jaj-51
Jag upplever att här i och runt Göteborg på genomfartslederna är det vanligt att lastbilar är inblandade när det sker en olycka. När jag tog körkort var det taxibilar som var "varningsmärken" men nu är det lastbilar som skrämmer.

En delförklaring finns i GT varför det går så illa.

*Stintan*
Låter som ett aprilskämt. Det är ju som att sitta och sova bakom ratten. Hur sjutton kan det vara tillåtet att sitta och kolla film eller koppla upp sig på Facebook medan man kör?
Hasse_h
Det är illa om det stämmer som GT skriver. Jag har sett flera olyckor i bilköerna och det är väldigt ofta mellan lastbilar och personbilar. Men det har då nästan alltid handlat om personbilar som slänger sig mellan filerna och det är då inte lätt för en lastbilschaffis att se allting som händer precis framför stötfångaren. En gång såg jag en mindre bil i VW Golf-storlek som trängde sig in framför en större lastbil som inte såg den och som helt enkelt tryckte upp sin stötfångare i baken på personbilen, det gick långsamt < 10 km/h och han stannade inte förrän efter kanske 10-15 meter när han väl tyckte att det gick lite trögt...
Sen finns det nog en del som tycker att bara för att de sitter bakom ratten i en lastbil så har de företräde eftersom de är störst och vinner alla manlighetsdueller. Har haft lastbilar bakom mig i köerna som inte fattar att blixtlåsprincipen vid påfarterna kanske är en smidig princip, nä då frustar man fram sitt ekipage 2 cm bakom i adrenalinstinn ilska över att man försöker följa de oskrivna smidighetsregler som de flesta andra accepterar och följer.

Hur var det nu de sade i Rattmuffen, "Hejdå och krama varandra i trafiken!" smiley_small_hug.gif
Huggorm
Och polisen satsar stora resurser på att bötfälla medelsvenssons som kör 100 på 90-vägar. Nollvision slap.gif
tomas99
Ja det är nog dax att anställa flera trafikpoliser, och hårdare böter med körkortsindragningar.
*Stintan*
Då får man nog först stifta en lag som förbjuder dator-och mobilanvändande när man kör.
Hasse_h
Krav på handsfree till mobilen är väl på gång om jag fattat det rätt? Åtminstone har alla oppositionspartier krävt detta av regeringen, Sverige är enda EU-land som inte har nån lag på detta. Om det sen händer nåt är ju iofs tveksamt, denna regering har ju verkligen ansträngt sig för att dra allt som går emot dem i långbänk.
Motti
I USA är det förbjudet att tala i mobil eller sms:a då mång döds olyckor hänt på grund av det ,ja en del sitter och sminkar sig samtidigt som de kör bil har man ju set !Det var väl ett förslag uppe i rikstagen om mobilförbud i bilar i Sverige i alla fall för hand så att säga ,nog borde man införa handsfree i bilar och att man ska parkera när man talar i mobil . Min man är en sådan som måste tala i mobil när han kör thumbdown.gif har sagt till honom att skaffa åtmindståndet handsfree .
Peztis
Ser man någon som kör "udda" så blir man inte så förvånad när man ser att föraren sitter med handen tryckt mot örat.

Men för att återgå, jag känner en som kör lastbil. Hon är rätt trött på alla oss vanliga bilister och hon tycker att om vi inte flyttar på oss så får vi skylla oss själva, hon kör bara på...

Snygg inställning, va?!

Jag har själv blivit påkörd av en lastbil (han såg mig inte när han bytte fil och körde därför på mig så jag veks in framför honom och blev puttad framåt av lastbilen) och tycker fortfarande att det är fruktansvärt obehagligt att ligga jämsides med dem trots att det måste vara ca 10 år sedan.
jaj-51
CITAT (Peztis @ 05-05-2013, 17:10) *
Men för att återgå, jag känner en som kör lastbil. Hon är rätt trött på alla oss vanliga bilister och hon tycker att om vi inte flyttar på oss så får vi skylla oss själva, hon kör bara på...

Snygg inställning, va?!


Jag har också hört samma hemska inställning flyttar dom inte på sig får de skylla sig själva...

De syns ju inte i backspeglarna ... från en annan lastbilsåkare som också borde bli av med körkortet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon