Sidor: 1, 2
Berith
Det är väl ingen som missat att det är stora melodifestivalen i dag, till och med i Sverige. Kanske nån av er är där ikväll och ser allt live?

Jag har följt det dåligt än, har inte aktivt letat upp deltagarna och deras låtar. Kanske att jag hört nån låt på radio utan att veta att det är någon av årets tävlingsbidrag. Kollade inte på semifinalerna tidigare i veckan heller men har förstått att Danmark tydligen är en favorit.

Har ni hängt med så här långt? Ska ni kolla i kväll? Ringa och rösta? Äta nåt gott?
*Stintan*
CITAT (Berith @ 18-05-2013, 09:58) *
Det är väl ingen som missat att det är stora melodifestivalen i dag, till och med i Sverige. Kanske nån av er är där ikväll och ser allt live?

Jag har följt det dåligt än, har inte aktivt letat upp deltagarna och deras låtar. Kanske att jag hört nån låt på radio utan att veta att det är någon av årets tävlingsbidrag. Kollade inte på semifinalerna tidigare i veckan heller men har förstått att Danmark tydligen är en favorit.

Har ni hängt med så här långt? Ska ni kolla i kväll? Ringa och rösta? Äta nåt gott?


Varken det ena eller det andra men äter gott gör jag för det mesta. Tur man kan välja bort spektaklet.
Berith
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2013, 10:14) *
Varken det ena eller det andra men äter gott gör jag för det mesta. Tur man kan välja bort spektaklet.

Vad är det som gör att du tycker det är ett spektakel? För jag antar att du menar på ett negativt sätt. cool.gif

Jag ska kolla, vet iofs inte om jag orkar hela kvällen för det blir ju seeeent innan man får veta vem som vann. Har förstått att det är 26 länder som tävlar nu i kväll och jag tippar att Robin hamnar bland dom 10 översta. Utan att ha hört dom andra bidragen.... rolleyes.gif
malcolm
Vet inte om jag skall se esc eller ett gammalt avsnitt av morden i Midsommer på åttan istället.
Rebecca
Jag ska inte till Malmö Arena men däremot ska jag in till Malmö och förmodligen kika på nån storbildstv nånstans. Inte följt Eurovision så värst mycket och bryr mig egentligen inte, men jag tycker ändå det här är en rolig grej. Man får liksom passa på när det händer nåt sånt här. Riktigt skön stämning här i stan nu, massor med turister och fantastiskt väder. Det bådar gott inför kvällen! smile.gif
*Stintan*
Är inte intresserad helt enkelt och tycker det är vansinne att Svt lägger så mycket pengar på detta samtidigt som radiotjänst idkar jakt och kräver TV-avgifter av folk även om man inte har TV men har dator, surfplatta eller mobiltelefon.
Gossen Ruda
Gäääääsp. Fast jag har tittat på söndagskvällarna när de spelat igenom alla. Fast mest har jag tittat på Malin. rolleyes.gif
*Stintan*
Vem är Malin confused.gif
Eva i Skåne
Egentligen bryr jag mig inte. Det är inte "min" musik och jag gillar inte det stora jippot runt omkring samt att det mesta är mer show än musik.
Ändå... har jag haft tvn på under båda semifinalerna, men utan att direkt följa det, har mest suttit vid datorn. nån låt har jag hajat till och känt att det var förskräckligt och nån gång har jag märkt att det låtit bra. Jag har hållit mig vaken för att se vilka länder som gått vidare och lite känns det som att man är med i vad som händer och vet vad det är folk talar om vid fikarasterna.
Ikväll är det tveksamt om jag tittar. Maken, som inte varit hemma i veckan, vägrar nog... Ringa och rösta skulle jag aldrig göra! Bryr mig inte tillräckligt.

Lite roligt tycker jag att det är för att det är i min hemstad och de svep som visats från stan gillar jag.
Jag är inget fan av Petra Mede, men det jag sett av henne tycker jag hon skött sig utmärkt.

Äta nåt gott? Ja varje lördag smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2013, 13:12) *
Vem är Malin confused.gif

Aha, du tittade inte på Inför ESC! Malin Roos, nöjesreporter på Expressen. Puddingvarning.
Huggorm
CITAT (Berith @ 18-05-2013, 09:58) *
Har ni hängt med så här långt? Ska ni kolla i kväll? Ringa och rösta? Äta nåt gott?

Möjligen kan jag tänka mig att äta något gott men i övrigt kan det kvitta.
Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2013, 14:01) *
Aha, du tittade inte på Inför ESC! Malin Roos, nöjesreporter på Expressen. Puddingvarning.



Blodpudding eller choklad?

rolleyes.gif
gnon49
Där ser man. Hade ingen aning om att det var ESC i Malmö av alla städer. Ja, vackert väder får Malmöborna i alla fall som ett plus till arrangemanget.
mamamaggan
Har förstått att det är ESC i Malmö i helgen men har inte tittat hittills p g a att det har blivit ett alldeles för stort jippo.

Är det något av det viktigaste som sänds på TV ? Det verkar så bl a av den tid och de pengar man lägger ner på ESC.
Huggorm
Det börjar ju kl. 21, då rekommenderar jag att man istället slår på kunskapskanalen där det sänds en dokumentär om kelter. I mina ögon betydligt intressantare. På sexan sänds Family Guy som även det är ett intressantare alternativ.
Bengalow
Sedan tycker jag, att melodierna har tappat väldigt mycket på senare år. Det är bara ett slags tema, som upprepas i det oändliga. Var är det melodiösa? Man kan inte komma ihåg en sång efter 3 minuter ens! Det måste vara svårt att sitta i juryn och bestämma vad som är minst sämst! Det är väl därför man försöker imponera på annat sätt, med koreografi, effekter och annat som inte har med sång att göra...Titta på spektaklet? Nej, gubevars!!!
Jag tror att jag skall följa huggorms råd, med programmet om kelterna.
mamamaggan
Tack för tipset om kelterna Huggorm !
Berith
Jag tycker det är ganska intressant, lite spännande eller vad man ska säga. Men som jag sa tidigare så har jag absolut inte hängt med i semifinalerna tidigare i veckan. Och det Ruda pratar om har jag absolut ingen aning om vad det är. unsure.gif

Som ESC är numera så är det alldeles för många länder som deltar, mot vad det var i början. En del länder har jag ingen koll på alls, vet knappt att dom ligger i Europa ens. Och många av länderna har inte den musikstilen i botten som just dom gamla deltagarländerna har. Det behöver ju såklart inte betyda att dom är sämre men det är inte riktigt min smak på melodifestivalmusik.

Många av dom gamla vinnarna tål ju att lyssnas på igen. En sån som Johnny Logan tex passar ju att spelas fortfarande. En annan favorit är Gente di mare , Italiens bidrag från 1987.
Peztis
Har inte sett något alls av Melodifestivalen men idag ska vi (eller jag, menar jag) laga till något gott, äta lite chips och något gott drickbart till det. Sonen som annars lägger sig vid 8 ska få vara upp och titta.

Även om musiken inte alltid är bra (inte min musiksmak) är det kul med hela spektaklet/jippot! Det är roligt med något som det är "legitimt" att sitta och gnälla och ojja sig över om det så är sången, musiken eller kläderna.

Jag tycker att det är jättekul, i alla fall!
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2013, 12:52) *
Gäääääsp. Fast jag har tittat på söndagskvällarna när de spelat igenom alla. Fast mest har jag tittat på Malin. rolleyes.gif

Håller med, hade nog inte sett alla programmen om det inte vore för denna Malin.

Denna bild gör henne dock inte rättvisa.

[attachment=76363:untitled.bmp]
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 18-05-2013, 14:32) *
Det börjar ju kl. 21, då rekommenderar jag att man istället slår på kunskapskanalen där det sänds en dokumentär om kelter. I mina ögon betydligt intressantare. På sexan sänds Family Guy som även det är ett intressantare alternativ.

tummenupp.gif
Huggorm
Det intressantaste med ESC är det som en forskare pratade om på nyheterna igår. Genom att se vilka länder som kompisröstar på varandra kan man se vilka relationer de har. Som tidigare år när Ryssland och Ukraina röstat på varandra, politiskt är de ju bittra fiender men folket verkar komma bra överens.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2013, 10:35) *
Är inte intresserad helt enkelt och tycker det är vansinne att Svt lägger så mycket pengar på detta samtidigt som radiotjänst idkar jakt och kräver TV-avgifter av folk även om man inte har TV men har dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Ursäkta mig, men ibland får du mig att undra om det överhuvudtaget finns något som du tycker är intressant eller bara roligt. Vet du vad, lite lättsinne då och då skadar inte.

För övrigt om det nu är så att vi vill ha en avgiftsfinansierad public service-tv så skall man naturligtvis försöka att få in avgifterna, eller hur? Det är väl inget du kan ställa mot en viss programtyp?.
Personligen har jag inte haft tid att följa det hela så jättenoga men visst är det lite kul och vi är faktiskt ett gäng som skall titta ikväll
Gita
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2013, 10:35) *
Är inte intresserad helt enkelt och tycker det är vansinne att Svt lägger så mycket pengar på detta samtidigt som radiotjänst idkar jakt och kräver TV-avgifter av folk även om man inte har TV men har dator, surfplatta eller mobiltelefon.


Jaså? Den är billigare än vm, os och andra sportevenemang. Årets variant är den billigaste som någonsin gjorts i modern tid i Sverige, endast 1/5 av vad finalen i Baku kostade. sen vad har TV-avgifterna med det här att göra, den avgiften är lika stor oavsett om vi har ESC eller inte.
Gita
CITAT (Bengalow @ 18-05-2013, 14:39) *
Sedan tycker jag, att melodierna har tappat väldigt mycket på senare år. Det är bara ett slags tema, som upprepas i det oändliga. Var är det melodiösa? Man kan inte komma ihåg en sång efter 3 minuter ens! Det måste vara svårt att sitta i juryn och bestämma vad som är minst sämst! Det är väl därför man försöker imponera på annat sätt, med koreografi, effekter och annat som inte har med sång att göra...Titta på spektaklet? Nej, gubevars!!!
Jag tror att jag skall följa huggorms råd, med programmet om kelterna.

Som vanligt håller jag inte med dig, jag tycker att kvalitén är ovanligt hög i år och det är ovanligt många musikstilar representerade allt från sorgliga tårdrypande ballader till hårdrock, tecknopop och falsettsång.
Själv tycker jag bäst om Islands låt, kanske för( varning tantdregel) att killen som sjunger är så urläcker. Danmarks bidrag tilltalar mig också.

Programmet om kelterna är säkert intressant men för min del vill jag ha något mera lättsinnigt kl. nio en lördagskväll.
Gita
Aqvakul
Med ålderns rätt har jag tröttnat på ytligt glam...
*Stintan*
CITAT (Gita @ 18-05-2013, 17:18) *
Ursäkta mig, men ibland får du mig att undra om det överhuvudtaget finns något som du tycker är intressant eller bara roligt. Vet du vad, lite lättsinne då och då skadar inte.

För övrigt om det nu är så att vi vill ha en avgiftsfinansierad public service-tv så skall man naturligtvis försöka att få in avgifterna, eller hur? Det är väl inget du kan ställa mot en viss programtyp?.
Personligen har jag inte haft tid att följa det hela så jättenoga men visst är det lite kul och vi är faktiskt ett gäng som skall titta ikväll
Gita


Så bara för att man inte tycker som du så tycker man inte något är intressant och roligt? Du har väldigt lätt för att döma andra du trots att du inte har en susning om hur andra är. Jag lägger mig inte i vilka intressen du har och om du vill vara lättsinnig eller inte, så det vore bra om du fortsättningsvis avhåller dig ifrån att komma med såna där dumma kommentarer och råd om/till mig. Skilj på sak och person alltså!

Nu tycker ju inte jag att vi ska ha en avgiftsfinansierad public service-tv utan antingen ska Svt:s kostnader betalas av skattemedel eller så får det bli reklamkanaler. Det pågår rena trakasserier från Radiotjänst sida mot många som inte ens har en TV . Dessutom finns det ingen som helst rättvisa med avgifterna. Varför ska t.ex. ett 10 personers hushåll med tv-apparater i varenda rum betala samma avgift som en ensam pensionär som bara har en gammal dator för att kunna betala sina räkningar. Har man dessutom mobilt bredband går det inte att se TV-program överallt eftersom täckningen är så dålig. Jag vet många som valt bort TV:n eftersom dom man inte har råd att betala över 2000/år.

ESC kunde gott sändas i en reklamkanal, tror inte det hade varit svårt att få sponsorer heller så visst kan man väl få tycka att det läggs för mycket licenspengar på vissa program medan det gnälls över att dom inte har råd med andra.
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 18-05-2013, 17:42) *
Jaså? Den är billigare än vm, os och andra sportevenemang. Årets variant är den billigaste som någonsin gjorts i modern tid i Sverige, endast 1/5 av vad finalen i Baku kostade. sen vad har TV-avgifterna med det här att göra, den avgiften är lika stor oavsett om vi har ESC eller inte.


Såklart att det har med TV-avgifterna att göra eftersom många som inte har TV inte kan se spektaklet på datorn ens om de skulle vilja, men licens ska de betala.

Kostnaderna beräknades i höstas bli lika stora som hela Utbildningsradions budget (ca 125 milj. = 1/4 av kostnaderna i Baku vad nu det har för betydelse), men hur stor slutnotan blir vet ingen än. Hur mycket Malmö får punga ut med för alla kringarrangemang kan man ju undra. Sen är ju inte uttagningstävlingarna medräknade heller.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 18-05-2013, 17:58) *
Med ålderns rätt har jag tröttnat på ytligt glam...

Det låter väl inte bra.... för mig är det precis tvärtom. Med ålderns rätt kan jag unna mig att vara både ytlig, glammig och lättsinnig
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 18-05-2013, 18:44) *
Det låter väl inte bra.... för mig är det precis tvärtom. Med ålderns rätt kan jag unna mig att vara både ytlig, glammig och lättsinnig
Gita


Inte särskilt eftersträvansvärt tycker jag. Det låter vampigt.
Huggorm
ESC är visserligen väldigt dyrt men det är ju också väldigt många människor som är intresserade av det så det äger trots allt existensberättigande
Peztis
CITAT (Gita @ 18-05-2013, 18:44) *
Det låter väl inte bra.... för mig är det precis tvärtom. Med ålderns rätt kan jag unna mig att vara både ytlig, glammig och lättsinnig
Gita

Det låter jättebra! Utan att veta hur gammal du är så hoppas jag också att jag vågar vara så som jag vill - inte alltid så som det förväntas.
Monarda
Detta spektakel slutade jag titta på för säkert 30 år sedan. Kvalificerad pengaförstöring och förra året tvingade man folk att flytta från sina hem när arenan skulle byggas. Väldigt glammigt att sjunga och dansa på en sådan scen, har artister inget ansvar? Gäller det bara att synas?
gnon49
ESC har säkert sitt existensberättigande. Alla kan ju inte tycka som jag tongue.gif . Om inte annat så syns ju Sverige o Malmö ute i världen när det sänds. Musik är trots allt aldrig fel. Jag bara inte känner för att titta helt enkelt. Må fel låt vinna laugh.gif .
Gita
CITAT (gnon49 @ 18-05-2013, 19:16) *
ESC har säkert sitt existensberättigande. Alla kan ju inte tycka som jag tongue.gif . Om inte annat så syns ju Sverige o Malmö ute i världen när det sänds. Musik är trots allt aldrig fel. Jag bara inte känner för att titta helt enkelt. Må fel låt vinna laugh.gif .

Alldeles rätt, alla kan inte tycka lika och precis som du säger musik är aldrig fel.
Men när somliga börjar orera om spektakel , penningförstöring, licenspengar m.m. då blir det faktiskt rätt så patetiskt.
Gita
Eva i Skåne
CITAT (Gita @ 18-05-2013, 17:49) *
Själv tycker jag bäst om Islands låt, kanske för( varning tantdregel) att killen som sjunger är så urläcker. Danmarks bidrag tilltalar mig också.




Måste instämma. Jag gillar ballader och han är en söting
*Stintan*
Spektakel behöver inte nödvändigtvis vara något negativt. Jag ser det närmast som ett uppskruvat skådespel men du har tydligen en annan tolkning.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Eva i Skåne @ 18-05-2013, 20:15) *
Måste instämma. Jag gillar ballader och han är en söting


Jag hörde en liten bit av hans låt precis, är inte den väldigt lik nån psalm en nån kristen låt?
Gita
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-05-2013, 20:32) *
Jag hörde en liten bit av hans låt precis, är inte den väldigt lik nån psalm en nån kristen låt?

Men visst var sångaren ursnygg, håll med om det? Ganska lik en man som jag älskat mer än 45 år , med skillnaden att min hade mörkt hår.
Gita
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gita @ 18-05-2013, 20:46) *
Men visst var sångaren ursnygg, håll med om det? Ganska lik en man som jag älskat mer än 45 år , med skillnaden att min hade mörkt hår.
Gita



Ursnygg kan jag inte säga precis men med en fräsig frisyr skulle det bli bättre. Men sen är det, det där med smak....Smaken är tack och lov olika
gunsta
Heja Belgien smile.gif
Piccante
Har ingen klar favorit i år. Islands bidrag liknar mest någon vinkinga-kliche som passat bättre i någon billig tv-serie. Rumäniens bidrag är så totalt bisarrt att jag nästan vill rösta på det pga sin originalitet som åtminstone står ut bland de andra.
Bengalow
Jag tror att Transsylvanien kapar hem segern!!!
gunsta
CITAT (Piccante @ 18-05-2013, 21:41) *
Har ingen klar favorit i år. Islands bidrag liknar mest någon vinkinga-kliche som passat bättre i någon billig tv-serie. Rumäniens bidrag är så totalt bisarrt att jag nästan vill rösta på det pga sin originalitet som åtminstone står ut bland de andra.


Jag måste erkänna att jag gillade Rumäniens bidrag smile.gif
Anki på Öland
CITAT (Monarda @ 18-05-2013, 19:07) *
Detta spektakel slutade jag titta på för säkert 30 år sedan.........

Ännu längre sen här, sista gången jag såg det var någon gång i slutet av 60-talet
Anma
Hoppas på Danmark så här långt.
Finland är ovanligt bra fast det var dåligt.
Anma
Norge var sjukt bra!
gunsta
Frankrike, Belgien, Rumänien och Italien - deras bidrag är enl mitt förmenade helt ok. Men strax saka jag ut och lyssna om jag hör morkullan smile.gif
hattstugan

Kan inte se ESC!! TV:n strejkar så jag får lyssna! Vilket blir nåt helt annat än att se artisterna! Nu kommer musiken i fokus!

Gillar också Rumänien, Island och Danmarks bidrag!
Bengalow
Försök detta på datan - visserligen grekisk TV men live!

http://www.ert.gr/webtv/web-tv-live/net-live

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon