vickeva
Idag, den 3 april, har vi varit ute på ”Trädgårdsrally” till några skånska odlare. Vi startade i Löddeköpinge hos Heidi Palmgren. Där hade jag aldrig varit förut, där var jättefint. De har ju en fin avdelning bara för inspiration. Där handlade jag (och mina båda kompisar och kollegor) vita clematis.

Sedan åkte vi till Flyinge där vi alla tre blev totalförälskade i en liten Robinia ”Twisted baby” . Ingen av oss köpte, så det blir till att åka dit snart igen. Är det någon som har erfarenhet av den lilla godingen? Kollegan handlade massor på Flyinge plantshop bla. Klotrobinia och rosor.

Efter det åkte vi mot Ystad, stannade på vägen och käkade medhavd lunch (det var urkallt och blåste…) och sedan kom vi till höjdpunkten: Åbergs i Öja (Ystad). Vilket ställe!!! Det första vi såg när vi kom in var självaste Hannu som satt och språkade med Lena Drameus-Åberg (en av ägarna). Oj då tänkte vi, nu är vi ute i gräddfilen och surfar.

Och Åbergs var verkligen värt hela resan. De hade hur mycket som helst, och massor av ovanliga saker som jag aldrig sett förut. Dagliljor i osannolika färgställningar och dillpioner för 525 kr plantan. Och i växthuset hittade jag ett fikon (det blev jag så sugen på när jag läste en annan tråd här, så det letade jag faktiskt efter) för 75 kr. Där handlade vi tills pengarna var slut och bilen proppfull, sedan åkte vi hem. Bilder från dagen finns i mitt album...

Vi hann också med att se ormvråk, tornfalk, glada, tofsvipa, häger och en stork. Så nu är våren här på riktigt!
Eva St
Hallå och Tack för titten i albumet

Du ni såg ut som ni trivdes ganska gott och det kan jag mycket väl förstå. Vilka härliga bilder och nu har du gjort mig sugen på Fikon också .
Eva St
nilla
Tack för skånska turen - verkar minst lika kul och stimulerande som trädgårdsmässan. Och mer frisk luft och mindre trängsel.

Gunilla
yla
ser ut som om ni hade kuligt rolleyes.gif smile.gif
härligt att kunna spendera sådär ibland smile.gif
Nutten
CITAT
Sedan åkte vi till Flyinge där vi alla tre blev totalförälskade i en liten Robinia ”Twisted baby” . Ingen av oss köpte, så det blir till att åka dit snart igen. Är det någon som har erfarenhet av den lilla godingen? Kollegan handlade massor på Flyinge plantshop bla. Klotrobinia och rosor.

Efter det åkte vi mot Ystad

Synd ni missade att svischa förbi Allväxtcenter i Åkarp! Det har blivit fint där smile.gif

Åbergs ja, det är ett härligt ställe! De har bra kvalitet och bra priser på sina växter och nog hittar man mycket där som man inte får tag i på andra ställen! Det tråkiga är att den gången jag var där så hade jag ingen kamera med mig...
Almdalen
Det såg verkligen trevligt ut, skall försöka hinna med ett besök i Ystad, lite småväxter finns det alltid plats för.
Trevligt med alla bilder.
/Ingegerd
Kajsa
Det där var lika bra som trädgårdsmässan ser jag. Och vad kan vara trevligare än att shoppa växter biggrin.gif
Ti bee
Ja Åbergs är storfavorit för mig med! Kunniga, trevliga och med spännande sortiment!
Har aldrig varit i Flyinge faktiskt (rätt så ny skåning), måste ta mig dit så småningom!
Vilken härlig resa ni verkar ha haft!! smile.gif Tack för bildtur!
Ja, nu ska väl våren ÄNTLIGEN vara här!?!
anne
wub.gif Jisses vad mysigt ni hade det.

tack för tipset, skall vet vad jag vill åka nästa gång jag hälsar på dottern.

Kramisar Anne
Siri
Oj, vad fint wub.gif
Jag bor i Gbg men är skåning från början, så jag fick lite längtan dit,,,
Tack för tipsen!
vickeva
CITAT (Nutten @ 04-04-2004, 18:31)
CITAT
Sedan åkte vi till Flyinge där vi alla tre blev totalförälskade i en liten Robinia ”Twisted baby” . Ingen av oss köpte, så det blir till att åka dit snart igen. Är det någon som har erfarenhet av den lilla godingen? Kollegan handlade massor på Flyinge plantshop bla. Klotrobinia och rosor.

Efter det åkte vi mot Ystad

Synd ni missade att svischa förbi Allväxtcenter i Åkarp! Det har blivit fint där smile.gif

Åbergs ja, det är ett härligt ställe! De har bra kvalitet och bra priser på sina växter och nog hittar man mycket där som man inte får tag i på andra ställen! Det tråkiga är att den gången jag var där så hade jag ingen kamera med mig...

Men jisses då... Åkarps svischar jag ju förbi ofta, bor ju nästan där ju... dit kan man ju inte åka på utflykt... tongue.gif
estet
Det var en rolig liten berättelse! Får mej att längta till min årliga shoppingtur som kommer lite längre fram.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon