emmsing75
Har en pallkrage som är 2 kragar hög och som nu har lite väl mycket skugga, bara sol ett par timmar på eftermiddagen/kvällen. Jag skulle vilja sätta nåt ätbart där och är inne på nån typ av bärbuske som man inte behöver fixa med så mycket. Vill ha nåt som ger bra avkastning av söta bär som går att stoppa direkt i munnen och funderar på krusbär. Funkar de i halvskugga och vilken sort ger sötast bär? Ska ju helst inte bli så stor heller och är positivt om den inte är så taggig. Bläbär är ett annat alternativ tänker jag men har fått för mig att dem kan vara lite svår. Tar tacksamt emot tips och erfarenheter från er andra odlaiter.
EKLO
Hej,

sötma kommer till stor del av soligt läge. Svarta vinbär klarar dock halvskugga mkt bra, och de är ju så goda, men kanske inte "direkt i munnen" för de flesta, men att göra sylt, saft, gelé...

Krusbär blir godare, sötare med mkt sol, men klarar vandrande bladskugga. Jag hade mina två buskar så i början och fick goda bär, men flyttade dem till soligare läge efter några år, där växer de bättre tycker jag.
josohl
Håller med om att läget låter bra för i första hand svarta vinbär.

Krusbär är ju vanligen rejält taggiga och trivs bättre i sol, även om det finns nya nästan taggfria sorter (en namnsort är Tatjana, vet inte om den är söt).

Amerikanska blåbär kräver rejält med sol för att bli goda och ge frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon