Sidor: 1, 2, 3, 4
Cacki
Nu är "galna idésprutan Cacki" igång igen crazy.gif och behöver lite feedback.

Vi pratade ju om att vi måste backa upp moderatorerna för att underlätta för dem att kunna sköta sitt jobb och nu har jag gått och fnulat lite på konstruktiva förslag. Jag vet dock inte vilken avdelning jag ska posta inlägget i så det får bli här i Småprat, men verkar det intressant så är det bara att flytta tråden.

Jag har ju sett att vissa ibland har lite svårt att förstå att forumet drivs av privata aktörer och alltså inte är någon ”demokrati” i den bemärkelsen. Visst, det kan vara svårt att acceptera att man som medlem egentligen inte har så mycket att säga till om och att det bara är att gilla läget eller dra om det inte passar. Därför funderar jag på om man inte skulle kunna försöka ”plocka det göttast” ur båda ”maktsystemen” och har några (galna??) förslag på hur detta skulle kunna se ut och om det öht finns något intresse hos högsta ledningen om det eller om det ens vore genomförbart. Förmodligen finns det en massa käpphästar som jag i iverns stund inte har tänkt på, men drömma kan man ju alltid…
Alltså, here we go….

Kommunikationen mellan ledningen och medlemmarna:

Vi upplever ju dem som lite osynliga på forumet och misstänker att det mycket väl kan vara själva grundorsaken till att det blir så mycket tjafs med moderatorerna.
Jag vet ju inte hur ansvarsfördelningen högre upp i organisationen ser ut och vilken ”synlighet” vi egentligen kan förvänta oss här på forumet men som det är nu så är det nästan bara moderatorerna vi ser och därför blir det tyvärr de som få missnöjet. Det vore bra att veta om kontakten mellan ledning och moderatorer bara sker lite sporadisk när problem uppstår eller om regelbundna ”avstämningmöten” hålls och i så fall hur ofta, för att veta om mina förslag alls skulle funka.
Visst förstår man att moderatorerna utsågs för att nästa steg högre upp i ledningen inte kan hinna med allt själva och frågan är ju hur man skulle kunna få till en smidigare kommunikationsväg mellan dem och oss…??

Skulle det kunna underlätta om vi hade någon slags ”lyfta frågan-brevlåda” som moderatorerna skulle kunna ansvara för att ta med sej till avstämningsmötena? Då kanske vi medlemmar kan få lite snabbare respons på de saker vi har på hjärtat och där modsen bara fungerar som kururer.
För att som medlem kunna känna sej uppdaterad hur långt frågan hunnit på väg innan den behandlas skulle det kanske det dessutom vore bra med ett avprickningssystem som ytterligare ett steg i det hela
Typ….
Steg1: Frågan plockas upp ur lådan och tas med till avstämningsmötet – moderatorn signerar
Steg2: Svar direkt av ledningen själva-klart! Eller”Under fortsatt behandling” eller ogenomförbart – delegeras till moderatorerna att vidarebefordra till medlemmen.
Får man inget svar under rimlig tid slipper man ju åtminstone undra, dels om någon öht bryr sej eller ens har uppmärksammat det man skrivit. Att veta att det ta lite tid innan man kan förvänta sej något svar är ju faktiskt också viktigt för att förhindra irritation och känsla av övergivenhet.

Moderingen

Här skulle jag också vilja att man införde någon slags brevlåda, t.ex ”förslagslådan”, till hjälp för oss medlemmar att backa upp och underlätta för moderatorerna i deras arbete. Dock viktigt att förslag med ”gnällvarning” inte hamnar där utan enbart konstruktiva förslag på vidareutveckling av moderatorsbefogenheter. Ej heller direkta hänvisningar till någon specifik händelse utan mer för att försöka stävja negativa fenomen som förekommer rent allmänt.
Protester och klagomål skall självklart som redan är bestämt, tas med moderatorerna via pm.

Här skulle jag själv vilja föreslå två saker jag kommit på sedan min tråd låstes om önskemål modereringen. Gillas förslaget om förslagslådan ska det här kanske flyttas dit istället annars får jag väl få en varning nu för att jag diskuterar modereringen öppet nu igen (men att försöka slänga ut mej från Odla kommer ni dock att få problem med. Jag har nämligen väääldigt vassa tänder och har bitit mej fast i forumväggarna rejält och kommer inte släppa i första taget… naughty.gif naughty.gif )

1. Jag såg att en ”gilla”-knapp var på gång och därför hoppas jag även på en ”anmäl”-knapp samtidigt. Att pm:a känns onekligen lite omständigare än ett knapptryck.
Dock skulle jag önska att denna knapp skulle kunna ”avdramatiseras” lite i gemene mans ögon. Själv har det hänt ganska många gånger när man sett att någon brutit mot trivselreglerna men att jag ändå avstått att pm:a och anmäla inlägget eftersom man mest känner sej som en skvallerbytta om man gör det. Det man anmäler behöver ju inte ha ett dugg med att göra om vad man själv har för åsikter i varken sakfrågan eller i konflikten som uppstått.
Det skulle förhoppningsvis kunna vara till hjälp för moderatorerna som naturligtvis själva inte kan häcka på forumet 24 timmar om dygnet. Dessutom, ju fler ögon som spanar ju fler regelöverträdelser fångas ju upp.
Verkar det vara ett intressant förslag vore det kanske ännu bättre (om det är tekniskt möjligt allts) om dessutom en liten textruta kom upp i samband med knapptryckningen, där man kan skriva ett meddelande om vad man syftar på med sin anmälan.

2. Sedan det här med inlindade ”tjyvnyp” som är så svåra att komma åt eftersom de bara ligger i gråzonen för regeln om personangrepp. Jag kan verkligen förstå att det måste vara ett jätteknepigt dilemma för våra moderatorer om/när de ska ingripa eftersom det egentligen inte handlar om ett uppenbart regelbrott.
Vore ytterligare ett verktyg för dem att istället för att utfärda en varning istället kunde begära en omformulering eller en redigering där de enbart kan gå in i inlägget och markera det man syftar på och att det skulle räcka med att de enbart skrev antingen ”redigera” eller ”omformulera” och därmed slippa att varken rensa inlägg eller låsa trådar?

Ja, det var som sagt lite vad jag funderat på sedan dagen med stort D när forumet ska bli en trevligare och mindre tjafsig möteplatform att vara på.
mamamaggan
Visst är detta privatägt. Men , vilka är det som gör forumet till vad det är , en stor källa av råd och dåd ? Jo medlemmarna.

Det är ju inte ägarna som ställer frågorna eller besvarar dem utan just medlemmarna. Vad vore Odla.nu utan sina medlemmar ? Ingenting utom kanske annonser och erbjudande bland många andra på nätet.

Därför tycker jag att man borde vara mer lyhörd för vad medlemmarna tycker och speciellt inte bjuda in till att lämna åsikter som man sedan högaktningsfullt skiter i !

Just nu verkar ägarna inte bry sig om vad som sker , man har tillsatt moderatorer ( som inte har det så lätt alla gånger ) och lagt fast regler som inte får diskuteras.

Som medlem , och därmed en som bidragit till att Odla är så stort som det är , så gillar jag inte att bli lurad , " slagen i huvudet " och " nerklassad " .

Alla som ställer eller besvarar en fråga bidrar och då vill iaf inte jag få höra att man inte tar oss på allvar.
Anma
CITAT (mamamaggan @ 22-04-2013, 15:45) *
Visst är detta privatägt. Men , vilka är det som gör forumet till vad det är , en stor källa av råd och dåd ? Jo medlemmarna.

Det är ju inte ägarna som ställer frågorna eller besvarar dem utan just medlemmarna. Vad vore Odla.nu utan sina medlemmar ? Ingenting utom kanske annonser och erbjudande bland många andra på nätet.

Därför tycker jag att man borde vara mer lyhörd för vad medlemmarna tycker och speciellt inte bjuda in till att lämna åsikter som man sedan högaktningsfullt skiter i !

Just nu verkar ägarna inte bry sig om vad som sker , man har tillsatt moderatorer ( som inte har det så lätt alla gånger ) och lagt fast regler som inte får diskuteras.

Som medlem , och därmed en som bidragit till att Odla är så stort som det är , så gillar jag inte att bli lurad , " slagen i huvudet " och " nerklassad " .

Alla som ställer eller besvarar en fråga bidrar och då vill iaf inte jag få höra att man inte tar oss på allvar.

Min fetmarkering. Rättelse. Man får diskutera regler! Man får inte diskutera enskilda moderatorärenden. Regler och sånt diskuteras i support.
Vi har haft moderatorer sedan oktober om jag minns rätt och fortfarande har medlemmarna inte lärt sig en sådan enkel sak.
pejori
Tycker det känns meningslöst att ens försöka.
Detta har ältats sedan i okt. och ältas fortfarande.
Ledningen lyser med sin frånvaro. (bara att gå in på "medlemmar uppe till höger och välja adminstratör, så ser man senaste inloggning) endast driftchefen loggar in regelbundet, men beblandat sig inte med forumet i övrigt.
Okonsekvensen lyser igenom, vem som får bli OT utan vidare och vem som ska hålla sig på mattan.

"låt mod. sköta sitt jobb utan inblandning från låtsasmoderatorer" läste jag här om dagen, och det vore kanske något att eftersträva.
*Stintan*
CITAT (pejori @ 22-04-2013, 16:47) *
Tycker det känns meningslöst att ens försöka.
Detta har ältats sedan i okt. och ältas fortfarande.
Ledningen lyser med sin frånvaro. (bara att gå in på "medlemmar uppe till höger och välja adminstratör, så ser man senaste inloggning) endast driftchefen loggar in regelbundet, men beblandat sig inte med forumet i övrigt.
Okonsekvensen lyser igenom, vem som får bli OT utan vidare och vem som ska hålla sig på mattan.

"låt mod. sköta sitt jobb utan inblandning från låtsasmoderatorer" läste jag här om dagen, och det vore kanske något att eftersträva.


tummenupp.gif

Man kanske också ska fundera lite över hur ofta och när forumledningens närvaro behövs/ är nödvändig. Om nu moderatorerna har kommunikation med ledningen så förutsätter jag att de också talar om problemen eller om det kommer förslag från medlemmarna. Om såna här frågor istället konsekvent diskuterades i Supportavdelningen vore det också lättare för forumledningen att hänga på och snappa upp önskemål samt besvara dessa.

Att fortsätta älta detta i Småprat känns inte bra alls efter senaste dagarnas turbulens. Dessutom är det nog så att ska vi ha en Småpratsavdelning så får vi nog räkna med att det ibland blir lite tjafs med tanke på hur många olika människor med olika viljor som häckar här. Det är väl därför det finns moderatorer och varför inte låta dem göra sitt jobb och visa lite mer respekt kan jag tycka.
Gita
Det kommer nog aldrig att fungera med medlemsmoderering, speciellt inte när "gamla" medlemmar med redan grundlagda sympatier och som tidigare uttryckt väldigt starka åsikter åt ena eller andra hållet blir moderatorer. Det vi sett hittills av detta har ju mer varit vem som sagt något än om vad som sägs som avgjort om något varit OK eller inte. En moderator, tror jag, måste vara objektiv utan några som helst bindningar.
Gita
Cacki
Okej, då kanske moderatorerna kan hjälpa mej att radera tråden så snart som möjligt....inte bara låsa.
Hoppas att man slipper en massa gnäll om deras beslut i övriga trådar då också i fortsattningen.

Red: Stämt av med moderator och bestämt att avvakta lite.
hattstugan

Tycker det är bra med lite diskussion om det här!
Så länge man kan hålla sig till sak och inte gå på person iaf!
Visst ältas det men det är mest gammal skåpmat som dras fram om och om igen!
Den som inte vill gå vidare har ju svårt för nyordningar!
/hattsugan som medlem
Gita
En sak som jag ogillar starkt är att en del istället för att bemöta öppet skickar PM. Tonen i dessa PM är ibland väldigt obehaglig och inget som man tydligen vill stå öppet för.
Nu kommer det ju så klart vänliga PM också, sådana som håller med, men jag skulle uppskatta om man kunde göra det också öppet.
Gita
pejori
CITAT (hattstugan @ 22-04-2013, 18:52) *
Tycker det är bra med lite diskussion om det här!
Så länge man kan hålla sig till sak och inte gå på person iaf!
Visst ältas det men det är mest gammal skåpmat som dras fram om och om igen!
Den som inte vill gå vidare har ju svårt för nyordningar!

/hattsugan som medlem

Min erfarenhet är att folk har svårt att gå vidare, om saken inte blivit utredd.
Tyvärr är det ju så att får att kunna reda ut missförhållanden, behövs som tidigare sagts Raka rör ibland och inte sopa allt "gammalt groll" under mattan.
Missförstånd är till för att redas ut, och missuppfattningar förklaras lite tydligare.
Den som känner sig missförstådd och sitter och muttrar. När sedan tillfället kommer som vaknar missnöjet/ilskan till liv igen
Aqvakul
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 19:00) *
En sak som jag ogillar starkt är att en del istället för att bemöta öppet skickar PM. Tonen i dessa PM är ibland väldigt obehaglig och inget som man tydligen vill stå öppet för.
Nu kommer det ju så klart vänliga PM också, sådana som håller med, men jag skulle uppskatta om man kunde göra det också öppet.
Gita


Jag skickar bara vänliga PM. Elaka PM kan aldrig leda till något gott.

CITAT (pejori @ 22-04-2013, 19:00) *
Min erfarenhet är att folk har svårt att gå vidare, om saken inte blivit utredd.
Tyvärr är det ju så att får att kunna reda ut missförhållanden, behövs som tidigare sagts Raka rör ibland och inte sopa allt "gammalt groll" under mattan.
Missförstånd är till för att redas ut, och missuppfattningar förklaras lite tydligare.
Den som känner sig missförstådd och sitter och muttrar. När sedan tillfället kommer som vaknar missnöjet/ilskan till liv igen


Bra analys! Håller med! tummenupp.gif
Gita
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2013, 21:46) *
Jag skickar bara vänliga PM. Elaka PM kan aldrig leda till något gott.

Det kanske du gör, men tyvärr så gäller det inte alla på forumet.
Sen tycker jag faktiskt det är lite trist att få PM som börjar "ja egentligen har du rätt men om jag skulle säga det får jag nn emot mig och det orkar jag inte riktigt".
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 22:04) *
Det kanske du gör, men tyvärr så gäller det inte alla på forumet.
Sen tycker jag faktiskt det är lite trist att få PM som börjar "ja egentligen har du rätt men om jag skulle säga det får jag nn emot mig och det orkar jag inte riktigt".
Gita

Det är väl skönt att man har lite folk som håller en om ryggen, även om det nu tydligen sker i smyg?
Aqvakul
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 22:04) *
Det kanske du gör, men tyvärr så gäller det inte alla på forumet.
Sen tycker jag faktiskt det är lite trist att få PM som börjar "ja egentligen har du rätt men om jag skulle säga det får jag nn emot mig och det orkar jag inte riktigt".
Gita

Jag har nog aldrig skickat ett PM till dig Gita. Skulle du vilja det? flirting.gif
kerstin z5-6
CITAT (Anma @ 22-04-2013, 22:07) *
Det är väl skönt att man har lite folk som håller en om ryggen, även om det nu tydligen sker i smyg?



Skönt? nej tala öppet eller låt bli.. tycker jag.
Cacki
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 22:04) *
Det kanske du gör, men tyvärr så gäller det inte alla på forumet.
Sen tycker jag faktiskt det är lite trist att få PM som börjar "ja egentligen har du rätt men om jag skulle säga det får jag nn emot mig och det orkar jag inte riktigt".
Gita


Jag kan faktiskt se en fördel med att göra så. Dels för att ge någon sitt stöd trots att man känner att man inte vill kasta sej ner i sandlådan (som vi ju vet ofta sker). Då är ju tjafset snart igång när fler och fler supportrar anländer från båda sidor.
Dessutom anser jag nog att man har ett ansvar för det man själv skriver och därmed får vara beredd att ensam stå upp för sina åsikter. Annars är det kanske bättre att sätta sej på händerna för sin egen skull. Alltså inte för att alla inte skulle ha rätt att uttrycka sin åsikt.
Du vet ju själv hur du reagerat när människor sluter upp bakom den vars åsikter man håller med om. Då blir det ju genast en massa skrik om mobbning.
Nej, det finns mer än ett sätt att ge stöd...
Gita
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2013, 22:11) *
Jag har nog aldrig skickat ett PM till dig Gita. Skulle du vilja det? flirting.gif

Mmmmmm..... bara om det är snällt! Puss på dig!
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 22:20) *
Mmmmmm..... bara om det är snällt! Puss på dig!
Gita

naughty.gif
*Stintan*
Jag har skrivit ett o inte skrev jag att du hade rätt heller Gita angel_not.gif och inte var det elakt heller.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 22-04-2013, 22:36) *
Jag har skrivit ett o inte skrev jag att du hade rätt heller Gita angel_not.gif och inte var det elakt heller.

Nu var det kanske inte dig jag syftade på. Det finns fler som skriver PM, vet du.Jag talar mer om fenomenet i allmänhet men om du vill gå i försvar så..... för övrigt var ju inte ditt PM särskilt trevligt heller. Så jag ser hellre att du bemöter mig öppet!
Gita

Cacki
Fast det där med att alltid bemöta varann öppet...även om det kanske är det allra rakaste och modigaste, men är det alltid så hänsynsfullt mot dem som faktiskt inte gillar att behöva läsa en massa personliga gruff mellan två medlemmar. Ibland (ofta) så drunknar ju själva sakdiskussionen i allt tjafs. Vore inte det skönast för alla att ta ev konflikter privat med varann i pm istället?
Piccante
CITAT (Cacki @ 22-04-2013, 22:50) *
Fast det där med att alltid bemöta varann öppet...även om det kanske är det allra rakaste och modigaste, men är det alltid så hänsynsfullt mot dem som faktiskt inte gillar att behöva läsa en massa personliga gruff mellan två medlemmar. Ibland (ofta) så drunknar ju själva sakdiskussionen i allt tjafs. Vore inte det skönast för alla att ta ev konflikter privat med varann i pm istället?

Håller med dig! Att två personer gör upp öppet i forumet förstår tråden och diskussionen bli i bästa fall OT, i värsta fall ser modsen något personangrepp eller otrevligt och stänger tråden för att två träter. Personliga oförrätter tar oförrätter man bättre i pm tycker jag.
Huggorm
CITAT (Cacki @ 22-04-2013, 22:50) *
Fast det där med att alltid bemöta varann öppet...även om det kanske är det allra rakaste och modigaste, men är det alltid så hänsynsfullt mot dem som faktiskt inte gillar att behöva läsa en massa personliga gruff mellan två medlemmar. Ibland (ofta) så drunknar ju själva sakdiskussionen i allt tjafs. Vore inte det skönast för alla att ta ev konflikter privat med varann i pm istället?

Där har du en mycket bra poäng. Det ständigt återkommande gnatandet mellan några av medlemmarna är bland de störtsa problemen med forumet. Det hade varit skönt att slippa se det.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 22:43) *
Nu var det kanske inte dig jag syftade på. Det finns fler som skriver PM, vet du.Jag talar mer om fenomenet i allmänhet men om du vill gå i försvar så..... för övrigt var ju inte ditt PM särskilt trevligt heller. Så jag ser hellre att du bemöter mig öppet!
Gita


Men inte otrevligt heller. Tänk att det gör faktiskt jag också och hade så gjort om det inte varit att gå emot moderator.
gunsta
CITAT (Cacki @ 22-04-2013, 22:50) *
Fast det där med att alltid bemöta varann öppet...även om det kanske är det allra rakaste och modigaste, men är det alltid så hänsynsfullt mot dem som faktiskt inte gillar att behöva läsa en massa personliga gruff mellan två medlemmar. Ibland (ofta) så drunknar ju själva sakdiskussionen i allt tjafs. Vore inte det skönast för alla att ta ev konflikter privat med varann i pm istället?


Instämmer tummenupp.gif
pejori
CITAT (Cacki @ 22-04-2013, 22:50) *
Fast det där med att alltid bemöta varann öppet...även om det kanske är det allra rakaste och modigaste, men är det alltid så hänsynsfullt mot dem som faktiskt inte gillar att behöva läsa en massa personliga gruff mellan två medlemmar. Ibland (ofta) så drunknar ju själva sakdiskussionen i allt tjafs. Vore inte det skönast för alla att ta ev konflikter privat med varann i pm istället?

Just därför är "argtråden" så bra.
Där bör jag kunna säga. "cacki, du sa 005 i tråden Bla bla att" Så kan vi reda ut det missförståndet, en gång för alla.
Men nu gäller, "inga Personangrepp" Även i argtråden.
Om jag blir arg på dig, eller blir urarg för jag missat ett budskap, (syftningsfel) Ska jag väl få kunna fråga?
Tänker mest på, fråga och få svar av enbart den det berör.
Om inte alla tolkar en obekväm fråga som mobbning ,trakasserier, personliga påhopp, osv..
Om jag blir skitförbannad på dig, bör jag få säga det, utan att någon" lägger locket på"

Har jag fel i min tankegång???
(ett visst mått av moderering bör naturligtvis finnas, även i en argtråd)

CITAT (kerstin z5-6 @ 22-04-2013, 22:19) *
Skönt? nej tala öppet eller låt bli.. tycker jag.

Tycker jag med. Raka och öppna kort är bäst.
Cacki
CITAT (pejori @ 22-04-2013, 23:04) *
Just därför är "argtråden" så bra.
Där bör jag kunna säga. "cacki, du sa 005 i tråden Bla bla att" Så kan vi reda ut det missförståndet, en gång för alla.
Men nu gäller, "inga Personangrepp" Även i argtråden.
Om jag blir arg på dig, eller blir urarg för jag missat ett budskap, (syftningsfel) Ska jag väl få kunna fråga?
Tänker mest på, fråga och få svar av enbart den det berör.
Om inte alla tolkar en obekväm fråga som mobbning ,trakasserier, personliga påhopp, osv..
Om jag blir skitförbannad på dig, bör jag få säga det, utan att någon" lägger locket på"

Har jag fel i min tankegång???
(ett visst mått av moderering bör naturligtvis finnas, även i en argtråd)


Nej du har inte fel tycker jag. Tänk om vi hade ett privat "chatt(?)rum" dit man antingen blir hänvisad av mod. eller själv ber om "nyckeln" till så hade man kunnat göra upp där mellan fyra ögon. När man sedan har löst sin konflikt så hade hela samtalet kunnat raderas och vara utagerat för alltid. Det ger ju även mod en möjlighet att kunna hålla sitt vakande öga över samtalet så att ingen gör några fula personangrepp eller hotar den andre. PM-växling är ju något som inte ska lämnas ut åt någon annan, men på det här sättet skulle båda inblandade medvetna om att det inte är så fullständigt privat att man kan skriva vad som helst.
pejori
Förstår din tankegång och köper den fullt ut. Cacki., därför tog jag dig som exempel giggle.gif

MEN nu dyker det upp "nålstick ifrån medlemmar" och det är Gammal skit som fler av oss är inblandade i Och som gör att, det luktar skit: crying.gif
Därför efterlyser jag lite att argtråden kan få vara en tråd, där två kombattanter, reder ut ett missförstånd.

Tyvärr hinner oftast fler personer bli involverade och därför tycker jag, att diskussionen bör ske öppet, så när "du och jag säger, "find by me" och allt gammalt groll är ur världen, så bör väl våra medhållare också ge upp... eller?
Oavsett vem dom håller på? Är du och jag överens, bör väl resten också bli överens, eller?
Motti
Efter vad jag set i andra forum så får man inte angripa varandra hur som helst och inte personliga angrep heller !Om jag fatta rätt då så är det okej med personangrep i "Argtråden" ? Jag skulle vilja ha bort personangrep helt tycker inte det hör hemma här alls !
Nu kommer jag säkert få bannor för att jag eventuellt inte har koll !men man orkar ta mig sjutton inte sitta och läsa meterlånga inlägg !vilket andra forum inte heller tillåter ,Ibland känns det som man kan skriva en "bok "här för att bara vissa hur brilliant man är o ordkrig giggle.gif
pejori
CITAT (Motti @ 23-04-2013, 00:21) *
Efter vad jag set i andra forum så får man inte angripa varandra hur som helst och inte personliga angrep heller !Om jag fatta rätt då så är det okej med personangrep i "Argtråden" ? Jag skulle vilja ha bort personangrep helt tycker inte det hör hemma här alls !
Nu kommer jag säkert få bannor för att jag eventuellt inte har koll !men man orkar ta mig sjutton inte sitta och läsa meterlånga inlägg !vilket andra forum inte heller tillåter ,Ibland känns det som man kan skriva en "bok "här för att bara vissa hur brilliant man är o ordkrig giggle.gif

Man behöver inte skriva en bok, men det är nog önskvärt att man åtminstone " läser de länkar som bevisar att man har fel.. "
Talar 20 personer om för dig att du har fel, bör du kanske läsa på lite.

Sedan visst "var och en är salig i sin tro, men ett visst mått av verklighetsförankring, är ändå att föredra."
Motti
Nu har ju inte 20 personer talat om för mig att jag är dum i huvudet ! Däremot ogillar jag dom meterlånga inläggen från en del som gärna talar om sin egen beträfflighet i ordvrängeri ! Vem i all sin da vill gå in här på forumet och läsa två meter inlägg ?bara det får ju folk att sluta logga in här .Vi är många som har annat att göra i veckorna än att hänga i datorn var enda dag .Då blir det lite svårt att hänga med när man loggar in på superlånga inlägg och då kunna vara med i diskutionen och svara på dom över huvud taget ? confused.gif
pejori
CITAT (Motti @ 23-04-2013, 00:56) *
Nu har ju inte 20 personer talat om för mig att jag är dum i huvudet ! Däremot ogillar jag dom meterlånga inläggen från en del som gärna talar om sin egen beträfflighet i ordvrängeri ! Vem i all sin da vill gå in här på forumet och läsa två meter inlägg ?bara det får ju folk att sluta logga in här .Vi är många som har annat att göra i veckorna än att hänga i datorn var enda dag .Då blir det lite svårt att hänga med när man loggar in på superlånga inlägg och då kunna vara med i diskutionen och svara på dom över huvud taget ? confused.gif

Så det är helt OK, att dyka upp "då och då"och slänga in ett inlägg, på "vinst och förlust" Utan att ha följt med i diskussionen?

Man kan väl åtminstone läsa dom närmaste inläggen innan man svarar, så man har ett litet hum om, vad diskussionen handlar om. ( Rubriken spricker ofta, som du nog vet)
Det visar nog mer på, hur ointresserad man är av andras kunnande; åsikter, erfarenheter, för man vet alltid bäst.
Hur intressanta blir dom diskussionerna: ?
Gita
CITAT (pejori @ 22-04-2013, 23:07) *
Raka och öppna kort är bäst.

Ja, det tycker jag är självklart, varför skriva/bemöta någon på ett sådant sätt att man inte kan göra det öppet
och stå för vad man skriver. En del av er skulle säkert bli förvånade om ni fick se vilket tonläge/uttrycksätt även de i forumet mest korrekta skribenter kan ta till när de spyr ur sig galla i ett PM.
Så, om ni inte kan bemöta min inlägg öppet, bemöt inte alls.
Gita
*Stintan*
CITAT (pejori @ 23-04-2013, 01:10) *
Så det är helt OK, att dyka upp "då och då"och slänga in ett inlägg, på "vinst och förlust" Utan att ha följt med i diskussionen?

Man kan väl åtminstone läsa dom närmaste inläggen innan man svarar, så man har ett litet hum om, vad diskussionen handlar om. ( Rubriken spricker ofta, som du nog vet)
Det visar nog mer på, hur ointresserad man är av andras kunnande; åsikter, erfarenheter, för man vet alltid bäst.
Hur intressanta blir dom diskussionerna: ?



Inte så konstigt kanske att diskussionerna ser ut som dom gör ibland.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 23-04-2013, 06:24) *
Ja, det tycker jag är självklart, varför skriva/bemöta någon på ett sådant sätt att man inte kan göra det öppet
och stå för vad man skriver. En del av er skulle säkert bli förvånade om ni fick se vilket tonläge/uttrycksätt även de i forumet mest korrekta skribenter kan ta till när de spyr ur sig galla i ett PM.
Så, om ni inte kan bemöta min inlägg öppet, bemöt inte alls.
Gita



Föredrar också raka rör men en del har ju uppenbara problem med det (konflikträdsla?) och kallar allt som går emot för mobbning eller påhopp.
Förstår inte heller vitsen med att skicka hat-PM till varandra.
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 23-04-2013, 06:58) *
Föredrar också raka rör men en del har ju uppenbara problem med det (konflikträdsla?) och kallar allt som går emot för mobbning eller påhopp.
Förstår inte heller vitsen med att skicka hat-PM till varandra.


Ja, hur ser ni på den saken egentligen? Netiketten innebär ju bl.a. att det hör till god sed att man inte ska vidarebefodra det som skrivs i privata pm till 3:e person och där är jag helt med.
Men med just hat- och hot-PM, kan man sätta netikettsregler över vad lagen säger då egentligen? Nu menar jag dock inte att det är okej att lägga ut det till offentligt beskådande.
Säg att PM:et vore ett helt vanligt brev eller för all del ett dokument, då är dej ju inget som säger att något slags sekretessbeläggande kan hindra en. Och när dessutom PM-funktionen finns på en hemsida, som i det här fallet Odla, har då inte Odla alls något ansvar för hur funktionen (miss-)brukas mellan medlemmarna? Har de det, så kan jag inte se något fel med att man ska kunna vidarebefordra PM till dem om det förekommer hat- och hotPM på deras hemsida? Allt behöver ju inte vara så illa att man vill polisanmäla, menar jag. Visst kan man själv blockera både funktionen och enstaka medlemmar(??), men ändå...?
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 23-04-2013, 07:45) *
Ja, hur ser ni på den saken egentligen? Netiketten innebär ju bl.a. att det hör till god sed att man inte ska vidarebefodra det som skrivs i privata pm till 3:e person och där är jag helt med.
Men med just hat- och hot-PM, kan man sätta netikettsregler över vad lagen säger då egentligen? Nu menar jag dock inte att det är okej att lägga ut det till offentligt beskådande.
Säg att PM:et vore ett helt vanligt brev eller för all del ett dokument, då är dej ju inget som säger att något slags sekretessbeläggande kan hindra en. Och när dessutom PM-funktionen finns på en hemsida, som i det här fallet Odla, har då inte Odla alls något ansvar för hur funktionen (miss-)brukas mellan medlemmarna? Har de det, så kan jag inte se något fel med att man ska kunna vidarebefordra PM till dem om det förekommer hat- och hotPM på deras hemsida? Allt behöver ju inte vara så illa att man vill polisanmäla, menar jag. Visst kan man själv blockera både funktionen och enstaka medlemmar(??), men ändå...?


Såklart att man får vidarebeforda hat- och hot-PM till forumledningen. De har ju då möjlighet att agera mot avsändaren. Jag har gjort det en gång efter ett hot och sa också till avsändaren att jag skulle vidarebefordra det.
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 23-04-2013, 07:57) *
Såklart att man får vidarebeforda hat- och hot-PM till forumledningen. De har ju då möjlighet att agera mot avsändaren. Jag har gjort det en gång efter ett hot och sa också till avsändaren att jag skulle vidarebefordra det.


Okej, jag ser det egentligen också som en självklarhet men jag vet också att jag sett vid något tillfälle här på Odla att det blev ett ramaskri då någon berättade att hen gjort så. Jag minns att jag blev lite konfunderad då och det är därför jag frågar.
Aqvakul
Jag tycker att den här tråden är väldigt konstruktiv. Samtidigt bekymrar det mig lite att de anställda ännu inte visat något påtagligt intresse för den diskussion som förts de senaste dagarna.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 23-04-2013, 10:51) *
Jag tycker att den här tråden är väldigt konstruktiv. Samtidigt bekymrar det mig lite att de anställda ännu inte visat något påtagligt intresse för den diskussion som förts de senaste dagarna.

Även om de inte skrivit något här så följer de tråden och läser folks åsikter och förslag.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 23-04-2013, 11:13) *
Även om de inte skrivit något här så följer de tråden och läser folks åsikter och förslag.

Bra!

(Undrade lite, eftersom Katarina inte tycks varit inne på forumet sen i början på månaden...)
Huggorm
Jag kan inte svara för Katarina, men Forumvärden har jag varit i kontakt med via PM senast idag, och hon är insatt i situationen.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 23-04-2013, 11:49) *
Jag kan inte svara för Katarina, men Forumvärden har jag varit i kontakt med via PM senast idag, och hon är insatt i situationen.

Tack för informationen!
Klint
Först tänkte jag dela med mej av en reflektion,igår var vi ett gäng odlaintresserade från orten som träffades för 1a ggn.Vi småpratade lite om vad vi var intresserade av,vad vi hade för förväntningar på träffarna gav förslag på uflyktsmål,handelsträdgårdar m.m.Jag funderade på att nämna Odla som i mitt tycke är en mycket trevlig sajt,med inspiration och feedback(ang de rent odlatrådarna.)Tyvärr gjorde jag inte detta pga klimatet på småprat,tror att de flesta av oss hamnat där pga odlaintresse och kände att just nu är det mycket tjafs.
Samtidigt vill jag ha nya medlemmar så jag rekommenderar nog nästa träff.

Jag upplever att det tjafsats tidigare, att man kanske blivit för--nnad men om inte annat kunnat enas om att man är oense.Nu mals det bara på och saker blir aldrig utredda,så som pejori skrev.
En annan reflektion att trådar som denna kommer upp tyder på att något kan bli bättre,men att vi är många som trivs här annars skulle vi ju inte bry oss.

Ja det här var väl inte så konstruktivt kanske,men några tankar.
Cacki
Men hallå!
Här har varit så mycket missnöje under lååång lång tid, är det verkligen ingen mer som har några konstruktiva idéer hur man ska få bukt med något av irritationsmomenten?? fear.gif
Cacki
...ja, eller tankar om det som skrivits hittills? Vi kanske ska passa på att smida medans järnet är varmt, menar jag.
Ös på vettja! bravo.gif
Rebecca
Jag tror på hårdare moderering - vad än vissa säger. Varningar vid OffT och sånt. Det funkar inte att moderatorer jämt ska fråga alla om åsikter osv innan ett beslut tas. Titta på i princip vilket annat forum som helst - de funkar för att moderatorer går in och STYR - inte halvstyr och tänker att det är en demokrati där alla får vara med och bestämma. För let's face it - odla är ingen demokrati. Bättre att skarpare regler införs och att folk helt enkelt får anpassa sig till det. Annars tror jag aldrig att det kommer bli ordning.

Varningar kan också delas ut lite oftare enligt min mening.
Biggan_
CITAT (Cacki @ 22-04-2013, 15:11) *
2. Sedan det här med inlindade ”tjyvnyp” som är så svåra att komma åt eftersom de bara ligger i gråzonen för regeln om personangrepp. Jag kan verkligen förstå att det måste vara ett jätteknepigt dilemma för våra moderatorer om/när de ska ingripa eftersom det egentligen inte handlar om ett uppenbart regelbrott.
Vore ytterligare ett verktyg för dem att istället för att utfärda en varning istället kunde begära en omformulering eller en redigering där de enbart kan gå in i inlägget och markera det man syftar på och att det skulle räcka med att de enbart skrev antingen ”redigera” eller ”omformulera” och därmed slippa att varken rensa inlägg eller låsa trådar?


Det där tycker jag är en bra idé! tummenupp.gif

En "Anmäl"-knapp är nog inte så dumt heller.
*Stintan*
CITAT (Rebecca @ 23-04-2013, 20:51) *
Jag tror på hårdare moderering - vad än vissa säger. Varningar vid OffT och sånt. Det funkar inte att moderatorer jämt ska fråga alla om åsikter osv innan ett beslut tas. Titta på i princip vilket annat forum som helst - de funkar för att moderatorer går in och STYR - inte halvstyr och tänker att det är en demokrati där alla får vara med och bestämma. För let's face it - odla är ingen demokrati. Bättre att skarpare regler införs och att folk helt enkelt får anpassa sig till det. Annars tror jag aldrig att det kommer bli ordning.

Varningar kan också delas ut lite oftare enligt min mening.


Tja vill man avfolka forumet totalt så är det du säger nog ett bra förslag. Småpratsavdelningen är trots allt småprat om ditten och datten och jag förstår faktiskt inte att det kan vara så förfärligt irriterande om det råkar bli något OT-inlägg ibland bara det inte går överstyr och börjar tjafsas.
Det är ju inte sammanträden precis det är fråga om där dagordningen måste hållas strikt. Man kanske helt enkelt ska sluta irritera sig så mycket på allt man inte gillar. Men det är bara vad jag tycker.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Rebecca @ 23-04-2013, 20:51) *
Jag tror på hårdare moderering - vad än vissa säger. Varningar vid OffT och sånt. Det funkar inte att moderatorer jämt ska fråga alla om åsikter osv innan ett beslut tas. Titta på i princip vilket annat forum som helst - de funkar för att moderatorer går in och STYR - inte halvstyr och tänker att det är en demokrati där alla får vara med och bestämma. För let's face it - odla är ingen demokrati. Bättre att skarpare regler införs och att folk helt enkelt får anpassa sig till det. Annars tror jag aldrig att det kommer bli ordning.

Varningar kan också delas ut lite oftare enligt min mening.


Jag tycker inte mycket på hårdare moderering, då dör forumet. Har upplevd det i andra forum. Men moderering måste vara neutral, rättvis

Och att det blir ofta OT är helt naturligt, det gör ett forum levande
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon