Tänkte bara redovisa svar jag fått från Universitet i Göteborg som genomför undersökningar om vad folk tycker om olika saker i samhället .Jag refererade till en undersökning som gjorts där man kunde se att numera vill folk att man ökar offentliga sektorn samt att man inte ska få göra vinster i privata företag som får skattepengar. det här var vad folk från samtliga partier tyckte.

Fick frågan om jag visste vilka som låg bakom denna undersökning och vem som beställt den .



Här kommer svaret.



Hej Margaretha!
SOM-institutet är en oberoende undersökningsorganisation placerad vid Göteborgs universitet.

Undersökningsverksamheten (årligen återkommande enkätundersökningar) finansieras genom forskningssamverkan med forskningsprojekt, myndigheter och organisationer i Sverige. Finansieringen kommer från väldigt många olika håll och alla projekt ”samsas” i våra enkäter. Vi har ett fyrtiotal samverkansprojekt och det varierar från år till år. Det rör sig om forskningsprojekt knutna till universitets- och högskolor, myndigheter som Energimyndigheten, Skatteverket och Statskontoret. Vi har ett stort utvärderingsuppdrag från Västra Götalandregionen.



Ett huvudskäl till SOM-institutets tillblivelse var att många fattiga forskningsprojekt tillsammans kunde gå ihop och genomföra stora riksrepresentativa undersökningar. Det var så det började. Och så är det idag. Om forskare inte längre vill använda SOM för sina forskningsprojekt så kan vi heller inte fortsätta genomföra undersökningar.



Mvh

/Henrik







HENRIK EKENGREN OSCARSSON

Professor Political Science, Electoral Research

Research Director at the SOM-institute

Department of Political Science

Department of Journalism, Media and Communication

UNIVERSITY OF GOTHENBURG

Box 711 SE 405 30 GÖTEBORG, SWEDEN

+46 31 786 4666

+46 31 786 4095