Full version: Deklarationen
mamamaggan
Nu för tiden finns det olika sätt att lämna in sin deklaration.

Hur gör ni ? Via nätet eller .......?


Min man var och skulle lämna våra som vi alltid har gjort , vi lämnar dem i pappersformat här på orten i brevlådan hos biblioteket.

Anledningen är att vi ändrar alt lämnar meddelanden i deklarationen.


Men i år , utan att ha meddelat , så fick man inte längre lämna deklarationerna hos biblioteket. Nu skulle man skicka in den till skattemyndigheten .

Någon annan som varit med om det ?
pejori
Deklarerar på nätet sedan många år. tummenupp.gif
Aqvakul
E-deklarerar
Piccante
Deklarerar på nätet med bank-ID.
Hasse_h
E-deklarerar så klart. Går lika bra att ändra och lämna meddelanden i denna, går snabbare och man får tillbaka ev. överskott tidigare...
Anki på Öland
Deklarerar på nätet sen flera år men jag kommer ihåg att sist jag skulle lämna den på papper i kommunens låda som jag alltid gjort så tog dom inte emot längre. Men det var många år sen.
Cacki
Nätet här också. Tycker att det är supersmidigt. tummenupp.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Postade min i pappersformat för ca 1mån sedan man måste ju inte skicka in i sista stund, här stod det en stor notis i lokalbladet att det inte gick att lämna deklarationen på bibliotek eller kommunhus längre utan man måste posta den själv ifall man ville lämna i pappersformat. Har faktiskt även betalat in kvarskatten för rätt många veckor sedan.
Eva i Skåne
Det är flera år sedan man kunde lämna på kommunhuset hos oss.
Jag godkänner min via sms.
Huggorm
På internet, det var många år sedan jag pappersdeklarerade sist
*Stintan*
På nätet, minns inte hur många år sen jag lämnade pappersblankett sist.
Elisabeth-Västkustkolonisten
På nätet sen många år
Monaxe

Deklarerar på nätet med hjälp av bank-ID sedan många år, supersmidigt!
spacepingo
På nätet. Jag har bara deklarerat på papper någon enstaka gång. Tycker det är jättesmidigt och man får en direkt bekräftelse på att den är framme. Annars ska man ju fundera på om den kommit bort på vägen smile.gif
gnon49
Deklarerat på nätet har jag gjort sedan det började. Enormt smidigt. Upptäckte till min stora förvåning att jag betalat för mycket skatt 2012. Har inte hänt sedan jag minns inte när. Bara att bocka o ta emot.
Gossen Ruda
Givetvis på nätet, ända sen man började med det. Kan ju nämna en sak som jag tagit upp tidigare, hoppas det inte räknas som trådkapning. Jag fick ett avgångsvederlag på 400 000 förra året, över 200 000 försvann i skatt. Det var ändå för lite för att kunna begära utslagning på flera år. Bara att bita i det sura äpplet. Fast när jag fick deklarationen upptäckte jag att jag egentligen hade bitit i en persika, jag får tillbaka 50 000. yahoo.gif 37% i skatt är humanare.
gunsta
Min är så krånglig så det blir på papper och lämnas via ombud i skatteverkets brevlåda.
RibesRubusVitis
Promenerar på sista dagens kväll till lokala skattemyndighetens kontor med min pappersbunt och stoppar den i brevinkastet. Det har blivit tradition, en rituell handling ända sedan tiden då personalen brukade stå i färgade västar och ta mot kuvert från bilister, och moderat skolungdom delade ut blåbärssoppa till frusna deklaranter och protesterade mot skattetrycket…
Tapio
Halaj!

Har försökt med nätet,, men det funkar inte!
Man måste ha nån e-grej av nåt slag, men det har inte jag.
Så jag knappar in en nuffra jag hittar på pappren, från skattemyndigheten, på SMS och så plingar det till i mobilen att det är klart. 37 000 Kr tillbaka i år.

//T
Pirum
E-deklaration. Har aldrig ändrat annat än reseavdragen i deklarationen. Tyvärr verkar det som att eftersom jag varit föräldraledig, och bara jobbat heltid delar av året, så blir det givetvis inget reseavdrag eftersom jag inte kommer över 10000. Och det kan man väl acceptera. Men för 2013 kommer det väl bli så att jag inte får dra av en enda spänn i trängselskatt eftersom jag, surprise, varit föräldraledig en del i år också och inte heller i år kommer upp i 10000. Trängselskatten slår absolut hårdast mot deltidare eller folk som av andra skäl inte jobbar 100% hela året. Tycker trängselskatt borde vara egen post i deklarationen och alltid avdragsgill för jobbresor även om man inte kör bil varje dag.
*Stintan*
CITAT (Tapio @ 01-05-2013, 23:28) *
Halaj!

Har försökt med nätet,, men det funkar inte!
Man måste ha nån e-grej av nåt slag, men det har inte jag.
Så jag knappar in en nuffra jag hittar på pappren, från skattemyndigheten, på SMS och så plingar det till i mobilen att det är klart. 37 000 Kr tillbaka i år.

//T


Nej du måste inte ha någon E-grej. Det finns koder på deklarationsblanketten man använder för identifiering och underskrift.
kerstin z5-6
Via papper tyvärr .. har lantbruksfastighet så den blir för struligt med internet
malcolm
SMS
mamamaggan
CITAT (Hasse_h @ 01-05-2013, 20:29) *
E-deklarerar så klart. Går lika bra att ändra och lämna meddelanden i denna, går snabbare och man får tillbaka ev. överskott tidigare...



Jaså , det har inte vi fått veta. Hade kontakt med skatteverket i måndags och då sa man att vi inte kunde deklarera på nätet eftersom det inte gick att göra de ändringar och lägga till info . Konstigt !

När min man kom till biblioteket satt det en stor skylt över brevlådan att man inte fick lämna deklarationen där längre utan skulle skicka in den.

Undrar om den hinner in till i dag , det är ju sista dagen och vi hade som sagt var inte blivit informerade om att man skull göra så i år.
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 02-05-2013, 08:53) *
Jaså , det har inte vi fått veta. Hade kontakt med skatteverket i måndags och då sa man att vi inte kunde deklarera på nätet eftersom det inte gick att göra de ändringar och lägga till info . Konstigt !

När min man kom till biblioteket satt det en stor skylt över brevlådan att man inte fick lämna deklarationen där längre utan skulle skicka in den.

Undrar om den hinner in till i dag , det är ju sista dagen och vi hade som sagt var inte blivit informerade om att man skull göra så i år.

Det är väll så få som lämnar pappersdeklaration nu att det måste göras direkt på skatteverket. Men skickades den igår kommer den väll fram senast i morgon, så det är väll inget att klaga på.

Det går utmärkt att göra avdrag på internet, det har jag gjort i riklig mängd. Beräknad återbäring är 10.000kr i Sverige och 40.000kr i Norge. Skall sitta fint när det kommer vid midsommar.
silos
På nätet.
Ugglemormor
Gör inget sådant själv, den görs tillsammans hos dem som har företagets deklarationen....

Min man gjorde sin mors deklarationen själv då hon blev änka och sörjde sååååå att kunde inte ens skriva under sitt eget namn utan några "teatraliska stycken", men nu är hon borta sedan 6 år minst....
Min make skötte enl. sin fars önskemål den biten och även bouppteckningen efter när tanten gick över...

Jag hör av flera mina vänner att det är numera mycket enklare med E-post när man inte har något mer än det att ta hänsyn till.....
Bee
Nätdeklaration här också. Gjordes redan i mars när möjlighet gavs.
Konstaterar att det här var nog den bästa deklarationen, dvs inkomst, skatt och avdrag var väldigt balanserade. Jag får tillbaka 65:- !
Jordgubbe
Jag godkände min deklaration via servicetelefonen (ej SMS). Enklast så tycker jag om alla förtrycka belopp stämmer.
anncharlotte
Normalt via nätet, men i år krånglade allt. Var ute i sista minuten, skulle deklarera husförsäljning vilket i och för sej ska gå via nätet men var krångligt. Letade som galningar efter ett papper som bara hade försvunnit, men som rätt vad det var dök upp igen :-)
Min man kom in på sin sida på skatteverket, jag kom inte in överhuvudtaget.

Till sist gav vi upp och stoppade allt i var sitt kuvert och skickade in.

Såg sen att pga teknikstrul så är sista dagen framflyttad tills den 3:e istället, så vi kunde ha lugnat oss lite kanske. Men pengarna vi får tillbaka blir välkomna när dom än kommer, så lite senare gör inte så mycket.
Peztis
Elektroniskt sedan de började med det.
Min är enkel, bara resekostnader som ska läggas till.

Min mans är jobbigare eftersom han har enskild firma. Men allt går att göra elektroniskt, även att skriva meddelanden och information till dem - det har jag i alla fall gjort.

CITAT (anncharlotte @ 02-05-2013, 14:36) *
...
Såg sen att pga teknikstrul så är sista dagen framflyttad tills den 3:e istället, så vi kunde ha lugnat oss lite kanske. Men pengarna vi får tillbaka blir välkomna när dom än kommer, så lite senare gör inte så mycket.

Var såg du det? Hittar bara om att det ska vara inlämnat senast vid midnatt idag.
anncharlotte
CITAT (Peztis @ 02-05-2013, 16:44) *
Elektroniskt sedan de började med det.
Min är enkel, bara resekostnader som ska läggas till.

Min mans är jobbigare eftersom han har enskild firma. Men allt går att göra elektroniskt, även att skriva meddelanden och information till dem - det har jag i alla fall gjort.
Var såg du det? Hittar bara om att det ska vara inlämnat senast vid midnatt idag.


Såg det nånstans på skatteverkets sida, hoppas jag inte fattade fel, för då lär vi vara försenade.
anncharlotte
CITAT (anncharlotte @ 02-05-2013, 16:48) *
Såg det nånstans på skatteverkets sida, hoppas jag inte fattade fel, för då lär vi vara försenade.



Jaja, där ser man, det är jag som har fel, letade rätt på notisen och den fanns där mycket riktigt, men den gällde förra året :-( Så risken är stor att våra kommer in för sent.
Eva i Skåne
CITAT (Bee @ 02-05-2013, 12:38) *
Nätdeklaration här också. Gjordes redan i mars när möjlighet gavs.
Konstaterar att det här var nog den bästa deklarationen, dvs inkomst, skatt och avdrag var väldigt balanserade. Jag får tillbaka 65:- !


Tror inte du ens får det. Under en hundring betalas visst inte ut. Står kvar till nästa år
Motti
Inlämnad och underskriven samma varje år !betalar bara fastighetskatt .Annat för när man drev eget då var det inte smidigt wink.gif Ja så nu mer är det bara att skriva på !
Peztis
CITAT (Eva i Skåne @ 02-05-2013, 17:16) *
Tror inte du ens får det. Under en hundring betalas visst inte ut. Står kvar till nästa år

Stämmer, de betalar bara ut om det är över 100:- och man behöver bara betala in om det är med än 100:-.

Förra året hade jag betalat 99:- för lite i skatt så då behövde jag inte betala in. I slutet på året (tror jag det var) så kom det dock in notis om att nu måste jag betala för räntan på beloppet gjorde att nu var det 101:-. Lite skrattretande, kunde det inte ha reglerats nu vid deklarationen istället?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon