Motti
I Jönköpings län har övergivna katter tvådubblats !enligt ett TV repotage i går på lokalTV ! katthemen är överfulla och kan inte ta in ensamkatter ,de prioriterar kattor med ungar först .Och ändå påstå vidhåller en del att alla katter ska sparas ! då är min fråga ?vem ska ta hand om alla dessa katter ? Jag vill nog påstå att human avlivning 'är en lösning på kattproblemet .
*Stintan*
Varför starta en ny tråd om hemlösa katter?
Anki på Öland
Så då är dom 2 miljoner nu då??
*Stintan*
giggle.gif
Motti
Anki ! det där var väl lite lågt .Jag försöker belysa problemet med hemlösa katter och du skojar om det ,för mig är det allvar i allra högsta grad och jag tar hemlösa katter på väldigt stort allvar men du skojar om det ?
hattstugan

Häpp! Inga påhopp tack! Fel kan alla göra!

Hittar ingen annan tråd i ämnet!
/Moderator
*Stintan*
CITAT (hattstugan @ 21-04-2013, 01:26) *
Häpp! Inga påhopp tack! Fel kan alla göra!

Hittar ingen annan tråd i ämnet!
/Moderator


Hemlösa katter diskuteras i tråden "Protestera mot avlivning av oskyldiga värnlösa katter" där Motti skrivit flera gånger om hur många hemlösa katter det finns i Jönköpings län och att det är fullt på katthemmen. (Bara som info)
jaj-51
Ja det finns mängder av kattägare som inte har en aning om vad som gäller och vilka krav som ställs på djurägarna.

Ofta är de bara att fota ut katten på morgonen när de går till jobbet ...

Sommarens kattunge klarar sig ju själv den är van vid att vara utomhus .... när vi åker hem till vintern.

Det går ju att dumpa katten där den hittar kompisar och kattvänner ....

Tur att hundägarna inte har samma usla beteende. Jo ja det finns också men sällsynt i norden.

Kanske dags för djurskyddsföreningarna att jaga dåliga kattägare och lagföra några stycken.

hattstugan

Förlåt men jag har inte koll på alla trådar!
/Moderator
*Stintan*
CITAT (hattstugan @ 21-04-2013, 09:35) *
Förlåt men jag har inte koll på alla trådar!
/Moderator


Fullt förståeligt flirting.gif
CillaM
CITAT (jaj-51 @ 21-04-2013, 06:33) *
Ja det finns mängder av kattägare som inte har en aning om vad som gäller och vilka krav som ställs på djurägarna.

Ofta är de bara att fota ut katten på morgonen när de går till jobbet ...

Sommarens kattunge klarar sig ju själv den är van vid att vara utomhus .... när vi åker hem till vintern.

Det går ju att dumpa katten där den hittar kompisar och kattvänner ....

Tur att hundägarna inte har samma usla beteende. Jo ja det finns också men sällsynt i norden.

Jo då, många hundägare har PRECIS den attityden du påstår att de inte har! Skillnaden är att hundar är mer kontaktsökande och definitivt mer skadegörare än vad katter är. När det gäller tamdjur.



Kanske dags för djurskyddsföreningarna att jaga dåliga kattägare och lagföra några stycken.


Djurskyddsföreningarna har inga pengar att jaga dåliga kattägare då dessa föreningar enbart är frivilliga organisationer/föreningar. De är tex. inte sponsrade av kommunen utan enbart av donationer av privatpersoner. Men det borde ställas höga krav på varje kommun att hjälpa till med pengar för djurskyddsföreningarna, det skulle underlätta enormt.
jaj-51
Jag bor i ett villasamhälle i en stor stad.
Här är det sällsynt med en lös springande hund, vanligast är en hundägare med och bajspåse som hänger efter i ett koppel.

Min trädgärd besöks vanligen av fyra fem kattor varje dag. Hemma får kattorna vänta tills arbetsdagen är slut ...

Sommar kattor och kaniner dumpas när nöjet att äga dem är till ända.
Här har vi aldrig haft en dumpad hund bara sett någon lapp om bortsprungen hund ... (senaste var två mil bort, kanske stulen?)

Barnens sandlådor och kattor som har den som bajslåda ... är vanliga.
Problemen varierar var man bor men antalet dumpade kattor är klart mycket större än hundar.

Lätt att tycka kommunen staten skall betala och stödja mera, men här behövs mer till skolor och åldringsvård sjukvård först och främst.
CillaM
Jag menar inte herrlösa/damlösa hundar nu, utan mer lösspringande hundar. Som får för sig att jaga höns och får, t.ex. Detta är ett enormt problem och ställer till med rejäla skador. Kattor, ja, lite skit i landet, det anser jag inte vara ett problem. Men jag huserar katter också så kanske därför.

Jag anser också att kommun och stat ska satsa på skola, älderomsorg, vård och annat. MEN, det går mycket väl att lägga en summa på djurskyddsföreningarna också, istället för att skicka ut en kommunal jägare, som tar 800-1000:- i timmen, för att skjuta katter. Det blir dessutom bra mycket billigare att vårda det som finns istället för att ta död på det.

Kan man få människor att förstå att kastrering av varje katt som införskaffas så hade vi inte haft dessa hemlösa eller vilda katter. För det är faktiskt människan som måste stå till svars för vad som händer. Eller ska vi börja skjuta av unga människor och barn? För vad jag anser så förökar sig dessa väldigt snabbt också.
pejori
CITAT (CillaM @ 21-04-2013, 22:33) *
Jag menar inte herrlösa/damlösa hundar nu, utan mer lösspringande hundar. Som får för sig att jaga höns och får, t.ex. Detta är ett enormt problem och ställer till med rejäla skador. Kattor, ja, lite skit i landet, det anser jag inte vara ett problem. Men jag huserar katter också så kanske därför.

Jag anser också att kommun och stat ska satsa på skola, älderomsorg, vård och annat. MEN, det går mycket väl att lägga en summa på djurskyddsföreningarna också, istället för att skicka ut en kommunal jägare, som tar 800-1000:- i timmen, för att skjuta katter. Det blir dessutom bra mycket billigare att vårda det som finns istället för att ta död på det.

Kan man få människor att förstå att kastrering av varje katt som införskaffas så hade vi inte haft dessa hemlösa eller vilda katter. För det är faktiskt människan som måste stå till svars för vad som händer. Eller ska vi börja skjuta av unga människor och barn? För vad jag anser så förökar sig dessa väldigt snabbt också.

Kastrering samt att höja statusen på katter, är nog den enda vägen.
Fortfarande far många hundar illa, men det är betydligt mindre numera till skillnad från när t.ex blandrasvalpar skänktes bort.
En katt, precis som en hund ska kosta.
Gratis är inget värt, så att " kattunge bortskänkes" på annonssidor bör inte få förekomma.

Motti
Jag ansåg att en ny tråd var viktig ! då nu vår lokal TV i Jönköpnigs län pålyste att hemlösa katter har två dubblats de sista två åren !det här ligger mig väldigt varmt om hjärtat och bör få en extra tråd i mitt tycke så måste folk får upp ögonen om hur allvarligt problemet är .Personligen tycker jag det är för jäkligt hur folk hushållar med sina katter .När de flyttar så lämnar de katten och skiter i hur den katten får det resten av sitt liv .Tyvär har den tendesen kommit upp även med hundar .Ja det var som jag skrev i en annan tråd 400,ooo hemlösa katter i Sverige !och ingen vill tro på det confused.gif ja då sticker man huvudet i sanden .
Rebecca
Men det FINNS ju redan en tråd om detta!! Motti, du tar ju själv upp samma fakta som finns i den andra tråden.

Onödigt.

duh.gif
Motti
Ja men då är det väl bara att strunta i den här tråden och skriva i den andra eller hur !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon