Full version: Byta bilförsäkring
Myosotis
Jag har fått en räkning, ska betala min bilförsäkring. Den har blivit mycket dyrare. Samtidigt kom det ett mail från insplanet där jag brukar jämföra så jag gjorde det igen. Det skiljer jättemycket. Kan man byta bara så där? Hur ska jag gå tillväga? Måste jag betala räkningen som kommit ändå och får sen pengar tillbaka? Får de lov att höja priset så här eller gör det att jag kan byta utan uppsägningstid?
Anki på Öland
Är inte säker men jag tror att man bara kan byta på förfallodagen så ska den betalas nu måste du byta innan du betalar.
Myosotis
okej, och sedan låta bli att betala? Det hade ju varit smidigast så.
Tapio
Halaj!

Förr i tiden var det ordning på det här. Försäkringspremien beräknades utifrån Zon och skadefria år. Skadefria år gav en bonus som var en procentsats. Men man kunde bara byta försäkringsbolag vid förfallodagen, annars blev man av med sin bonus, och fick börja från noll. Är det denna tid som pirrar klockor i ditt bakhuvud?

Sådär är det inte längre. Det skedde någon avreglering av något slag, (gissar att det var då Carl Bildt var statsminister) och numera är det vilda västern. Man kan förhandla numera också, så din premie hänger lite på vilken person du pratar med, på försäkringsbolaget.
Kanske kan du ringa till ditt försäkringsbolag och säga att ett annat bolag erbjuder lägre premie och sänka din premie?
Annars skulle jag i ditt läge ringa till det nya och fråga hur du skall göra.

//T
Huggorm
Jag bytte också nyligen, när min försäkring kändes onödigt dyr. Räkningen var för en period som började månaden efter, alltså efter den huvudförfallodag de angett. Så jag bara sa upp den försäkringen och slapp betala. Sedan tecknade jag en ny som jag hittade via insplanet. Det gäller att få till det exakt bara, får man ett glapp på några dagar blir man försäkrad via trafikförsäkringsföreningen och det är svindyrt
Anki på Öland
CITAT (Tapio @ 16-05-2013, 00:22) *
....Man kan förhandla numera också, så din premie hänger lite på vilken person du pratar med, på försäkringsbolaget.
Kanske kan du ringa till ditt försäkringsbolag och säga att ett annat bolag erbjuder lägre premie och sänka din premie?............

Stämmer säkert för det var flera år sen jag bytte..... Men det låter konstigt att man kan förhandla. Jag har bilen på ett bolag och hus/hem på ett annat och båda har ringt för att fråga om jag inte vill flytta över båda till deras bolag, men när dom har räknat på belopp har båda hamnat över konkurrentens pris till mig och tackat för sig och sagt att dom förstått att jag vill ha kvar den billigare..... inte erbjudit ett bättre pris...
Myosotis
Tack för tips och synpunkter. Nu har jag ringt till det nya försäkringsbolaget, han skickar en offert till mig eller vad det heter och sen påstod han att jag kan säga upp avtalet med det gamla. Hoppas det stämmer unsure.gif Tack för varningen, huggorm, det får verkligen inte bli något glapp!!
Myosotis
blink.gif Vad snabbt och enkelt det här går!! Ringde mitt gamla försäkringsbolag och sa som det var, så nu är det klart och jag kan bortse från den fakturan. Något erbjudande om billigare försäkring fick jag inte. Han bekräftade att allt är som det ska, bilen är försäkrad tom 31.5. i den gamla och den nya tar över 1.6. Ett väldigt snabbt och smidigt sätt att spara 600:- på! Det gick nästan misstänkt lätt, är det säkert att jag inte får problem för det här nu? Utan er hade jag nog inte vågat thanks.gif
malcolm
Blev så inspirerad av denna tråd så jag ringde till mitt försäkringsbolag och bad om månadsvis betalning av mina försäkringar, blir väldigt mycket pengar att betala på en gång annars.
Myosotis
Men då blir det dyrare sammanlagt väl?
malcolm
Möjligt men inte så mycket att det stör.
Anma
CITAT (Myosotis @ 16-05-2013, 12:49) *
Men då blir det dyrare sammanlagt väl?

Inte hos folksam i alla fall. Autogiro månadsvis.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Anma @ 16-05-2013, 12:53) *
Inte hos folksam i alla fall. Autogiro månadsvis.


Har också Autogiro månadsvis.

Huggorm
Är det autogiro blir det inte dyrare men annars tar de ut en hanteringsavgift eftersom de måste skicka ut räkningar hela tiden
Trampendal
CITAT (Myosotis @ 16-05-2013, 10:59) *
blink.gif Vad snabbt och enkelt det här går!! Ringde mitt gamla försäkringsbolag och sa som det var, så nu är det klart och jag kan bortse från den fakturan. Något erbjudande om billigare försäkring fick jag inte. Han bekräftade att allt är som det ska, bilen är försäkrad tom 31.5. i den gamla och den nya tar över 1.6. Ett väldigt snabbt och smidigt sätt att spara 600:- på! Det gick nästan misstänkt lätt, är det säkert att jag inte får problem för det här nu? Utan er hade jag nog inte vågat thanks.gif


Precis sådär enkelt är det, så några problem blir det säkert inte.

En period bytte vi varje år, för det var alltid något bolag som var billigare,
men när vi efter tre år var tillbaka i bolaget vi börjat med slutade jag att jämföra priser, orkade inte hålla på. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon