattefinansierade organisationer klarar att göra.

Så ta dina 13 000 kr och ge till Rädda Barnen eller dylikt, så kan du få den sköna känslan i att faktiskt ha gett en massa pengar helt frivilligt, och inte bara genom tvång.
*Stintan*
CITAT (niklaswik @ 21-04-2013, 13:54) *
Alla som du räknade upp i trådstarten är ju egentligen de som borde tacka dig för att de fått en stor del av ditt arbete. Mer eller mindre frivilligt. Den som tycker att skatterna är för låga har ju goda möjligheter att skänka pengarna till något som hjälper folk betydligt mer än skattefinansierade organisationer klarar att göra.

Så ta dina 13 000 kr och ge till Rädda Barnen eller dylikt, så kan du få den sköna känslan i att faktiskt ha gett en massa pengar helt frivilligt, och inte bara genom tvång.


Det skulle ju knappast de uppräknade må bättre av. Men du kanske tycker att vi inte behöver någon välfärd.
mamamaggan
CITAT (Gita @ 11-04-2013, 13:56) *
Sen är det nog inte fel med lite uppmuntran till dem som alltid betalar, dvs de som arbetar. Det finns en gräns även för solidaritet och det svenska skattetrycket (världens högsta) har nog passerat den gränsen.

Och du anser tydligen att någon som tjänar 20 000 kr per månad skall betala 1500 kr mer i skatt än nu?
Just jobbskatteavdraget ger ju procentuellt mest vid låga löner.
Gita
Ja, en rejäl generell sänkning av inkomstskatterna vore ju inte fel.
Gita



Vilka är det som betalar mest skatt ? Inte är det de som jobbar .

Det är de som är arbetslösa , sjukskrivna , förtidspensionerade och även " vanliga " ålderspensionärer.

På en inkomst av 9.000 / månad så betalar en som jobbar 1282 i skatt medan en som är sjuk osv betalar 2034 d v s 752 kr / månad mer än den som är lycklig nog att kunna jobba eller ha ett jobb.

Har man 15.000 / månad så är siffrorna 2957 resp 3994 resp 1037 mer .

Vid en inkomst på 20.000/månad så är siffrorna 4417 resp 5754 resp 1337 mer.


Varför ska de arbetslösa , sjuka och pensionärer betala 9.000 - 16.000 mer i skatt per år ? Jo för att finansiera jobbskatteavdraget !

Siffrorna är tagna ur skattetabell 32 för månadslön.

Betänk också att dessa personer redan har jobbat och betalat skatt till samhället precis som alla andra men har haft oturen att bli sjuka , arbetslösa osv. För detta ska de straffas och de som har lägst inkomst kan nog många gånger inte ens betala det allra mest nödvändiga för sitt och i många fall familjens uppehälle.

Vad händer då ? Jo de kanske t o m får försörjningsstöd. Blir det billigare för samhället än att de betalar samma skatt som alla andra ? Vilken logik , de får betala mer skatt som gör att de måste få försörjningsstöd!

Vad händer om vi sänker skatterna ytterliga för de som jobbar ? Man kan ju anta att skatterna för de andra höjs för att vi ska kunna bibehålla den samhällsservice vi har i dag.

De som jobbar har ju också subventionerade priser inom den allmänna vården , deras barn får gratis undersvisning , och lunch , i kommunala skolor osv osv.
pejori
CITAT (mamamaggan @ 21-04-2013, 16:28) *
Vilka är det som betalar mest skatt ? Inte är det de som jobbar .

Det är de som är arbetslösa , sjukskrivna , förtidspensionerade och även " vanliga " ålderspensionärer.

På en inkomst av 9.000 / månad så betalar en som jobbar 1282 i skatt medan en som är sjuk osv betalar 2034 d v s 752 kr / månad mer än den som är lycklig nog att kunna jobba eller ha ett jobb.

Har man 15.000 / månad så är siffrorna 2957 resp 3994 resp 1037 mer .

Vid en inkomst på 20.000/månad så är siffrorna 4417 resp 5754 resp 1337 mer.
Varför ska de arbetslösa , sjuka och pensionärer betala 9.000 - 16.000 mer i skatt per år ? Jo för att finansiera jobbskatteavdraget !

Siffrorna är tagna ur skattetabell 32 för månadslön.

Betänk också att dessa personer redan har jobbat och betalat skatt till samhället precis som alla andra men har haft oturen att bli sjuka , arbetslösa osv. För detta ska de straffas och de som har lägst inkomst kan nog många gånger inte ens betala det allra mest nödvändiga för sitt och i många fall familjens uppehälle.

Vad händer då ? Jo de kanske t o m får försörjningsstöd. Blir det billigare för samhället än att de betalar samma skatt som alla andra ? Vilken logik , de får betala mer skatt som gör att de måste få försörjningsstöd!

Vad händer om vi sänker skatterna ytterliga för de som jobbar ? Man kan ju anta att skatterna för de andra höjs för att vi ska kunna bibehålla den samhällsservice vi har i dag.

De som jobbar har ju också subventionerade priser inom den allmänna vården , deras barn får gratis undersvisning , och lunch , i kommunala skolor osv osv.

Det är väl den gamla inrotade skrönan att det bara är arbetare som betalar skatt.
Att alla typer av inkomster beskattas, (a-kassa sjukpenning, sjukbidrar m.m.)missar tydligen en del.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon