Eva i Skåne
Min son har varit ute och ätit och fick nån nässelkräm till sin mat. Nu kliar det i mun och svalg mad.gif
Har ni något lindrande tips? Han har förstås inga allergitabletter hemma.
Jag trodde tillagade nässlor blivit av med sin nässelförmåga...



*Stintan*
Trodde jag också. Låter konstigt tycker jag. Är det säkert att det är nässlorna han reagerat på.
Eva i Skåne
Nej, förstås inte, men risotto med morötter och nässelkräm låter inte som så mycket annat som är misstänkt
gunsta
Jag är också allergisk mot nässlor - kokta och tillagade. Det känns som om man har ätit 'krossat glas' - en mycket obehaglig känsla.
Eva i Skåne
Jaså, då är det dom fördömda nässlorna ranting.gif

Mamma har i alla fall förmanat honom att ringa sjukvårdsupplysningen om det förvärras sleep.gif
gunsta
Jag äter ju allergimedicin för jämnan - så det är inget långvarigt lidande för min del. Men det är bra att du har koll Eva smile.gif
Eva i Skåne
Han är ganska irriterad på mig nu för att jag ringt två gånger under en halvtimme för att höra så det inte blir värre, men han är vuxen och är inte ensam så jag får väl lita på att dom klarar sig utan mammas pjåskande
gunsta
Hade jag barn skulle jag nog göra samma sak smile.gif

Eva - förresten så får jag samma reaktion av honungsmelon - men bara av just mogen honungsmelon.
Eva i Skåne
Sonen har samma reaktion av kiwi
Anki på Öland
CITAT (Eva i Skåne @ 19-05-2013, 00:37) *
Sonen har samma reaktion av kiwi

Jag fick helt plötsligt den reaktionen av Kiwi också för många år sedan. Har aldrig varit allergisk mot något annat, varken förr eller senare och vi brukade alltid köpa Kiwi och äta som "mellanmål" när jag jobbade sent en dag i veckan. Helt plötsligt en kväll så hände det och nu kan jag inte äta minsta lilla bit utan att det känns. Jag skyllde reaktionen på bekämpningsmedel för innan kom Kiwin från (jag tror det var) Australien men affärerna hade just bytt till att ta in dom från Israel.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har en gång ätit nässelsoppa men aldrig mera. Hade flera dagar känslan att det bränner i halsen.
Myosotis
-fear-.gif Hur mår han nu? Hälsa honom att jag skulle ha ringt två gånger i minuten, sånt ska man verkligen ta på allvar! Han kanske inte bör äta nässlor fler gånger, för tänk om reaktionen blir värre nästa gång.


CITAT (Anki på Öland @ 19-05-2013, 08:56) *
Jag fick helt plötsligt den reaktionen av Kiwi också för många år sedan. Har aldrig varit allergisk mot något annat, varken förr eller senare och vi brukade alltid köpa Kiwi och äta som "mellanmål" när jag jobbade sent en dag i veckan. Helt plötsligt en kväll så hände det och nu kan jag inte äta minsta lilla bit utan att det känns. Jag skyllde reaktionen på bekämpningsmedel för innan kom Kiwin från (jag tror det var) Australien men affärerna hade just bytt till att ta in dom från Israel.

När jag var barn fick jag en gång röda utslag över hela kroppen efter att ha ätit jordgubbar. Det var nog inte själva jordgubbarna som var problemet...
Myosotis
CITAT (Eva i Skåne @ 18-05-2013, 23:18) *
Har ni något lindrande tips?

Lite sent nu men till nästa gång kanske. Jag har droppar som heter Fenistil som jag måste ta om jag blir för knottbiten, finns även en salva mot myggbett etc., det är en antihistamin.
Eva i Skåne
Jag har ringt och väckt honom coolgleam.gif Det uppskattades inte direkt, men en mamma måste väl få kolla...

"Det är nog bra, jag har inte hunnit känna efter för du väckte mig"

så nu får jag väl ta det lugnt och koppla av.
gunsta
Så skönt Eva - min reaktion mot nässlor sitter i ett tag och så klingar den av så sakteliga. Jag har ätit nässlor flera gånger för att liksom testa, likadant med mogen honungsmelon. Och reaktionen kommer tydligt - tydligast när jag äter nässlor. Så dom undviker jag - honungsmelonen fungerar bättre om jag strör rikligt med socker på bitarna.
Antar att allt är mycket individuellt - men nässlor ... nej tack smile.gif.
Peztis
Jag har för mig jag har läst att man kan reagera så på C-vitamin om man är allergisk eller överkänslig. Nässlor innehåller mycket C-vitamin och det gör väl kiwi med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon